Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistä "kova" kytkin E90 325d -malliin...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Björborg Meka Werk
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 23
    • Helsinki

    Mistä "kova" kytkin E90 325d -malliin...?

    Nyt alkaa pikkuhiljaa Ärsyttämään tuo vain vajaa 20 tuhatta ajetun kaksimassapskan käytös...
    Mistä tilalle "perinteinen" tavallinen kytkin?
    Kyseessä siis 2007 vuosimallin E90 korinen bemu jossa kolmelitrainen M57 kone. Loota on kuuslovinen ZF:n valmiste.
    Laitteeseen uusittiin joitakin vuosia sitten Luk:in uusi täydellinen kytkin"paketti", eli siis levy+asetelma+painelaakeri+kaksimassavauhtipyörä+p ultit. Samalla uusittiin myös kampuran värinänvaimennin.
    Pikkuhiljaa on tuo kytkin alkanut "oireilemaan".
    Täristää joutokäynnillä, joka tasaantuu kytkinpolkimen alaspainamalla.
    Rundikello ei "noteeraa" mitään tärinää...
    Oireet eivät tule aina ilmi. Koneen ja laatikon kannatinkumit on uusittu, ei vaikutusta.
    Ollaan etsitty syytä ja mahdollista korvaavaa ns. kiinteää, perinteistä kytkintä normi-vauhtipyörällä. Ei vaan meinaa löytyä...

    Hyviä vinkkejä/ohjeita kaivataan...
  • -juzzi-
    BTCF Member
    • May 2004
    • 527
    • Klaukkala

    #2
    Jos ei ole tappiin viritetty niin tuommoinen vakio paketin pitäisi kestää sen 200tkm ilman ongelmia. Kovalla vauhtipyörällä tulee niin kamala resonointi voimansiirrosta dieselissä että sitä ei tervejärkinen kuuntele päivääkään.
    530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
    https://www.instagram.com/juzzi1984/

    Comment

    • Björborg Meka Werk
      Newbiemmer
      • Oct 2009
      • 23
      • Helsinki

      #3
      Härveliä ei ole ollenkaan viritelty ja ei ole tarkoituskaan.
      Olisi vain kiva saada semmoinen normikytkin ilman "kaksimassasekoilua"
      Olisiko kellään kokemusta näistä Race.fi -putiikin kytkimistä joita ilmeisesti hyvä valikoima. Kait tuollaisella "viritysmoottorin" kytkimellä vois ajella normistikkin...?

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5270
        • Pirkkala

        #4
        Bmw kaksoismassat ovat perinteisesti kestäviä ja kestävät ylimääräistäkin vääntöä ihan kohtuudella.

        Sinun autossa on joko joku muu vika tai sitten ollut maanantaiyksilö.

        Kuten juzzi sanoikin, kovalla vauhtipyörällä dieselillä ei aja kyllä normiajoa ei missään nimessä.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Björborg Meka Werk
          Newbiemmer
          • Oct 2009
          • 23
          • Helsinki

          #5
          Mitenhän sitä on "wanhaan hyvään aikaan" pärjätty ilman tuota kaksimassakytkintä...?
          Vai onko niin että Baijerissa on tuo konekkin suunniteltu vain ja ainoastaan kaksimassakytkimelle?

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2558
            • .

            #6
            Originally posted by Björborg Meka Werk View Post
            Mitenhän sitä on "wanhaan hyvään aikaan" pärjätty ilman tuota kaksimassakytkintä...?
            Vai onko niin että Baijerissa on tuo konekkin suunniteltu vain ja ainoastaan kaksimassakytkimelle?
            Niin, wanhaan hyvään aikaan pärjättiin ihan hyvin 1,2 litraisella tojotalla tai tatsunilla. Aatteen puolesta ajavat vetivät punaisella 1,2 ladalla mulkku vasemmassa lahkeessa. Siihen aikaan ei ollut käytössä ainakaan Bemarin dieseleissä kaksoismassa pyöriä, kun ei ollut edes dieseleitä. 80-luvulla kun BMW aloitti dieselrouskuttimien valmistuksen, tulivat niihin heti kaksoismassavauhtipyörät. Veikkaisin myös Mersulla olleen jo hyvissä ajoi kaksoismassapyörät. Ehkäpä jossain Indenor-moottorisessa Sierrassa saattoi olla kova pyörä, mutta siinä olikin noin 1/4 m57:n väännöstä, jos sitäkään.

            Kaksoismassa on siellä ihan syystä. Kone on varmasti suunniteltu sille ja ennen kaikkea voimansiirto. Laatikko pitää jo 6 syl bensakoneissakin infernaalista kalinaa kovalla vauhtiksella, niin mitä se mahtaa olla dieselissä.

            Jos auto on täysin vakio ja selaisena meinaa pysyäkin, niin mitä jos vain laittaisi kättä taskuun ja hommaisi uuden alkuperäisen tai edes alkuperäistä vastaavan paketin kampuran jatkoksi?
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Björborg Meka Werk
              Newbiemmer
              • Oct 2009
              • 23
              • Helsinki

              #7
              Joo, ei tässä ollutkaan kyse mistään Toitsusta tai Laatokasta vaan Bemarista. Tietenkin saksalaiset ottivat Luk:in vuonna 1985 markkinoille tuoman DMF-systeemin käyttöön ja Bemari, kuten Mersukin seurasivat aikaansa kuten "premium" -autojen valmistajan pitääkin.
              Ihmetyttää vain se että nyt autossa oleva Luk:in orggislaatuinen kaksimassasysteemi alkaa jo alle 20tuhannen ajokilsan vaiheilla temppuilemaan. Ehkä se on sitten se "maanantaikappale".
              Ei kuitenkaan viitsisi laittaa uutta samanlaista jos sekin on sitten joku viikonpäivä-susi...
              Heräsi vain ajatus että jos nää monet vauhtiputkat jotka myy tommossia perinteisiä "kiinteitä" kytkimiä jotka varmaankin kestää kovaa rääkkiä, vois myös kestää myös aivan normaalia käyttöä.
              Radalle ei siis olla menossa.
              Mielipiteitä?

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3580
                • Raisio

                #8
                Etsii nyt sen vian autosta ja laittaa kuntoon, oli se rikkinäinen osa 200tkm tai 20tkm ajettu. Nykyaikana kun osat voi posahtaa hyvinkin äkkiä.

                Toki jos tykkäät käydä hammaslääkärillä irronneita paikkoja kiinnittämässä, sitten kiinteää vauhtipyörää alle ja kovaa ajoa.
                G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                Comment

                • Björborg Meka Werk
                  Newbiemmer
                  • Oct 2009
                  • 23
                  • Helsinki

                  #9
                  Totta että nykypäivänä ei saa välttämättä enää niin laadukasta osaa kuin ennen...
                  Kysytäänkin nyt sitten mikä olisi se "paras" vaihtoehto?

                  Luk?
                  Sachs?
                  Valeo?
                  joku muu?

                  Bemun orggiskykä oli muistaakseni Luk, sen vuoksi siihen laitettiinkin samanmerkinen, ehkä kuitenkin väärä valinta...?

                  Comment

                  • Björborg Meka Werk
                    Newbiemmer
                    • Oct 2009
                    • 23
                    • Helsinki

                    #10
                    No niin...
                    Jatketaan...
                    Kävi siis ilmi että tähän kuusiloviseen malliin ei kertakaikkiaan ole edes saatavissa "kovaa" kytkintä kuten viisivaihteiseen. Ei pysty/kannata alkaa edes "sorvailemaan" tuota koska kaksimassaversio on niin erilainen.
                    Joten ainoaksi vaihtoehdoksi siis jäi uuden DMF-kytkimen hankinta. Aikas nopeasti todettiin että Sachs-kytkintä ei kertakaikkiaan saa ainakaan juuri nyt mistään, loppu-slut! Valeo ei tunne kytkintä tähän versioon, joten sitten pitää "tyytyä" siihen Luk-valmisteeseen.
                    Wanha pois ja uus tilalle...
                    Vanhoissa osissa ei ollut juurikaan varsinaista kulumaa mutta kytkinlevy oli kuitenkin luistanut selkeesti ja olimme havaitsenamme että sekä paineasetelma ja kaksimassavauhtipyörä olivat hiukan "sinistyneet" vaikka vastinpinnat eivät olleet edes kuluneet. Outoa...
                    Paineasetelman "automaattisäädöstä" näki että se ei ollut juuri muuttunut/siirtynyt/kulunut laisinkaan.
                    Kaksimassavauhtipyörä oli aivan samanlainen, liikeratoineen, eli se kuinka paljon se antaa periksi suuntaan ja toiseen.
                    Painelaakerin muovinen vastinpinta paineasetelman levyjousiin oli tietenkin kulunut sen verran mitä nyt muovipinta naarmuuntuu luonnollisesti.
                    Mitä sitä enempää "hämmästelemään" vaan uutta osaa kiinni ja nippuun.
                    Ensivaikutelma; tää on hyvä! Koeajolle, skulaa!
                    Vaikuttaa siltä että tärinät loppuivat ja konekkin käy "tasaisemmin".
                    Nyt autolla ajettu uudella kytkimellä noin 500 kilsaa ja vaikuttaa hyvältä, ehkä tuo edellinen oli sitten se maanantai-susi.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎