Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 320da; diagnoositesterit joilla DPF regenerointi päälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mpaa
    Newbiemmer
    • Aug 2009
    • 13
    • Lohja

    e91 320da; diagnoositesterit joilla DPF regenerointi päälle

    Moi,

    onkohan markkinoilla testeriä, jolla voisi pakottaa hiukkassuodattimen regeneroinnin päälle sekä tarkastaa vastapaineet = suodattimen tukkoisuuden? Tarkoitan tietysti kohtuuhintaista, ei ammattikäyttöön tarkoitettua laitetta (100-600€).
    Toki kaikki muukin toiminnallisuus kiinnostaa, mutta tuo olisi nyt tärkein ominaisuus tällä hetkellä. Normaali vikakoodinlukija ja nollaaja minulla jo on (V-tech RTS).
    Sillä ei minulle ole suurta väliä onko läppäri + kaapeli + softa vai erillinen laite.

    Kiitokset!
    BMW e91 320 da vm.2006
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    #2
    Ei niitä käsittääkseni juurikaan ole. Oman Opukseni = AUTOCOM CDP Pro hommasin oikeastaan aluperin juuri näitä hiukkassuodinongelmia varten. Laitteella onnistuu kaikki oleelliset moottoriin liittyvät toimenpiteet, oli kyseessä sitten BMW, Ferrari tai mikä tahansa automerkki. Lisäksi kaikki muutkin autojen modulit pääsee kopeloimaan läpi. Tuki löytyy käytännössä kaikkiin automalleihin ja päivitykset tulevat likimain samantien kun uusi automalli ilmestyy markkinoille.

    Varmasti BMW:n omista laitteista löytyy juuri BMW:lle vieläkin monipuolisempia vaihtoehtoja, mutta Autocomin erinomisuus piilee siinä, ettei käyttö rajoitu yhteen merkkiin. Samaa laitetta myydään nimellä "Autocom CDP Pro" ja "OPUS CMT Pro". Valmistusmaa on Ruotsi. Hintaluokka 2000 euroa ALV 0%. www.autocom.se. Hyvä peli on, palkittu mm. saksassa korjaamomessuilla markkinoiden parhaana monimerkkitesterinä.

    Jos auto tarvitsee DPF:n polttokäskytystä, löytyy apu Järvenpäästä ottamalla yhteyttä allekirjoittaneeseen. Pienellä varoitusajalla onnistuu muuallakin PK-seudulla.

    btw. E90 ja E60 -dieselmalleissa sitten kannattaa muistaa, että jos moottori ei lämpene viallisen EGR-termostaatin (tai vesitermarin) vuoksi yli 75 asteen, ei DPF:n polttokaan käynnisty, vaikka millä yrittäisi käskyttää. Tällöin DPF menee nopeasti tukkoon, ja suodattimen elvyttämisessä saattaa olla isommat talkoot.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • DerPastor
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 145
      • Tku

      #3
      Originally posted by JKK View Post
      btw. E90 ja E60 -dieselmalleissa sitten kannattaa muistaa, että jos moottori ei lämpene viallisen EGR-termostaatin (tai vesitermarin) vuoksi yli 75 asteen, ei DPF:n polttokaan käynnisty, vaikka millä yrittäisi käskyttää. Tällöin DPF menee nopeasti tukkoon, ja suodattimen elvyttämisessä saattaa olla isommat talkoot.
      Itselläni 530dA 2005, jossa lämmöt eivät nousseet yli 70. Vaihdettiin molemmat termarit ja nyt lämmöt n 90 C, mutta DPF ei lähde polttamaan millään. Vaatiiko tuo vikamuistin nollauksen tai jotain muuta että ymmärtäisi poltella?

      DPF on arvatenkin suht tukossa kun tehoja tuntuu uupuvan. Autolla ajettu 180 tkm eli voisi olla pöntön pesu paikallaan, uutta en osta. Mutta ettei menisi heti uudestaan tukkoon jos tuon pesee niin pitäisi saada poltot käyntiin.

      Comment

      • mpaa
        Newbiemmer
        • Aug 2009
        • 13
        • Lohja

        #4
        Kiitokset JKK tiedoista!
        Autossani oli myös mainitsemasi lämpöongelmat ja ne tuli korjattua Joulun aikaan. Tuosta poltosta ja sen käynnistymisesta ei ole kyllä tietoa ja en ole huomannut autossa mitään siihen viittaavaa. Yhden kerran kotiin tullessa haisi lievästi palaneelle kumille, kun nousin autosta, joten ehkä silloin oli jotain tapahtunut. Polttomahdollisuus tarjoutuu melkein jokapäivä, kun työmatka on 53km/sivu. Ajotietokone näyttää suodattimelle vielä elinikää 60 000km. Tuota polttoa ei vissiin muuten näe ilman laitteita mistään?
        BMW e91 320 da vm.2006

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2324
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by mpaa View Post
          Tuota polttoa ei vissiin muuten näe ilman laitteita mistään?
          E90 320d:ssä sitä ei näe, eikä oikein kuulekkaan. Jos termarit on viallisia (=lämmöt 70-80C) saattaa polton nähdä siitä, että lämmöt nousevat muutaman asteen polton aikana. Esim. minulla ajonaikaiset lämmöt on tasan 75 astetta, ja polton aikana nousevat pari astetta. Joten paha siitäkään on mennä päättelemään mitään, jos ei tiedä. Tuolla minun testerillä näkee livedatana DPF:n regeneroinnin tilatiedot "livenä", sekä lämpötilan hiukkassuotimessa ja katalysaattorissa. Regeneroinnin aikana DPF:n lämmöt hyppää n.250 asteesta 450-600 asteeseen. Poltto kestää n. 15-20 minuuttia, jos suodin on normaalikuntoinen.

          Joissain vanhemmissa E60:sissä on (käsittääkseni) erillinen DPF ja katti, ja nämä mallit kuulemani mukaan pitävät jonkinmoista selvästi erottuvaa huminaa polton aikana. Kun taas kaikissa E90/E91:sissä ja uudemmissa E60:sissa on nykyaikaisempi kombinaatiofiltteri. Eli DPF ja katti on yhtä ja samaa pakettia.

          Originally posted by DerPastor View Post
          Itselläni 530dA 2005, jossa lämmöt eivät nousseet yli 70. Vaihdettiin molemmat termarit ja nyt lämmöt n 90 C, mutta DPF ei lähde polttamaan millään. Vaatiiko tuo vikamuistin nollauksen tai jotain muuta että ymmärtäisi poltella?
          Kun tuolla testilaitteella antaa regenerointikäskyä, kertoo laitteen "guide", että regeneroinnin edellytykset on puhdas vikamuisti päästöihin liittyvien vikakoodien osalta, sekä moottorin lämpötila minimissään 75 astetta. Eli jos autossasi on kuittaamattomia päästöihin liittyviä vikakoodeja, on siinä aika looginen selitys ongelmaasi.
          Last edited by JKK; 09-03-2010, 12:24.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎