Potilaana E93 330d vm 2012. Auton ovet lukossa eikä auto reagoi avaimeen.
Oltiin juhannuksen maissa Norjassa ajelemassa, ja eräänä iltana auton ovet eivät avautuneetkaan avaimesta. Auto ei yksinkertaisesti reagoinut mitenkään napin painallukseen. Tässä vaiheessa tietysti ensimmäinen epäilys oli avaimen patteri. Kuitenkin muutaman minuutin auton vierellä ihmeteltyämme vilkut välähtivät ovien avautumisen merkiksi. Auto käynnistyi normaalisti, mutta kello oli resetoinut ja ajotietokone väitti syyksi, että akku oli irroitettu. Loppuillan auto toimi moitteettomasti.
Seuraavana aamuna sama toistui, mutta tällä kertaa auto ei herännytkään kuolleista. Kokeilimme vaihtaa avaimen patterit tuloksetta. Auton ainut fyysinen lukkopesä kuskin ovessa, jota ei auton historiassa ole varmaan koskaan käytetty, oli jumittunut. Paikallinen tiepalvelu sai ikkunan tiivisteen kautta ujutettua koukun, jonka avulla saimme konepellin auki ja akun arvot testattua akkutesterillä. Akku vaikutti arvojen perusteella olevan kunnossa. Emme kuitenkaan saaneet ovia tai takaluukkua auki ikkunoita rikkomatta, joten emme päässeet auton sisälle.
Auto jäi Norjaan, ja vakuutusyhtiö on luvannut hoitaa sen Suomeen lähipäivinä. Onko mitään ideoita, mikä voisi olla syynä tai miten ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan?
Oltiin juhannuksen maissa Norjassa ajelemassa, ja eräänä iltana auton ovet eivät avautuneetkaan avaimesta. Auto ei yksinkertaisesti reagoinut mitenkään napin painallukseen. Tässä vaiheessa tietysti ensimmäinen epäilys oli avaimen patteri. Kuitenkin muutaman minuutin auton vierellä ihmeteltyämme vilkut välähtivät ovien avautumisen merkiksi. Auto käynnistyi normaalisti, mutta kello oli resetoinut ja ajotietokone väitti syyksi, että akku oli irroitettu. Loppuillan auto toimi moitteettomasti.
Seuraavana aamuna sama toistui, mutta tällä kertaa auto ei herännytkään kuolleista. Kokeilimme vaihtaa avaimen patterit tuloksetta. Auton ainut fyysinen lukkopesä kuskin ovessa, jota ei auton historiassa ole varmaan koskaan käytetty, oli jumittunut. Paikallinen tiepalvelu sai ikkunan tiivisteen kautta ujutettua koukun, jonka avulla saimme konepellin auki ja akun arvot testattua akkutesterillä. Akku vaikutti arvojen perusteella olevan kunnossa. Emme kuitenkaan saaneet ovia tai takaluukkua auki ikkunoita rikkomatta, joten emme päässeet auton sisälle.
Auto jäi Norjaan, ja vakuutusyhtiö on luvannut hoitaa sen Suomeen lähipäivinä. Onko mitään ideoita, mikä voisi olla syynä tai miten ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan?
Comment