Vanha ketju, mutta nostellaans kun ei haku E91:n umpiovaivoille parempaakaan tarjonnut. Nyt tulisi hyvät tai edes keskinkertaiset neuvot tarpeeseen.
Alkukesäisen xenonien vaihdon jälkeen on apukuskin puoleinen umpio alkanut keräämään toisinaan kosteutta. Vaiva paheni sen verran, että oli pakko mennä sisälokarin kautta tarkistelemaan lampunasentajan kiinnitykset. Suojakotelo oli kuin olikin alapuolelta huonosti paikoillaan. Umpion kuivatusta hiustenkuivaajalla ja sen jälkeen kansi huolellisesti myös alaosastaan kiinni. Problem solved?
Toisin kävi: ajolenkin jälkeen umpio on entistä pahemmassa höyryssä. Mitähän tuolle seuraavaksi keksisi, muuta kuin tehdä lekalla hengitysreikä? Tiivistekin oli kannessa ihan ok.
Sinne jäi johonkin koloon joku tippa vettä, joka muuttui höyryksi.
Uusi kuivatus valot päällä ja luukku auki.
Ja se polttimonvaihtoluukku silikonilla tiiviiksi.
Mulla ei loppunut höyryyntyminen millään muulla konstilla.
Toisessa oli välillä niin paljon vettä että rinkuloitten ledikin meni oikosulkuun ja pimeni. (onneksi sain sen korjattua, Umnizan tekeleet ei ollu ilmaiset)
Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
Nostetaas ketjua ja kysellään miten ihmiset on ratkaissut huurtumisongelman. Itsellä vasemmanpuolen umpio huurtui tuossa kosteiden kelien aikaan yhtäkkiä ilman että olisi vaihdettu polttimoita tai mitään, tarkistus onko luukku kiinni ja se oli, luukku auki 10 tunnin kuivatus sisätilalämppärillä + paineilmalla puhaltamalla luukut auki, kosteus poistui, seuraavana päivänä taas huurussa. Umpiossa ei näy minkäänlaista halkeamaa ym. Kysymys kuuluu että kuuluuko ennelinsilmien polttimon luukussa olla tiiviste? (Pre-lci)
Onko ainut vaihtoehto kokeilla silikonilla vetää vielä luukun saumat? Vai kuuluuko umpion olla ihan tiivis? Jenkkifoorumilta sain sellaisen kuvan että umpiossa olisi joku ilmareikä tms. mutta en löytänyt tietoa missä sellainen mahdollisesti sijaitsisi?
Onko kukaan tutkinut tarkaan mistä kosteus menee umpion sisään?
Itellä pre lci lyhyet xsenon ilman kaarretoimintoa umpiot (vissiin). Toinen umpio ollut kokoajan kuiva ja toinen on nyt silleen märkä että koko sisäpuoli lasista pisaraa täynnä. Veikkaisin että yläreunassa se ongelma saattaa olla koska painepesurilla pesu vaikuttaa mielestäni kosteuden kertymiseen.
Nostellaas vanhaa ketjua kun on ajankohtainen aihe. Omassa E90:ssä vetää märillä keleillä umpiot ihan hetkessä sisältä märäksi. Ei vain pientä huurtumista vaan ihan isoa pisaraa. Polttimoiden luukut vaikuttaisi olevan kiinni ja hyvin tiivistyneet. Teippasin testiksi konepellin suuntaan olevan sauman, koska tiiviste näytti vähän hapertuneelta, mutta ei ollut mitään vaikutusta.
Onko kukaan keksinyt mitään hyvää korjausta? Tuntuu olevan aika yleinen ongelma.
PreLCI ainakin uittaa vettä siihen umpion takaosassa olevan luukun saumaan ja se vesi ei pääse valuun siitä enää pois vaan jää makaan paikoilleen. Aikaa myöten se vesi sit tunkeutuu siitä saumasta sisään vaikka tiiviste olis kuinka hyvässä kunnossa. Jos on angeleyesit niin se vesi valuu sinne annelin polttimolle asti ja sitten se vesi haihtuu sieltä taas umpion pleksille. Parhaimmillaan tuon huomaa siitä että annelien polttimo menee oikosulkuun kun vettä on pari cm umpion pohjalla.
Paras keino estää tota on katsomalla että sen luukun tiiviste on hyvässä kunnossa tai laittaa jotain tiivistesilikonia siihen saumaan. Sitten vaan aika-ajoin kattoo että vesi ei seiso siinä sauman reunassa varsinkin pesujen jälkeen. Sitä huurtumista tulee melko varmasti jossain välissä vieläkin, mutta sitten vaan sisälokarin etureuna pois, kaikki kotelot auki umpiosta ja puhallin puhaltaan sinne muutamaks tunniks.
LCI:ssä umpion rakenne on paljon fiksumpi ja huurtuminen johtuu useimmiten siitä että umpion päällä olevasta kaarrevalon luukusta menee seisova vesi pikkuhiljaa sisään ja loppujen lopuksi hapettaa umpion ohjausyksikön. Tohon auttaa kun tiivistää sen kotelon siitä umpion päältä silikonilla tai vaihtaa tiivisteen uuteen aina kun vaihtaa sen polttimonkin. Karvalakkimallin umpiosta en osaa sanoa kun en ole sellaista livenä koskaan nähnyt, mutta jos niissä ei ole edes tuota luukkua umpion päällä niin pitäisi olla vielä tiivimpi paketti. Siinä tapauksessa melkein lähtisin etsimään halkeamia umpion kotelosta.
Comment