Announcement

Collapse
No announcement yet.

330i tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exdex
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 12
    • helsinki

    330i tärinä

    Heti alkuun haluun kertoo että TIEDÄN näitä ketjuja löytyvän mutta apua ei ole viel löytynyt vaikka olen yrittänyt vastaavia ongelmia lueskella.

    Elikkä asiaan. Ongelmana on +80kmh alkava tärinä joka kovenee isolla vaihteella kiihdyttäessä. Tärinä vaimentuu PALJON/loppuu kokonaan kun kaasun nostaa ylös. Vikaa on yritetty paikantaa pyöränlaakereista, kardaanista ja toisilla renkailla mutta tuloksetta. Oikean taka-iskarin vaihdon jälkeen tärinä vaimeni vähän mutta vain hyvin vähän. Elikkä mistä kannattais nyt lähteä liikkeelle ettei tarvitse laatikolta renkaisiin asti vaihtaa kaikkea ? ��
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16421
    • Asikkala

    #2
    Vetoakseli ?

    Comment

    • Exdex
      Newbiemmer
      • Jan 2016
      • 12
      • helsinki

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Vetoakseli ?
      Itseasia olin aika varma et ois vetari ollu ku oli perkeleen väljä mut vaihol ei ollu kyseisee tärinää mitään vaikutust

      Comment

      • alfaromeo
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2019
        • 258
        • Suomi

        #4
        Mulla oli 330xia tärinä/värinä 70-110km/h alueella, syyllinen oli kardaanin tukilaakeri. Veto päällä tai ei, kääntely yms ei vaikuttanut asiaan..
        E92 335ia
        F11 535ia

        Comment

        • Exdex
          Newbiemmer
          • Jan 2016
          • 12
          • helsinki

          #5
          Originally posted by alfaromeo View Post
          Mulla oli 330xia tärinä/värinä 70-110km/h alueella, syyllinen oli kardaanin tukilaakeri. Veto päällä tai ei, kääntely yms ei vaikuttanut asiaan..
          Täst on varmaan lähettävä liikkeelle ja rätit vaihtaa samal. Kannattimen tosin viime kesänä vaihdoin mutta en muista yhtään että mihin oireeseen. Tosin tarvike osan taisin laittaan niin HYVIN mahdollista että se on antautunut uudestaan 🤔 Lueskelin myös jostain että siihe pitäis joku esijännytys laittaa? Sellast ei tullu myöskään tehtyä. Miten se käytännössä menee?

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 594
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Miten kardaanin ristikon/ristikoiden (oliko tuossa mallissa yksi ristikko ja kaksi kumikiekkoa?) kunto todettiin?

            Omassa E61:ssä en kyllä itse ristikon kuntoa käsin pystynyt analysoimaan, niin vein suosiolla Ko-Metille. Heidän mukaan sitten olikin ollut huonona se ristikko. Vaihdettiin siis ristikko, (tuossa vehkeessä ollut) kardaanin takapään vakionopeusnivel, kannatinlaakeri, kumikiekko, keskityshela ja kardaani tasapainotettiin eli periaatteessa kaikki kuluva uusiksi. Ja kiihdytystärinä katosi.

            Se keskilaakeri voi sitten olla aika lyhytikäinen, jos ristikko aiheuttaa ravistusta.

            Esijännityksestä: Keskilaakeri on sellaisessa joustavassa keskiössä kiinni. Sitä työnnetään (yleensä muutama milli) vaihteiston suuntaan ja kiristetään sitten siihen kiinni. Itse olen yleensä merkannut ennen irrotusta alkuperäisen asennon ja laittanut samaan paikkaan (ja verrannut ohjeisiin esijännityksestä myös, niin on mennyt esijännitys ja asemointi muutenkin aika lailla kohdilleen), jos on ollut tiedetysti tehtaan jäljiltä. Eri malleissa on hiukan eri ohjeita esijännityksen määrästä, kannattaa katsoa oman mallin mukaisesti ohje.

            E
            Last edited by ErkkiE; 08-08-2022, 11:08.

            Comment

            • alfaromeo
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2019
              • 258
              • Suomi

              #7
              Itse hain motonetistä tukilaakerin, oli Febi/Bilstein osa. Ei siinä asennuksessa mitään ihmeellistä, laakeri naputellaan pohjaan asti ja siinä se sitten onkin. Kardaanihan elää booreillaan siellä suojakumin sisällä...

              Vanhoja kuvia projektista













              Ja tämähän oli neliveto.

              Tuli muuten mieleen, että sen tukilaakerin pystyy pulttaamaan koriin kiinni väärin päin. Ei ole symmetrinen, eli pystyy asentamaan niin, että kardaani ei ole suorassa. Kerran yhteen 116i vaihdettiin kannen takana oleva vesikotelo (pösön kone), eli aski pitää irroittaa. Ajatuksissani laitoin kardaanin tukilaakerin juuri noin väärin päin koriin kiinni ja tärinää kiihdyttäessä haettiin muutama päivä

              Muistaakseni oikea asento on niin, että on kardaanitunnelissa "niin ylhäällä" kuin mahdollista..

              Edit: Tossahan kuvassahan se oikea asento näkkyy...
              Last edited by alfaromeo; 08-08-2022, 19:37.
              E92 335ia
              F11 535ia

              Comment

              • Exdex
                Newbiemmer
                • Jan 2016
                • 12
                • helsinki

                #8
                Lueskelin tässä foorumia lisää ja tuli vastaan parikin tilannetta kun kiinteän vauhtipyörän vaihdon jälkeen oli alkanut tärinä. Noh.. itsehän kanssa vaihoin viimekesänä rikkoutuneen kaksoismassan tilalle kiinteän ja tärinä alkoin noin 1kk päästä siitä.. Kenelläkään enempi kokemusta alanko jo etsiskelee uutta kaksoismassaa?

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3725
                  • Finnland

                  #9
                  Onko kumilimppu varmasti kunnossa? Ettei ois jotain alkavaa pettämistä ja äkkiä näyttää että ois kunnossa?

                  Onhan tollanen kaksoismassa mukavempi ja jäykkä tunnetusti aiheuttaa epämukavuutta kyytiin. Ei tietenkään hukkaan menis vaihtaa se ja samalla katsella näkyykö ihmeitä? :think
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • Exdex
                    Newbiemmer
                    • Jan 2016
                    • 12
                    • helsinki

                    #10
                    Originally posted by Jarger View Post
                    Onko kumilimppu varmasti kunnossa? Ettei ois jotain alkavaa pettämistä ja äkkiä näyttää että ois kunnossa?

                    Onhan tollanen kaksoismassa mukavempi ja jäykkä tunnetusti aiheuttaa epämukavuutta kyytiin. Ei tietenkään hukkaan menis vaihtaa se ja samalla katsella näkyykö ihmeitä? :think

                    En oo ehtin viel tutkimaa ku auto maalaukses mut tilaan nyt suoraa uuet limput ja kannatinlaakerin viel kertaallee. Jos ei niil lähe nii kardaani tarkostuksee ja sen jälkee sit kytkimen kimppuu !

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3725
                      • Finnland

                      #11
                      Kyllä. Muista sitten infota miten etenee, ihan mielenkiintoinen asia
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Exdex
                        Newbiemmer
                        • Jan 2016
                        • 12
                        • helsinki

                        #12
                        Ristinivel ja kannatinlaakeri silmämääräsest ehjät. Takimmaises rätis pari parin sentin halkeamaa nii tilasin nyt sen alkuun uuden ja laitan tuon puuttuneen kannattimen esijännityksen niin katsellaan häviääkö tärinä

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7397
                          • Oulu

                          #13
                          Mulla E92 ihan samat oireet. Heinäkuun alussa vaihdatin lopulta tukilaakerin ja sen ainoan kumilimpun mikä tässä siellä on. Ristikkoa ei tietääkseni sen kummemmin tutkittu, ja vanha kumilinppu oli melko hyväkuntoinen. Ongelma tuntui poistuneen sekä korjaamon suorittaman että oman heti perään tehdyn koeajon perusteella.

                          Muutama päivä tästä sitten lähdin ajeleen lomareissulle ja vika tuli oikeastaan ihan samanlaisena takaisin jo Jyväskylän pohjoispuolella. Reissussa Keski-Euroopassa pystyi paremmin kiihdytteleen isoissa nopeuksissa ja vika oli kyllä koko ajan olemassa, mutta sielläkin sen ilmeneminen tuntui vaihtelevan melko paljon. Joskus pystyi ajamaan 200 km/h melkein ilman tärinöitä, mutta yleensä jo 130-140 km/h tasaistakin nopeutta riitti siihen että ongelman huomaa. Ja kiihdytksissä vaihdelu myös ihan selvä.

                          Kiinnostais kyllä tietää että mitä toi remontti korjas kun kuitenkin se hetken tuntui sen jälkeen toimivan.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3725
                            • Finnland

                            #14
                            Tämä on ihan mututuntumaa, jos se esiintyy noin satunnaisesti, voiko tuohon vaikuttaa joku yhteisvaikutus jos esim. perän etummaiset puslat tai vaihdelaatikon takaosan kiinnitys on "pehmentynyt" ettei siis rikki, mutta..
                            Kun vertaa "kunnossa olevaa" vanhaa ja uutta, niin monesti ero on melkoinen.

                            Tämä siis mutua vain.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • Exdex
                              Newbiemmer
                              • Jan 2016
                              • 12
                              • helsinki

                              #15
                              Nonii elikkäs nyt on rättinivel vaihettu ja sieltähän se vika löytyi. Viimeeks ku oon vaihtan rätin nii oli ilmeisest tullu tilattua etummainen rättinivel ajatuksissaan jossa pultinreijät m12 pulteille ja takana m10 eli päässyt elämään siellä hitusen joka aiheuttanut tärinää 😁 Kiitos ja kumarrus.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎