Announcement

Collapse
No announcement yet.

2006 330xd M57+6HP (Celtic+xHP) pieni nykiminen ja epäröinti kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Happyhands
    Bimmer Rookie
    • Jan 2017
    • 71
    • Vantaa

    2006 330xd M57+6HP (Celtic+xHP) pieni nykiminen ja epäröinti kiihdyttäessä

    Pienellä kaasulla auto tehnyt tätä jo vuosia, eli hyvin pientä värinää kiihdytyksessä. Täyskaasulla ei huomaa. Vetää normaalisti ja hyvin kuitenkin, tehot tallella.

    Nyt alkoi lomareissulla lisääntyä tuo värinä niin että ajokortiton appari jo huomaa ja kuskia kovasti ahdistaa. Samalla välillä pieni epämääräisyys myös pieniä vaihteita vaihtaessa. Tasakaasulla ei huomaa mitään normaalista poikkeavaa. Lähinnä pienen kaasun ongelma kaupungissa.

    Laatikon öljyt huuhteluvaihdatin 60tkm sitten. Auto ajettu nyt vajaa 330tkm.

    Turbiiini? Mekatroniikka? Joku muu, mikä?
    E91 330xd käyttöauto - Japsiautoharrastaja
  • strmix
    BTCF Member
    • May 2012
    • 65
    • Helsinki

    #2
    Jakolaatikon öljyjä koskaan vaihdettu?
    Renkaat saman kokoiset edessä ja takana, sekä kulutuspinnoissa ei suurta eroa?
    Ex Bmw e91 335d - 400hv
    Bmw E91 335i - 500hv

    E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

    Comment

    • Happyhands
      Bimmer Rookie
      • Jan 2017
      • 71
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by strmix View Post
      Jakolaatikon öljyjä koskaan vaihdettu?
      Renkaat saman kokoiset edessä ja takana, sekä kulutuspinnoissa ei suurta eroa?
      225/40-18 edessä ja takana. Eri merkkiset tosin. Nelikkohan tämä on joten tuskin kulumisessa paljonkaan eroa, enkä pidä ajatuksesta eri kokoisista renkaista edessä ja takana, vaikka näissä niitä usein käytetään. Ei ainakaan edellisillä sarjoilla ole ollut kulumiseroja. Kulmat on kohdallaan.

      Kaikki voimansiirron ölpät on vaihdettu kyllä. Muistaakseni samalla kun nuo laatikonkin öljyt tai vähän sen jälkeen.

      Huvittavaa kyllä ettei tämän huolto-ohjelmassa ole tuotakaan laatikon öljyn vaihtoa ollenkaan. Moottoriöljyt vaihdan 10-15tkm välein, vaikka onkin LL.
      E91 330xd käyttöauto - Japsiautoharrastaja

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2219
        • Vantaa

        #4
        Käy ajamassa jakolaatikon sulake irrotettuna, niin saa pois suljettua sen. Vaikka renkaat samaa kokoa, niin ei saisi olla eri merkkiset. Niissä voi olla heittoa huomattavasti.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 609
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Omassa viitosessa tuollainen värinä kuormituksessa oli vaihteistosta. Tuli tutkittua ja huollettua myös jakolaatikko ja kardaanit mutta vaihteisto (turbiini) siellä sen teki. Toistaiseksi ollut poissa zipkitin ja shudder fixx ja öljynvaihto jälkeen. Samalla poistui se pieni humppaus kierroksissa. Jossain vaiheessa laatikko kyllä vaatii vielä sen turbiinin varmaan mutta nyt mennään näin vielä. Omassa siis teki lämpimänä ja sopivissa ylämäissä ja myöhemmin myös lämpimänä rupesi jo enemmän täristämään pienessäkin kuormituksessa. Kun taas painoi enemmän kaasua, niin sitten turbiinin lukitus pelasi paremmin.

          E
          Last edited by ErkkiE; 30-07-2023, 13:06.

          Comment

          • Happyhands
            Bimmer Rookie
            • Jan 2017
            • 71
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by VilleP View Post
            Käy ajamassa jakolaatikon sulake irrotettuna, niin saa pois suljettua sen. Vaikka renkaat samaa kokoa, niin ei saisi olla eri merkkiset. Niissä voi olla heittoa huomattavasti.
            Mikä sulake tuo on ja missä? Miten tuon sitten pitäisi käyttäytyä sulake irti?

            Renkaat on takana ja edessä eri merkkiset kun takarenkaat jysähti tien päällä kun olivat päässeet kulumaan sisältä enkä huomannut. Oli sitten ostettava ne mitä paikallisella rengasliikkeellä sattui olemaan hyllyssä.
            E91 330xd käyttöauto - Japsiautoharrastaja

            Comment

            • Happyhands
              Bimmer Rookie
              • Jan 2017
              • 71
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Omassa viitosessa tuollainen värinä kuormituksessa oli vaihteistosta. Tuli tutkittua ja huollettua myös jakolaatikko ja kardaanit mutta vaihteisto (turbiini) siellä sen teki. Toistaiseksi ollut poissa zipkitin ja shudder fixx ja öljynvaihto jälkeen. Samalla poistui se pieni humppaus kierroksissa. Jossain vaiheessa laatikko kyllä vaatii vielä sen turbiinin varmaan mutta nyt mennään näin vielä. Omassa siis teki lämpimänä ja sopivissa ylämäissä ja myöhemmin myös lämpimänä rupesi jo enemmän täristämään pienessäkin kuormituksessa. Kun taas painoi enemmän kaasua, niin sitten turbiinin lukitus pelasi paremmin.

              E
              Zipkitti näyttää vaativan enemmän remonttia, mutta auttaisikohan tuo shudder fix tässä vaiheessa pelkästään? Mitä raati on mieltä, voiko olla pahasta kokeilla suoraan vanhaan öljyyn?

              Tuota näyttää löytyvän mätäneteistä suoraan: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6081...hoitoaine-59ml
              E91 330xd käyttöauto - Japsiautoharrastaja

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 609
                • Espoon haja-asutus

                #8
                On sitä maailmalla ihmiset laittaneet vanhoihinkin öljyihin. Ainakin tuolla Lantikka/Range -puolella, jossa 6HP ilmeisesti kaikkein kovimmalla ja erilaiset jurnutukset aika yleisiä.

                Ennen zipkittiä, niin toki öljynpaineita voi karata myös noista mekan ja vaihteiston välisistä tiivisteitä, mutta noiden vaihto vaatii joka tapauksessa öljypohjan pudotuksen ja mekan irrotuksen. Öljyineen selviää parilla sadalla, jos itse tekee.

                Yksi-kaksi tuubia on oikea määrä. Tuubit ei ole suuria, mutta jos täytetty oikein, niin sieltä rupeaa jo 40 asteessa tippasemaan ulos, niin hiukan pitäisi saada ulos öljyä, että shudder fixx mahtuu sinne. Motonet ainakin tuota myy. Eihän se jo huonoa turbiinia korjaa, mutta vähän saattaa antaa jatkoaikaa.

                E

                Comment

                • VilleP
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 2219
                  • Vantaa

                  #9


                  Sulake irti ajettuna auto on takavetoinen, eli jos nykiminen loppuu niin vika jakolaatikoissa tai renkaissa.
                  F11 530xd LCI
                  S2 Avant

                  Comment

                  • Happyhands
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2017
                    • 71
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by VilleP View Post
                    https://youtu.be/7kgmWc31jPQ

                    Sulake irti ajettuna auto on takavetoinen, eli jos nykiminen loppuu niin vika jakolaatikoissa tai renkaissa.
                    Otin nuo videon kaksi sulaketta irti. Ehkä laatikko on sinänsä vähän smoothimpi enkä niin paljon huomannu värinöitä, mutta on toisaalta äkkinäinen eikä varsinkaan isommilla kierroksilla edes muista vaihtaa. Tosin kaikkea muutakin putosi samalla pelistä, mikä oli lähinnä koomista. Jatkuva pyyhkijöiden päälläolo ilman mahdollisuutta sammuttaa oli ihan ok näin sateella.

                    Toista rengaskertaa olisi kiva kokeilla, mutta näin lomareissun päällä ei mahdollista. Paitsi jos joku haluaa lainata settiä hetkeksi Joensuun seudulla.

                    Varailin nyt ensi viikolle laatikkoöljyn vaihtoa lisäaineen kanssa, katsotaan mitä se vaikuttaa.
                    E91 330xd käyttöauto - Japsiautoharrastaja

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎