Announcement

Collapse
No announcement yet.

e90 320i n46b20 Haasteet käynnissäpysymisessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EmmiEmilia
    Newbiemmer
    • Jan 2025
    • 10
    • NOKIA

    e90 320i n46b20 Haasteet käynnissäpysymisessä

    Tiedän, että kyseessä on haastavalla myllyllä varustettu auto.
    Siitä huolimatta arvostaisin, jos joku tietävämpi osaisi auttaa.
    Mitä tässä kannattaa tehdä, mitä vaihtoehtoja vikalistalla on? Nyt ei ole vikavaloja.

    Taustaa; vm 2006, ajettu 109 000km. Huollot suoritettu tasaisen säännöllisesti ja ihan sellainen "karvalakki"-tyylin käyttöauto. Ei siis mitään muokkauksia tai muuta hienouksia.

    Joulun alla sain moottorin vikavalon mittaristoon ja koodit testerillä olivat:
    Moottorinohjaus Motronic MEV9.2
    2A5D Venttiilinnousun ohjamien tunnistimet
    2A5B Ventttilinohjaus/vertaileva tunn.
    2A63 Venttiilin nostosäädin
    2A70 Venttilinnousun säätömoottori

    Juuri viime viikolla tehty ketjuremppa (ketjupyörä, jakoketju, ketjun kiristin, ketjun ohjain, ketjun ylempi ohjain, kampiakselin pultti, nokka-akselien pultit, venttiilikopan tiivistesarja) ja siinä samalla uusittu mykkänä olleet Valvetronic säätömoottori ja asentoanturi. Teetin samaan hässäkkään myös vuosihuollon, kuten joka kevät ollut tapana. Vaihdettu moottorinilmansuodatin, öljyt, öljynsuodatin, raitisilmansuodatin, plus jarrunesteet ja sytytystulpat.

    Ja sellainen maininta vielä, että nyt on käytössä tarvike-Vanosit. Ei ihan halvimmat ja paskimmat, mutta ei ollut silloin niitä vaihdettaessa sen vertaa järkeä, että olisin alkuperäiset vaihdattanut. Ne käsittääkseni aika olennainen osa(?).

    Tyhmä kysymys: miksi toimenpiteet ovat Valvetronicin ympärillä eikä vikakoodien mukaisesti Motronicin? Vai onko kysessä "sama" asia?

    Ja siis nyt on yhtenä päivänä sammunut parkittaessa ennen kuin olen itse saanut napista moottorin painaa sammuksiin. Tänään sammui pakille laittaessa. Plus kaiken kukkkuraksi sammui kesken ajon. Olin ajamassa alamäkeä risteykseen ja ennakoivasti moottorijarrutuksella lähestyin risteystä. Yhtäkkiä ohjaus oli kovin raskas, koska auto ei ollut enää käynnissä. Mitä hittoo??!! No eipä tullut mitään muuta ratkaisua mieleen, kun laittaa P päälle ja painaa napista kosla käyntiin. Käynnistyi ok. Lähinnä mietityttää, kun piti rätkätystä P:llä ollessaan ennen käynnistystä, että oliko vikatikki, mitähän tossa olisi ollut järkevin tehdä. Olin keskellä liikennettä ja vauhdissa niin ei ehtinyt paljoa punnitsemaan erilaisia ratkaisumalleja.

    Jos asian selkiyttämiseksi tarvii muita tietoja autosta niin annan kyllä, jos vaan joku osaisi vähän selkiyttää tätä touhua.

    EDIT:
    Niin ja sellainen maininta vielä, että ei ole korjattu missään nyrkkipajassa tuota ketjua ja muita vaan ihan Bemuja nimensäkin mukaan korjaavassa useammassa kaupungissa toimivassa liikkeessä. Eli ei ole kyseenalainen tekijä.​
  • Nipea
    BTCF Hallitus
    • Aug 2017
    • 292
    • Pks

    #2
    Oletko nollannut koodeja moottorivalon jälkeen, että ovatko samat koodit tulleet takaisin, vai onko jotain muuta siinä lisänä ?


    Vai onko tilanne ollut niin, että kyseisten koodien jälkeen olet tehnyt jakopäärempan, jossa sitten uusittu luetellut osat oem palikoilla paitsi vanokset tarvikkeena ?


    Onko koodit luettu ja mitä antanut kun ajoneuvo on sammunut pariin otteeseen ?
    Last edited by Nipea; 19-01-2025, 07:24.
    E38 728 -96

    Comment

    • EmmiEmilia
      Newbiemmer
      • Jan 2025
      • 10
      • NOKIA

      #3
      Koodit oli alunalkaen luettuna, kun kosla hinatttiin korjaamolle. Tekivät rempan, valot poistuivat, nollasivat ne. Kävivät ajolenkillä ja kaikki oli ok. Eivät havainneet ongelmia eikä koodeja.
      Nyt sammumisten jälkeen en ole lukenut onko siellä koodeja. En omista laitetta. Auto on menossa 31.1. sinne takaisin, koska ei mielestäni sovi pirtaan, että on tällaisessa toimintakunnossa parin tonnin keikan jälkeen. Oletan, että siellä tulee olla liittimet sun muut laitettu kuten pitää. Varmahan en voi tästä olla, kun ei ole oman kätten töitä. Ainakin mainostavat käyttävänsä kunnollisia osia ja tuossa kuitissa on maininta "Alkuperäinen tai OE" paitsi Valvetronicissa.

      Vanokset vaihdettu aikaisemmin. Ehkä 2024 keväällä. Eivät siis liity tähän 1/2025 valmistuneeseen jakopään remppaan.

      EDIT:
      Kysynpä tähän samaan vielä, että kyseessä on tosiaan automaattiloota niin meneekö jokin paskaksi, jos nyt toistuvasti vedän sen liikkeellä käyntiin. Eli D-asennosta lennossa P-asentoon ja napista käyntiin. Piti meinaan aika ikävää ääntä.. Jos tulee vielä toistamiseen niin, että oon keskellä kaupunkia ja autoja suhahtelee puolin ja toisin?
      Last edited by EmmiEmilia; 18-01-2025, 22:13.

      Comment

      • Nipea
        BTCF Hallitus
        • Aug 2017
        • 292
        • Pks

        #4
        Originally posted by EmmiEmilia View Post
        Koodit oli alunalkaen luettuna, kun kosla hinatttiin korjaamolle. Tekivät rempan, valot poistuivat, nollasivat ne. Kävivät ajolenkillä ja kaikki oli ok. Eivät havainneet ongelmia eikä koodeja.
        Nyt sammumisten jälkeen en ole lukenut onko siellä koodeja. En omista laitetta. Auto on menossa 31.1. sinne takaisin, koska ei mielestäni sovi pirtaan, että on tällaisessa toimintakunnossa parin tonnin keikan jälkeen. Oletan, että siellä tulee olla liittimet sun muut laitettu kuten pitää. Varmahan en voi tästä olla, kun ei ole oman kätten töitä. Ainakin mainostavat käyttävänsä kunnollisia osia ja tuossa kuitissa on maininta "Alkuperäinen tai OE" paitsi Valvetronicissa.

        Vanokset vaihdettu aikaisemmin. Ehkä 2024 keväällä. Eivät siis liity tähän 1/2025 valmistuneeseen jakopään remppaan.

        EDIT:
        Kysynpä tähän samaan vielä, että kyseessä on tosiaan automaattiloota niin meneekö jokin paskaksi, jos nyt toistuvasti vedän sen liikkeellä käyntiin. Eli D-asennosta lennossa P-asentoon ja napista käyntiin. Piti meinaan aika ikävää ääntä.. Jos tulee vielä toistamiseen niin, että oon keskellä kaupunkia ja autoja suhahtelee puolin ja toisin?
        Aivan, eli olettaen kun ajoneuvo on ennen jakopää remonttia toiminut normaalisti sinne mennessä ja tullessa alkanut oireilemaan, niin korjaamohan on vastuussa tarkastaa omat jäljet onko siellä sitten jotain käynyt.

        Jonka jälkeen sitten tutkii oiretta, mikäli ei ole heidän aiheuttama.


        Ei missään nimessä oo suositeltavaa starttaa ajoneuvoa noin, mene laatikko hajalle.
        E38 728 -96

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16459
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by EmmiEmilia View Post
          D-asennosta lennossa P-asentoon ja napista käyntiin.
          Olen sanaton...

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2558
            • .

            #6
            Originally posted by EmmiEmilia View Post
            Tiedän, että kyseessä on haastavalla myllyllä varustettu auto.
            Siitä huolimatta arvostaisin, jos joku tietävämpi osaisi auttaa.
            Mitä tässä kannattaa tehdä, mitä vaihtoehtoja vikalistalla on? Nyt ei ole vikavaloja.

            Taustaa; vm 2006, ajettu 109 000km. Huollot suoritettu tasaisen säännöllisesti ja ihan sellainen "karvalakki"-tyylin käyttöauto. Ei siis mitään muokkauksia tai muuta hienouksia.

            Joulun alla sain moottorin vikavalon mittaristoon ja koodit testerillä olivat:
            Moottorinohjaus Motronic MEV9.2
            2A5D Venttiilinnousun ohjamien tunnistimet
            2A5B Ventttilinohjaus/vertaileva tunn.
            2A63 Venttiilin nostosäädin
            2A70 Venttilinnousun säätömoottori

            Juuri viime viikolla tehty ketjuremppa (ketjupyörä, jakoketju, ketjun kiristin, ketjun ohjain, ketjun ylempi ohjain, kampiakselin pultti, nokka-akselien pultit, venttiilikopan tiivistesarja) ja siinä samalla uusittu mykkänä olleet Valvetronic säätömoottori ja asentoanturi. Teetin samaan hässäkkään myös vuosihuollon, kuten joka kevät ollut tapana. Vaihdettu moottorinilmansuodatin, öljyt, öljynsuodatin, raitisilmansuodatin, plus jarrunesteet ja sytytystulpat.

            Ja sellainen maininta vielä, että nyt on käytössä tarvike-Vanosit. Ei ihan halvimmat ja paskimmat, mutta ei ollut silloin niitä vaihdettaessa sen vertaa järkeä, että olisin alkuperäiset vaihdattanut. Ne käsittääkseni aika olennainen osa(?).

            Tyhmä kysymys: miksi toimenpiteet ovat Valvetronicin ympärillä eikä vikakoodien mukaisesti Motronicin? Vai onko kysessä "sama" asia?

            Ja siis nyt on yhtenä päivänä sammunut parkittaessa ennen kuin olen itse saanut napista moottorin painaa sammuksiin. Tänään sammui pakille laittaessa. Plus kaiken kukkkuraksi sammui kesken ajon. Olin ajamassa alamäkeä risteykseen ja ennakoivasti moottorijarrutuksella lähestyin risteystä. Yhtäkkiä ohjaus oli kovin raskas, koska auto ei ollut enää käynnissä. Mitä hittoo??!! No eipä tullut mitään muuta ratkaisua mieleen, kun laittaa P päälle ja painaa napista kosla käyntiin. Käynnistyi ok. Lähinnä mietityttää, kun piti rätkätystä P:llä ollessaan ennen käynnistystä, että oliko vikatikki, mitähän tossa olisi ollut järkevin tehdä. Olin keskellä liikennettä ja vauhdissa niin ei ehtinyt paljoa punnitsemaan erilaisia ratkaisumalleja.

            Jos asian selkiyttämiseksi tarvii muita tietoja autosta niin annan kyllä, jos vaan joku osaisi vähän selkiyttää tätä touhua.

            EDIT:
            Niin ja sellainen maininta vielä, että ei ole korjattu missään nyrkkipajassa tuota ketjua ja muita vaan ihan Bemuja nimensäkin mukaan korjaavassa useammassa kaupungissa toimivassa liikkeessä. Eli ei ole kyseenalainen tekijä.​
            Motronic on moottorinohjauslaite. Se on Boschin tekemä ja Motronic on sen nimi MEV9,2 malliversio. Valvetronic taasen on nimi BMW:n keksinnölle, joka säätää venttiilien nousua eli moottorin tuottamaa voimaa säädetään venttiilien nousua muuttamalla eikä kaasuläpällä kuristamalla. Polttoaineen säästön takia siis on tehty. Vanos on laite joka säätää nokka-akseleita suhteessa kampiakseliin. Sillä parannetaan moottorin ominaisuuksia sekä pienennetään päästöjä. Motronic aivoina sitten ohjaa näitä ja jos ne eivät toimi oletetulla tavalla, tulee sinne vikakoodi.

            P-asento automaattilaatikossa lukitsee manuaalisesti laatikon. Se on jäänne vanhoilta ajoilta ja vastine sille, että manuaalivaihteisen auton voi jättää paikoilleen vaihdepäälle. Ei siis missään nimessä kannata yrittää laittaa P(arkki)-vaihdetta päälle vauhdissa. Se rikkoo ajanmittaan kyllä vaihteiston. Voisit kokeilla käynnistyykö auto N-asennossa eli vapaalla. Jos se käynnistyy, niin opettele laittamaan vaihteisto vapaalle vauhdissa. Se ei riko mitään eikä tarvitse pysähtyä keskelle liikennettä. Jos tämäkään ei onnistu tai ole vaihtoehto, niin sitten on parempi laittaa vaikka hätävilkut päälle ja pysäyttää auto kuin laittaa P-asentoa vauhdissa päälle. Liikenteen tukkiminen, tööttäily ja vihaiset katseet on lopulta pienempi paha kuin laatikon vaihto korjaamolla.

            Korjaamoilla on korjaamotakuu ja heidän velvollisuutensa on hoitaa asia kuntoon. Ei kesken ajon sammuminen ole mikään auton alkuperäinen ominaisuus ja jos sitä ei ole ollut ennen remppaa, niin se on täytynyt tulla siinä yhteydessä.

            Onnea matkaan ja voimia auton ja korjaamon kanssa.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • EmmiEmilia
              Newbiemmer
              • Jan 2025
              • 10
              • NOKIA

              #7
              Originally posted by jr66 View Post

              Olen sanaton...

              Comment

              • antti
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2002
                • 786
                • Espoo

                #8
                Tää pois
                Last edited by antti; 21-01-2025, 22:25.
                E46 325ti Compact

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10042
                  • KVLA

                  #9
                  EDIT: Omasta mielestäni kerroin asiallisesti mitä voi tapahtua, jos auton liikkuessa vaihde kytketään P-asentoon. Tuo ilmeisesti joissakin kuitenkin aiheutti pahennusta, niin editoin kirjoitukseni pois.
                  Last edited by Heguli 31; 21-01-2025, 08:40.

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2558
                    • .

                    #10
                    Eiköhän se jo ole tullut neidille selväksi, ettei niin kannata tehdä. Osa kirjoittajista voisi olla ystävällisempiä sekä ymmärtäväisempiä uudelle tulokkaalle eikä heti lyödä sanallisella lentopallomailalla vasten kasvoja. Foorumin maine ei ainakaan parane tällaisella toiminnalla.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Juho_
                      BTCF Member
                      • Jul 2016
                      • 1069
                      • Suomi

                      #11
                      Ei välttämättä kovin suuri vika tarvitse olla, että sammuilee joutokäynnille palatessa.
                      Esim. venttiilikopan tiiviste jos jää vuotamaan jostain, niin tulee tuollaisia oireita.

                      Mutta korjaamoon yhteyksiä vaan, niin eiköhän sieltä kuntoon saa. Voisi olla työhön liittyvä virhe kuvauksen perusteella, näillä tiedoilla.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • EmmiEmilia
                        Newbiemmer
                        • Jan 2025
                        • 10
                        • NOKIA

                        #12
                        Jep.
                        Vikakoodit kävin paikallisessa luetuttamassa, niitä ei ollut. Ei mitään mainintaa. Ja luettiin BMWhen pätevällä.
                        Sain vielä vähän aikaisemmin sovittua sinne korjaamoon ajan, kun en oikein pysty olla ilman autoakaan loppukuuta.
                        Last edited by EmmiEmilia; 21-01-2025, 21:05.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16459
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by EmmiEmilia View Post
                          Jep.
                          Vikakoodit kävin paikallisessa luetuttamassa, niitä ei ollut. Ei mitään mainintaa. Ja luettiin BMWhen pätevällä.
                          Sain vielä vähän aikaisemmin sovittua sinne korjaamoon ajan, kun en oikein pysty olla ilman autoakaan loppukuuta.
                          Sulla on väärä merkki jos autoa paljon tarvii.

                          Comment

                          • antti
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2002
                            • 786
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Freak View Post
                            Eiköhän se jo ole tullut neidille selväksi, ettei niin kannata tehdä. Osa kirjoittajista voisi olla ystävällisempiä sekä ymmärtäväisempiä uudelle tulokkaalle eikä heti lyödä sanallisella lentopallomailalla vasten kasvoja. Foorumin maine ei ainakaan parane tällaisella toiminnalla.
                            Olet oikeassa, joten editoinpa aiempaa.

                            Ja pahoittelut @ EmmiEmilia
                            Last edited by antti; 21-01-2025, 22:30.
                            E46 325ti Compact

                            Comment

                            • Juho_
                              BTCF Member
                              • Jul 2016
                              • 1069
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post

                              Sulla on väärä merkki jos autoa paljon tarvii.
                              No ei nää nyt ihan niin usein korjaamolla ole.
                              ​​Aika paljon tuolla n46b20 moottorillakin e9x koppaa liikenteessä eikä korjaamoiden pihat tulvi niistä.
                              ​​
                              YouTube
                              Instagram // Juhon Moottoripaja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎