Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/91 - kosteutta umpiossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matlock
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 254
    • Turku

    E90/91 - kosteutta umpiossa

    En ainakaan suoraa haulla löytänyt, mutta onko muilla samaa ongelmaa, että kostealla säällä xenonumpioiden etulasin sisempiin nurkkiin kertyy hieman kosteutta?

    Tässä huomasin, kun kävin auton pesemässä, että jonkinverran näyttää noihin paikkoihin kertyvän tällaista huurretta, vai mikä nyt oikea termi olisikaan kuvaamaan tätä.

    Lähinnä mietin, että jos tämä on epänormaalia niin korvaako takuu umpioiden vaihdon? Autolla ajettu 37.000km, ja autossa voimassa vuoden Europlus-takuu.

    Kiitos vastanneille!
  • Pekkiz
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 341
    • Helsinki

    #2
    Kannattaa ihan liikkeessä käydä kysymässä tuosta.
    F36 ///M-Sport

    Comment

    • Matlock
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 254
      • Turku

      #3
      Olen niin pirun kiireinen töiden takia, että en ehdi ainakaan tällä viikolla käymään merkkiliikkeessä kyselemässä. Kokemuksia kaivataan!

      Comment

      • E39-530A
        BTCF Member
        • Feb 2007
        • 931
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Matlock View Post
        Olen niin pirun kiireinen töiden takia, että en ehdi ainakaan tällä viikolla käymään merkkiliikkeessä kyselemässä. Kokemuksia kaivataan!
        Onko autollasi ikää niin paljon, että siihen olisi jo vaihdettu xenon-lamput? Itse vaihdoin alkusyksystä ja kuskinpuoleiseen rupesi tulemaan kosteutta märällä säällä ja pesuissa. Huomasin, että olin kiinnittänyt sen takakotelon huonosti, siis sen joka umpiosta irroitetaan lamppua vaihdettaessa. Se oli irti alakiinnikkeistään ja eräskin päivä siellä lenteli sisällä sellainen harsoperhonen.

        Konepelti auki ja kokeile heiluuko/liikkuuko se luukku. Sen pitäisi olla täysin liikkumaton. Kiinni sitä ei alakiinnikkeistään saa kuin pyöräkotelon kautta. Itse irroitin suosiolla sisälokarinkin.

        Voihan siinä olla jotain muutakin vikaa toki. Ja on noita umpioita täällä kuullun mukaan vaihdettu takuuna.

        E92 335iA -08

        ---
        ex E34 540iA -93
        ex E90 325iA -05
        ex E39 530iA -00
        ex Toyota Avensis
        ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

        Comment

        • Kompakti
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 232
          • Tuusula

          #5
          Mun kärry menee ensi keskiviikkona umpion vaihtoon. Viime talvena oli (koko talven ajan) umpiossa suuria kondenssivesi pisaroita ja ajattelin vaihdattaa sen huollon yhteydessä, mutta huolto oli keväällä eikä kosteutta enään löytynyt kelien kuivuttua.

          Nyt vaihdetaan vain vasen, koska oikean puoleisessa ei ole koskaan ollut mitään häikkää.
          E46 330Ci Cab M-Sport -03
          I01 i3s 120Ah "Voll" -19
          Ex:
          E87 120dA M-Sport -08
          E90 318i -06
          E46 320i M-Sport -02

          Comment

          • Matlock
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 254
            • Turku

            #6
            Originally posted by Kompakti View Post
            Mun kärry menee ensi keskiviikkona umpion vaihtoon. Viime talvena oli (koko talven ajan) umpiossa suuria kondenssivesi pisaroita ja ajattelin vaihdattaa sen huollon yhteydessä, mutta huolto oli keväällä eikä kosteutta enään löytynyt kelien kuivuttua.

            Nyt vaihdetaan vain vasen, koska oikean puoleisessa ei ole koskaan ollut mitään häikkää.

            Kiitos vastauksista. Huomasin, että matka-ajossa tuota kosteutta ehtii kertyä jonkin verran noihin umpioiden sisempiin kulmiin ja aavistuksen vilkkujen kohdalle. Huurre poistuu kyllä päivän aikana.

            Pitää melkein käyttää tuota autoa huollossa, kun vaan ehtii. Toivottavasti ongelmasta pääsisi eroon pienellä vaivalla. Mitä nopeasti kokeilin, ei tuo "luukku" liikkunut - jos nyt osasin oikeaa artikkelia testata. Osaako joku sanoa miten pitkä takuu noissa umpioissa on? Entä voiko tuo Europlus-takuu kattaa myös umpiot?

            Hieman kyllä harmittaa tuollainen vika. Entisen auton umpioissa oli samaa vikaa ja luulin, että tuosta ongelmasta olisi jo päästy eroon.
            Last edited by Matlock; 06-12-2008, 11:08.

            Comment

            • Kompakti
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 232
              • Tuusula

              #7
              Eiköhän umpiot kuulu tuohon normaalin kahden vuoden takuun piiriin.
              Ja koska noissa on tunnustettu olevan kosteus ongelmia taitaa tuo tuotevastuulaki jatkaa vaihtoaikaa.

              Työnjohtaja Metro-Autossa sanoi "normaalin" huurtumisen kuuluvan asiaan, eli BMW:n mukaan sitä kosteutta pitäisi löytyä reilusti. Kannattaa varmaan käydä näyttämässä sitä umpiota "oikeaan aikaan" ja myös huoltoon vienti ajoittaa oikein
              E46 330Ci Cab M-Sport -03
              I01 i3s 120Ah "Voll" -19
              Ex:
              E87 120dA M-Sport -08
              E90 318i -06
              E46 320i M-Sport -02

              Comment

              • soldia
                Banned
                • Feb 2006
                • 725
                • Planet X

                #8
                Ainakin E60 ajovalojen ja konepellin liittymäkohta ovat rakenteeltaan semmoisia, että kyseisiä vuotoja ja huurtumisongelmia ilmenee.

                Itse ongelma ajovalon liimasaumassa joka voi vuotaa ja koska konepellin etureuna ei ylety ajovalon ulkopuolelle vieden veden siitä yli, vaan asettuu sitä vasten, niin siinä heikko kohta. Ja harvoin tehtaalta myönnetty suunnitteluvirhe...
                Last edited by soldia; 05-12-2008, 22:04.

                Comment

                • Matlock
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 254
                  • Turku

                  #9
                  Ensi viikoksi varasin huoltoon ajan ja kerroin samassa yhteydessä tuosta umpioon kertyvästä kosteudesta. Saa nähdä mitä ovat mieltä. Autossa on vuoden europlus-takuu, valmistajan takuu on jo umpeutunut.

                  Mielellään kuulisin lisää havaintoja tuosta ongelmasta - varsinkin nyt näyttää olevan sellainen ilma, että kosteutta kertyy. Katsokaa E90/91 omistajat heti ajon jälkeen, että onko tuota huurretta kertynyt umpioon. Auton ei tarvitse kovin pitkään seistä paikallaan, niin huurre häviää.

                  Kiitos vastanneille.

                  Comment

                  • JNIJNI
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1483

                    #10
                    Originally posted by Matlock View Post
                    Ensi viikoksi varasin huoltoon ajan ja kerroin samassa yhteydessä tuosta umpioon kertyvästä kosteudesta. Saa nähdä mitä ovat mieltä. Autossa on vuoden europlus-takuu, valmistajan takuu on jo umpeutunut.

                    Mielellään kuulisin lisää havaintoja tuosta ongelmasta - varsinkin nyt näyttää olevan sellainen ilma, että kosteutta kertyy. Katsokaa E90/91 omistajat heti ajon jälkeen, että onko tuota huurretta kertynyt umpioon. Auton ei tarvitse kovin pitkään seistä paikallaan, niin huurre häviää.

                    Kiitos vastanneille.
                    Mites ne fysiikan jutut meni? Jos kylmä viima ajon aikana jäähdyttää umpion lasia ja xenon lämmittää umpion sisätilaa, niin kylmään sisäpintaan tiivistyy kosteus. Auton pysähdyttyä lämpötilaerot tasaantuu ja kosteus häipyy. Normaalia :think

                    Pitää katsoa omasta E91:stä
                    G21 LCI 330e xDrive 2022
                    E93 M3

                    Comment

                    • Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

                      #11
                      ......

                      Comment

                      • Matlock
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 254
                        • Turku

                        #12
                        Kuulostaa ihan järkeenkäyvälle, lämmönvaihtelu aiheuttaa tuon veden kondensoitumisen sisäpinnalle. En sitten tiedä voisiko tuo umpio olla liian tiivis ja tuo kondensoituva vesi ei pääse poistumaan umpiosta tai xenonvalot eivät vaan tarpeeksi lämpöä, että tuo kosteus voisi höyrystyä pois.
                        Last edited by Matlock; 17-12-2008, 19:38.

                        Comment

                        • KoPe
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 251
                          • Helsinki

                          #13
                          Itselläni kerää xenonien reunaan toisinaan kosteutta. Aina on kosteus hävinnyt.
                          KoPe
                          --------
                          Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                          Comment

                          • Matlock
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 254
                            • Turku

                            #14
                            Näyttää vahvasti siltä, että tuo kosteuden kertyminen E90/91 umpioihin on enemmän sääntö kuin poikkeus. Sen verran mitä olen parkkipaikoilla ko. mallin umpioita tsekannut niin kyllä sitä kosteutta vaan näyttää olevan. Taannoisessa Auto Bild:n nelivetotestissäkin testatuissa E90:ssä - kun kuvaa tarkkaan syynää, näyttää kosteutta olevan.

                            Turha tuosta on alkaa valittamaan, tuskin korjautuu umpion vaihtamisella.

                            Comment

                            • TeRm0z
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 96
                              • Seinäjoki

                              #15
                              Vanha ketju, mutta nostellaans kun ei haku E91:n umpiovaivoille parempaakaan tarjonnut. Nyt tulisi hyvät tai edes keskinkertaiset neuvot tarpeeseen.

                              Alkukesäisen xenonien vaihdon jälkeen on apukuskin puoleinen umpio alkanut keräämään toisinaan kosteutta. Vaiva paheni sen verran, että oli pakko mennä sisälokarin kautta tarkistelemaan lampunasentajan kiinnitykset. Suojakotelo oli kuin olikin alapuolelta huonosti paikoillaan. Umpion kuivatusta hiustenkuivaajalla ja sen jälkeen kansi huolellisesti myös alaosastaan kiinni. Problem solved?

                              Toisin kävi: ajolenkin jälkeen umpio on entistä pahemmassa höyryssä. Mitähän tuolle seuraavaksi keksisi, muuta kuin tehdä lekalla hengitysreikä? Tiivistekin oli kannessa ihan ok.
                              Tallissa: F48 X1 20D XDrive (-16),
                              Ex list:
                              F34 320iA GT (-13), F20 118DA M-Sport (-14), F30 320DA M-Sport (-12), E60 530DA M-Sport (-09), E91 330D M-Sport (-06), X1 20D Xdrive (-10), E91 330iA, E61 525ia, E91 320dA, E46 318i, e39 525tds, e46 320i, e36 316i, e30 316

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎