325i jarrulevyt kierot edessä?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 657
    • Espoon haja-asutus

    #16
    Ja näemmä noissa puslissa tarvikeosien laatu heikkenee koko ajan. Just käsissä kaksi zf aftermarketin (eli lemförder ja trw) tukivartta (samaan autoon vasen ja oikea). Valmistusmaa siirtynyt Malesiaan ja oikeassa sentään alkuperäisosaa vastaava pusla ja vasemmassa selvästi löysempi ja merkinnöiltään myös erilainen. Seuraavaksi sitten uretaani, jos nämä (tai se löysempi niistä) ei kestä.

    E

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2461
      • Vantaa

      #17
      En suosittele kahta erilaista laitettavaksi, muuttuu levottomaksi jos toinen löysempi.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • AmateurDrive
        Bimmer Rookie
        • Mar 2024
        • 45
        • Ylä-Savo

        #18
        Päivitystä tähän kun vihdosta viimein oli aikaa ottaa auto työn alle Nivelet eli RT-päät, alatukivarret ja reaktiotangot oli kaikki TRW:n. Tänään purin jo vanhat osat pois ja nyt on uudet jo hollilla, mutten oo vielä kiriny lopulliseen momenttiin, koska ilmesesti sisäpäät/apurungon puoli täytyy kiriä pyörät maassa eli menee vähän kikkailiuksi kun ei ole mahdollisuutta ajaa autoo kokonaan silloille. Vanhat puslat eivät näyttäneet silmin nähden olevan riekaileina, mutta ehkä olin näkevinäni toisen reaktiotangon puslassa pykimän. Toivotaan parasta koeajolla, että vika olisi näissä eikä jarrulevyissä

        Comment

        • AmateurDrive
          Bimmer Rookie
          • Mar 2024
          • 45
          • Ylä-Savo

          #19
          Auton etupää kasattu, mutta valitettavasti tärinä jarruttaessa ei juurikaan muuttunut parempaan Nähtävästi jarrulevyt oli kuitenkin kierot. Niiden vaihto onneksi on suht. helppoo, mutta tietysti täytyis selvittää miks ne ne on kieroon menneet? Onko näissä levyissä tietyillä brändeillä poikkeuksellisen huono laatu? Kun muun merkkisissä rotteloissa on yllättävän halvoilla levyillä pärjänny kun vaan männät liikkunu normaalisti satuloissa ja aika-ajoin voidellu palojenkiskot sekä liukutapit, toki bemarissahan tappeja ei ilmesesti kuulu voidella (jos onTISiin uskominen).

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 952
            • Espoo

            #20
            Originally posted by AmateurDrive View Post
            Auton etupää kasattu, mutta valitettavasti tärinä jarruttaessa ei juurikaan muuttunut parempaan Nähtävästi jarrulevyt oli kuitenkin kierot. Niiden vaihto onneksi on suht. helppoo, mutta tietysti täytyis selvittää miks ne ne on kieroon menneet? Onko näissä levyissä tietyillä brändeillä poikkeuksellisen huono laatu? Kun muun merkkisissä rotteloissa on yllättävän halvoilla levyillä pärjänny kun vaan männät liikkunu normaalisti satuloissa ja aika-ajoin voidellu palojenkiskot sekä liukutapit, toki bemarissahan tappeja ei ilmesesti kuulu voidella (jos onTISiin uskominen).
            Vaihdoin edelliseen (E90) levyt ja palat joka nurkkaan kertaalleen ja taisin voidella tapit. Levyt muistaakseni ostin Schmiedmannilta, mutta en enää muista mitkä. Palat oli marmorilta ja uudet tapit myös. Aikaa tästä on kyllä hirveästi, yli 10 vuotta ja auto oli alle 100 tkm ajettu. Se voi osaltaan selittää miksi ei täristänyt ennen eikä jälkeen remontin. Bemarit tapaavat olla äärimmäisen herkkiä sille, että monimutkaisessa alustassa joku osa tai osat ovat kuluneempia kuin toiset. Melkein tuntuu, että jos on tarpeeksi pinkkaa, autossa on kilometrejä eikä tiedä mitä ja koska on tehty, niin sitten vain vaihtaa sen pään kaikki liikkuvat osat uusiksi.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2461
              • Vantaa

              #21
              ATE:a alle, uudet kohdistusjouset satulaan, tapit puhtaaksi, eikä missään nimessä rasvaa niihin kuten newTIS sanoo. Toki jos ne merkkihuollossa on vasta vaihdettu, niin luulisi että niillä joku takuu on? Vai onko menty omien osien kanssa?
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • AmateurDrive
                Bimmer Rookie
                • Mar 2024
                • 45
                • Ylä-Savo

                #22
                Joo siis noi levyt (ja jarruletkut myös) on vaihdettu loppuvuodesta 2022, mutta ei mun vaan edellisen omistajan aikana, joten ei oo tietoo minkä valmistajan osia käyttäneet, mullehan auto tuli vasta vuos sitten ja korjaamolla en oo käyttäny vielä kertaakaan eli omassa tallissa toistaseks selvitty tekniikka murheista ja iloista Itse oon ajanu päältä 20tkm, joten on noille levyille tullut ehkä kokonaisuudessaan 30 ehkä 40tkm jopa ajoa.

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 4383
                  • Finnland

                  #23
                  Halvimmat levyt mitä löytyy on lyönyt kiinni, eikö se se oo perinteinen kun auto laitetaan kiertoon. Ei tarvi paljon arvailla lisää
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16624
                    • Asikkala

                    #24
                    Olen aina rasvannut tapit, ihan sama mikä auto. Ei ole ongelmia sen takia ollut. TIS ja TIS, jos siellä sanotaan että ei rasvata niin ei kai sitten...

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2461
                      • Vantaa

                      #25
                      Niin rasvasin minäkin aiemmin. Ja joka kerta kun paloja vaihtoi, oli tapit hankala saada pois ja mustassa jarrupöly töhnässä mikä piti raaputtaa pois. Ja aina sisempi pala kulunut nopeammin. Nyt kun en rasvaa, niin palat kuluvat tasaisemmin ja tapin saa ihan sormilla vedettyä pois 100tkm jälkeen. Niissä satulan kumeissa on sisäpuolella teflon tms pinnoite, joka on tarkoitettu toimimaan tapin kanssa ilman mitään rasvaa. Esim aten ohje sanoo samaa mitä newtis. Takasatulat erikseen kun niissä tapit kumien sisällä kokonaan.
                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • AmateurDrive
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2024
                        • 45
                        • Ylä-Savo

                        #26
                        Tänään vaihdoin eteen uudet levyt ja palat, Febi-bilsteinit laitoin, vähän halvemmat kuin Ate, mutta ei silti kai aivan kuraa pitäis olla? Samalla tutkin noita satuloita niin ainakin männät liikkuu uuden kevyesti mitä pihdeillä painoin sisään ja näyttikin että joko männät uusittu ihan hiljattain tai mahdollisesti koko satulat. Ajattelin mahdollisesti vaihtaa koko järjestelmään uudet jarrnesteet (myös kytkimelle) ja hommasin Temusta sellasin laitteen joka työntää pääsylniterinsäiliöstä systeemin päin uuden nesteen, joten ilmesesti tolla saa kytkimenki tehtyy. Sais sitten hyvällä omatunnolla resestoida CBS-moduulista huollon tehdyksi ISTAlla

                        PS. Vanhat palat oli Boschin, mutta levyistä en tiedä tai saanut selvää, josko oli niissä jo sellanen päältä millin olake reunassa.

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 4383
                          • Finnland

                          #27
                          Originally posted by VilleP View Post
                          Niin rasvasin minäkin aiemmin. Ja joka kerta kun paloja vaihtoi, oli tapit hankala saada pois ja mustassa jarrupöly töhnässä mikä piti raaputtaa pois. Ja aina sisempi pala kulunut nopeammin. Nyt kun en rasvaa, niin palat kuluvat tasaisemmin ja tapin saa ihan sormilla vedettyä pois 100tkm jälkeen. Niissä satulan kumeissa on sisäpuolella teflon tms pinnoite, joka on tarkoitettu toimimaan tapin kanssa ilman mitään rasvaa. Esim aten ohje sanoo samaa mitä newtis. Takasatulat erikseen kun niissä tapit kumien sisällä kokonaan.
                          Epäilen ettei kumissa ole mitään teflonia, varsinkaan tarvikemallisissa, en ole näissä vanhemmissa missään muissakaan nähnyt, vaikka periaate toiminnassa on sama.
                          Tuo rasvaamattomuus perustuu nähdäkseni siihen, että kumi elää. Eli kun jarua painetaan, kumi joustaa kyllä sen mitä tappien tarvitsee liikkua, ja palauttaa tapin paikalleen jarrutuksen jälkeen.
                          Jos taas aikojen saatossa palat kuluu, niin toki tuo tappi mukautuu uuteen kohtaansakin, kun tarvitsee mennä syvemmälle. Tämä menetelmä ei ole myöskään niin pölylle arka, eli hiekkamaat jne. tämä toimii.
                          Mutta koetappas samaa rasvattujen tappien kanssa jossain Arabian aavikolla, kerää tavaraa. Huonona puolena ilman rasvaa on tällaisessa suolamaassa, että saattaa tulla tulla ruoste kiusaksi. Ja nuo kumit kuluu väljiksi ilman rasvaa käyttäessä.

                          Rasvaamalla en oo omalla käytöllä huomannut mitään haittoja, mutta saattaa johtua siitä että nuo tappien liikkeet on tullut testattua yleensä parin vuoden välein ja rasvattua uusiksi, jos jumittaa. (oikeasti tuo väli saattaa olla pidempikin vuosissa, mutta tuo pari vuotta kuvaa paremmin normaalimpaa ajomatkaa mikä noille voi kertyä).

                          Suosittelen kuitenkin noita jarruja värkätessä painamaan itse satulan mäntää ainakin ulospäin ja sinne väliin sitten kumin alle rasvaa, edes kerran sisään ja taas ulos niin ei sen kanssa ainakaan tule ongelmia. Pieni vaiva, mutta voi säästää polttoainetta, ja antaa jarruille mukavasti lisää käyttöikää. Tuo satulan männän kumi pitää luonnollisesti olla aina ehyt, ettei sinne talvella suolaloskaa pääse.
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          Working...
                          X