Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 335D vaihdelaatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 335dö
    Newbiemmer
    • Sep 2023
    • 8
    • Suomi

    E90 335D vaihdelaatikko

    Osaisko joku täällä auttaa laatikko ongelman kanssa.

    Auto siis e90 335d 2007 ja laatikko silloin ymmärtääkseni zf 6hp28

    Auto ohjelmoitu mutta laatikko ohjelmaa ei silti taidettu koskea.


    Ongelmana on kun auto on lämmennyt ja lähtee raskaalla kaasulla kiihdyttämään niin 4-5 vaihteen vaihdossa tapahtuu kova nykäisy joskus jos on manuaali päällä niin heittää itsestään laatikon ds asentoon takaisin.

    Ongelma ilmeisesti pahenee kun autolla ajaa pitkiä matkoja (öljyn lämpö?) jonka jälkeen taas raskaalla kaasulla kiihdyttää niin saattaa nykäistä muullakin vaihteella.

    Mielessä nyt laatiko öljyjen vaihto sis. Öljypohja sekä venttiilikoneiston tiivisteet.

    Mahtaako tämä auttaa vai kannataako samalla vaihtaa solenoidit koneistosta?

    Jos kannattaa niin niitä näytti löytyvän kiina kaupoista mutta kaikissa lukee että sopii zf6hp28 mutta lisätiedoissa kuitenkin vain lci malliin, eikös kuitenkin pre lci ja lci ole sama laatikko.
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 594
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Varmin on tarkistaa laatikon malli sieltä kyljestä (joko kilpi tai tarra) ja sen mukaan hakee oikeat osat.

    Kuitenkin realoem perusteella näyttäisi, että 335d olisi aina gen2 (eli zf6hp28 eikä 26) laatikolla riippumatta, onko non-lci tai lci, koska momentinmuunnin on uudempaa mallia. Toki näyttää olevan joitakin variaatioita laatikosta, mutta solenoidit määräytyy käytännössä laatikon version (gen 1/gen2 ja kepin m-shift/e-shift mukaan). Molempia solenoidisarjoja löytyy. Itse en laittaisi kuin ZF originaleja, kun solenoidikitti on jotain reilu 300e. Toki sitten oma asia, että tuleeko näillä laatikko kuntoon, vai onko muutakin korjattavaa mekassa ja momentinmuuntimessa.

    E

    Comment

    • Shatter
      BTCF Member
      • Mar 2013
      • 890
      • Oulu

      #3
      Kuulostaa hyvinkin 6hp laatikon tyyppivialta eli isoilla vaihteilla lipsuu, joka johtuu väljäksi kuluneesta laakerihelasta E-kytkimellä.
      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

      E91 330dA xDrive M-Sport '09
      VW Golf Mk4 1.9TDI Automatic `05
      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
      MB W108 250S '67 x2

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 594
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Tuossa artikkelissa on selitetty E-kytkimen vikaantumismahdollisuuksia. Voi olla tosiaan ihan kytkimen itsensä vikaa tai voi olla myös sitten mekatroniikan (venttiilit, solenoidi(t)) ja/tai öljynpaineen vuotamista tiivisteistä. Yksi solenoideista siis ohjaa juurikin E-kytkintä.



        E
        Last edited by ErkkiE; 18-09-2023, 16:31.

        Comment

        • 335dö
          Newbiemmer
          • Sep 2023
          • 8
          • Suomi

          #5
          Originally posted by ErkkiE View Post
          Tuossa artikkelissa on selitetty E-kytkimen vikaantumismahdollisuuksia. Voi olla tosiaan ihan kytkimen itsensä vikaa tai voi olla myös sitten mekatroniikan (venttiilit, solenoidi(t)) ja/tai öljynpaineen vuotamista tiivisteistä. Yksi solenoideista siis ohjaa juurikin E-kytkintä.



          E
          Joo meinasi jos kokeilis nyt öljy vaihtoo ja solenoidit alkuunsa. Mistähä näitä solenoideja kannattas tilata että tulee nyt sit oem tai ainakin vastaavat ettei iha romuja tilaa? Löytyykö suomesta joltain?

          Ja avaukseen lisäten

          Autohan siis normaalilla sekä puolikkaisella vedätyksellä vaihtaa täydellisesti ei mitään ongelmaa. Eikä ”kylmänä” ole isommassa vedätyksessä ongelmaa, mutta heti kun autolla on ajettu pidemmän aikaan niin ongelmat saattaa alkaa taikka sitten jollain ihme taialla se toimiikin.

          Joten kysymys herää voiko vanhat öljyt kuumetessaan haitata esim nyt solenoidejen toimintaa niin paljon

          Luin myös tuosta e kytkimestä sekä kuullut myös turbiini ongelmista. Mutta jos ny aloittais helpommalla.

          Aikalailla arvailua tämähän nyt on mutta yritetään tehdä nyt jotain😄

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 594
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Varmaan Suomestakin jostain löytyy, mutta hintaa voi olla rutkasti enemmän. Itse tilasin Saksan ebay:sta sellaiselta myyjältä kuin ssp-parts, joka näyttää myyvän laajasti orggisosaa (mm. ZF:ää) ja jolta olen useasti muutakin tilannut. Oletan, että oikea satsi olisi osanumerolla 1068298046 (gen 2 m-shift), mutta vaihteistosta tarkistamalla ja sitten oikeaan ZF:n osalistaan, niin sieltä löytyy varma tieto. Pitää olla siis "original ZF" ja "neu". Unohtaa kaikki "generalüberholt" ja muut "kunnostetut", "aus China" yms.

            On sinänsä ihan tavallista, että vaihteiston lämpötila vaikuttaa toimintaan ja että esimerkiksi kylmänä toimii ja kuumana ei. Vaihteistohan lämpenee hiljakseen sinne aika lähelle koneen (jäähdytysveden) lämpötilaa pidemmässä ajossa ja tuollainen 70-130 asteen muutos öljyn lämpötilassa (siis kylmänä startista täysin lämmenneeseen) luonnollisesti vaikuttaa öljyn viskositeettiin ja sitä myöten myös vaihteiston toimintaan. Vaihteistoa myös ohjataan lämpötilasta riippuen (esimerkiksi lämmitysvaihe). Automaatissahan öljy välittää voimaa (momentinmuunnin), välittää ohjausta hydraulisesti (solenoidien ohjauspiirit), tarjoaa oikeanlaisen kitkan (kitkalevykytkimet), voitelee, jäähdyttää, puhdistaa jne. Lämpötila siis tuskin saa solenoideja toimimaan eri tavalla, vaan öljyn lämpötila vaikuttaa muuten toimintaan.

            E
            Last edited by ErkkiE; 19-09-2023, 13:36.

            Comment

            • 335dö
              Newbiemmer
              • Sep 2023
              • 8
              • Suomi

              #7
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Varmaan Suomestakin jostain löytyy, mutta hintaa voi olla rutkasti enemmän. Itse tilasin Saksan ebay:sta sellaiselta myyjältä kuin ssp-parts, joka näyttää myyvän laajasti orggisosaa (mm. ZF:ää) ja jolta olen useasti muutakin tilannut. Oletan, että oikea satsi olisi osanumerolla 1068298046 (gen 2 m-shift), mutta vaihteistosta tarkistamalla ja sitten oikeaan ZF:n osalistaan, niin sieltä löytyy varma tieto. Pitää olla siis "original ZF" ja "neu". Unohtaa kaikki "generalüberholt" ja muut "kunnostetut", "aus China" yms.

              On sinänsä ihan tavallista, että vaihteiston lämpötila vaikuttaa toimintaan ja että esimerkiksi kylmänä toimii ja kuumana ei. Vaihteistohan lämpenee hiljakseen sinne aika lähelle koneen (jäähdytysveden) lämpötilaa pidemmässä ajossa ja tuollainen 70-130 asteen muutos öljyn lämpötilassa (siis kylmänä startista täysin lämmenneeseen) luonnollisesti vaikuttaa öljyn viskositeettiin ja sitä myöten myös vaihteiston toimintaan. Vaihteistoa myös ohjataan lämpötilasta riippuen (esimerkiksi lämmitysvaihe). Automaatissahan öljy välittää voimaa (momentinmuunnin), välittää ohjausta hydraulisesti (solenoidien ohjauspiirit), tarjoaa oikeanlaisen kitkan (kitkalevykytkimet), voitelee, jäähdyttää, puhdistaa jne. Lämpötila siis tuskin saa solenoideja toimimaan eri tavalla, vaan öljyn lämpötila vaikuttaa muuten toimintaan.

              E

              Nyt tänään koitettiin tosta laatikosta saada enempi tuntua niin kovalla vedätyksellä kun käyttää joka vaihdossa kierrokset korkealla niin nykäisyä ei tapahdu.

              mutta
              kun koittaa painottaa vaihtoa +3000rpm niin että hiukan lähtee vetämään jo rajummin niin ennenkuin meinaa nykäistä sen jotenkin tuntee että kohta nykäisee jos ei helppaa kaasusta. Sen paremmin tuota tunnetta osaa selittää

              En tiedä onko näillä havainnoilla mitään merkitystä mihinkää.

              Luin myös jostain aiemmasta tapauksesta jossa oli samankaltaiset oireet mutta jopa ehkä sanojensa mukaan vielä rajumpi joka korjaantui öljyä lisäämällä kun oli "vajaa" .

              Tiedä näistä missä se vika oikeasti varmasti on mutta tarkotushan toki päästä halvalla eikä heti pistää laatikkoa täysihuoltoon.

              Kokeillaan ja ihmetellään

              Comment

              • MikkiBmw
                BTCF Member
                • Jul 2023
                • 12
                • Tampere

                #8
                Originally posted by 335dö View Post


                kun koittaa painottaa vaihtoa +3000rpm niin että hiukan lähtee vetämään jo rajummin niin ennenkuin meinaa nykäistä sen jotenkin tuntee että kohta nykäisee jos ei helppaa kaasusta. Sen paremmin tuota tunnetta osaa selittää

                Oletko saanut selvyyttä asiaan/laatikkoa kuntoon?

                Itsellä 6hp19 laatikossa aivan samanlainen tunne, luistaa 3500rpm kohdalla, mutta ei mene silti vikatilaan.
                Kerran tuli koodi välityssuhteenvalvonnasta vaihteet 4-5, jossa tuo vaihto juuri tapahtuu. Myös 2-1 vaihdossa laatikko käyttäytyy erikoisesti.

                Comment

                • 335dö
                  Newbiemmer
                  • Sep 2023
                  • 8
                  • Suomi

                  #9
                  Originally posted by MikkiBmw View Post

                  Oletko saanut selvyyttä asiaan/laatikkoa kuntoon?

                  Itsellä 6hp19 laatikossa aivan samanlainen tunne, luistaa 3500rpm kohdalla, mutta ei mene silti vikatilaan.
                  Kerran tuli koodi välityssuhteenvalvonnasta vaihteet 4-5, jossa tuo vaihto juuri tapahtuu. Myös 2-1 vaihdossa laatikko käyttäytyy erikoisesti.
                  Nyt kun tuli talvi niin asia vähän jäi kun ei ole pitoja

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎