Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto e92 330i käynnistysongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • automerkit.fi
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 10

    Webasto e92 330i käynnistysongelmia

    Vm 2007 e92 330i autoon asennettiin pari kuukautta sitten Webasto. Oireet alkoivat käytännössä heti. Eli lämmityksen jälkeen käynnistettäessä autoa startti jää ikään kuin "sahaamaan" pitkäksikin aikaa (10-15s), ja tilanteesta ja kelistä riippuen käynnistystä saa yrittää 2-6 kertaa. Lopulta auto on aina lähtenyt käyntiin, mutta usein aivan "viimeisillä voimilla".

    Ongelmaa on yritetty ratkoa seuraavasti:

    Akku vaihdettu 3 kertaa, epäiltii siinä olevan vikaa. Sama toistuu kuintenkin eri akuilla.
    Laturi on vaihdettu. Epäiltiin että ei lataa kunnolla. Ei vaikutusta.
    Akun navan jännitteen raja-arvo tms on koodattu.
    Vikakoodeja on luettu ja uusi ohjelmia kait ajettu autoon.
    Virrankulutusta on tutkittu, "virtavuotoja" ei pitäisi olla.
    Webaston asennusta on tarkisteltu, eikä siinä tai laitteen toiminnassa ole havaittu ongelmia.

    Mikäli Webastoa ei käytä, auto käynnistyy aivan normaalisti vaikka olisi -25 astetta. Webaston käyttöaika ei myöskään oleellisesti tunnu vaikuttavan ongelmaan, reilu 5min käyttökin voi aiheuttaa ongelman.

    Kahalta sanottiin että joidenkin bemareiden kanssa on ollut vastaavaa ongelmaa. Selitys olisi se että moottorin ohjelmat tms eivät ymmärrä esilämmitystä, ja käynnistysparametrit menevät sekaisin. Tähän ei ole kuulemma muuta korjausta kuin Webaston purkaminen pois autosta.

    Yhdessä BMW huollossa sanottiin myös että Webastoa ei saa kytkeä bemareissa lämmittämään ollenkaan moottoria! Syynä kuulemma tuo käynnistysongelma, ja se että on alumiinilohko joka ei kuulemma tykkäää siitä. Kuulosti oudolta.

    Osaatteko sanoa mistä voisi olla kyse? Onko kenelläkään vastaavan koneen yhteydessä Webasto asennettu niin että myös moottori lämpenee, ja niin että auto käynnistyy normaalisti?

    EDIT:

    Hommasin myös Bilteman peruslaturin, kun epäiltiin virtaongelmia. Kun auto oli yön laturissa, Webaston käytön jälkeen lähti merkittävästi paremmin käyntiin.
    Last edited by automerkit.fi; 09-03-2010, 08:25.
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    #2
    Kokeilehan miten käyttäytyy, jos katkaiset lämmityksen 5-10min ennen käynnistystä. Lämpö ehtii tasoittua hieman.

    Comment

    • automerkit.fi
      Newbiemmer
      • Sep 2008
      • 10

      #3
      Testattu vahingossa

      Originally posted by MakeH View Post
      Kokeilehan miten käyttäytyy, jos katkaiset lämmityksen 5-10min ennen käynnistystä. Lämpö ehtii tasoittua hieman.
      Tuo tilanne on käynyt, on totta että sitten lähti paremmin. En tosin systemaattisesti useaan kertaan ole testannut jotta voisin sanoa varmasti.

      Comment

      • Hebbu ///M3
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1627
        • Dallas

        #4
        e36 325i tekee samaa että jos lämmittää 25min että lämpö on puolesvälin puoltavälii nii saapi sahata niin pirusti käymään, ja kannattaa antaa olla 15min ja sittenku koittaa nii heti lähtee. Tuo auttaa että antaa sen 25min jälkeen tasottua 10-15min lämmön nii lähtee kans hyvin, mutta tympäsee mennä kylmään ja katkasta lämmitys ja sitten sisälle ja taas kylmään 15min päästä. Ja tällä tempulla kun käynnistää lämmöt laskee silmissä puolvälin puolestavälistä-> siniselle.

        Paras on ollu ku lämmittää joko 15min että on sinisen ylärajalla lämmöt ja heti käynnistyy, tai antaa pöhistä sen kolme varttia että on jo täysin lämmin pannu, nii ei mittään käynnistys ongelmia.
        Sotkamo Connection

        Comment

        • automerkit.fi
          Newbiemmer
          • Sep 2008
          • 10

          #5
          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
          e36 325i tekee samaa että jos lämmittää 25min että lämpö on puolesvälin puoltavälii nii saapi sahata niin pirusti käymään, ja kannattaa antaa olla 15min ja sittenku koittaa nii heti lähtee. Tuo auttaa että antaa sen 25min jälkeen tasottua 10-15min lämmön nii lähtee kans hyvin, mutta tympäsee mennä kylmään ja katkasta lämmitys ja sitten sisälle ja taas kylmään 15min päästä. Ja tällä tempulla kun käynnistää lämmöt laskee silmissä puolvälin puolestavälistä-> siniselle.

          Paras on ollu ku lämmittää joko 15min että on sinisen ylärajalla lämmöt ja heti käynnistyy, tai antaa pöhistä sen kolme varttia että on jo täysin lämmin pannu, nii ei mittään käynnistys ongelmia.
          Itse en ole saanut moottorinlämpömittaria heilahtamaan Webastoa käyttämällä. En tiedä voiko tässä autossa sitä edes saada nousemaan (mittaa kait öljyn lämpöä, asteikko alkaa 70 asteesta?). Lämpömittari alkaa nousta parin kilsan ajon jälkeen. En tosin mitään tunnin lämmittämistä ole kokeillut.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Syy tähän on luultavammin se että moottorinlämpötunnistin tuntee moottorin olevan lämmin eikä kylmäkäynnistysrikastusta tule. Kai sen tunnistimen jollain huijauskytkennällä saa kertomaan eculle että kylmää on :think
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Tai kokeilee lämmittää pitempään että moottori varmasti on lämmin, eihän siinä pitäisi olla mitään ongelmaa sitten.
              Mutta kannattaa huvinvuoksi katsoa moottorinohjauselta minkälaisia arvoja lämpöanturi näyttää lämmityksen jälkeen.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎