Erikoinen vika tuli autoon. Illalla ajoin normaalisti pihaan, seuraavana päivänä ei lähde käyntiin.
Avaimet kun laittaa virtalukkoon (start/stop -nappi), radio menee päälle, mutta kun painaa start/stop nappia niin ei käy mitään. Ei mene edes ignition-modeen eikä ilmastointi yms. laitteet mene päälle. Ei kuulu hörähdystä startista eikä mitään naksahduksia. Virtalukko ei selkeästi jotenkin tunnista avainta kun ratti ei vapaudu eikä vaihdetta saa P:ltä siirrettyä mihinkään.
Mitä on ainakin selvitetty:
- Akku on ladattu täyteen, ei auta
- Akkukengän sulakkeet yms. vaikuttaisi olevan ehjät
- Auton ollessa pois päältä virrankulutus 0.37A ja jännite/varaus lähtee laskemaan tosi nopeasti kun laittaa avaimet pesään
- Hanskalokeron sekä konepellin boksin kaikki sulakkeet tsekattu ettei ole poksahtanut
- Moottorin maadoitus testivahvistettu, ei vaikutusta
- Jossain ketjussa mainittu vinkki 10L tankkiin ei auttanut
- Jarrupolkimen johdot vaikutti silmämäärin ehjiltä
- Sulakkeille asti tulee ainakin oikeat jännitteet akulta
Lukija antoi seuraavat koodit (ei ehkä tuoreita kun ei mene ignition modeen).
P0597: Thermostat Heater Control Circuit/open
P0012: A Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1)
P0430: Katalysaattorijärjestelmän teho alle viitearvon (puoli 2)
P0420: Katalysaattorijärjestelmän teho alle viitearvon (puoli 1)
P1554: DME: Crankshaft - inlet camshaft, reference
Näistä ainakin kaikki vanokseen liittyvät koodit on ollu viimeiset 8 vuotta haamuilemassa (sytyttää moottorin merkkivalonkin), mutta niihin ei ole merkkiliikkeissä löydetty mitään järkeä.
Saanko jotenkin näppärästi testattua onko startti ehjänä?
Jos avaimesta olisi paristot loppu sillä tavalla että lukkopesä ei tunnista niin aukeisiko ovet napista?
Mitkä mekanismit voivat vaikuttaa siihen ettei lukkopesä tunnista avainta ja siten vapauta ajonestoa tai vastaavaa?
Kaikki vinkit mitä voin tässä itse vielä testailla ja selvittää ennen kuin hinautan huoltoon kiinnostaa, kiitos!
EDIT: Lisätty selitykset virhekoodeille.
Avaimet kun laittaa virtalukkoon (start/stop -nappi), radio menee päälle, mutta kun painaa start/stop nappia niin ei käy mitään. Ei mene edes ignition-modeen eikä ilmastointi yms. laitteet mene päälle. Ei kuulu hörähdystä startista eikä mitään naksahduksia. Virtalukko ei selkeästi jotenkin tunnista avainta kun ratti ei vapaudu eikä vaihdetta saa P:ltä siirrettyä mihinkään.
Mitä on ainakin selvitetty:
- Akku on ladattu täyteen, ei auta
- Akkukengän sulakkeet yms. vaikuttaisi olevan ehjät
- Auton ollessa pois päältä virrankulutus 0.37A ja jännite/varaus lähtee laskemaan tosi nopeasti kun laittaa avaimet pesään
- Hanskalokeron sekä konepellin boksin kaikki sulakkeet tsekattu ettei ole poksahtanut
- Moottorin maadoitus testivahvistettu, ei vaikutusta
- Jossain ketjussa mainittu vinkki 10L tankkiin ei auttanut
- Jarrupolkimen johdot vaikutti silmämäärin ehjiltä
- Sulakkeille asti tulee ainakin oikeat jännitteet akulta
Lukija antoi seuraavat koodit (ei ehkä tuoreita kun ei mene ignition modeen).
P0597: Thermostat Heater Control Circuit/open
P0012: A Camshaft Position - Timing Over-Retarded (Bank 1)
P0430: Katalysaattorijärjestelmän teho alle viitearvon (puoli 2)
P0420: Katalysaattorijärjestelmän teho alle viitearvon (puoli 1)
P1554: DME: Crankshaft - inlet camshaft, reference
Näistä ainakin kaikki vanokseen liittyvät koodit on ollu viimeiset 8 vuotta haamuilemassa (sytyttää moottorin merkkivalonkin), mutta niihin ei ole merkkiliikkeissä löydetty mitään järkeä.
Saanko jotenkin näppärästi testattua onko startti ehjänä?
Jos avaimesta olisi paristot loppu sillä tavalla että lukkopesä ei tunnista niin aukeisiko ovet napista?
Mitkä mekanismit voivat vaikuttaa siihen ettei lukkopesä tunnista avainta ja siten vapauta ajonestoa tai vastaavaa?
Kaikki vinkit mitä voin tässä itse vielä testailla ja selvittää ennen kuin hinautan huoltoon kiinnostaa, kiitos!
EDIT: Lisätty selitykset virhekoodeille.
Comment