Tässä viimeiset pari kuukautta olen painiskellut oudon jännitteen katoamisen kanssa. Seuraa epämääräinen selvitys mitä tehty ja tutkittu.
Auton kun ajaa parkkiin ja sammuttaa moottorin, niin jännite akulla lähtee laskemaan nopeasti , alle 15 sekuntiin 12,7->12.1-12.2V. Mitään erikoisia sähkölaitteita ei tarvitse olla edes päällä, ja silläkään ei ole vaikutusta että avaimen poistaa virtalukosta ja laittaisi ovet lukkoon. Jännite vaan jatkaa laskemistaan ja pysähtyy vähän 12V yläpuolelle. Auton mentyä lepotilaan jännite nousee sinne 12.5 paikkeille ja pysyy siinä seuraavaan lukituksen aikaisiin saakka ja sama homma jatkuu.
Autoon vaihdettu uusi laturi ihan vastikään, lataa OK 14+V. Testattu diodit laturista, ei voida sieltä. Otin myös akun ja takapyörän välisestä läpiviennistä laturin/startin piuhan irti, eikä tälläkään vaikutusta jännitteen tippumiseen. Eli laturi ja startti eivät vuoda virtaa. Akun maanavan irrottaessa hetki ajon jälkeen akussa on jotain 12.6-12.7V. Akku siis on täysi tai ainakin hyvissä virroissa. Akku vaihdettu 2v sitten ja testattu vastikään että ainakin starttivirtaa tulee kuten kuuluu. Olen välillä tökännyt auton ylläpitolaturiin yöksi, mutta käytännössä akku latautuu ehkä tunnin ja sen jälkeen siirtyy lataamaan 0,1A virralla.
Pihtivirtamittarilla mitattu sammuttamisen ja ovien lukituksen jälkeen maakaapelista virrankulutus ja se on noin 5A ennen kuin menee lepotilaan. Vaikea kuvitella että noin 60W kulutus tiputtaisi akun jännitettä noin paljon. Ja noin nopeasti.
Testattu myös että sisätilan puhaltimen siili ei tee tätä vikaa. Johto otettu siilistä irti, ei vaikutusta.
Koskaan ei ole tullut mitään merkintää navin näyttöön eikä IBS vikamuistiin suuresta lepovirrankulutuksesta.
Kokeiltu ottaa KL30g rele irti, mutta tämäkään ei lopeta jännitteen pudotusta.
Jäljelle jää nyt jotain hyvin mystistä mitä minun googlaustaidot tai ymmärrys ei selitä. Tämä jännitteen tippuminen tekee siis radion kuuntelusta parkissa tai remontin aikana aika mahdotonta, kun puolen tunnin jälkeen startti on jo hyvin haikea.
Nypin äsken kaikki punaiset virtapiuhat akun haaroittimelta irti poislukien sulaketaululle menevän kaapelin ja sieltä jostain se jännitesyöppö löytyy.
Onko syyllinen joku moduuli? Navi? Lämmityslaitepaneeli? Vai kenties akku? Akun kun vaihdoin viimeksi niin silloin epäilin sen olevan finaalissa, kun ei kestänyt ennen mainittua radion kuuntelua, eikä kestä siis vieläkään.
Sulakkeita kiskomalla ongelmaa on vaikea selvittää, kun ohjekortin ja googlenkin perusteella yksi sulake voi olla liitoksissa useisiin toimintoihin.
Sen verran tuli testattua yksi ilta, että ISTAlla kun laittaa auton pakolla lepotilaan heti sammutuksen jälkeen, niin jännitteen tippumista ei ehdi tapahtua.
Tämä ongelma on ilmeisen tunnettu ympäri Internetin, joten luultavasti Suomessakin jollain tätä vikaa on ollut. Nyt otan mielelläni vastaan ohjeita ja vinkkejä ja helvetin voimiakin.
Auton kun ajaa parkkiin ja sammuttaa moottorin, niin jännite akulla lähtee laskemaan nopeasti , alle 15 sekuntiin 12,7->12.1-12.2V. Mitään erikoisia sähkölaitteita ei tarvitse olla edes päällä, ja silläkään ei ole vaikutusta että avaimen poistaa virtalukosta ja laittaisi ovet lukkoon. Jännite vaan jatkaa laskemistaan ja pysähtyy vähän 12V yläpuolelle. Auton mentyä lepotilaan jännite nousee sinne 12.5 paikkeille ja pysyy siinä seuraavaan lukituksen aikaisiin saakka ja sama homma jatkuu.
Autoon vaihdettu uusi laturi ihan vastikään, lataa OK 14+V. Testattu diodit laturista, ei voida sieltä. Otin myös akun ja takapyörän välisestä läpiviennistä laturin/startin piuhan irti, eikä tälläkään vaikutusta jännitteen tippumiseen. Eli laturi ja startti eivät vuoda virtaa. Akun maanavan irrottaessa hetki ajon jälkeen akussa on jotain 12.6-12.7V. Akku siis on täysi tai ainakin hyvissä virroissa. Akku vaihdettu 2v sitten ja testattu vastikään että ainakin starttivirtaa tulee kuten kuuluu. Olen välillä tökännyt auton ylläpitolaturiin yöksi, mutta käytännössä akku latautuu ehkä tunnin ja sen jälkeen siirtyy lataamaan 0,1A virralla.
Pihtivirtamittarilla mitattu sammuttamisen ja ovien lukituksen jälkeen maakaapelista virrankulutus ja se on noin 5A ennen kuin menee lepotilaan. Vaikea kuvitella että noin 60W kulutus tiputtaisi akun jännitettä noin paljon. Ja noin nopeasti.
Testattu myös että sisätilan puhaltimen siili ei tee tätä vikaa. Johto otettu siilistä irti, ei vaikutusta.
Koskaan ei ole tullut mitään merkintää navin näyttöön eikä IBS vikamuistiin suuresta lepovirrankulutuksesta.
Kokeiltu ottaa KL30g rele irti, mutta tämäkään ei lopeta jännitteen pudotusta.
Jäljelle jää nyt jotain hyvin mystistä mitä minun googlaustaidot tai ymmärrys ei selitä. Tämä jännitteen tippuminen tekee siis radion kuuntelusta parkissa tai remontin aikana aika mahdotonta, kun puolen tunnin jälkeen startti on jo hyvin haikea.
Nypin äsken kaikki punaiset virtapiuhat akun haaroittimelta irti poislukien sulaketaululle menevän kaapelin ja sieltä jostain se jännitesyöppö löytyy.
Onko syyllinen joku moduuli? Navi? Lämmityslaitepaneeli? Vai kenties akku? Akun kun vaihdoin viimeksi niin silloin epäilin sen olevan finaalissa, kun ei kestänyt ennen mainittua radion kuuntelua, eikä kestä siis vieläkään.
Sulakkeita kiskomalla ongelmaa on vaikea selvittää, kun ohjekortin ja googlenkin perusteella yksi sulake voi olla liitoksissa useisiin toimintoihin.
Sen verran tuli testattua yksi ilta, että ISTAlla kun laittaa auton pakolla lepotilaan heti sammutuksen jälkeen, niin jännitteen tippumista ei ehdi tapahtua.
Tämä ongelma on ilmeisen tunnettu ympäri Internetin, joten luultavasti Suomessakin jollain tätä vikaa on ollut. Nyt otan mielelläni vastaan ohjeita ja vinkkejä ja helvetin voimiakin.
Comment