Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 320d öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rassa
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 8

    e91 320d öljynkulutus

    Tervehdys foorumille!

    Alla on otsikon mukainen pirssi (-06) ja probleemana siis öljynkulutus.

    Autolla on ajettu edellisen öljynvaihdon jälkeen melko tarkalleen 19 000 km ja auton Check Control antaa viestin "Oil level at minimum" sekä kehottaa lisäämään öljyä litran verran seuraavan mahdollisuuden tullessa. Varsinaiseen öljynvaihtoon huoltoilmaisin kertoo matkaa olevan vielä 15 000 km. Kokonaisuudessaan auton mittarissa kilometrejä on 149 000.

    Onko tällainen öljynkulutus siis normaalia? Mikäli ei ole, olisin erittäin kiitollinen vastaavista kokemuksista tai ratkaisuehdotuksista.

    Rassa
    Last edited by Rassa; 05-02-2009, 23:49.
  • Tuiske
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1441
    • Lempäälä

    #2
    En juuri kyseisestä moottorityypistä tiedä mutta jos litran vie 19000km matkalla niin ei se ainakaan paljoa ole. Monella automerkillä on valmistajan mukaan normaalia että auto kuluttaa öljyä vaihtovälillä enemmän kuin on moottoriöljyn tilavuus Että eiköhän tuommonen pieni kulutus ole ihan sallittua.

    Ja muutenkin pidän noin pitkiä öljynvaihtovälejä nykymoottoreilla aivan liian pitkinä ja väärässä paikassa säästämisenä. Vähintään kerran ite vaihtaisin öljyt tuon valmistajan ilmoittaman vaihtovälin aikana (ylim. vaihto maksaisi alle 0,5senttiä/km). Tuo pitkä vaihtoväli johtuu suureltaosin valmistajien kilpailusta jossa pyritään esittämään auto sellaisena että sitä tarvitsee huoltaa mahdollisimman harvoin ja silloin jossain asioissa tingitään.
    Last edited by Tuiske; 06-02-2009, 00:02.
    Corvette C4 LT4 TURBO
    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

    Comment

    • make_wt
      BTCF Member
      • Oct 2006
      • 1314
      • Yka

      #3
      No kyllä moottorin kannalta olisi parempi vaihtaa öljyt 10-15 tuhannen kilsan välein/vuoden. Tuntuu jotenki ihmeelliseltä että öljyt pysyis hyvänä noinkin kauan mutta voihan ne erikois öljyt toimiakki nuin pitkän vaihtovälin:think
      E61 530d M-Sport LCI

      HJ61

      ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

      Comment

      • p.e.t.e
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 394
        • Nivala

        #4
        Samaa mieltä Tuiskeen ja make_wt:n kanssa. Ite vaihtaisin kyllä maksimissaan 20tkm jälkeen vaikka erikoisöljyjä onki.

        Ja ei tuo litra tuolle kilometrimäärälle paljon kyllä oo. Mulla on ja ollu 525tds 2 kipaletta ja niissä, jos vaihtaa öljyn merkkiä niin syö ensimmäisen vaihtovälin aikana sen n. reilu 1 litraa öljyä ja sitten rauhottuu.
        En tiiä mistä se johtuu. Yksi korjaaja joskus sano, että öljy tekee uuden kalvon moottoriin, jos merkki vaihtuu! Tiedä sitten

        Comment

        • rioj
          Bimmer Rookie
          • Dec 2008
          • 47
          • Hyvinkää

          #5
          Moro.

          Mulla on E46 320d -05, jossa kai melko samanlainen moottori. 30000km:n öljynvaihtovälillä olen kerran lisännyt öljyä n. puoli litraa. Öljynä Mobil new life 0W-40 ja auton mittarissa 154000km.

          -Riku

          Comment

          • gubbe89
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 315
            • Mouhijärvi

            #6
            Eipä tuo litra 20tkm matkalla ole mitenkään hälyttävä määrä. Itse pidän terveenä kulutuksena enintään 1l/10tkm. Luonnollisesti ahdettu kone syö lähes aina vähän enemmän. Oma E34:seni juopottelee sen 2-3dl 8tkm vaihtovälillä. Ja olen kyllä muiden kirjoittaneiden kanssa aivan samaa mieltä öljynvaihtoväleistä, että ihan maksimissaan 10tkm HYVILLÄ öljyillä. Se öljy on ihan kusta sen 35tkm jälkeen. Eivät ne uudet moottorit sinänsä paljon sen ihmeellisempiä mekaanisesti ole kuin vanhatkaan.

            Ja kyllähän tämä tiedetään, paljon huonommin uusien autojen moottorit kestävät kuin vanhat. Liekö osasyynä nämä pidennetyt öljynvaihtovälit. Huomautettakoon, että alle 200tkm ajomäärillä ei moottorin öljynkulutuksen tulisi muuttua lainkaan, kaikella järjen ja oman kokemukseni mukaan. Jos kulutus on kasvanut liki nollasta litraan 150tkm ajolla voisin ennustaa, että tuo moottori ei kovin pitkäikäinen tule olemaan tai ainakin öljynkulutus tulee lisääntymään eksponentiaalisesti, jos öljynvaihtoja jatketaan samaan tahtiin 35tkm välein. Ja vielä loppuhuomautuksena, öljyt tulisi vaihtaa puolen vuoden välein riippumatta kilometreistä. Vuosi alkaa jo olla vähän paha, sinä aikana öljy kerää jo melko hurjan määrän kosteutta itseensä - etenkin täällä pohjantähden alla, kun lämpötilat vaihtelevat hyvin epäsäännöllisesti.
            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
            ex. E34 525 TDS Touring -93
            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
            ex. Yamaha YZF 1000R -02
            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
            ex. E34 535i -88
            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

            Comment

            • -kim81-
              Bimmer Rookie
              • Feb 2009
              • 76
              • Sladist

              #7
              Kannattaa kokeilla eri öljy merkkejä ja katsoa mikä toimisi autossasi parhaiten. Omassa kotterossa (330D -03) toimii parhaiten castrol ja mobilin litkut. paria muuta merkkiä kokeilin ja huomasin etöljyn kulutus oli suurempi. Tietysti kylmemmällä ilmalla se kulutus on suurempi.

              edit. autossa on 30tkm vaihtoväli mutta en todellakaan ole moisiin suorituksiin autoani rääkännyt. Vaihtovälinä olen pitänyt maksimissaan 20tkm.
              Last edited by -kim81-; 07-02-2009, 18:55.

              Comment

              • gubbe89
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 315
                • Mouhijärvi

                #8
                Itse laitoin omaani Teboil Diamondia, joka ainakin tuoteselosteen mukaan täyttää myös BMW Longlife -määrityksen. Autossa oli sitä öljyä, kun sen ostin ja seuraavan vaihdon jälkeen öljynkulutus tuntui olevan Mobililla isompaa kuin Teboililla ennen ensimmäistä vaihtoa. Tästälähtien laitan vain tätä kotimaassa jalostettua öljyä. On halvempaa kuin Mobil 1 ja laatuluokituksiltaan vastaavaa. Pitäisi moottorin pysyä kunnossa, kun vaihdetaan laatuöljyt 8tkm välein suodattimen kanssa.
                nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                ex. E34 525 TDS Touring -93
                ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                ex. Yamaha YZF 1000R -02
                ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                ex. E34 535i -88
                ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎