Announcement

Collapse
No announcement yet.

330i tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Calypsocoupe
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 2932
    • Vihti

    #16
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Mulla E92 ihan samat oireet. Heinäkuun alussa vaihdatin lopulta tukilaakerin ja sen ainoan kumilimpun mikä tässä siellä on. Ristikkoa ei tietääkseni sen kummemmin tutkittu, ja vanha kumilinppu oli melko hyväkuntoinen. Ongelma tuntui poistuneen sekä korjaamon suorittaman että oman heti perään tehdyn koeajon perusteella.
    ...
    Kiinnostais kyllä tietää että mitä toi remontti korjas kun kuitenkin se hetken tuntui sen jälkeen toimivan.
    Mulla oirehti vähän samalla lailla vaihtelevasti, korkea ulkolämpötila vaikutti samoin otettu voima (BMW AG vs. firma AC Schnitzer). Ristikko oli ainakin vähän ehtoolla kun hommasin vähemmän ajetun kardaanin, joka tosin oli irroitettu spooreiltaan merkkaamatta, eli vanha takaisin. Tukilaakerin esijännitystä lisäsin, en kyllä enää muista oliko se koeajon jälkeen vai pelkästään laakerin ihmettelyn jälkeen, mutta oireet poistui ainakin talvikäytössä.
    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Jarger View Post
      Tämä on ihan mututuntumaa, jos se esiintyy noin satunnaisesti, voiko tuohon vaikuttaa joku yhteisvaikutus jos esim. perän etummaiset puslat tai vaihdelaatikon takaosan kiinnitys on "pehmentynyt" ettei siis rikki, mutta..
      Kirjoitin ehkä vähän epäselvästi, ei voi sanoa että mulla esiintyis satunnaisesti vaan esiintyy kyllä aina (paitsi heti remontin jälkeen), mutta joskus harvoin kuitenkin selvästi lievempänä ja muutaman kerran tosi pahana.

      Pahimmat tärinät tuli kun oli ajanut baanaa Ranskan helteessä, auto seisonut vähän aikaa ja siitä sitten lähti kiihdyttään takaisin baanavauhtiin niin tärinä oli pari kertaa selvästi isompi kuin koskaan normaalisti. Eli lämpö tuohon vaikuttaa, kardaanin osat lienee kuumimmillaan silloin kun auto seisoo jonkin aikaa ajamisen jälkeen ja pakoputki vieressä lämmittää ne ilman ajoviiman antamaa jäähdytystä.

      Ihmettelen että E39 ei ole ikinä tämmöistä ongelmaa ollut, vaikka luulis sen kilsoilla noitten vastaavien osien olevan jo paljon kuluneempia kun melkein 200 tkm enemmän ajettu. Mutta ehkä vähempi voima on sitten osia säästänyt.


      Originally posted by Calypsocoupe View Post
      Tukilaakerin esijännitystä lisäsin, en kyllä enää muista oliko se koeajon jälkeen vai pelkästään laakerin ihmettelyn jälkeen, mutta oireet poistui ainakin talvikäytössä.
      Ahaa, no tätä vois tietysti vielä kokeilla. Talvella ongelmaa en ole oikeastaan juuri huomannut kun liukkaalla pinnalla ei juurikaan saa sellaisia kiihtyksiä aikaan että ongelma edes ilmenis ja kovin lujaakaan ei ole tullut ajettua. 110-120 km/h tasaisella nopeudella en muista talvella mitään ongelmaa olleen.
      Last edited by Petri.Kekkonen; 30-09-2022, 08:49.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎