Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320D 2007 akun jännitteen nopea tippuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Elätti
    Bimmer Rookie
    • Nov 2009
    • 159
    • Great Kuopio Area

    E91 320D 2007 akun jännitteen nopea tippuminen

    Tässä viimeiset pari kuukautta olen painiskellut oudon jännitteen katoamisen kanssa. Seuraa epämääräinen selvitys mitä tehty ja tutkittu.

    Auton kun ajaa parkkiin ja sammuttaa moottorin, niin jännite akulla lähtee laskemaan nopeasti , alle 15 sekuntiin 12,7->12.1-12.2V. Mitään erikoisia sähkölaitteita ei tarvitse olla edes päällä, ja silläkään ei ole vaikutusta että avaimen poistaa virtalukosta ja laittaisi ovet lukkoon. Jännite vaan jatkaa laskemistaan ja pysähtyy vähän 12V yläpuolelle. Auton mentyä lepotilaan jännite nousee sinne 12.5 paikkeille ja pysyy siinä seuraavaan lukituksen aikaisiin saakka ja sama homma jatkuu.

    Autoon vaihdettu uusi laturi ihan vastikään, lataa OK 14+V. Testattu diodit laturista, ei voida sieltä. Otin myös akun ja takapyörän välisestä läpiviennistä laturin/startin piuhan irti, eikä tälläkään vaikutusta jännitteen tippumiseen. Eli laturi ja startti eivät vuoda virtaa. Akun maanavan irrottaessa hetki ajon jälkeen akussa on jotain 12.6-12.7V. Akku siis on täysi tai ainakin hyvissä virroissa. Akku vaihdettu 2v sitten ja testattu vastikään että ainakin starttivirtaa tulee kuten kuuluu. Olen välillä tökännyt auton ylläpitolaturiin yöksi, mutta käytännössä akku latautuu ehkä tunnin ja sen jälkeen siirtyy lataamaan 0,1A virralla.

    Pihtivirtamittarilla mitattu sammuttamisen ja ovien lukituksen jälkeen maakaapelista virrankulutus ja se on noin 5A ennen kuin menee lepotilaan. Vaikea kuvitella että noin 60W kulutus tiputtaisi akun jännitettä noin paljon. Ja noin nopeasti.

    Testattu myös että sisätilan puhaltimen siili ei tee tätä vikaa. Johto otettu siilistä irti, ei vaikutusta.

    Koskaan ei ole tullut mitään merkintää navin näyttöön eikä IBS vikamuistiin suuresta lepovirrankulutuksesta.

    Kokeiltu ottaa KL30g rele irti, mutta tämäkään ei lopeta jännitteen pudotusta.

    Jäljelle jää nyt jotain hyvin mystistä mitä minun googlaustaidot tai ymmärrys ei selitä. Tämä jännitteen tippuminen tekee siis radion kuuntelusta parkissa tai remontin aikana aika mahdotonta, kun puolen tunnin jälkeen startti on jo hyvin haikea.

    Nypin äsken kaikki punaiset virtapiuhat akun haaroittimelta irti poislukien sulaketaululle menevän kaapelin ja sieltä jostain se jännitesyöppö löytyy.

    Onko syyllinen joku moduuli? Navi? Lämmityslaitepaneeli? Vai kenties akku? Akun kun vaihdoin viimeksi niin silloin epäilin sen olevan finaalissa, kun ei kestänyt ennen mainittua radion kuuntelua, eikä kestä siis vieläkään.

    Sulakkeita kiskomalla ongelmaa on vaikea selvittää, kun ohjekortin ja googlenkin perusteella yksi sulake voi olla liitoksissa useisiin toimintoihin.

    Sen verran tuli testattua yksi ilta, että ISTAlla kun laittaa auton pakolla lepotilaan heti sammutuksen jälkeen, niin jännitteen tippumista ei ehdi tapahtua.


    Tämä ongelma on ilmeisen tunnettu ympäri Internetin, joten luultavasti Suomessakin jollain tätä vikaa on ollut. Nyt otan mielelläni vastaan ohjeita ja vinkkejä ja helvetin voimiakin.
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1253
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by Elätti View Post
    Tässä viimeiset pari kuukautta olen painiskellut oudon jännitteen katoamisen kanssa. Seuraa epämääräinen selvitys mitä tehty ja tutkittu.

    Auton kun ajaa parkkiin ja sammuttaa moottorin, niin jännite akulla lähtee laskemaan nopeasti , alle 15 sekuntiin 12,7->12.1-12.2V. Mitään erikoisia sähkölaitteita ei tarvitse olla edes päällä, ja silläkään ei ole vaikutusta että avaimen poistaa virtalukosta ja laittaisi ovet lukkoon. Jännite vaan jatkaa laskemistaan ja pysähtyy vähän 12V yläpuolelle. Auton mentyä lepotilaan jännite nousee sinne 12.5 paikkeille ja pysyy siinä seuraavaan lukituksen aikaisiin saakka ja sama homma jatkuu.

    Autoon vaihdettu uusi laturi ihan vastikään, lataa OK 14+V. Testattu diodit laturista, ei voida sieltä. Otin myös akun ja takapyörän välisestä läpiviennistä laturin/startin piuhan irti, eikä tälläkään vaikutusta jännitteen tippumiseen. Eli laturi ja startti eivät vuoda virtaa. Akun maanavan irrottaessa hetki ajon jälkeen akussa on jotain 12.6-12.7V. Akku siis on täysi tai ainakin hyvissä virroissa. Akku vaihdettu 2v sitten ja testattu vastikään että ainakin starttivirtaa tulee kuten kuuluu. Olen välillä tökännyt auton ylläpitolaturiin yöksi, mutta käytännössä akku latautuu ehkä tunnin ja sen jälkeen siirtyy lataamaan 0,1A virralla.

    Pihtivirtamittarilla mitattu sammuttamisen ja ovien lukituksen jälkeen maakaapelista virrankulutus ja se on noin 5A ennen kuin menee lepotilaan. Vaikea kuvitella että noin 60W kulutus tiputtaisi akun jännitettä noin paljon. Ja noin nopeasti.

    Testattu myös että sisätilan puhaltimen siili ei tee tätä vikaa. Johto otettu siilistä irti, ei vaikutusta.

    Koskaan ei ole tullut mitään merkintää navin näyttöön eikä IBS vikamuistiin suuresta lepovirrankulutuksesta.

    Kokeiltu ottaa KL30g rele irti, mutta tämäkään ei lopeta jännitteen pudotusta.

    Jäljelle jää nyt jotain hyvin mystistä mitä minun googlaustaidot tai ymmärrys ei selitä. Tämä jännitteen tippuminen tekee siis radion kuuntelusta parkissa tai remontin aikana aika mahdotonta, kun puolen tunnin jälkeen startti on jo hyvin haikea.

    Nypin äsken kaikki punaiset virtapiuhat akun haaroittimelta irti poislukien sulaketaululle menevän kaapelin ja sieltä jostain se jännitesyöppö löytyy.

    Onko syyllinen joku moduuli? Navi? Lämmityslaitepaneeli? Vai kenties akku? Akun kun vaihdoin viimeksi niin silloin epäilin sen olevan finaalissa, kun ei kestänyt ennen mainittua radion kuuntelua, eikä kestä siis vieläkään.

    Sulakkeita kiskomalla ongelmaa on vaikea selvittää, kun ohjekortin ja googlenkin perusteella yksi sulake voi olla liitoksissa useisiin toimintoihin.

    Sen verran tuli testattua yksi ilta, että ISTAlla kun laittaa auton pakolla lepotilaan heti sammutuksen jälkeen, niin jännitteen tippumista ei ehdi tapahtua.


    Tämä ongelma on ilmeisen tunnettu ympäri Internetin, joten luultavasti Suomessakin jollain tätä vikaa on ollut. Nyt otan mielelläni vastaan ohjeita ja vinkkejä ja helvetin voimiakin.
    Aikalailla samoin menee tuossa omassakin enkä ole huomannut että ongelmia olisi.
    Miten onko akku koodattua oikean kokoiseksi autoon?
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5270
      • Pirkkala

      #3
      Kokemukseni mukaan nykyautot kuluttavat virtaa hereillä ollessaan sen verran paljon, että vaikkapa edellä mainittu puoli tuntia niin akun pitää olla aivan uudenveroisessa kunnossa jos meinaa vielä käyntiin saada.

      Puhut jännitteen tippumisesta, minusta pitäisi puhua virrankulutuksesta, koska siitähän se jännitteen putoaminen on seuraus.

      Jos olet luotettavalla pihtimittarilla mitannut maakaapelista virran niin kyllä siihen on luottaminen koska ei ehjä akku muualta virtaa kuluta kuin akun napojen kautta.

      Vaihda akku uuteen, ja kerro autolle että akku vaihdettu ja katso että akun koko on koodattu autoon oikein.
      Tämä on ainoa asia mikä minulla tulee mieleen siitä, etää akku kyykkää turhan nopeasti vaikka virrankulutus ei ole iso
      Last edited by Urpo_rotta; 12-04-2023, 08:22.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Kouris
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 722

        #4
        Vaikea uskoa että 30 min / 5A vaikuttaa ehjään akkuun ainakaan tällä kelillä niin paljon ettei enää meinaa käyntiin lähteä.

        Joskus itsellä ei sama auto meinannut jaksaa startata -20 kun eberi oli päällä 20min. Mitattiin ja se otti 9A virran kaikkine sisäpuhaltimineen. Akku oli ehjä. Kun antoi eberin olla 20 min päällä ja odotti ~15min ei mitään ongelmaa.

        Jos haluaa testata niin tuon 5A kulutuksen saisi karkeasti yhdellä 55w halogen polttimolla jolloin voisi testata toisesta akusta miten jännite laskee ajan funktiona.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16460
          • Asikkala

          #5
          30 min/5A eli 2,5 Ah, ei vaikuta ehjään akkuun mitään kuten jo todettu.

          Comment

          • Elätti
            Bimmer Rookie
            • Nov 2009
            • 159
            • Great Kuopio Area

            #6
            Hmm, Bemarin dokumentteja virrankulutuksista tutkittuani ollaan oikeassa, että tuo 5A kuluu kuten kuuluukin, kunnes väylät sammuuu ja auto menee lepotilaan. Testasin moottoripyörän virrankulutusta yksi päivä, eli valot (55W+takavalot päällä) ja samalla lailla akun jännite tippui sinne 12,2V. Tämä vastaa siis noin sitä 5-6A.

            Eli taitaa se tosiaan niin olla, että tuollainen 5A virta tosiaan pudottaa akun jännitettä noinkin paljon kun kuorma on kytkettynä, ja jönnitetaso palautuu kun virrankulutus menee nollaan. Tästä olin huolissani, että onko tämä jännitteen putoaminen kuorman alla miten normaalia. Vastaus siis on että on.

            Autossa on siis 75A akku, ja vaihto on rekisteröity kun sen vaihdoin. Speksinä tosin on 80A, kun ei tainnut istassa olla vaihtoehtoina tuon kokoista. Ja en usko että se 5% ero kapasiteetista tuota latausta sotkee. Onhan tuo akku vähän alimittainen dieseliin kyllä, ja tiesin ostaessa, mutta ei ollut hyllyssä isompia silloin. Pitänee siis marssia akkukaupoille! Kiitos kaikille avusta!

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎