Moro,
Tässäpä tulee tarina mun pirssin ongelmista, ja lopuksi kysymyksiä joihin täältä varmasti löytyy vastauksia. Toivottavasti ei liian pitkä kuvaus, mutta tuumasin että näin oireet tulevat parhaiten ilmi.
Eli otsikon mukainen pirssi käytössä, ajettu 120tkm, vuosimallia 2006. Huomasin auton olevan laiskan puoleinen tässä teiden sulattua, kunnes sitten ei tarvinnut epäillä enää että onko vikaa. 30km/h vauhdista nimittäin kun laittoi kaasun pohjaan (ilman steppiä) vaihde ei vaihtunut pienemmälle ollenkaan vaan kolmosella lähti nostamaan vauhtia ja kierroksia siitä tonnin pinnasta. Yleensä stepillä kuitenkin vaihtoi pienemmälle. Muutenkin tuntui, että jatkuvasti oli liian iso vaihde päällä.
Ensimmäisenä tuli mieleen, että vaihdoinpa kesärenkaat juuri alle - voisiko loota mennä ymmälleen? Kuitenkin jostain täältä forumilta sain virikkeen kokeilla MAF:n johdon irtiottoa. Ei tuntunut tekevän merkittävää eroa ajaessa. Tämän jälkeen suuntasinkin sitten piuhan päähän, joka ilmoitti kolme vikakoodia; MAF, imuilman lämpöanturi ja jokin kolmas mitä en nyt muista. No, olinkin kokeillut ajaa MAF piuha irti... Kaikki nollattiin ja samalla tilattiin DPF:n regenerointi. Puolen tunnin ajolenkin jälkeen mielestäni tehot vähän koheni, eikä vaihto-ongelmia enää näkynyt ainakaan yhtä pahana.
En kuitenkaan vielä ollut tyytyväinen ja päädyin irroittamaan MAFia. Anturin pintaa ei tuon putken ritilöiden läpi nähnyt mutta kovasti koitin ruiskuttaa pullosta puhdistusainetta. Kuivumisen jälkeen rööri takaisin paikalleen ja koeajolle. Ehkä hiukan taas parani, mutta ei vieläkään likimainkaan normaali mielestäni. Vaihteet tuntuivat vaihtuvan pienemmälle kuitenkin selvästi paremmin (ei ehkä normaali vieläkään). Lisäksi satuin huomaamaan että kylmäkäynnistyksen ja parin sadan metrin ajon jälkeen liikennevaloissa kierroslukumittari huojui selvästi, mutta kotiin päästyä pysyi vakaana.
Tänään sitten vihdoin sain puolituntia kokeilla tuttavan ELM-327 tyyppistä lukijaa ja ScanMaster ohjelmaa. Vikakoodeja ei löytynyt moottorista eikä vaihdelaatikosta. Hirveän paljon erilaisia data-arvoja en osannut siitä metsästää mutta tällaisia havaintoja tein:
Intake manifold pressure tjsp. - tarkoittaako tämä nyt painetta, jonka turbo tuottaa imusarjaan, siis ahtopainetta? Pienen ajolenkin (poletuksen) jälkeen tämän arvon minimi oli noin 100 kpa (=1bar) ja maksimi 255 kpa (=2.55 bar). Tuo kai vaikuttaa normaalilta haarukalta? Jos ok niin turbossa ei liene tehovikaa, vaikka kylmänä aluksi viheltääkin.
Intake air flow - Ilmeisesti MAFia tarkoittaa? Tämä olikin mielenkiintoinen. Ennen ajolenkkia (auto oli kylmä) arvot heittelivät tyhjäkäynnillä heti käynnistyksen jälkeen min 4.5g/s max 14g/s. Ei kai tommonen vaihtelu varmaan normaalia ole? No sitten pienen kengityksen jälkeen se jäi pyörimään 7.4 - 8.1g/s välille. Joka paikassa puhutaan yksiköstä mg/Hub, jossa tuo Hub on täysin tuntematon yksikkö. Eli vaikea verrata mihinkään. Onko jollain tietoa?
Hieman jäi harmittamaan, ettei ScanMaster ohjelmasta löytynyt sitä pyydettyä ilmamassaa, tai en ainakaan tunnistanut niistä mitään siksi. Siitä olisi ollut helppo verrata pyyntiä ja toteutunutta. Siksipä kysynkin teiltä, arvon asiantuntijat, ovatko nuo arvot ihan vinksallaan eli onko MAF rikki? Jos ei, mitä kannattaisi ensiksi lähteä tutkimaan ja miten?
Tulipa tarina, mutta paras kertoa kaikki havainnot ja vaiheet heti kerralla. :think
Tässäpä tulee tarina mun pirssin ongelmista, ja lopuksi kysymyksiä joihin täältä varmasti löytyy vastauksia. Toivottavasti ei liian pitkä kuvaus, mutta tuumasin että näin oireet tulevat parhaiten ilmi.
Eli otsikon mukainen pirssi käytössä, ajettu 120tkm, vuosimallia 2006. Huomasin auton olevan laiskan puoleinen tässä teiden sulattua, kunnes sitten ei tarvinnut epäillä enää että onko vikaa. 30km/h vauhdista nimittäin kun laittoi kaasun pohjaan (ilman steppiä) vaihde ei vaihtunut pienemmälle ollenkaan vaan kolmosella lähti nostamaan vauhtia ja kierroksia siitä tonnin pinnasta. Yleensä stepillä kuitenkin vaihtoi pienemmälle. Muutenkin tuntui, että jatkuvasti oli liian iso vaihde päällä.
Ensimmäisenä tuli mieleen, että vaihdoinpa kesärenkaat juuri alle - voisiko loota mennä ymmälleen? Kuitenkin jostain täältä forumilta sain virikkeen kokeilla MAF:n johdon irtiottoa. Ei tuntunut tekevän merkittävää eroa ajaessa. Tämän jälkeen suuntasinkin sitten piuhan päähän, joka ilmoitti kolme vikakoodia; MAF, imuilman lämpöanturi ja jokin kolmas mitä en nyt muista. No, olinkin kokeillut ajaa MAF piuha irti... Kaikki nollattiin ja samalla tilattiin DPF:n regenerointi. Puolen tunnin ajolenkin jälkeen mielestäni tehot vähän koheni, eikä vaihto-ongelmia enää näkynyt ainakaan yhtä pahana.
En kuitenkaan vielä ollut tyytyväinen ja päädyin irroittamaan MAFia. Anturin pintaa ei tuon putken ritilöiden läpi nähnyt mutta kovasti koitin ruiskuttaa pullosta puhdistusainetta. Kuivumisen jälkeen rööri takaisin paikalleen ja koeajolle. Ehkä hiukan taas parani, mutta ei vieläkään likimainkaan normaali mielestäni. Vaihteet tuntuivat vaihtuvan pienemmälle kuitenkin selvästi paremmin (ei ehkä normaali vieläkään). Lisäksi satuin huomaamaan että kylmäkäynnistyksen ja parin sadan metrin ajon jälkeen liikennevaloissa kierroslukumittari huojui selvästi, mutta kotiin päästyä pysyi vakaana.
Tänään sitten vihdoin sain puolituntia kokeilla tuttavan ELM-327 tyyppistä lukijaa ja ScanMaster ohjelmaa. Vikakoodeja ei löytynyt moottorista eikä vaihdelaatikosta. Hirveän paljon erilaisia data-arvoja en osannut siitä metsästää mutta tällaisia havaintoja tein:
Intake manifold pressure tjsp. - tarkoittaako tämä nyt painetta, jonka turbo tuottaa imusarjaan, siis ahtopainetta? Pienen ajolenkin (poletuksen) jälkeen tämän arvon minimi oli noin 100 kpa (=1bar) ja maksimi 255 kpa (=2.55 bar). Tuo kai vaikuttaa normaalilta haarukalta? Jos ok niin turbossa ei liene tehovikaa, vaikka kylmänä aluksi viheltääkin.
Intake air flow - Ilmeisesti MAFia tarkoittaa? Tämä olikin mielenkiintoinen. Ennen ajolenkkia (auto oli kylmä) arvot heittelivät tyhjäkäynnillä heti käynnistyksen jälkeen min 4.5g/s max 14g/s. Ei kai tommonen vaihtelu varmaan normaalia ole? No sitten pienen kengityksen jälkeen se jäi pyörimään 7.4 - 8.1g/s välille. Joka paikassa puhutaan yksiköstä mg/Hub, jossa tuo Hub on täysin tuntematon yksikkö. Eli vaikea verrata mihinkään. Onko jollain tietoa?
Hieman jäi harmittamaan, ettei ScanMaster ohjelmasta löytynyt sitä pyydettyä ilmamassaa, tai en ainakaan tunnistanut niistä mitään siksi. Siitä olisi ollut helppo verrata pyyntiä ja toteutunutta. Siksipä kysynkin teiltä, arvon asiantuntijat, ovatko nuo arvot ihan vinksallaan eli onko MAF rikki? Jos ei, mitä kannattaisi ensiksi lähteä tutkimaan ja miten?
Tulipa tarina, mutta paras kertoa kaikki havainnot ja vaiheet heti kerralla. :think
Comment