Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 330xd -06 - ääni tulee esiin +60kmh nopeuksissa - etukardaani ? - kokemuksia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arjohe
    Newbiemmer
    • Jun 2024
    • 2
    • Finland

    E90 330xd -06 - ääni tulee esiin +60kmh nopeuksissa - etukardaani ? - kokemuksia?

    Ääni tosiaan nousee kun nopeus on +60kmh ja huomaa erityisen hyvin myös kun satasesta höllää kaasusta. Se ääni on sellainen jurnuttava ääni. En osaa paikallistaa mistä suunnasta se tulee, korikin voi resonoida varmaan sitä ääntä vielä joten paha sanoa. Ajettu 257.000 km

    Kävin motonet korjaamolla ja siellä ensin vaihdettiin takapyörän laakeri, joka ei ongelmaa poistanut. Sitten tutkivat uudelleen asiaa ja etukardaani tällä kertaa arveltiin syylliseksi. Osa maksaa kuulemma noin 1000 eur ja vaihtotyö päälle. Lähinnä hirvittää satsata tuollainen summa, jos veikaatankin taas väärää hevosta. Lisäksi kun itse katselin etukardaaneja niin niiden hinnat lähtee 200:sta eurosta mutta niitäkin varmaan sitten myydään "täydellisinä sarjoina" ja jonain muina osina, selittäisikö hintaeron korjaamon arvioon. En tiedä.

    Onko kellään kokemusta vastaavasta oireesta ja sen korjauksesta?

    Lisäksi havaitsivat, että edessä tasauspyörästössä pientä öljyvuotoa, ei kuulemma liity kuitenkaan mainittuun ääneen.
    Last edited by arjohe; 09-06-2024, 07:16.
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 623
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Voi siellä etuperäkin ääntää (tai jakolaatikko ). Jos öljyvuotoa, niin kannattaa katsoa öljyn määrä. Siellä ei paljoa öljyä ole vuotamaan, kun öljytilavuus suuruusluokkaa 6 dl.

    Kardaani kannattaa ennemmin huollattaa. Omaan viitoseen (samanlainen kardaani) ainakin KoMet Espoossa laittoi uudet nivelet, kun ei siinä mikään muu kulu kuin nivelet. Uusi marmorilla lienee tuota tonnin luokkaa, muttei ole mitään järkeä. Tarvikeosina varmaan alkaa noista parin sadan hinnoista mutta nivelten laatu lienee se kysymysmerkki? Toki siis hieman epäilen tuon äänen tulemista etukardaanista, tai sitten on kiire korjaamaan, ennen kuin se muuttuu moukariksi.. Siinähän ei ole mitään ääntäviä kannatinlaakereita. Se on vain "keppi" ja ristinivelet kummassakin päässä. Toki myös nopea ja helppo vaihtaa jopa kotitallissa ja nosturilla käy hyvinkin äkkiä. Mitään muuta tuossa ei ole osia kuin kardaani ja pultit kumpaankin päähän. Marmori myy vain kokonaista kardaania, mutta kardaanien korjaamiseen erikoistuneet pajat pystyy vaihtamaan pelkät nivelet. Nivelten vaihdosta ja tasapainotuksesta pitäisi selvitä satasilla.

    Sinänsä ääntä voi paikallistaa etupään vedon puolelle ottamalla jakolaatikon sulakkeen pois. Jos tuolla vaimenee, niin sitten tietää, että on jossain siellä jakolaatikon ja etupyörien välillä.

    E

    Comment

    • mmie
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 512
      • Kouvola

      #3
      Onhan siel vielä 3 muuta pyöränlaakeria, mutta pyöränlaakeri kyllä vollottaa melko tasaisesti nopeuden mukaan eikä monesti välitä onko veto päällä vai ei.
      Last edited by mmie; 09-06-2024, 15:08.
      ex e36 325
      ex e46 328
      e92 335i FBO
      Ducati 900S ie
      KTM 640
      Suzuki GT550
      Honda CBR600

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 623
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Ja vastaavan jurrutuksen sai toisen oman auton etuperään eräs pk-seutulainen ammattikorjaamo vedettyään stefan vaihdossa pinionin mutterin "momenttiin". Viisisataa km ja olikin laakerijauhetta etuperän öljy täynnä. Eli noita ei ole kauhean helppo paikallistaa. Toki esimerkiksi jos löytyy öljyhilettä etuperän öljyistä, niin se voi taas kertoa jotain.

        E
        Last edited by ErkkiE; 09-06-2024, 14:13.

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3900
          • Finnland

          #5
          Tuollaiset hölläilyt ja kaasuttelut jos vaikuttaa ääneen niin ei mielestäni ole silloin yhteyttä pyöränlaakereihin vaan muuhun voimansiirtoon ja laakeristoon näin mutulla.
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • arjohe
            Newbiemmer
            • Jun 2024
            • 2
            • Finland

            #6
            Kiitos ErkkiE avaavasta kommentista! Kardaanin huollon ainakin selvitän.

            On mennyt aiemmasta golffista pyöränlaakeri kyl pariin kertaan ja muistuttaa tuo bemmin ääni samaa. Mutta niinkun tässä todettiin ketjussakin, syitä voi olla harmillisen monta. Auton arvo kun on sellainen 7000 eur, niin ihan hirveän monta kallista kokeilua ei viittisi tehdä Mut päivittelenpä ketjuun jos syy löytyy.

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3631
              • Raisio

              #7
              Pyöränlaakereita voi testailla kurvailemaan oikealle ja vasemmalle sopivalla tavalla ja kuunnella muuttuuko kurvatessa äänet. Jos selkeää muutosta, silloin pyörälaakereissa vikaa. Ei toki kaikissa tapauksissa toimi laakerivikaa metsästäessä tämäkään tapa.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 512
                • Kouvola

                #8
                Tosiaan jos vielä loput pyöränlaakerit on orkkiksia ja kilsat on nuo 257tkm, niin eipä se vaihto kyllä hukkaan menisi. Omassa takapotkussa noille kilsoille on antautunut jo kaikki 4 lakrua.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 623
                  • Espoon haja-asutus

                  #9
                  Jostain syystä nämä E9X.ien pyöränlaakerit ei oikein seuraile tätä kurvailua eikä niissä välttämättä tunne myöskään väljää siinä vaiheessa, kun ne rupeaa ääntämään. Nämä rupeaa tekemään sellaista yleisjyrinää. Parhaiten tuntuu löytyvän ihan pyöritys ja jousen tärinä -menetelmällä sitten, kun se on jo riittävästi kehittynyt. Tästä vähän eteenpäin, niin saattaa jo tuntua väljääkin. Veto tai moottorijarru ei tuohon juurikaan vaikuta muuten kuin tietysti siltä osin, ettei joku muu ääni peitä laakerin ääntä.

                  E

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3900
                    • Finnland

                    #10
                    Originally posted by mmie View Post
                    Tosiaan jos vielä loput pyöränlaakerit on orkkiksia ja kilsat on nuo 257tkm, niin eipä se vaihto kyllä hukkaan menisi. Omassa takapotkussa noille kilsoille on antautunut jo kaikki 4 lakrua.
                    E53 +100 tonnia tohon ja vasta ensimmäinen pyöränlaakeri meni vaihtoon.
                    Nykyisessä 418 tonnin seisontaremontissa sitten loput kolme, jotka olivat ok, mutta muun remontin tieltä pois.
                    Toki nämä oli niitä "suomiauton" kilsoja eikä tuonti, etten tiedä vaikuttaako
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 623
                      • Espoon haja-asutus

                      #11
                      Oliskohan myös se, että samoja laakereita on sekä ykkösessä että kolmosessa ja 330xd on noista sieltä painavimmasta päästä, niin ei ehkä ole kaikkein parhaalla mitoituksella? (Ja kyllä, esimerkiksi E6x tuntuu kestävän paljon paremmin kuin E9x.)


                      E

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎