e92 330iXA vaihteisto "nykii" pienillä nopeuksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • automerkit.fi
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 10

    e92 330iXA vaihteisto "nykii" pienillä nopeuksilla

    Tunteeko joku kyseisen ongelman? Ilmenee niin että kun hidastaa vauhtia normaalista ajonopeudesta esim hidasteen tai muun syyn vuoksi lähes kävelyvauhtiin, ja lähtee sen jälkeen kiihdyttämään, niin välillä vaihteisto miettii turhan pitkään ja lopulta lyö vaihteen päälle niin että tulee selkeä nykäisy. BMW huolto ei ole sanonut selkeää syytä asiaan, on kuulemma niin että bensamoottori-neliveto-automaatti yhdistelmä voi toimia niin. Ei kuulosta kuitenkaan kovin järkevältä.

    Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja asiaan kenellä on vastaava yhdistelmä käytössä.
  • automerkit.fi
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 10

    #2
    kokemuksia bensakone-xdrive-automaatti?

    Löytyykö kokemuksia otsikon yhdistelmästä - kiinnostaisi tietää toimiiko automaatti moitteettomasti ilman nykímistä. Ajoittain kiihdytettäessä jarrutuksen tai "liuuttamisen" jälkeen tuntuu että aluksi ei ole veto lainkaan päällä ja sitten kone ottaa jo hieman kierroksia ja sitten lyö vaihteen päälle - tästä tulee luonnollisesti nykäisy.

    Kärryä on pariin kertaan jo näytetty pajalla, mutta ongelmaa ei ole voitu paikallistaa toistaiseksi.

    Comment

    • jopeh
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 694
      • Tampere

      #3
      Taitaa olla 6-lovisen laatikon tyyppivika.

      Tuossa keskustelua aiheesta: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=6-lovinen
      "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

      Comment

      • Dunky
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 4927
        • Kotka

        #4
        Ajas tänne meille päin niin nollataan EGS:n adaptio arvot
        Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

        Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Samaa vikaa havaittavissa omassa e38:ssa. Oon kyllä elänyt siinä uskossa että uudet öljyt auttais, sen jälkeen vois tosiaan adaptaatioarvot vielä nollata.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Jarkko S
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 597
            • Käärmelahti/Maaninka

            #6
            Uusissa ZF:n 6HPxx:ssä on aika heikot momentinmuuntimet, nykäys voisi _periaatteessa_ tulla myös sieltä.

            Enemmän ne "turbiinit" kuitenkin tekee sitä että alkavat ravistamaan.
            E60 530d M-Sport
            E53 X5 3.0d Sport
            E53 X5 3.0d Sport Paku
            E93 330d
            E61 535d M-Sport
            E61 520d
            E46 320i

            Comment

            • VESiX
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 407
              • Kehä 1

              #7
              Originally posted by automerkit.fi View Post
              Löytyykö kokemuksia otsikon yhdistelmästä - kiinnostaisi tietää toimiiko automaatti moitteettomasti ilman nykímistä. Ajoittain kiihdytettäessä jarrutuksen tai "liuuttamisen" jälkeen tuntuu että aluksi ei ole veto lainkaan päällä ja sitten kone ottaa jo hieman kierroksia ja sitten lyö vaihteen päälle - tästä tulee luonnollisesti nykäisy.

              Kärryä on pariin kertaan jo näytetty pajalla, mutta ongelmaa ei ole voitu paikallistaa toistaiseksi.
              Mulla on 530ix ja automaatti, enkä tunnista ongelmaa.

              Seuraava vinkki taitaa kuulua sarjaan uskon asiat, mutta aina kannattaa kokeilla, koska ongelmassa taitaa olla kyseessä vaihto 2->1.

              "Well I keep forgetting to post this but I forget what post I read it in so started a new one so nobody would miss this. If you have an auto and experience any "rough" shifts. For example for me it is when I would downshift from 3-->2 and ESPECIALLY from 2--> 1, it would feel like my car was a rocking chair.

              Well then someone posted a tip and links to other threads on this in different forums I believe and was confirmed by a BMW tech who chimed in on the thread-and it WORKED well for me.

              You put your key in/hit start ONCE so the electronics of the car come on but it is not started.

              Then hold down the gas, past the downshift point to the floor for 25-30 seconds straight.

              If you listen, at about 25s exactly you will hear some "noise" and that is the tranny "resetting" itself to factor specs

              Like I am sure you know these cars are smart and the auto tranny is no exception. It adapts and learns your driving style-but the catch is, which is why I noticed an improvment. Apparently it "learns" for about 1000 miles and then kind of "locks" those settings in so-to-speak. So however you drove the car off the lot or whover drove it off the lot-it was really those first 1k that determined how the autobox shifted itself.

              So anyway after I did that my downshifts were like 10 times smoother and overall shifting was much crisper and smooth.

              Definetly try it out if you have an auto. It will just re-adapt to your current driving style-which is great since I totally drove different when I first got the car."

              Comment

              • E38
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 269
                • HKI,TKU

                #8
                Originally posted by automerkit.fi View Post
                Tunteeko joku kyseisen ongelman? Ilmenee niin että kun hidastaa vauhtia normaalista ajonopeudesta esim hidasteen tai muun syyn vuoksi lähes kävelyvauhtiin, ja lähtee sen jälkeen kiihdyttämään, niin välillä vaihteisto miettii turhan pitkään ja lopulta lyö vaihteen päälle niin että tulee selkeä nykäisy.
                Tuo on juuri sitä minkä takia aloitin keskustelun toukokuussa 6-lovisen laatikon vammasesta käytöksestä (Jopehin laittama linkki). Ei kai sille voi oikeen mitään. Laakkosen mukaan minun auto on täysin kunnossa ja tekee juuri tuota samaa. Sama efekti tulee ruuhkassa kun nopeus aaltoilee ja laatikko joutuu kyselemään tehtaalta koko ajan että mitä nyt pitäisi tehdä... "Kuski haluaa taas mennä eteenpäin ja juurihan me melkeen pysähdyttiin??"

                Audin foorumilla porukat kuulemma manaa ihan samasta syystä (malleista jossa on tämä ZF:n tekele).

                Vaimolle tilattiin uusi auto ja se tulee 5 vuoden tauon jälkeen manuaalilla. Sen verran nämä nykyiset laatikot naurattaa...
                Autotalli:
                -07 Lexus GS300
                -96 Mercedes-Benz SL320
                -79 Wartburg 353W Tourist
                -66 Cadillac Coupe De Ville


                Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                Comment

                • E38
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 269
                  • HKI,TKU

                  #9
                  Originally posted by VESiX View Post
                  Mulla on 530ix ja automaatti, enkä tunnista ongelmaa.

                  Seuraava vinkki taitaa kuulua sarjaan uskon asiat, mutta aina kannattaa kokeilla, koska ongelmassa taitaa olla kyseessä vaihto 2->1.

                  "Well I keep forgetting to post this but I forget what post I read it in so started a new one so nobody would miss this. If you have an auto and experience any "rough" shifts. For example for me it is when I would downshift from 3-->2 and ESPECIALLY from 2--> 1, it would feel like my car was a rocking chair.

                  Well then someone posted a tip and links to other threads on this in different forums I believe and was confirmed by a BMW tech who chimed in on the thread-and it WORKED well for me.

                  You put your key in/hit start ONCE so the electronics of the car come on but it is not started.

                  Then hold down the gas, past the downshift point to the floor for 25-30 seconds straight.

                  If you listen, at about 25s exactly you will hear some "noise" and that is the tranny "resetting" itself to factor specs

                  Like I am sure you know these cars are smart and the auto tranny is no exception. It adapts and learns your driving style-but the catch is, which is why I noticed an improvment. Apparently it "learns" for about 1000 miles and then kind of "locks" those settings in so-to-speak. So however you drove the car off the lot or whover drove it off the lot-it was really those first 1k that determined how the autobox shifted itself.

                  So anyway after I did that my downshifts were like 10 times smoother and overall shifting was much crisper and smooth.

                  Definetly try it out if you have an auto. It will just re-adapt to your current driving style-which is great since I totally drove different when I first got the car."
                  Tätä samaa olen kokeillut itsekkin ja (elän siinä uskossa että) se muuttaa laatikon toimintaa. Kuitenkin homma palautuu "normaaliksi" 2-3 käynnistyksen jälkeen. Alla muutama linkki joka sivuaa aihetta. Noi ovat E60:stä mutta Bimmerfestin sivuilla on 6-lovisesta laatikosta niin paljon höttöä, että kaikkea ei jaksa edes lukea...



                  Autotalli:
                  -07 Lexus GS300
                  -96 Mercedes-Benz SL320
                  -79 Wartburg 353W Tourist
                  -66 Cadillac Coupe De Ville


                  Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                  Comment

                  • automerkit.fi
                    Newbiemmer
                    • Sep 2008
                    • 10

                    #10
                    Originally posted by E38 View Post
                    Tätä samaa olen kokeillut itsekkin ja (elän siinä uskossa että) se muuttaa laatikon toimintaa. Kuitenkin homma palautuu "normaaliksi" 2-3 käynnistyksen jälkeen. Alla muutama linkki joka sivuaa aihetta. Noi ovat E60:stä mutta Bimmerfestin sivuilla on 6-lovisesta laatikosta niin paljon höttöä, että kaikkea ei jaksa edes lukea...



                    http://www.bimmerfest.com/forums/sho...smission+reset
                    Olen myös lukenut tuosta kikasta, ja tänä aamuna sitten päätin sitä yrittää. Kokeilin muutamaan otteeseen, en saanut mitään vaikutusta tulemaan, enkä myöskään kuullut laatikon suunnasta mitään ääniä operaation aikana..

                    Comment

                    • automerkit.fi
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 10

                      #11
                      lisäkysymys

                      Originally posted by VESiX View Post
                      Mulla on 530ix ja automaatti, enkä tunnista ongelmaa. "
                      Voistiko vielä hieman kuvailla automaatin toimintaa, pysyykö sinulla veto päällä koko ajan, kärry vastaa kaasuun välittömästi ilman vaihteen arpomista kaikissa tilanteissa?

                      Comment

                      • VESiX
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2007
                        • 407
                        • Kehä 1

                        #12
                        Originally posted by automerkit.fi View Post
                        Voistiko vielä hieman kuvailla automaatin toimintaa, pysyykö sinulla veto päällä koko ajan, kärry vastaa kaasuun välittömästi ilman vaihteen arpomista kaikissa tilanteissa?
                        Nyt kun vähän muistia virkistää, niin mulla oli joskus pari tilannetta, joissa jarrutin kohti liikennevaloja ja vihreät vaihtui vähän ennen auton pysähtymistä. Tästä sitten reilusti kaasua ja hetken joutui odottamaan, että veto alkaa. Tuskin montaa kymmenystä mutta kuitenkin. Pitkään aikaan moista ei ole ollut. Joko auton päivitykset ovat poistaneet ongelman, tai sitten vain ei ole tälläistä tilannetta ollut. Pitääpä testata huomenna.

                        Isommilla vaihteilla äkilliset kiihdytykset hidastamisen jälkeen eivät koskaan ole olleet ongelma. Vaikka kyllähän minäkin toivoisin vähän hätäisempää kickdownia....
                        Last edited by VESiX; 29-10-2008, 19:00.

                        Comment

                        • JNIJNI
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 1487

                          #13
                          Mulla käyttäytyy E91 kuvatulla tavalla ainoastaan stepin DS-asennossa. Meno on niin nykivää, että harvoin tulee sitä käytettyä. Tämä tosin vain takapyöristä työntävä malli
                          G21 LCI 330e xDrive 2022
                          E93 M3

                          Comment

                          • VESiX
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 407
                            • Kehä 1

                            #14
                            Originally posted by VESiX View Post
                            Nyt kun vähän muistia virkistää, niin mulla oli joskus pari tilannetta, joissa jarrutin kohti liikennevaloja ja vihreät vaihtui vähän ennen auton pysähtymistä. Tästä sitten reilusti kaasua ja hetken joutui odottamaan, että veto alkaa. Tuskin montaa kymmenystä mutta kuitenkin. Pitkään aikaan moista ei ole ollut. Joko auton päivitykset ovat poistaneet ongelman, tai sitten vain ei ole tälläistä tilannetta ollut. Pitääpä testata huomenna.

                            Isommilla vaihteilla äkilliset kiihdytykset hidastamisen jälkeen eivät koskaan ole olleet ongelma. Vaikka kyllähän minäkin toivoisin vähän hätäisempää kickdownia....

                            Nyt olen muutaman kerran yrittänyt toistaa tilannetta onnistumatta. Eli aina lähtee heti vetämään. Noissa parissa ongelmatilanteessani oli ilmeisesti kysymys vaihdosta 2->1. Ehkä auton päivitykset ovat poistaneet ongelman??
                            Muistelen, että jonkun progman version piti tuoda tuohon parannusta ja minukin autoa on päivitetty muista syistä parikin kertaa. "transmission slam" haulla netistä löytyy varmasti lisää tietoa.

                            Comment

                            Working...
                            X