Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91/E90 uraherkkyys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 328
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 53

    E91/E90 uraherkkyys

    moi,

    en tiedä kuuluuko tälle osastolle, mutta en parempakaan osastoa aiheelle keksinyt. Eli mulla on uus E91 ja auto on tosi asiallinen, mutta pieni uraherkkyys ihmetyttää. Olen lukenut, että muillakin on ollut vastaavia kokemuksia, joten mielipiteitä tänne.

    Johtuuko kaikki RunFlat renkaista, niin kuin moni sanoo. Balle oli kirjoittanut tämmöisen mielipiteen:
    Eli jos muilla E90:t vetelee niin kannattaa tsekata vaikka pyöräkulmat ihan ensimmäiseksi.
    Noiden run flatien syyksi en oikein voisi vetelyä pistää...

    Voiko uudessa autossa olla kulmat viturallaan?

    Mun auto on M-sport paketilla, eli vaikuttaako alusta tohon herkkyyteen myös. Olen lukenut, että kun joku oli laittanut alle 19" vanteet normaalirenkailla, niin uraherkkyys olisi poistunut, mikä kertoisi että kyseessä on rengas ongelma. Itse pääsen vaihtamaan renkaat vasta kesällä, joten en voi kokeilla tota asiaa vielä.

    Kaikki E90/E91/E92 omistajat (ja muutkin) kertokaahan mielipiteitänne.

    Kiitos!

    antti
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Kyllä se johtuu nimenomaan renkaista. Eli heivaa ne runflat:it mäkeen ja laita alle tavalliset kumit ja paikkapullo takaluukkuun.

    Comment

    • KJ
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 695
      • Järvenpää

      #3
      Kaveri sai työsuhdeautoks uuden 318i:n ja siinä oli heti alussa kanssa havaittavissa sellaista lievää levottomuutta ja soutavaa liikettä kovemmissa nopeuksissa. Noh, ei kun Laakkoselle valittamaan. Ne epäili heti että ongelma saattaa olla pyöränkulmissa, ja niinhän se olikin. Eli pyöränkulmat oli uudessa autossa, sekä edessä että takana toisessa pyörässä, ohjearvojen ulkopuolella.
      F30 330e -17 Alpinweiss 3
      E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

      Comment

      • racediesel
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 248
        • porvoo

        #4
        moicca
        itselläni myös oli uudessa 330d:ssä noi run flatit ja ei ne kyllä hyvät renkaat ole.vetelyä on ja ehkä se johtuu jo renkaan leveydestäkin 225/45-17.ohjauskulmat olvat kohdillaan.kylmällä kelillä huomaa että ottaa pienenajan ennenkuin renkaat ovat pyöreät jälleen kun on seisonut useita päiviä.pompottaa ikävästi.kyllä ne pyöränkulmat voi uudessakin autossa pielessä olla.
        Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
        Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
        Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
        Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
        Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
        BMW 330d-00 250hv ja 630nm
        BMW 330D-05 vakio 2005
        BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
        BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
        BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7395
          • Oulu

          #5
          Originally posted by racediesel View Post
          ... ehkä se johtuu jo renkaan leveydestäkin 225/45-17.
          Ei se leveys itsessään ole mikään ongelma, renkaan rakenne ja ilmanpaineet vaikuttaa paljon enemmän kuin pienet erot leveydessä.

          Nimim. Edessä 225/45-17 viime kesänä ja 225/50-17 nyt, ei vetelylä.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 31-01-2007, 15:30.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Susi
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 473
            • Kuopio, Suomi

            #6
            Minulla on omassa autossa talvella seuraava rengastus:
            edessä 225/45 17 7.5 tuumaa leveällä vanteella
            takana 225/45 17 8.5 tuumaa leveällä vanteella.

            Renkaina on Contin WinterViking 1:set eikä renkaat vetele ihan yhtään.

            Comment

            • Trinity
              Newbiemmer
              • Sep 2006
              • 16
              • Tampere

              #7
              Olen kanssa kuullut paljon juttua noista uusien run-flat renkaiden ajo-ominaisuuksista. Saa nähdä tehdäänkö E90 faceliftin yhteydessä jotain parannuksia...

              Comment

              • 328
                Bimmer Rookie
                • Dec 2005
                • 53

                #8
                moro,

                kiitti kommenteista. Ajattelin joka tapauksessa vaihtaa renkaat/vanteet (RF renkaita en enää edes mieti) isompiin kesällä ja tehdä 17" talvisetin. Pitää myös käyttää auto Laakkosella näytillä. Tällä hetkellä pääsee ajamaan autolla vielä harvoin ja suomeen saan sen vasta kesällä, joten nämä korjaustoimet saa vielä odottaa muutaman kuukauden.

                Antakaahan uuden 300 sarjan kuskit kommmentteja asiaan liittyen. Mihin keskikulutukseen olette päässeet 325iA pirssillä?

                antti

                Comment

                • jasse74
                  Newbiemmer
                  • Dec 2007
                  • 6

                  #9
                  Samaa uraherkkyyttä täällä, auto tuntuu suuremmalla nopeudella hieman hakevalta.. Itsellä on Nokian kitkat 225/40/R18.. Aurauskulmia en kyllä ole tarkistuttanut kun ei renkaissa ole ilmennyt kulumaa, mutta ehkäpä se olis aiheellista..

                  Comment

                  • JNIJNI
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1482

                    #10
                    Originally posted by jasse74 View Post
                    Samaa uraherkkyyttä täällä, auto tuntuu suuremmalla nopeudella hieman hakevalta.. Itsellä on Nokian kitkat 225/40/R18.. Aurauskulmia en kyllä ole tarkistuttanut kun ei renkaissa ole ilmennyt kulumaa, mutta ehkäpä se olis aiheellista..
                    Itsellä ao. autossa 225/40/18 Nokian Hkpl4 nastat, ei vetele normiajossa tippaakaan. Eilen tosin huomasin, kun lähti täyskiihdytyksellä (0-120), niin meno oli jonkin verran levotonta rajuimmassa kiihtymisen vaiheessa (kuiva, urainen asfaltti). Eipä sitä "revittelyä" tarvi tosin usein tehdä.
                    G21 LCI 330e xDrive 2022
                    E93 M3

                    Comment

                    • jasse74
                      Newbiemmer
                      • Dec 2007
                      • 6

                      #11
                      Originally posted by JNIJNI View Post
                      Itsellä ao. autossa 225/40/18 Nokian Hkpl4 nastat, ei vetele normiajossa tippaakaan. Eilen tosin huomasin, kun lähti täyskiihdytyksellä (0-120), niin meno oli jonkin verran levotonta rajuimmassa kiihtymisen vaiheessa (kuiva, urainen asfaltti). Eipä sitä "revittelyä" tarvi tosin usein tehdä.
                      Itsellä on 320i joten en tiedä sen enempää kiihdytyksistä.. Voi olla että kevyempi keula aiheuttaa "pikkuauton" tuntua.. Aikaisempi auto oli 525E39 ja se oli kyllä huomattavasti parempi ajaa moottoritiellä..

                      Comment

                      • bmwee
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 188
                        • 70820 Kuopio

                        #12
                        Kaivetaas tää vanha topic esiin

                        Hjälp!
                        Olipahan järkytys kun vaihdoin e92:seen kesärenkulat talvirenkaisiin! Ajettavuus meni aivan pilalle ja tuntuu kuin taka-akseli olisi irti eli vetelee ja kulkee kuin mato. Alkuun kun paineet oli 2,5 niin luulin, että pultit olisi jääneet löysälle. Check, eipä ollut. Paineen nosto 2,8 ei paljoa auttanut eli eikun paineet 3.0 jolloin meno ehkä vähän parani. Lopulliset paineet 3,2 ja pakkasta -10 niin ajettavuus muuttui ihan ookooksi. Loppupäätelmä on se, että renkaiden kantavuus indeksi on väärä tai sitten noi Gislaved Nord Frost 5 2**/50-17(koon tarkastan myöhemmin) on vaan niin velttorunkoiset renkaat!

                        Onko kellään ollut samaa ongelmaa kyseisten renkaiden kanssa ja jos löytyy omakohtaista kokemusta 17" talvirenkaista jotka ovat hyvät eikä uraherkät niin kertokaa! Niin ja renkaiden koko olisi hyvä lisätä mukaan.

                        Koeajoin auton kesäkumit alla ja jos olisi ollut noilla talvirenkailla niin olisi jäänyt auto ostamatta kun olisin ensimmäisenä epäillyt alustassa olevaa välystä tuon älyttömän muljahtelun vuoksi...
                        Ahdin määrää tahdin ja Minä suunnan!

                        Ajossa:
                        GT 335i xDrive M-Sport -14
                        Z3 2,8i Coupe -99
                        318i Cabriolet -91
                        325itic taxi -89

                        Comment

                        • AnttiL
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 61
                          • Helsinki

                          #13
                          Nokian Hakkapeliitta 7 ja kunto uutta vastaava. Ajettavuus loistava (e91)
                          BMW E70 LCI xDrive30d

                          Comment

                          • JNIJNI
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1482

                            #14
                            Originally posted by AnttiL View Post
                            Nokian Hakkapeliitta 7 ja kunto uutta vastaava. Ajettavuus loistava (e91)
                            +1, paitsi Nokian R kitkat 225/40/18
                            G21 LCI 330e xDrive 2022
                            E93 M3

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17837
                              • PKS

                              #15
                              Rengastestejä kun lukee, tuntuu olevan monessa ongelmana liiallinen pehmeys sivuttaissuunnassa. Erityisesti monessa kitkarenkaassa tämä korostuu. Olisiko sun renkaat sitten vaan sitä pehmeämpää edustajaa.

                              Kyllähän se omakin meni hieman veltommaksi 17" pohjoismaisilla kitkoilla vrt. kovarunkoiset ja -pintaiset 18" Ruflat kesärenkaat. Huomaako eroa sitten tavallisessa ajossa, eipä kyllä. Ramppiin kun ajaa miljoonaa ns. kesätyyliin sensijaan tuntuu kun koko taka-akselisto olisi irti. Ihan normaalia.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎