Announcement

Collapse
No announcement yet.

320dA e91 tehoton - *Lisää livedataa*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    320dA e91 tehoton - *Lisää livedataa*

    Moro,

    Tässäpä tulee tarina mun pirssin ongelmista, ja lopuksi kysymyksiä joihin täältä varmasti löytyy vastauksia. Toivottavasti ei liian pitkä kuvaus, mutta tuumasin että näin oireet tulevat parhaiten ilmi.

    Eli otsikon mukainen pirssi käytössä, ajettu 120tkm, vuosimallia 2006. Huomasin auton olevan laiskan puoleinen tässä teiden sulattua, kunnes sitten ei tarvinnut epäillä enää että onko vikaa. 30km/h vauhdista nimittäin kun laittoi kaasun pohjaan (ilman steppiä) vaihde ei vaihtunut pienemmälle ollenkaan vaan kolmosella lähti nostamaan vauhtia ja kierroksia siitä tonnin pinnasta. Yleensä stepillä kuitenkin vaihtoi pienemmälle. Muutenkin tuntui, että jatkuvasti oli liian iso vaihde päällä.

    Ensimmäisenä tuli mieleen, että vaihdoinpa kesärenkaat juuri alle - voisiko loota mennä ymmälleen? Kuitenkin jostain täältä forumilta sain virikkeen kokeilla MAF:n johdon irtiottoa. Ei tuntunut tekevän merkittävää eroa ajaessa. Tämän jälkeen suuntasinkin sitten piuhan päähän, joka ilmoitti kolme vikakoodia; MAF, imuilman lämpöanturi ja jokin kolmas mitä en nyt muista. No, olinkin kokeillut ajaa MAF piuha irti... Kaikki nollattiin ja samalla tilattiin DPF:n regenerointi. Puolen tunnin ajolenkin jälkeen mielestäni tehot vähän koheni, eikä vaihto-ongelmia enää näkynyt ainakaan yhtä pahana.

    En kuitenkaan vielä ollut tyytyväinen ja päädyin irroittamaan MAFia. Anturin pintaa ei tuon putken ritilöiden läpi nähnyt mutta kovasti koitin ruiskuttaa pullosta puhdistusainetta. Kuivumisen jälkeen rööri takaisin paikalleen ja koeajolle. Ehkä hiukan taas parani, mutta ei vieläkään likimainkaan normaali mielestäni. Vaihteet tuntuivat vaihtuvan pienemmälle kuitenkin selvästi paremmin (ei ehkä normaali vieläkään). Lisäksi satuin huomaamaan että kylmäkäynnistyksen ja parin sadan metrin ajon jälkeen liikennevaloissa kierroslukumittari huojui selvästi, mutta kotiin päästyä pysyi vakaana.

    Tänään sitten vihdoin sain puolituntia kokeilla tuttavan ELM-327 tyyppistä lukijaa ja ScanMaster ohjelmaa. Vikakoodeja ei löytynyt moottorista eikä vaihdelaatikosta. Hirveän paljon erilaisia data-arvoja en osannut siitä metsästää mutta tällaisia havaintoja tein:

    Intake manifold pressure tjsp. - tarkoittaako tämä nyt painetta, jonka turbo tuottaa imusarjaan, siis ahtopainetta? Pienen ajolenkin (poletuksen) jälkeen tämän arvon minimi oli noin 100 kpa (=1bar) ja maksimi 255 kpa (=2.55 bar). Tuo kai vaikuttaa normaalilta haarukalta? Jos ok niin turbossa ei liene tehovikaa, vaikka kylmänä aluksi viheltääkin.

    Intake air flow - Ilmeisesti MAFia tarkoittaa? Tämä olikin mielenkiintoinen. Ennen ajolenkkia (auto oli kylmä) arvot heittelivät tyhjäkäynnillä heti käynnistyksen jälkeen min 4.5g/s max 14g/s. Ei kai tommonen vaihtelu varmaan normaalia ole? No sitten pienen kengityksen jälkeen se jäi pyörimään 7.4 - 8.1g/s välille. Joka paikassa puhutaan yksiköstä mg/Hub, jossa tuo Hub on täysin tuntematon yksikkö. Eli vaikea verrata mihinkään. Onko jollain tietoa?

    Hieman jäi harmittamaan, ettei ScanMaster ohjelmasta löytynyt sitä pyydettyä ilmamassaa, tai en ainakaan tunnistanut niistä mitään siksi. Siitä olisi ollut helppo verrata pyyntiä ja toteutunutta. Siksipä kysynkin teiltä, arvon asiantuntijat, ovatko nuo arvot ihan vinksallaan eli onko MAF rikki? Jos ei, mitä kannattaisi ensiksi lähteä tutkimaan ja miten?

    Tulipa tarina, mutta paras kertoa kaikki havainnot ja vaiheet heti kerralla. :think
    Last edited by mobility; 11-05-2010, 21:42.
  • mobility
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 84
    • Oulu

    #2
    Kovin hiljaista... täytyy aloittaa yksinpuhelu.

    Tänään tuli otettua livedataa talteen. Amatöörin silmään näyttää, että ainakin turbo toimisi sillä Intake Manifold Pressure nousee äkkiä 2.55 bar arvoon ilman kummempia notkahduksia/piikkejä. Näinhän tuossa aikasemmin vähän arvelinkin.

    Mutta sitten tuo Air Flow (tämä kait nyt on MAF sitte). Sen arvo nousee maksimissaan 160 g/s pintaan. Mistään ei tunnu löytyvän g/s vertailuarvoja, jotta voisi arvioida MAFin toimintakuntoa. Jossain osui silmään kommentti, että jos MAF piuhan ottaa irti niin pitäisi päästä 250 g/s ja toimivalla kamppeella sen ylikin. Pitääkö tämä paikkaansa?? Jos pitää, niin rookie-lasein katsottuna se olisi MAFin vaihto edessä. Oletteko samaa mieltä? Edelleenkin olisi ollut hyvä nähdä joka paikassa puhuttu ilman pyyntiarvo, mutta sitä ei nyt tunnu tästä softasta löytyvän. Toivottavasti näistä saa kuitenkin jotain irti.

    Liitin tähän näitä tämän päivän käyriä. Kaikissa graafeissa:

    punainen = Air Flow
    sininen = Intake Manifold Pressure
    vihreä = RPM
    violetti = Velocity

    Graafi1; Kiihdytys 0-100 D-vaihteella. Huomioimisen arvoista on että vaaka-akselilla olevat arvot eivät ole sekunteja vaan yksi väli vastaa noin 1.37 sekuntia. Todellisuudessa tuo 0-100 kesti siis noin 10.5s.



    Graafi2; Maksimi kiihdytys kolmosella (20-100 km/h). Miksiköhän MAF arvo tekee tuommoisen pykälän keskellä kiihdytystä, aivan kuten RPM:kin tekee??


    Graafi3; Tyhjäkäyntiä kylmähköllä koneella. Paineet tippuu hetkellisesti tuossa piikkinä, mutta tuo lienee OK kuitenkin. Enemmänkin mietityttää tässä tuo MAF avon seilaaminen...



    Löytyisikö näiden käppyröiden perusteella jotain huomioita, taikka sitten varmistusta tähän mun MAF vainoon? Kaikki kommentit ovat tervetulleita, ei tämä muuten selviä!
    Last edited by mobility; 10-05-2010, 19:54.

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2325
      • Uusimaa

      #3
      Sanoisin että MAF tai DPF. Tosin pelkkä MAF:fin vaihto voi viedä autoasi jopa huonompaan suuntaan. E90:ssä uusi MAF täytyy nimittäin kertoa ECU:lle. Omaa autoani (samanlainen tapaus) testailin ennen "chippausta" uudella MAF:illa, ja huomasin ettei ainakaan parempaan suuntaan mennyt. Kummastelin kun alavääntö oli vanhalla MAF:illa perstuntumalla parempi, ja testerin avulla asia varmistui: Virtaavan ilman määrä oli jostain syystä uudella (alkuperäisella) MAF:illa pienempi kuin vanhalla. Joten laitoin vanhan takaisin paikalleen ja se on käytössä edelleenkin täysin toimivana (184tkm). Karalan Mikalta kyselin ohjelmoinnin yhteydessä tästä "ilmiöstä" ja sanoi E90 320d:n olevan äärimmäisen tarkka toimivasta MAF:ista. Kuulemma pienetkin yksilöerot näkyvät helposti dynossa alaväännön alueella. Tällä vanhalla (=nykyisellä) MAF:illa oma autoni meni vakiona 0-100km/h 8,8-9,2s haarukassa Tempes GT:llä mitattuna. Jos tuo tieto yhtään auttaa selvittelyssäsi.

      Tuon automaatin luonteeseen muuten kuuluu se, että on korostuneen laiska vaihtamaan pienemmälle, jos tarvitsee lähteä kiihdyttämääm rivakammin n.1200-1500rpm pinnasta. Tähän ei edes ohjelmointi auttanut, vaikka siihen erityisesti toivoin eniten apua. Olen jo oppinut ennakoimaan nuo tilanteet pistämällä etukäteen lootan sporttiasentoon... Ja todellakin, asia korostui entisestään itsellänikin kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Tiedossa on, että kesäsatsini rengas on selvästi painavampi kuin talvella käytettävä rengas. Voisiko sillä olla vaikutusta?

      Jokatapauksessa lähtisin seuraavaksi selvittämään DPF:n tukkoisuutta. Sillä tuppaa olemaan melkoinen vaikutus koko kierrosrekisterin tehontuottoon.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • mobility
        Bimmer Rookie
        • Sep 2009
        • 84
        • Oulu

        #4
        Originally posted by JKK View Post

        Jokatapauksessa lähtisin seuraavaksi selvittämään DPF:n tukkoisuutta. Sillä tuppaa olemaan melkoinen vaikutus koko kierrosrekisterin tehontuottoon.
        Joo no tuo DPF ei käynyt mielessäkään. Nyt kun ajattelee niin sen tukkoisuus voisi selittää sen että miksi kyyti tuntui hieman paranneen kun se DPF poltto tilattiin korjaamolla.

        Kun noita käppyröitä on nyt yrittäny loputtomasti tulkita, osui vielä silmään yksi asia. Keskimmäisessä kuvassa (kiihdytys kolmosella 20-100) paineet alkaa nousta jyrkemmin vasta noin 2000 kierroksen paikkeilla, sitä ennen on vain alle 1.3 baria absoluuttista. Sitten noin 2900 kierroksen kohdalla on 2.4 bar. Onko tuo normaalia, että ennen 2000 kierrosta ei juuri tapahdu mitään? Toistaalta kun katsoo ensimmäistä kuvaa (0-100), siinä painehuiput tulee vasta ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa 4000 kierroksen kohdalla. Tämä kait osoittaa sen, ettei turbon tuottamaa painetta voi verrata suoraan kierroksiin? Ja tuo oman lisäyksensä jälleen näiden käppyröiden tulkintaan...

        Miten tuon turbon pitäisi toimia kun vapaalla kaasua painellaan? Olin eilen huomaavinani että paikallaan polkiessa ei paineet nousisi samanlailla. Paljonko pitäisi näyttää lauta lattiassa? Täytyy tänään koittaa ottaa logia siitä vielä.

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Paljonko on koneen käyntilämpötila?
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • mobility
            Bimmer Rookie
            • Sep 2009
            • 84
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Dunky View Post
            Paljonko on koneen käyntilämpötila?
            89 celssiusta näytti eilen olevan. Tähän on talvella vaihdettu termari ja EGR-termari, joten lämmöt pitäis olla kunnossa.

            Comment

            • mobility
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 84
              • Oulu

              #7
              Kävin ottamassa lisää dataa. Tällä kertaa vieressä oli virallinen kellottajakin. Nelosella 80-120 ~8s ja vitosella ~10.1s. Minkälaisiin aikoihin tällä 120kW versiolla pitäisi päästä? Sekunti pois molemmista? Olisi kiva kuulla vähän vertailuarvoja (itsellä rengastus 225/45/17) Graafit molemmista vedoista:

              punainen = Air Flow
              sininen = Intake Manifold Pressure
              vihreä = RPM
              violetti = Velocity






              Sitten toiseen mittaukseen. Kuten aikasemmin epäilinkin, jostain syystä ahtopaineet ei nouse parkissa kaasu pohjassa vapaalla juuri mihinkään. Tuleeko turbolle ohjaus, että nyt ei paineita tarvita, vai onko tässä nyt jokin ongelma? Samalla ei sitte nouse ilmamääräkään.




              Ja vielä yksi ihmetyksen aihe. Absoluuttinen paine imusarjassa pitäis kait olla hieman yli barin sillon kun turbo ei hyrrää, eli siis aina vähintään barin. Mistähän johtuu että tyhjäkäynnillä se tipahtaa 0.86 bariin ja heti kun moottori sammutetaan se nousee takaisin normaaliin?? Eikai mulla ole nyt tukkeutumassa ilmansuodatin tai jokin muu, mikä aiheuttaa tuon alipaineen?? Eilisissä ja viimeviikkoisissa mittauksissa se kuitenkin pysyi siinä 1 barin paikkeilla...



              Pystyykö sitä DPF:n läpivirtausta/tukkoisuutta jotenkin mitata? Onko millanen operaatio jos pajalle kuskaan? Katotaan nyt millasia referenssiaikoja noista kiihdytyksistä saadaan tänne, mutta tuntuis ettei nuo nyt ihan hirveästi jää niistä, paitsi tietenkin se 0-100 10.5s...
              Last edited by mobility; 11-05-2010, 21:40.

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 924
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Sitten toiseen mittaukseen. Kuten aikasemmin epäilinkin, jostain syystä ahtopaineet ei nouse parkissa kaasu pohjassa vapaalla juuri mihinkään. Tuleeko turbolle ohjaus, että nyt ei paineita tarvita, vai onko tässä nyt jokin ongelma? Samalla ei sitte nouse ilmamääräkään.
                Mielestäni tuo on ihan normaalia. Siellä ei ole mitään ihmeempää kuormaa niin sehän heti ottaa vaan rajottajaan. Polttoainetta ei tarte mennä paljon mitään, joten ei oo ahtojakaan.

                Sen sijaan noin suuri alipaine tyhjäkäynnillä on mielestäni mielenkiintoinen. Ottomoottoreissa(ahtamattomat) siellä on alipainetta käytännössä aina, muttei niissäkään noin paljoa.
                Dieseleissä kuitenkin erillinen alipainepumppukin mielestäni sen vuoksi kun ei tuota alipainetta pitäis ihmeemmin esiintyä. Toki jos näissä on jonkinsortin kaasuläppä niin silloinhan tuonne periaatteessa vois alipainetta tulla. Vai aiheuttaako EGR-tuollaista?
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • mobility
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2009
                  • 84
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by ockelbo4500 View Post
                  Sen sijaan noin suuri alipaine tyhjäkäynnillä on mielestäni mielenkiintoinen. Ottomoottoreissa(ahtamattomat) siellä on alipainetta käytännössä aina, muttei niissäkään noin paljoa.
                  Dieseleissä kuitenkin erillinen alipainepumppukin mielestäni sen vuoksi kun ei tuota alipainetta pitäis ihmeemmin esiintyä. Toki jos näissä on jonkinsortin kaasuläppä niin silloinhan tuonne periaatteessa vois alipainetta tulla. Vai aiheuttaako EGR-tuollaista?
                  Tästä on muuten imusarjan läpät poistettu, jos sillä nyt on merkitystä tähän... :think Mutta ne on poistettu aikoja sitten ja kuitenkin edellisissä mittauksissa näytti 1 baria.
                  Last edited by mobility; 12-05-2010, 07:19.

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2325
                    • Uusimaa

                    #10
                    Mulla kun on samanlainen auto samanlaisella rengastuksella, niin voin käydä tulevina pyhinä liipaisemassa omat käppyrät nähtäväksi. Tosin auto on lastutettu, joten arvot saattavat jonkin verran poiketa, mutta näet asioita ainakin suuntaa-antavasti. Jos omistat S60-pohjaisen kännykän, hommaa itsellesi "Tempes GT"-softa, jolla saat astetta relevantimpaa dataa kiihdytysarvoista.

                    Paikallaan ryntäytellessä ahtopaineet ei todellakaan kuulu nousta paljoa. Oikeassa kiihdytyksessä "kuorma" vaatii kunnolla polttoainetta ja sen kyytipojaksi ilmaa, jolloin ahdin valjastaa itsensä varsinaisesti peliin mukaan. Oleellinen käsite tässä on "ilman virtaus". Mielestäni paineiden pitäisi ainakin vähän nousta, ja nouseehan ne autossasi käppyrän mukaan. Mielestäni juuri kuten pitääkin. Noh, se selviää viikonloppuna kun testaan oman autoni. Vaihda nyt ensiksi se ilmanputsari ainakin, jos ei tietoa ole edellisestä vaihdosta. Tosin jos et ole sitä ennen tehnyt, varaudu harmaisiin hiuksiin. Vaihtoa ei nimittäin ole tehty liian helpoksi...

                    DPF:n paineet voit tarkistaa millä tahansa kehittyneemmällä testilaitteella. Tosin millään satasen skannerilla/ilmaissoftalla niitä et välttämättä vielä löydä. Jos PK-seudulla asut, selviää ne esim. Järvenpäässä allekirjoittaneen avustuksella
                    Last edited by JKK; 12-05-2010, 09:17.
                    BMW G30 530e X-Drive

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • mobility
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2009
                      • 84
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by JKK View Post
                      Mulla kun on samanlainen auto samanlaisella rengastuksella, niin voin käydä tulevina pyhinä liipaisemassa omat käppyrät nähtäväksi. Tosin auto on lastutettu, joten arvot saattavat jonkin verran poiketa, mutta näet asioita ainakin suuntaa-antavasti. Jos omistat S60-pohjaisen kännykän, hommaa itsellesi "Tempes GT"-softa, jolla saat astetta relevantimpaa dataa kiihdytysarvoista.

                      Paikallaan ryntäytellessä ahtopaineet ei todellakaan kuulu nousta paljoa. Oikeassa kiihdytyksessä "kuorma" vaatii kunnolla polttoainetta ja sen kyytipojaksi ilmaa, jolloin ahdin valjastaa itsensä varsinaisesti peliin mukaan. Oleellinen käsite tässä on "ilman virtaus". Mielestäni paineiden pitäisi ainakin vähän nousta, ja nouseehan ne autossasi käppyrän mukaan. Mielestäni juuri kuten pitääkin. Noh, se selviää viikonloppuna kun testaan oman autoni. Vaihda nyt ensiksi se ilmanputsari ainakin, jos ei tietoa ole edellisestä vaihdosta. Tosin jos et ole sitä ennen tehnyt, varaudu harmaisiin hiuksiin. Vaihtoa ei nimittäin ole tehty liian helpoksi...

                      DPF:n paineet voit tarkistaa millä tahansa kehittyneemmällä testilaitteella. Tosin millään satasen skannerilla/ilmaissoftalla niitä et välttämättä vielä löydä. Jos PK-seudulla asut, selviää ne esim. Järvenpäässä allekirjoittaneen avustuksella
                      Loistavaa saada käppyröitä vertailuun! Täytyypä ite kokeilla tuota puhelin sovellusta. Tiedä vaikka virallisen kellottajan liipasin sormi oli herkällä, ja tuolla saisi sitten tarkempia arvoja.

                      Itseasiassa olen sitä ilmanputsaria yrittäny vaihtaa ja purkanut puoli autoa, ja silti sinne taakse jäi yksi ruuvi kiinni, enkä saanut sitä vaihdettua. Muutaman tunnin kiroilun jälkeen heitin hanskat tiskiin. Käsittämättömässä paikassa kyllä. Tarkoitus oli seuraavan huollon yhteydessä vaihtaa tuokin, mutta ehkäpä tässä joutuu ihan asiasta tähden käydä vaihtamassa se paikallisella Wetterillä (Oulu). Mikrofiltterin vaihtokin lähestyy. Samalla voisi nuo DPF paineetkin tarkistaa. Voisiko suodatin aiheuttaa tuon tyhjäkäynnin alipaineen?

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2325
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by mobility View Post
                        Täytyypä ite kokeilla tuota puhelin sovellusta. Tiedä vaikka virallisen kellottajan liipasin sormi oli herkällä, ja tuolla saisi sitten tarkempia arvoja.
                        Itseasiassa tuo on ihan hyvä perustyökalu, jolla näkee nopeasti onko vedot jotakuinkin tallessa. Tarkkuuskin on paremmalla vastaanottimella vähintäänkin hyvää luokkaa. Joskus tein testiä, jossa otin samalla autolla, samalla pätkällä usean perättäisen vedon, eikä tulos poikennut 0,2s toleranssia enempää. Ilmeisesti vastaanottimen ominaisuudet vaikuttaa tähän. Niihin kannattaa perehtyä.

                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • mobility
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2009
                          • 84
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by JKK View Post
                          Itseasiassa tuo on ihan hyvä perustyökalu, jolla näkee nopeasti onko vedot jotakuinkin tallessa. Tarkkuuskin on paremmalla vastaanottimella vähintäänkin hyvää luokkaa. Joskus tein testiä, jossa otin samalla autolla, samalla pätkällä usean perättäisen vedon, eikä tulos poikennut 0,2s toleranssia enempää. Ilmeisesti vastaanottimen ominaisuudet vaikuttaa tähän. Niihin kannattaa perehtyä.

                          http://www.tempes.com/index.html
                          Päätin kokeilla ilmaisohjelmaa RaceChrono ja sain seuraavia tuloksia:

                          nelosella 80-120: ka 7.5s
                          vitosella 80-120: ka 9.6s
                          DS 0-100: ka 10.5s

                          kaiken kaikkiaan hajonta oli aika suurta, eli ei noita liian tarkkaan kannata tuijottaa. mutta 0-100 ei mennyt kertaakaan alle 10 sekunnin. Tuntuma on että 80-120 tulokset ovat vähän alakanttiin. Niihin vaikuttaa alentavasti kohtuuttoman paljon jos lähdetään kiihdyttämään pari kilometriä pienemmästä nopeudesta, jolloin moottori saa väännön päälle ennen mittauksen aloittamista. Vakkaria kyllä yritin käyttää hyödyksi. Mutta edelleen tuntuu että tappiota tulee enemmänkin tuolla pienemminssä nopeuksissa. :think

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by mobility View Post
                            Itseasiassa olen sitä ilmanputsaria yrittäny vaihtaa ja purkanut puoli autoa, ja silti sinne taakse jäi yksi ruuvi kiinni, enkä saanut sitä vaihdettua. Muutaman tunnin kiroilun jälkeen heitin hanskat tiskiin. Käsittämättömässä paikassa kyllä. Tarkoitus oli seuraavan huollon yhteydessä vaihtaa tuokin, mutta ehkäpä tässä joutuu ihan asiasta tähden käydä vaihtamassa se paikallisella Wetterillä (Oulu). Mikrofiltterin vaihtokin lähestyy. Samalla voisi nuo DPF paineetkin tarkistaa. Voisiko suodatin aiheuttaa tuon tyhjäkäynnin alipaineen?
                            Ei kai sentään noiden takia tarvi marmorille sortua.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              #15
                              Viime syksynä kokeilin 0-100 aikoja OBD-diagilla
                              ja sillä sain kyllä kaikki vedot alle 10 sekuntia.
                              pitoakaan ei liikaa löytynyt...
                              keskiarvo taisi olla 9,6. Eihän tuokaan mikään tarkka mittaustapa ole johtuen mittarivirheestä ja obd portin viiveestä... kaukana kuitenkin tehtaan lukemista arvoista. :(

                              Tietääkö kukaan ilmaista ohjelmaa jolla voisi logata dataa?

                              Jos saisi aikaleiman kierrokset, ja nopeuden niin siitä voisi piirtää sitten väännön ja tehon noin suurinpiirtein.
                              (ajatellen että jos vaihtaa moottorinohjain softan niin voisi verrata tilannetta ennen ja jälkeen.
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎