Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 318d kytkinongelmia (tärinää ja jäykkyyttä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lege
    Newbiemmer
    • Dec 2007
    • 13

    E90 318d kytkinongelmia (tärinää ja jäykkyyttä)

    Elikä marraskuussa '08 uutena ostettu E90 318d. Meni talvi ilman minkäänlaisia ongelmia, mutta keväällä niitä sitten tulikin.

    Ongelmat alkoi kun auto rupesi tärisemään aivan hulluna kytkintä luistattaessa (liikkeelle lähdössä). Ongelman huomasi erityisesti kun auto oli täynnä jengiä tai tavaroita.

    Noh, vein auton takuuhuoltoon. Olin jo ennakkoon lukenut tästä surullisenkuuluisasta CDV-venttiilistä ja halusin että sen poistamista tutkitaan vaihtoehtona. Kieltäytyivät tekemästä koko asialle mitään, koska puma measure 17408821-05 (moottorin ohjauksen softapäivitys tulossa syyskuussa). CDV:tä eivät suostu poistamaan (tietenkään) koska ei ole tullut tehtaalta määräystä näin tehdä.

    Kesän tullessa ongelma on pahentunut sen laatuiseksi, että auton saaminen liikkeelle on helvetin vaikeaa. Kytkin on muuttunut todella raskaaksi (jarruttaminenkin on kevyempää) ja tarrauskohta sekä -väli tuntuu vaihtelevan melkoisesti lämpötilan mukaan (kylmänä tarraa lähes heti kiinni, ei pysty luistattaan yhtään). Vaihdot 1-2 ja 2-3 ylöspäin aiheuttaa todella kovan nykäisyn ellen luistata kytkintä noillakin vaihdoilla tai löydä tasan oikeaa kohtaa kierrosalueella, missä päästää kytkin ylös. Tuntuu ettei kytkin tule yhtään vastaan kierrosnopeuden eroissa.

    Vinkkejä, mitä helvettiä tässä nyt pitäisi tehdä?

    Voiko vian syynä olla vauhtipyörä, CDV, tai joku muu? Lähinnä kaipaisin jotain vinkkiä, että mitä lähteä takuuhuollolta vaatimaan.

    Sitten toinen asia: Missä Pirkanmaalla sais porautettua uuden CDV:n? Tai saisko noita modattuja osia ostaa esim. Saksasta suoraa? En haluaisi kokonaan sitä poistaa kun voi tulla takuuseuraamuksia, mutta ois ihan jees jos sinne sais poratun osan väliin etteivät merkkihuollossa ihan heti ainakaan tajua siitä valittaa.

    Saksaa tajuaville löytyi tämmöinen. Tuossa puhutaan tästä samaisesta ongemasta. Eräs kertoo ongelman ratkeamisen vaativan kytkimen vaihdon, CDV:n poraamisen sekä softapäivityksen.
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #2
    Muun merkkisissä autoissa tämän ongelman on todettu johtuvan siitä, ettei kytkinpöly pääse poistumaan vaan kerääntyy pinnoille ja edesauttaa lasiintumista ja joissain tapauksissa kytkinlevyn takertelusta akselillaan.
    Olli.

    Comment

    • Lege
      Newbiemmer
      • Dec 2007
      • 13

      #3
      Ajattelin tähän asiaan vähän päivitystä laittaa.

      Vian havaitsemisesta (2009 huhtikuu) on nyt siis kulunut 8 kuukautta. Vikaa ei edelleenkään olla saatu korjattua. Auto on käynyt pari kertaa Tampereen Autokeskuksessa "huollettavana". Tosin kummallakaan kerralla kytkintä ei ole avattu. Jälkimmäisellä kerralla tätä nimenomaisesti pyysin, mutta siitä huolimatta ei tehty. Liikkeen vastaus on että johtuu moottorin ohjausyksikön ohjelmoinnista eikä itse kytkimessä ole vikaa.

      Nyt jälkimmäisellä kerralla liikkeen mekaanikko oli koeajanut auton ja todennut itse, että auton käyttäytyminen ei ole ok ja moottorin ohjausyksikköön tehty ohjelmistopäivitys itse asiassa vain pahensi asiaa. Mitään korjaustoimenpiteitä ei kuitenkaan tehty.

      Huoltoliike ei suostu kytkintä avaamaan ilman minun tai maahantuojan korvaussitoumusta, koska myyjä (Tampereen Autokeskus) ja huoltaja (Tampereen Autokeskus) ovat kuulemma kaksi täysin eri asiaa. Maahantuojan edustajan kanssa on keskusteltu, kieltäytyvät maksamasta mitään korjauksia kunnes "tehtaalta on tullut lisäohjeita". Näitä ohjeita on nyt kahteen kertaan kyselty, ensimmäisellä kerralla neuvottiin asentamaan ohjelmistopäivitys joka siis huoltamon oman mekaanikon mukaan pahensi tilannetta entisestään.

      Joka kerta kun näitä "lisäohjeita" kysellään, kuluu viikkoja.

      En toisaalta haluaisi polttaa välejä autoliikkeeseenkään kun taitavat kohtapuoliin olla ainoa merkkihuoltaja Tampereella. Olen kyllä nyt jo niin kypsä tähän meinoon, että taitaa pikkuhiljaa olla pakko ottaa kuluttaja-asiamieheen yhteyttä.

      Ei uskois että Suomessa kytkimen avaaminen voi olla niin vaikeaa.

      Comment

      • Lege
        Newbiemmer
        • Dec 2007
        • 13

        #4
        Pistänpä vielä päivitystä tähän juttuun liittyen: Nyt, yhdeksän kuukauden ja kahden moottorin ohjelmistopäivityksen jälkeen, tuli lopulta tehtaalta lupa kytkimen avaamiseen. Avauksen jälkeen yllätys yllätys paljastui, että vauhtipyörä on murtunut ja rikkonut sitten ajan myötä vähän muutakin kytkimen sisällä.

        Nyt on edessä 3-4 viikon odotus kun ensin tilaillaan osia Saksasta ja sitten onkin kätevästi lomakierrot edessä, joten "ei tiedä koska ehditään laittaa kasaan". Noh, onneksi sain ilmaiseksi sijaisauton.

        Olin asiasta yhteydessä myös maahantuojaan. Siellä suhtautuminen oli lievästi sanottuna ylimielistä. Eivät missään kohtaa pahoitelleet että oli kestänyt saatanan kauan tai että oli alun perinkin diagnosoitu päin persettä tai että ei oltu suostuttu sulkemaan pois mahdollista (todennäköisempää) mekaanista vikaa, tai että kommunikaatio huollon ja tehtaan välillä on perkeleen hidasta (vikakorjauspyynnön lähetys ja siihen vastaus kestää yli kaksi viikkoa). Kun kysyin jotain pientä korvausta asian tiimoilta, ei asia kuulemma kuulu maahantuojalle vaan "asiasta pitää keskustella liikkeen kanssa". Ehdotin, että näitä heidän kuuluisia käytäntöjä ehkä olisi syytä tarkistaa kun näinkin pahasti pääsi nyt pettämään. Ei ole siihenkään kuulemma tarvetta.

        Vielä jää ongelmaksi, mitä tehdään tuon ryntäämisongelman kanssa, joka moottoriin tuli sen jälkeen kun siihen tyrkättiin tarpeeton ohjelmistopäivitys. Vanhaa softaa ei saa palautettua mitenkään, ainoa keino on että liike tekisi vikakorjauspyynnön tehtaalle ja odottaisi uutta softaversiota. Tätä eivät kuitenkaan suostu tekemään koska moottorin ryntääminen ei heidän mielestään ole vika vaan ominaisuus.

        Noh, mutta jos edes tuon kytkimen nyt lopulta saisi kuntoon. Sanomattakin selvää, että Tampereen Autokeskuksessa en asioi enää ikinä. Helsingin liikettä on kehuttu joten ehkä suuntaan sitten sinne kun tulee tarve vaihtaa uuteen. Huoltojen suhteen vaihtoehtoja onneksi on enemmän.

        Alusta alkaen tämä koko asiakaskokemus liikkeen kanssa on ollut suoraan sanottuna täysin perseestä. Myyjä ei autoa myydessä tiennyt ko. auton varustelusta tuon taivaallista vaan veti stetsonista featureita, joita sitten ei autossa ollutkaan (mm. kääntyvät xenonit ja pitkät valotkin piti olla xenoneista peileillä otettu, tosin sitä ei sitten osannut sanoa mitä ne halogeenipolttimot pitkien valojen pesissä oli). Luovutushetkellä autosta puuttui tupakansytytin, kyselin tätä niin parin viikon päästä löytyi uusi osa. Menin hakemaan niin "uusi osa" repäistiin toisesta ilmeisesti asiakkaalle menossa olevasta autosta mulle. Samaten luvattua varustekassia sai kysellä kuukauden päivät ennenkuin suostuivat semmoisen antamaan.

        Sitten tämä kytkinkokemus: Kun ekan kerran vein auton tuosta huoltoon toukokuun '09 alussa, tilauksen vastaan ottanut huoltoneuvoja suoraan syytti mua kytkimen rikkomisesta, kertoi kuinka "yhdeksän kertaa kymmenestä vika on ratin ja penkin välissä" ja ilmoitti että takuu ei kytkintä kata vaikka autolla on ajettu vain 12 tkm. Tämä käsitys tosin vaihtui nopeasti kun nostin asiasta metelin liikkeessä. Moneen kuukauteen asialle ei tehty mitään koska "odoteltiin tehtaalta ohjelmistopäivitystä" - jotka sitten paljastui odotusten mukaisesti tarpeettomaksi.

        Liike ei omasta mielestään ole missään vaiheessa prosessia tehnyt mitään väärin. Kysyin jo aiemmin syytä, miksei haluta sulkea pois mekaanisen vian mahdollisuutta. Vastaus oli, että se on turhaa koska lupaa osien vaihtoon ei saada, vaikka viallinen osa löytyisikin. Koska paskana olevia osia ei voida lyödä takaisin kasaan, auto joutuisi seisomaan viikkoja pajalla ilman mitään sijaisautoa tai korvausta. Aika hiljaiseksi veti jos tämä on tosiaan käytäntö. Viitataan sit oikein kunnolla kintaalla kuluttajansuojalle ja kohtuullisuusperiaatteille.

        Aika käsittämätöntä toimintaa kun ottaa huomioon, että tämä kaikki oli taloustilanteen pahimmassa dipissä, missä uusien autojen myynti oli romahtanut alle puoleen. Luulis, että tuossa tilanteessa hyvän maineen säilyttäminen olisi entistäkin tärkeämpää, mutta ilmeisesti näin ei ole.

        Comment

        • Ikuinen aloittelija
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 336
          • maa

          #5
          Toiminta ei kuulosta mitenkään "poikkeavalta". Sama 80-luvun meininki on vallalla suurimmassa osassa liikkeitä missä olen asioinut takuuasioissa.
          Kannattaa muuten muistaa osallistua siihen Tuulilasin MerkkienMerkki kyselyyn
          G30 520d Xdrive Sport -18
          F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            Pistä tehtaalle menemään raporttia, voi olla että niitäkin kiinnostais. Jos ei niin ainakin on kokeiltu, onhan toi kovin normaalia nykyhuolloilta. Ei pysty ei kiinnosta ja testeri kertoo.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Lege
              Newbiemmer
              • Dec 2007
              • 13

              #7
              Hehheh... 3000 km ajan uusi kytkin toimi, nyt tärisee taas. Loistavaa.

              Briteissä ongelman on havainnut näköjään useampikin. Liikkeiden vastaukset vaihtelevat ongelman myöntämisestä täyteen kieltämiseen. Mitenköhän kauan kestää ennenkuin tehdas alkaa myöntää, että jotain ongelmaa noissa kytkimissä oikeasti on.

              Ihmisiä myös selkeästi vituttaa tuo uuden ohjelmistopäivityksen pikku feature, että auto ottaa itsestään kierroksia 1200-1300 rpm asti riippumatta kuljettajan kaasun käytöstä. Kovasti odottelen josko tehdasta jonain päivänä oikeasti kiinnostaisi tehdä tälle jotain.


              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎