Ongelman kohde on E90 LCI 320d 2011 automaatti normaaleilla suomi-auto varusteilla, eli ei ole ACC yms.
Sattui tuossa erikoinen ongelma vanhempien autossa kun Äiti oli sillä yrittänyt lähteä kauppaan. Yritän kuvailla parhaani mukaan jos jollain olisi tietoa että mistä lähteä vikaa hakemaan / missä vika voisi olla:
Pihatietä ajaessa 30 - 40km/h auto jarrutti itsestään itsensä aivan pysähdyksiin ns. äkkijarrutuksen eli löi jarrut lukkoon ja jarrupolkimen veti aivan kovaksi.
Auto ei sammunut tai sytyttänyt mitään vikavaloja mittaristoon tai iDriveen. Vaikka auton sammutti ja käynnisti uudelleen, jarrupoljin oli edelleen kova eikä auto lähtenyt liikkeelle, vaikka vaihteen saikin vaihdettua P:ltä -> D:lle.
Jarrupoljin vapautui normaaliksi vasta sitten, kun auton sammutti ja käytti ovet lukossa. Tämän jälkeen autolla pystyi taas ajamaan, mutta sama tapahtui uudelleen 10m ajon jälkeen täsmälleen samoilla oireilla. Jälleen auto sammuksiin, ovet kiinni, ovet auki ja auto käyntiin ja jarrupoljin oli jälleen normaali. Tämä tapahtui vielä kerran kun autolla yritettiin ajaa kotiin, eli yhteensä auto jarrutti äkkipysähdyksen 3x n. 100m matkalla.
Kävin eilen lukemassa Carlyllä vikakoodit autosta, ja kuten jo aavistelin alkuun niin mitään vikakoodia ei löytynyt (ainakaan Carlyllä).
Kävin myös koeajamassa autoa n. 30min eri vauhdeilla, tiukkoja käännöksiä & jarrutuksia ja en saanut vikaa toistettua enää seuraavana päivänä.
Yritin googletella ongelmaa, mutta en ainakaan omilla suomen ja englannin kielin hauilla löytänyt mitään, että jollain olisi käynyt samallatavalla E90 kanssa.
Itsellä tuossa tuli mieleen, että voisiko vika olla jossain ABS anturissa/kehässä mutta ei kai sen nuin pitäisi yleensä oireilla? Sen lisäksi tuli mieleen kans DSC yksikkö?
Autolla ei oikein kehtaa lähteä nyt 80-100km/h vauhtia ajelemaan jos se sattuu jälleen lyömään jarrut pohjaan ilman varoitusta joten apuja kaivataan foorumilaisilta jos olisi tietoa että mistä lähteä asiaa jatko selvittämään / onko kellään tapahtunut vastaavaa.
Sattui tuossa erikoinen ongelma vanhempien autossa kun Äiti oli sillä yrittänyt lähteä kauppaan. Yritän kuvailla parhaani mukaan jos jollain olisi tietoa että mistä lähteä vikaa hakemaan / missä vika voisi olla:
Pihatietä ajaessa 30 - 40km/h auto jarrutti itsestään itsensä aivan pysähdyksiin ns. äkkijarrutuksen eli löi jarrut lukkoon ja jarrupolkimen veti aivan kovaksi.
Auto ei sammunut tai sytyttänyt mitään vikavaloja mittaristoon tai iDriveen. Vaikka auton sammutti ja käynnisti uudelleen, jarrupoljin oli edelleen kova eikä auto lähtenyt liikkeelle, vaikka vaihteen saikin vaihdettua P:ltä -> D:lle.
Jarrupoljin vapautui normaaliksi vasta sitten, kun auton sammutti ja käytti ovet lukossa. Tämän jälkeen autolla pystyi taas ajamaan, mutta sama tapahtui uudelleen 10m ajon jälkeen täsmälleen samoilla oireilla. Jälleen auto sammuksiin, ovet kiinni, ovet auki ja auto käyntiin ja jarrupoljin oli jälleen normaali. Tämä tapahtui vielä kerran kun autolla yritettiin ajaa kotiin, eli yhteensä auto jarrutti äkkipysähdyksen 3x n. 100m matkalla.
Kävin eilen lukemassa Carlyllä vikakoodit autosta, ja kuten jo aavistelin alkuun niin mitään vikakoodia ei löytynyt (ainakaan Carlyllä).
Kävin myös koeajamassa autoa n. 30min eri vauhdeilla, tiukkoja käännöksiä & jarrutuksia ja en saanut vikaa toistettua enää seuraavana päivänä.
Yritin googletella ongelmaa, mutta en ainakaan omilla suomen ja englannin kielin hauilla löytänyt mitään, että jollain olisi käynyt samallatavalla E90 kanssa.
Itsellä tuossa tuli mieleen, että voisiko vika olla jossain ABS anturissa/kehässä mutta ei kai sen nuin pitäisi yleensä oireilla? Sen lisäksi tuli mieleen kans DSC yksikkö?
Autolla ei oikein kehtaa lähteä nyt 80-100km/h vauhtia ajelemaan jos se sattuu jälleen lyömään jarrut pohjaan ilman varoitusta joten apuja kaivataan foorumilaisilta jos olisi tietoa että mistä lähteä asiaa jatko selvittämään / onko kellään tapahtunut vastaavaa.
Comment