Announcement

Collapse
No announcement yet.

e90 taka-apurungon ruoste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemmistynyt
    Newbiemmer
    • Nov 2017
    • 5
    • Tampere

    e90 taka-apurungon ruoste

    Terve!

    Mulla on päivittäisenä käyttöpelinä vuoden 2006 325i. Noin kuukausi sitten renkaita vaihtaessani huomasin, että taka-apurunko ja tukivarret ovat ottaneet itseensä suhteellisen paljon pintaruostetta. Noh, auto kävi huollossa ja pyysin samalla katsomaan apurunkoa. Vastauksen sain, että näyttää sellaiselta miltä yleensäkkin tämän ikäisissä ysikympeissä, eikä huoltomies pitänyt asiaa huolestuttavana. Eksyin kuitenkin googlailemaan kauhukertomuksia näiden apurunkojen mätänemisestä, mutta en oikein löytänyt esim tältä foorumilta kokemuksia että nämä apurungot nyt olisivat aivan sysipaskoja olleet. Onko täällä jengillä kokemuksia e9x mallien taka-apurunkojen ruostumisesta puhki asti? Jos näitä on joutunut vaihdattamaan niin mitä on maksanut töineen?
    Nykyinen. e90 325i m-sport (n52)
    Ex. e34 520i (m20), e39 523i (m52)
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #2
    Et sitten vissiin ole hirveämmästi katellu 15 vuotiaiden autojen pohjia

    Pitää olla melko käyttämätön auto jos ne ei olis ruosteessa.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • Bemmistynyt
      Newbiemmer
      • Nov 2017
      • 5
      • Tampere

      #3
      Täytyy myöntää ettei hirveästi ole vertailukohtia tullut katseltua Otanpa siis löysin rantein tämän asian suhteen jatkossa
      Nykyinen. e90 325i m-sport (n52)
      Ex. e34 520i (m20), e39 523i (m52)

      Comment

      • -kalevi-
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 507
        • Tuusula

        #4
        Minulla tuli e87 (sama kelkka on e9x) hylky katsastuksesssa, kun leimasetä oli lyönyt kelkkaan reiän. Katsastuslapussa vielä maininta, että ei saa hitsata. Uusi kelkka olisi maksanut 1000e luokkaa. Käytettynä näitä löytyy, mutta onko yhtään parempia? Korjasin vanhan, hiekkapuhalsin, maalasin, massasin ja laitoin uusilla puslilla kasaan. Samalla tuli pari tukivartta uusittua, niin hintaa jäi n.300e

        Itse tein, niin työn hintaa ei laskettu tuohon. Aikaa meni yhteensä n.15h, mutta suoraan kelkan uusimalla pääsisi puolet vähemmällä työllä
        Last edited by -kalevi-; 15-12-2021, 12:01.
        E87 118d
        E70 3.0d
        Ex: E36 M3
        Ex: E36 cabriolet m60b40
        Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
        Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Kyllähän nuita aika hurjassa kunnossa olevia kelkkoja on nähty väliin, ja uusittu myös.

          Jarruputket ja letkut usein menee samalla jossei tuuria käy.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • mla
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 81
            • Tampere

            #6
            Omaan autooni (E90 2005) kehoitettiin viime kesänä katsastuksessa tekemään "jotain" taka-akselistolle, kun asiasta kysyin. Etenkin vetareiden edessä olevissa akseliston hitsaussaumoissa oli aika lailla ruostetta.

            Kaavin irtoavan aineksen pois ja hiekkapuhalsin sen mitä purkamatta pystyi tekemään. Tilanne näytti jo paljon paremmalta, joten putsasin tinnerillä ja vedin 2K epoksin puhallettuihin kohtiin. Sitten paineilmaa taka-akselin lukuisiin reikiin jotta kaikki hiekka sun muu ryönä lähti pois ja lopuksi kotelosuojaa taka-akselin sisäpuolet täyteen sekä alustasuojaa päälle.

            Jos jotain tekee, niin kannattaa varautua ainakin tuohon. Vähemmästä tuskin on mitään varsinaista hyötyä...

            -mika

            Comment

            • Kouris
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2005
              • 723

              #7
              Omassa -07 E91 vielä apurunko aika hyvä 250tkm ajettuna. Tankin joskus käytin irti ja puhalsin hiekalla alkavat ruosteet pohjasta. Itse en ole koskaan maalannut puhallettuja alustan osia. Pelkästään vahvat massat ja hyvin on pysynyt yli 20v kokemuksella.


              Toisen merkkisessä apurunko oli niin ruosteessa että siitä pystyi kuonahakulla hakkaamaan sellaista ruosteleyä irti ympäriinsä mutta ei tarvinut hitsata

              Aika paljon varmaan kiinni siitä millaisessa suolakylvyssä ollut.

              Voi olla turhaa mutta omista autoista pesen aina pohjista ja pyöräkoteloista mudat pois keväällä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎