Announcement

Collapse
No announcement yet.

320dA e91 - Turboko viheltää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    320dA e91 - Turboko viheltää?

    Moro,
    Olen tässä pidemmän aikaa kuunnellut moottorihuoneesta kuuluvaa vihellystä varsinkin, kun moottori kylmänä (kylmällä en tarkoita että pakkasessa olisi). Vihellys kuuluu jo ihan pienellä kaasun painamisella. Jo 1000rpm riittää. Kun jalan päästää pois kaasulta niin vihellyksen äänenkorkeus laskee ja lopulta häviää noin sekunti myöhemmin. Ensimmäisenä tuli mieleen, että turbohan se siellä valittaa. Tänään sitten päätin havainnoida, että mistä se ääni tulee (eli missä se turbo sijaitsee). Ääni tuntui tulevan motin oikealta (vänkärin) puolelta jostain syvemmältä. Sielläkö se turbo on?

    However, päätin käydä ajamassa vielä koneen kunnolla lämpöiseksi ja kuulostella sitte uusiksi todetakseni hiljeneekö vihellys kokonaan. No ei hiljentynyt kokonaan, mutta ääni ei ollut enää häiritsevä. Juuri ja juuri kuului kabiiniin. Innostuin kuitenkin polkemaan vähän enemmän kaasua (2000-3000rpm) siinä samassa lämpimässä parkkitalossa ja yllätyksekseni kuulin toisenkin äänen. Tätä ääntä kuvaisin enemmänkin suhisevaksi vihellykseksi, joka samoin "laskee" pois kierrosten laskiessa.

    Olen lukenut tätä ongelmat palstaa ja ymmärtänyt, että vihellyksen ääni voi johtua muustakin kuin turbosta, esim jostain vuodosta. Mutta ei vain ole kokemusta näistä turbo vehkeistä joten ei pysty sanoa. Kysymys onkin, kumpi noista äänistä on turbon ääni? Vai onko kumpikaan? Tuo suhisevampi ääni oli selvästi terveemmän kuuloinen, eikä lähimainkaan yhtä voimakas kuin ensin mainittu vihellys/ujellus. Mitään tehojen puutetta/savutusta/muuta ongelmaa en ole huomannut, mutta kuten viestistä varmaan huomaa niin kokemusta ei turbosta/diiselistä paljoa ole.

    Etukäteiskiitos vastaajille!

    edit: ajettu 120tkm ja vm 2006
    Last edited by mobility; 09-01-2010, 15:37.
  • Kuulapää
    Bimmer Rookie
    • Sep 2007
    • 67
    • Pyhäjoki

    #2
    Kuin paljon autolla/turbolla on ajettu? Alkaako olemaan jo niin väljä ahdin että siivet hankaa pesiin? Tuo suhina vois olla joku pieni vuoto ahtoputkessa/letkussa.
    1502 -75

    ex: E34 525ix -94, E30 324tdic -90, E30 318i -88, E30 318i -86

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Eniten toivoa äänen selvittämiseksi on jos hankit jonkun kellä on kokemusta ihan fyysisesti paikalle , kuuntelemaan.
      Missäpäin Suomea viheltävä e90 majailee?
      -Jarno
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • mobility
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 84
        • Oulu

        #4
        Autolla on ajettu 120tkm. Huomasin aamuisella lämmitysajolla paikallisen Oulun turbo- ja sähkötarvikehuolto tms josta varmaan apua löytyis. Sattuuko löytymään kokemuksia liikkeestä? Ajattelin nyt kuitenkin ensin kysäistä täältä asiantuntijoiden joukosta ennen kuin korjaamolle menen

        edit:
        nimi olikin Oulun turbo- ja autosähkökorjaamo
        Last edited by mobility; 09-01-2010, 12:44.

        Comment

        • Ceeray
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1400
          • Kuopio

          #5
          Selviskö vika?

          Menin samanmoisen vihellyksen takia viemään autoa huoltoon, vaihdettiin pakosarja ja turbon tiivisteet, ääni jäi...
          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

          Comment

          • mobility
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 84
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Ceeray View Post
            Selviskö vika?

            Menin samanmoisen vihellyksen takia viemään autoa huoltoon, vaihdettiin pakosarja ja turbon tiivisteet, ääni jäi...
            No eipä ole ratkennut. Korjaamolla eivät olleet kuulleet koko ääntä ennen kuin seuraavana päivänä autoa noutaessa käskin pihalle kuuntelemaan. Vastaus oli "Turbohan tuo on" ja lasku kolme sataa euroa. Kiitti!

            Viimeaikoina kun olen taas kuunnellut ääntä, joka kelien kylmenemisen myötä voimistuu huomattavasti, olen huomannut että ei tarvitse kuin kerran/pari kiihdyttää kaupunki rajoitukselle (50kmh / muutama sata metriä ajoa) niin ääntä ei enää kabiiniin kuule. Ihmeen nopeasti katoaa.

            vieläkö omasi viheltää? paljonko maksoi pakosarjan ja tiivisteiden vaihto?

            Comment

            • MakeH
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1170
              • Vantaa

              #7
              Ota turbon imuputki irti, lähtee helposti. Kokeile onko turbossa päittäisvälystä. Sitä ei saa olla yhtään, sivuttaista saa olla sen verran, että tuntuu.

              Näissä on ollut melko paljon turbovikoja, tuo mitsun ahdin ei taida olla parhaasta päästä.

              Comment

              • Izzman
                Bimmer Rookie
                • Apr 2008
                • 97

                #8
                Originally posted by mobility View Post
                Vastaus oli "Turbohan tuo on" ja lasku kolme sataa euroa. Kiitti!
                Siis mistä hyvästä tuo 300 e lasku oikein tuli?
                BMW 135is Coupe manuaali

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  #9
                  Mielestäni mahdolliset viat voisivat olla:

                  Ahtovuoto

                  Pakosarja halvi / pakovuoto tiiviste tms.

                  Ahdin loppusuoralla, hyvin epätodennäköistä jos ottaa huomioon kilometrit.

                  Onko auto lastutettu?


                  Pakovuoto sopisi kuvaukseen, esim. kun pakosarja on hieman halki niin kylmänä viheltää, kun vuotaa mutta parin vedon jälkeen pakosarja / ahdin on jo lämmennyt niin paljon että pieni halkeama lämpölaajenee kiinni.

                  itse ajelin TT-audin viallisella turbon pakosarjalla 2kk ei mitään ongelmia lämpimänä.

                  PAkopuolen testaus on helppoa, avaat konepellin ja pistät auton käyntiiinsitten meet nuuskimaan konehuoneesta pakosarjan paikkeilta että haiseeko pakokaasu.

                  jos haisee / näkyy pakokaasua niin sillon joko pakosarja on halki tai tiiviste puhaltaa läpi. (kävellä voi myös tunnustella että tunteeko ilmavirtausta, kuumalla koneella en suosittele..) sitten ajat koneen lämpimäks ja meet uudestaan nuuskii että tuleeko pakokaasua jos ei tule enään niin tod. näk. siellä on pieni vuoto joka menee umpeen koneen lämmetessä.


                  koita myös jäljittää että onko vuoto tiivistessä vai pakosarja puhtaasti halki jos tiiviste vuotaa niin suosittelen vaihtamaan mutta jos pakosarja on halki ja vuotaa hieman kylmänä niin sillä ei käytännössä mielestäni ole juurikaan merkitystä ottaen huomioon mitä uusi maksaa + työt + kaikki tiivisteet...


                  Imupuolen pystyt testaamaan esimerkiksi siten että teet saippualiuosta (esim. fairy + vesi) tarttee olla hyvin kuplivaa... ja laitat sen suihkupulloon tämän jälkeen kaveri käynistää kylmän auton ja painaa hieman kaasua jolloin saadaan pieni paine ahtoputkistoon, sitten alat sumuttelemaan kaikki ahtoputkien / letkujen liitokset märäksi ja katot jos kuplii, käy myös läpi imusarjan kaasuläpän ja kannen väliset liitokset.
                  (tee toi testi kylmällä koneella, koska kuumalla vesi haihtuu nopeesti pois, ja huuhtele testin jälkee vaikkapa vesiletkulla niin saat samalla pestyä putket

                  Jos kuplintaa esiintyy on vuoto löytynyt, sitten vaan kiristämään klemmaria tai uuden klemmarin vaihtoa



                  Eikös muuten väljä ahdin päästä öljyä läpi?
                  Eli jos ahtoputket on öljyssä niin silloin sulla on ahdin finaalissa, kuitenki huomioi että aina se ahdin hieman päästää öljyä läpi, eli jos sulla on putkissa "lätäkkö" niin sillon ahdin väljä, mikäli ne putket on vaan öljysiä ei tarvitse huolestua.


                  Ahtoputkiston voi testata muuten sitenkin että otat ahtimen pään irti ja kaasuläpän pään putkistosta irti sitten tukit toisen pään ja laitat toisesta päästä maltilla max. 2bar painetta putkistoon ja katot että vuotaako pois.

                  Yks harvemmin ajateltu ahtovuodon paikka voi olla myös välijäähdytin, eli jos sulla on lentänyt vaikka kivi sopivasti cooleriin joka on rikkonut coolerin mutta ei ole onneksi mennyt sisälle... tässä voi olla yks lisämahdollisuus...

                  Ja tietty vikakoodien luku on vaihtoehto mutta se ei näytä pieniä ahtovuotoja.
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • reddewil
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 3015
                    • West Coast

                    #10
                    Kyllähän se hyrrä aina vähän ääntä pitää, lämpeneminen notkistaa öljyä ja siipien pakovastus pienenee = suhina/vihellys pienenee. Toki onhan sieltä voinu mennä jotain rojua läpi ja jossakin siivessä ruttua, joka viheltelee tavallista enemmän. Tuota sitten ei nää muuta kun purkamalla solmun.
                    ...

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1375
                      • Oulainen

                      #11
                      Muutaman "pahaäänisen" vnt ahtimen olen purkanut ja lähes jokaisessa on pakosiivessä ihan pientä jälkeä joka mahdollisesti aiheuttaa tuon vihellyksen.
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        #12
                        Mulla vaihdettiin turbo ja palosireeniääni katosi. Jäi vain pieni ujellus...

                        Eli turbossa alkoi olla vikkaa vikkaa...
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • pikkuhärski
                          Newbiemmer
                          • Dec 2009
                          • 14
                          • Vantaa

                          #13
                          Oletteko kuulleet minkälaista ääntä tukossa oleva hiukkassuodatin pitää?? Oma 320d piti sellasta tuhinaa ja se loppu hiukkassuodattimen poiston yhteydessä

                          Comment

                          • mobility
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2009
                            • 84
                            • Oulu

                            #14
                            Kiitos Aksuli89:lle selkeistä ohjeista! Pitää vain löytää aika jostain tutkimiselle... Mutta "haistelun" aion tehdä pikimmiten.

                            Turbon tuloletkun olenkin jo kesällä irroittanut. Öljyä ei näkynyt ylimääräisiä. Akselista oli todella vaikea saada sormin otetta, mutta pitkittäisvälystä en huomannut lainkaan. Poikittain akseli sen sijaan teki pientä liikettä mutta ei mitenkään vapaasti. Aivan kuin naksahdellen akseli liikkui puolelta toiselle vaikka liike ei varmaan ollut kuin millin tai kaksi sormilla tunnustellen. Ilman pientä naksahdusta en olisi sitä edes huomannut. Pyörittämistä en onnistunut tekemään huonon otteen vuoksi kuin siipiin koskemalla. En tiedä kuinka herkkä sen pitäisi olla - hyvin se pyöri mutta ei nyt aivan kuin tyhjää vaan. Vaikea tätäkin mitata, mutta näppituntuman mukaan kun sormella annoin siivelle vauhtia niin kyllä se varmasti kierroksen teki, muttei nyt pyörimään jäänyt moneksi sekunniksi. Normaalia?

                            Kesälomalla myös mittailin OBD2 testerillä imusarjan paineita. Ilmeisesti turbo ihan hyvin pelaa toistaiseksi, kun paineet nousi kiihdyttäessä tasaisesti 1 barista 2,5 bariin.

                            Tuosta äänestä vielä. Töistä kotiin lähtiessä kuuntelin ikkuna auki herkällä korvalla. Tuo vihellys joka kuuluu, on sellainen aivan tasainen vihellys ilman pienintäkään sirinää. Vihellyksen korkeus (/äänen taajuus) toki muuttuu kierrosten mukaan. Vihellys siis lähtee kuulumaan jo heti 1000 rpm jälkeen. Mutta sitten hieman isommilla kierroksilla, 1500-2000 rpm, alkaa kuulumaan sellainen selvä turbon ääni josta ei mielestäni voi erehtyä. Se on selvästi sellainen särisevämpi/värisevämpi mekaaninen ääni ja siitä oikein kuulee kuinka ropelli pyörii. Tuo ääni on kuitenkin mielestäni normaalin kuuloinen, jota kuulee kaikista ohi ajavista riisseleistä. Tästä johtuen ja maalaisjärjellä ajatellen, tuo tasainen vihellys voisi hyvinkin olla haljennut pakosarja tai vuotava tiiviste. Imupuolen vuodot sen sijaan on korjaamolla tutkittu, tosin viime talvena - ei varmaan olisi pahitteeksi niitäkään tsekata uusiksi. Toisaalta miksi se ahtovuoto häviäisi lyhyessä lämmittelyssä?


                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Mulla vaihdettiin turbo ja palosireeniääni katosi. Jäi vain pieni ujellus...

                            Eli turbossa alkoi olla vikkaa vikkaa...
                            Mulla just tulee palosireeninäänestä ensimmäisen mieleen sellainen värisevä/särkevä ääni, joka ei ole kuin tuo mun vihellys. Tiedä sitten
                            Last edited by mobility; 27-10-2010, 21:46.

                            Comment

                            • Homer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 3653
                              • Springfield-Jyväskylä

                              #15
                              Itellä viheltää kylmänä myös mutta lämmetessä ujellus häviää,tai pienenee.Emäntäkin alussa luuli että paloauto tai joku hälytysajoneuvo on lähistöllä ku sen verta palosireeniltä pienilläkin kierroksilla kierrosten vaihtelut kuulostaa. Vähän ehkä diisseli tai pakokaasu haiskahtaa keulassa silloin tällöin normaalia enempi.Luulisin että omassakin tuo pakosarja on varmaan siis halki.:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎