Announcement

Collapse
No announcement yet.

ZF GS6-53 (N54)manuaalivaihteiston toiminnasta ja öljyistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1147
    • Kainuu

    ZF GS6-53 (N54)manuaalivaihteiston toiminnasta ja öljyistä

    Tämä ZF GS6-53BZ lienee tyyppi vaihteistossa. Öljyt vaihtui viime kesänä monessakin paikassa olevan suosituksen mukaan 75W90 öljyiksi. Jo kesällä huomasi että vaihteissto meni kankean oloiseksi käyttää etenkin kylmänä. Sitten vaihtui 75W80 öljy ja tuli jo huomattavaa parannusta asiaan.
    Edelleenkin eroa on kylmän ja lämpimän vaihteiston toiminnassa etenkin 2 vaihteen osalta. Kovempana pakkasaamuna on hankaluuksia saada 2 vaihdetta päälle ilman lievää rusahdusta.
    Lämpimänä vaihteisto toimii kyllä hyvin "liukkaasti". Tarra askin kyljessä muistaakseni kertoi MTF-LT2 öljystä eli onko orkkis BMW ainut oikea tähän?
    Last edited by makebm5; 13-04-2023, 10:54.
    BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7325
    • Oulu

    #2
    Oletin että omassa E92:ssa olis sama vaihteisto, mutta näyttää olevan eri: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=23_1121

    Itellä ei tietoa onko tähän öljyjä koskaan vaihdettu, muistaakseni auton mukana tulleissa kuiteissa, joita melko kattava läjä, ei sellaisesta ollut mainintaa. Vaihteet toimineet hyvin ainakin -29°C asti.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 31-03-2023, 11:54.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5126
      • Pirkkala

      #3
      Bmw oma suositus on varmaankin täällä meidän olosuhteissa paras. Luultavasti muissakin
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Calypsocoupe
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 2932
        • Vihti

        #4
        Vähän vastaavia oireita ja selvästi laatikon lämpötila vaikuttaa, tommosta ajattelin kokeilla:



        "Öljy joka toimii varmasti ZF vaihteistojen kanssa.

        On todettu että Esim. BMW:n oma suositusöljy ei toimi tietyissä tapauksissa oikealla tavalla, kylmällä vaihteistolla vaihteet eivät kytkeydy kunnolla, koska synkkarenkaat eivät pidä vääränlaisen öljyn takia.

        Lue lisää: https://www.lensupowershop.fi/products/zf-vaihteistoihin-amsoil-syncromesh-vaihteistooljy-1l/"
        - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

        Comment

        • makebm5
          Bimmer Enthusiast
          • May 2009
          • 1147
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by Calypsocoupe View Post
          Vähän vastaavia oireita ja selvästi laatikon lämpötila vaikuttaa, tommosta ajattelin kokeilla:



          "Öljy joka toimii varmasti ZF vaihteistojen kanssa.

          On todettu että Esim. BMW:n oma suositusöljy ei toimi tietyissä tapauksissa oikealla tavalla, kylmällä vaihteistolla vaihteet eivät kytkeydy kunnolla, koska synkkarenkaat eivät pidä vääränlaisen öljyn takia.

          Lue lisää: https://www.lensupowershop.fi/products/zf-vaihteistoihin-amsoil-syncromesh-vaihteistooljy-1l/"
          Laitahan kokemuksia kun olet testannut.
          Omassani on tätä https://valvoline-eu.lubricantadviso...endation/75238 joka vaikuttaisi samalta mitä Amsoil.
          Last edited by makebm5; 01-04-2023, 07:08.
          BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
          Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16226
            • Asikkala

            #6
            Onko mahdottomuus kokeilla ZF-lootassa atf:ää ?

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 515
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Noita LT-2 -sopivia öljyjä on monella valmistajalla eli ei tarvitse bmw-purkissa hakea. Mm. Castrolia mutta monta muutakin löytyy. Nuo LT-2 ja LT-3 tuntuu aika hyvin toimivan läpi vuoden. Toki kovilla pakkasilla vähän jäykempi mutta silti ihan kelpo. Öljysuositus muuttuu jossain 2007 keskellä LT-3:een mutta ainakin numeroiden perusteella tosi pienet erot viskositeetissa ja mistään ei sen enempää ole löytynyt faktaa, onko vaihteistossa itsessään mikään muuttunut.

              E

              Comment

              • makebm5
                Bimmer Enthusiast
                • May 2009
                • 1147
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by ErkkiE View Post
                Noita LT-2 -sopivia öljyjä on monella valmistajalla eli ei tarvitse bmw-purkissa hakea. Mm. Castrolia mutta monta muutakin löytyy. Nuo LT-2 ja LT-3 tuntuu aika hyvin toimivan läpi vuoden. Toki kovilla pakkasilla vähän jäykempi mutta silti ihan kelpo. Öljysuositus muuttuu jossain 2007 keskellä LT-3:een mutta ainakin numeroiden perusteella tosi pienet erot viskositeetissa ja mistään ei sen enempää ole löytynyt faktaa, onko vaihteistossa itsessään mikään muuttunut.

                E
                Tuntuu olevan että toinen öljy toimii paremmin kuin toinen vaikka sama luokitus olisi. Takavuosina testasin T56 vaihteistoon eri merkin ATF öljyjä niin niidenkin kesken oli syncrojen toiminnassa eroja.
                BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                Comment

                • Cunttory
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2004
                  • 1772
                  • Kuopio

                  #9
                  Tuleeko edes castrol sen halvemmaksi, jos lt3 luokituksella tuo laatikko on. Alkuperäinen öljy esim bemariosat.fi sivulla 27.5€ purkki. En muista että kukaan olis alkuperäisillä muutamankaan vuoden vanhoilla öljyillä valitellu kankeutta tai rusaltelua ehjällä laatikolla.

                  Oma kokemus on meylen lt3 luokituksella olevasta öljystä ~200tkm ajettuun laatikoon öljynvaihdosta. Ei parantunut millään tavoin alkuperäisiin öljyihin, taisi jopa hieman jonkun vaihteen syncro enemmän tulla tutuksi.
                  Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                  Comment

                  • ekkoo1
                    BTCF Member
                    • Jun 2019
                    • 1287
                    • Pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Cunttory View Post
                    Tuleeko edes castrol sen halvemmaksi, jos lt3 luokituksella tuo laatikko on. Alkuperäinen öljy esim bemariosat.fi sivulla 27.5€ purkki. En muista että kukaan olis alkuperäisillä muutamankaan vuoden vanhoilla öljyillä valitellu kankeutta tai rusaltelua ehjällä laatikolla.

                    Oma kokemus on meylen lt3 luokituksella olevasta öljystä ~200tkm ajettuun laatikoon öljynvaihdosta. Ei parantunut millään tavoin alkuperäisiin öljyihin, taisi jopa hieman jonkun vaihteen syncro enemmän tulla tutuksi.
                    Kyllä itselläkin tuli noilla alotuspostauksen oireilla mieleen perus Getrag 420 ja kuluneet synkrohilut, ei ne öljynvaihdolla kasvata materiaalia enää takaisin.
                    E39 540i -96 Ajamisen iloa
                    E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
                    E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
                    Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

                    Comment

                    • alpine3
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2010
                      • 1220
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Aikonaan entiseen manuaali e46:seen vaihettiin pajalla Redlinen vaihteistoöljyt. Ei menny montaa tuhatta kilometriä kun kakkoselle vaihto alkoi paikotellen rusahdella. Laatikkoon vaihdettiin bmween originaaliöljyt ja loota toimi ainakin minun omistusajan loppuun moitteettomasti.

                      Eli ainakin tuossa tapauksessa öljyissä oli eroa.
                      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1147
                        • Kainuu

                        #12
                        Originally posted by ekkoo1 View Post
                        Kyllä itselläkin tuli noilla alotuspostauksen oireilla mieleen perus Getrag 420 ja kuluneet synkrohilut, ei ne öljynvaihdolla kasvata materiaalia enää takaisin.
                        Varmasti tätäkin kun maailmaa on nähnyt 260 000km verran mutta melkoista eroa tuntuu öljyjen kesken olevan niin nyt haussa paras mahdollinen olosuhteisiin nähden.
                        BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3344
                          • Raisio

                          #13
                          Originally posted by ekkoo1 View Post
                          Kyllä itselläkin tuli noilla alotuspostauksen oireilla mieleen perus Getrag 420 ja kuluneet synkrohilut, ei ne öljynvaihdolla kasvata materiaalia enää takaisin.

                          Oma kokemus 420 vaihteistosta ja Royal Purplen öljyillä parani hiukan kylmän vaihteiston toiminta vaikkei rusahtelua mun ajotyylillä ollut ennen vaihtoakaan, joten kokeilemalla selviää auttaako öljyn toisenlaiseen vaihtaminen.
                          E39&E93

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 515
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Niin ja siis ainakin itse olen pariin ZF 6v -laatikkoon Castrolin Syntrans B:tä käyttänyt ongelmitta. Samoin olen marmorin LT-3:sta laittanut ja ihan hyvin sekin toiminut. Nämä on kaikki ilmoitetulta viskositeetilta vain 75W. Tuota Syntrans B:tä saa useistakin paikoista alle 20e/l ja Germaaniasta ei aina tarvitse maksaa edes 15e/l.

                            E
                            Last edited by ErkkiE; 01-04-2023, 18:05.

                            Comment

                            • makebm5
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2009
                              • 1147
                              • Kainuu

                              #15
                              Tässä tutkaillut eri öljyvaihtoehtojen ominaisuuksia.
                              Merkki Viskositeeti cst 40c / 100c pour point
                              BMW LT-2 (pentosin) 38,3/7,7 -60
                              Amsoil 75W80 80,3/14 -56
                              Castrol manual trans V 75W80 40/8.1 -60
                              Redline D4 ATF (70W80) 35,4/7,5 -60
                              Valvoline 75W80 47/8,5 -47
                              Valvoline 75W90 108/15,6


                              Itsellä hyppy tuosta Valvolinen 80=> antoi selkeä parannuksen. Täytynee seuraavaksi kokeilla Amsoilin sijaan tuota Castrollia tai Redlineä.
                              Löysin BMW lappusenkin aiheesta

                              "Manual Transmission Cold Shift Effort
                              Note: The following information does not apply to transmissions filled with long-term fluid.
                              Transmission cold shift effort is reduced by replacing the original oil (SAE 80 or Mobil SHC 630) with a reputable brand
                              single-grade HD engine mineral oil of API-SE standards (SAE 20, SAE 30, or SAE 40). Thinner oils will run the risk of
                              increased gear noise.
                              A further reduction in shift effort can be obtained by using ATF, but gear noise will be more noticeable compared to
                              single-grade engine mineral oils.
                              For summer operation it is recommended that ATF or engine oil be drained and replaced by the original lubricant, either
                              SAE 80 or Mobil SHC 630 (as specified) transmission fluid.
                              CAUTION: Never fill a manual transmission with synthetic engine oils or multigrade mineral-based engine oils, since they
                              have friction-reducing components that could impair the function of the synchronizers"
                              Last edited by makebm5; 15-04-2023, 15:01.
                              BMW 530e xDrive, BMW E89 35is
                              Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎