Pohjoismaiset talvirenkaat ja varsinkin Nokialaiset tehdään isolla sortokulmalla pidon ehdoilla. Eli kun käännät renkaita vasemmalle, kumin pinta tulee viiveellä perässä. Eli nopeissa muutoksissa pinta ei reagoi samassa suhteessa kuin ohjaus -> pito säilyy paremmin. Tästähän sitten ei jämäkkä saksalainen auto tykkää, kun pitäisi olla jämäkät renkaat ajotuntuman säilyttämiseksi -> vaelteleva käytös. Ja kun tiedetään, että Bemari on muutenkin kuin ajokoira jos alusta ei ole kunnossa (takakelkan puslat, muut puslat ja iskarit jne.)-> ilmiö korostuu tuulisella ja liukkaalla säällä.
E91/E90 uraherkkyys
Collapse
X
-
Mietippä mitä se olisi ollut 15"-16" vastaavilla talvipyörillä? Hengenvaarallinen.Originally posted by bmwee View PostHjälp!
Olipahan järkytys kun vaihdoin e92:seen kesärenkulat talvirenkaisiin! Ajettavuus meni aivan pilalle ja tuntuu kuin taka-akseli olisi irti eli vetelee ja kulkee kuin mato. Alkuun kun paineet oli 2,5 niin luulin, että pultit olisi jääneet löysälle. Check, eipä ollut. Paineen nosto 2,8 ei paljoa auttanut eli eikun paineet 3.0 jolloin meno ehkä vähän parani. Lopulliset paineet 3,2 ja pakkasta -10 niin ajettavuus muuttui ihan ookooksi. Loppupäätelmä on se, että renkaiden kantavuus indeksi on väärä tai sitten noi Gislaved Nord Frost 5 2**/50-17(koon tarkastan myöhemmin) on vaan niin velttorunkoiset renkaat!
Onko kellään ollut samaa ongelmaa kyseisten renkaiden kanssa ja jos löytyy omakohtaista kokemusta 17" talvirenkaista jotka ovat hyvät eikä uraherkät niin kertokaa! Niin ja renkaiden koko olisi hyvä lisätä mukaan.
Koeajoin auton kesäkumit alla ja jos olisi ollut noilla talvirenkailla niin olisi jäänyt auto ostamatta kun olisin ensimmäisenä epäillyt alustassa olevaa välystä tuon älyttömän muljahtelun vuoksi...
No, uusiorenkaillahan se toimii kuin kesäpyörillä, joissa rungot kesärunkoja....
17" kokoluokassa taatusti toimivia=ajettavia ovat Hkpl7 ja Korealaiset
225-235-leveysisinä/45.
Comment
-
Mistä talvirenkaiden löysärunkoisuus johtuu?Originally posted by Hemi View PostMietippä mitä se olisi ollut 15"-16" vastaavilla talvipyörillä? Hengenvaarallinen.
No, uusiorenkaillahan se toimii kuin kesäpyörillä, joissa rungot kesärunkoja....
17" kokoluokassa taatusti toimivia=ajettavia ovat Hkpl7 ja Korealaiset
225-235-leveysisinä/45.
Syystähän ne varmaan sellaisiksi tehdään, mikä renkaan ominaisuus paranee "löysyydestä"?
Erikoista, että joutuu käyttämään pinnattuja tmv, että saa ajotuntumaa talveen.
Kun ei niiden pito nyt NIIN paljon huonompi kuitenkaan ole?
Comment
-
Mulla ihan sama juttu. E91 330d, kesärenkaina oli Michelin Pilot sport 2 run flattina, edessä 225x40x18 ja takana 255x35x18 ja olin suht tyytyväinen kulkuun vaikka RFt. Nyt talvirenkaina edessä ja takana Gislaved Nord Frost 5 koossa 225 x 45 x 17 ja olipa yllätys kuinka vaeltaa ja vetelee vähänkin reippaammassa kiihdytyksessä, ja suoralla myös uraherkemmät.Originally posted by bmwee View PostHjälp!
Olipahan järkytys kun vaihdoin e92:seen kesärenkulat talvirenkaisiin! Ajettavuus meni aivan pilalle ja tuntuu kuin taka-akseli olisi irti eli vetelee ja kulkee kuin mato. Alkuun kun paineet oli 2,5 niin luulin, että pultit olisi jääneet löysälle. Check, eipä ollut. Paineen nosto 2,8 ei paljoa auttanut eli eikun paineet 3.0 jolloin meno ehkä vähän parani. Lopulliset paineet 3,2 ja pakkasta -10 niin ajettavuus muuttui ihan ookooksi. Loppupäätelmä on se, että renkaiden kantavuus indeksi on väärä tai sitten noi Gislaved Nord Frost 5 2**/50-17(koon tarkastan myöhemmin) on vaan niin velttorunkoiset renkaat!
Onko kellään ollut samaa ongelmaa kyseisten renkaiden kanssa ja jos löytyy omakohtaista kokemusta 17" talvirenkaista jotka ovat hyvät eikä uraherkät niin kertokaa! Niin ja renkaiden koko olisi hyvä lisätä mukaan.
Koeajoin auton kesäkumit alla ja jos olisi ollut noilla talvirenkailla niin olisi jäänyt auto ostamatta kun olisin ensimmäisenä epäillyt alustassa olevaa välystä tuon älyttömän muljahtelun vuoksi...
Comment
-
Tuossa selvityksessä on logiikkaa ja järkeä! Tämä tuli nimittäin todettua kun ohitin rekkaa lievästi oikealle kaartavalla tiellä ja kun palasin omalle kaistalle vauhdin ollessa about 150 km/h ja renkaat teki ton: "mennään vielä hetki oikealle vaikka renkaat on jo suorassa" - heijjariliikkeen niin voin kertoa, että olipas lähellä ettei tullut lusikallinen housuun!Originally posted by Smistik View PostPohjoismaiset talvirenkaat ja varsinkin Nokialaiset tehdään isolla sortokulmalla pidon ehdoilla. Eli kun käännät renkaita vasemmalle, kumin pinta tulee viiveellä perässä. Eli nopeissa muutoksissa pinta ei reagoi samassa suhteessa kuin ohjaus -> pito säilyy paremmin. Tästähän sitten ei jämäkkä saksalainen auto tykkää, kun pitäisi olla jämäkät renkaat ajotuntuman säilyttämiseksi -> vaelteleva käytös.
Kiitos noista rengasesimerkeistä jotka olette todenneet toimiviksi ja vähemmän veltoiksi!
EDIT: Kesärenkaat vaihdettuani ongelma katosi täysin eli ensi talvena uudet talvirenkaat!Ahdin määrää tahdin ja Minä suunnan!
Ajossa:
GT 335i xDrive M-Sport -14
Z3 2,8i Coupe -99
318i Cabriolet -91
325itic taxi -89
Comment
Comment