Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330xd iskari pohjaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ruupanen
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 5159
    • Joensuu

    E91 330xd iskari pohjaa?

    Välillä jysähtää ilkeesti kun ajaa sopivalla profiililla olevaan monttuun. Esim syvällä oleva kaivonkansi, eli ns terävät yllättäen tulevat montut. Epäilen että ongelma on liian löysät, tai "liikaa" madaltavat jouset. Jouset on: "ap lowering springs 30/25 BMW 3 Series E91 all-wheel drive touring (MP 1046-1090kg)". Madallus oli kyllä keulasta enemmän kuin -30 mm, ainakin silmämääräisesti.

    Iskarit on noin 50 000 km ajetut Bilsteinit, jotka on kunnossa. Auto siis 90 % ajasta erittäin miellyttävä ja hyvä ajaa, mutta yllättävät montut iskevät erittäin rajusti. Onko keinoja millä pääsi eroon? Jousiin mahdollista laittaa korotuskumeja, mutta kuulostaa vähän viritelmältä, enkä haluaisi autoa paljoa nostaakaan? Toki vaihtoehtona olisi olisi hommata uudet jouset ja iskarit, mutta en talviautoon viittisi rueta tonnia sijoittamaan. Varsinkin kun tämä setuppi muuten toimiva lukuunottamatta yllä kuvailtua.
    Last edited by ruupanen; 13-10-2023, 12:49.
    E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

    Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.
  • Masander
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2010
    • 1398
    • Dingolfing

    #2
    Pohjautuen omiin kokemuksiin, rengas/vannesetupilla on suuri vaikutus siihen kuinka paljon "jysähtää" routakuopissa/asfaltinleikkauskohdissa jne. Matala profiili kumissa+painavat isot vanteet on huono yhdistelmä.
    sigpic

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2560
      • .

      #3
      Iskari ei kovin helposti pohjaa, jos siellä on edes jonkunlaiset pohjaanlyöntikumit paikoillaan. Orggis kumit ovat progressiiviset jäykkyydeltään. Autohan voi toki maata jo valmiiksi pohjaanlyöntikumien varassa, jos alustaa on madallettu paljon.

      Niitä kumia pystyy kyllä hiukan madaltamaan, jos tämä on ongelma. Lyhennys täytyy tehdä sieltä paksummasta päästä, ettei progressiivisuus häviä. Pohjaanlyöntikumit ovat nimittäin olleet jo 90-luvulta lähtien tärkeä osa auton ajettavuutta.

      Lyhennyksen voi tehdä purkamattakin jollain sopivalla leipäveitsellä tms. Iskarin varsi on pinnaltaan kova eikä leipäveitsi siihen pysty ellei tosissaan ala sitä vartta puukottamaan.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 614
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Nelivetomalleissa se joustovara sisäänpäin on myös luonnostaan vähän rajallinen, ja madallus vähentää sitä entisestään. Terävä kuoppa sitten voi hyvinkin lyödä pohjaan. Nelivetomallien (E90, E60) keula on tuon takia usein jotenkin vähän "tökkivä" ihan vakiojousituksellakin (siis jos vertaa siihen, miten takavetomallien jousitus toimii). Bilsteineista riippuu tietenkin malleista, onko tavallinen pohjaanlyönti (B4) tai sisäinen (B6 ja B8).
        E
        Last edited by ErkkiE; 13-10-2023, 09:34.

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2560
          • .

          #5
          Originally posted by ErkkiE View Post
          Bilsteineista riippuu tietenkin malleista, onko tavallinen pohjaanlyönti (B4) tai sisäinen (B6 ja B8).
          Totta. Eipä muuten tullut ajatuksissaan huomattua. Pohjaanlyöntikumi on itsessään kyllä progressiivinen molemmissa, mutta purkamatta ei B6/B8 eli up-side-down -mallien kumeja lyhennellä.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • ruupanen
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 5159
            • Joensuu

            #6
            Unohdin aloituspostaukseen mainita, että pohjaanlyöntikumia lyhensin, koska ekana tuli mieleen, että vika olisi siinä, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Bilsteinin mallia en valitettavasti muista, että mitkä siellä on.

            Renkaat on kesällä ja talvella 19" (235/35/19), joten kyllähän ne kohtuu matalat on.
            E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

            Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6205
              • Helsinki

              #7
              En nyt ihan muista tarkkaan, mutta terävissä iskuissa 335 bilstein iskarit+eibach jousilla ja matala profiili kumeilla kyllä lyö ilkeesti varsinkin terävissä.
              Voihan se olla että siel on alakanut kolaa iskarit, kun mitä lukenut maailmalta netistä.
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • Masander
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2010
                • 1398
                • Dingolfing

                #8
                Originally posted by ruupanen View Post
                Unohdin aloituspostaukseen mainita, että pohjaanlyöntikumia lyhensin, koska ekana tuli mieleen, että vika olisi siinä, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Bilsteinin mallia en valitettavasti muista, että mitkä siellä on.

                Renkaat on kesällä ja talvella 19" (235/35/19), joten kyllähän ne kohtuu matalat on.
                Paljo rengaspainetta? Mitkä vanteet?
                sigpic

                Comment

                • ruupanen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 5159
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Masander View Post
                  Paljo rengaspainetta? Mitkä vanteet?
                  3 baria, RH Phoenix 3-osaiset koottavat, talvella Borbetit.

                  E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                  Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎