Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/91 pitkien polttimoiden vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • milowder
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 6
    • Sjk

    E90/91 pitkien polttimoiden vaihto

    Autossa on xenonit ja enkelit mutta pitkät ovat perus halogenilla.
    Vaihto tuntuu lähes mahdottomalta kun polttimo on niin kaukana asennusaukosta, eli umpion takakannen kun avaa niin sormet yltävät juuri ja juuri ottamaan pitkän tikun päässä olevan piuhaliittimen irti. polttimo on vielä noin 10cm kauempana kuin tikun pää. Itselläni on kyllä pienikokoinen räpylä aikuiseksi ihmiseksi ja tällä ei pääse edes hipaisemaan kyseiseen polttimoon joten jos jollain on tietoa miten vaihto tapahtuu niin täälä osoitteessa oltaisiin erittäin kiitollisia siitä tiedosta!
  • E39-530A
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 938
    • Espoo

    #2
    Originally posted by milowder View Post
    Autossa on xenonit ja enkelit mutta pitkät ovat perus halogenilla.
    Vaihto tuntuu lähes mahdottomalta kun polttimo on niin kaukana asennusaukosta, eli umpion takakannen kun avaa niin sormet yltävät juuri ja juuri ottamaan pitkän tikun päässä olevan piuhaliittimen irti. polttimo on vielä noin 10cm kauempana kuin tikun pää. Itselläni on kyllä pienikokoinen räpylä aikuiseksi ihmiseksi ja tällä ei pääse edes hipaisemaan kyseiseen polttimoon joten jos jollain on tietoa miten vaihto tapahtuu niin täälä osoitteessa oltaisiin erittäin kiitollisia siitä tiedosta!
    Minä olen suosiolla tunkannut kulman ylös, ottanut pyörän pois ja koko sisälokarin etuosan. Sanovat, että onnistuu ilmankin mutta näin tämä on omalla kohdalla vähemmän tuskaista. Ja minä vaihdoin siis vain lähivalot.
    E92 335iA -08

    ---
    ex E34 540iA -93
    ex E90 325iA -05
    ex E39 530iA -00
    ex Toyota Avensis
    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

    Comment

    • milowder
      Newbiemmer
      • Jan 2010
      • 6
      • Sjk

      #3
      Lähivalojen vaihto onnistuu juurikin näin mutta pitkien kanssa tilanne onkin aivan eri koska mistään kulmasta ei mahdu edes pihdit menemään sinne pitkien "koloon" että polttimosta saisi kiinni!

      Comment

      • Casull
        Bimmer Fanatic
        • May 2010
        • 207
        • Nivala

        #4
        Originally posted by E39-530A View Post
        Minä olen suosiolla tunkannut kulman ylös, ottanut pyörän pois ja koko sisälokarin etuosan. Sanovat, että onnistuu ilmankin mutta näin tämä on omalla kohdalla vähemmän tuskaista. Ja minä vaihdoin siis vain lähivalot.
        Nyt on kyse siis kaksoisxenoneilla varustetuista umpioista joissa lähi/kaukovalon (ulommat heijastimet) polttimona on xenon ja kaukovalona H7 (sisemmät heijastimet)

        Normiumpiohin polttimot (molemmat H7) voi itse jopa vaihtaa mutta näissä xenoneissa tilanne vaikuttaisi olevan eri.

        Jos joku on onnistunut kaksoisxenonien kaukovaloumpion H7:n irroittamaan rikkomatta mitään, olkoot ystävällinen ja jakakoon tiedon muillekkin.

        Olen kaksi iltaa kahlannut ulkomaisia foorumeita läpi mutta selkeää vastausta en ole asiaan saanut.
        Oma vaihto tökkäsi jo siihen umpion takaknnen irroitukseen kun en keksinyt edes miten sen saa rikkomatta irti.

        Enkelinsilmiin vaihdoin kesäkuussa ledit ja siinäkin tarvittiin jo kärsäkameraa ja poikkeuksellisen hyvin nivelöityjä käsiä...
        Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
        Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

        Comment

        • E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 938
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Casull View Post
          Nyt on kyse siis kaksoisxenoneilla varustetuista umpioista joissa lähi/kaukovalon (ulommat heijastimet) polttimona on xenon ja kaukovalona H7 (sisemmät heijastimet)
          Tuota joo... tämä ei nyt tuo tähän lisäarvoa, mutta omassani on lähivalot xenonit ja kaukovalot halogeenit (H7?). Liikkeen myynti-ilmoituksessa luki kyllä tupla-xenon, mutta kaukovaloissa ei kyllä xenonia näy. Ehkä se tarkoitti että vasemmalla ja oikealla .

          Olen siis lähivalot (xenon) tuohon vaihtanut, en kaukovaloja. Kuvittelin niihin ylettävän tuolla kuvaamallani tavalla. Itsekin mielenkiinnolla otan vinkkejä vastaan, miten kaukovalot vaihdetaan. Ohjekirjahan sanoo, että merkkihuoltoon, kuten etuparkkienkin tapauksessa...
          E92 335iA -08

          ---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis
          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

          Comment

          • JNIJNI
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 1485

            #6
            Post #36

            G21 LCI 330e xDrive 2022
            E93 M3

            Comment

            • Casull
              Bimmer Fanatic
              • May 2010
              • 207
              • Nivala

              #7
              Löysin itsekkin tuon yllämainitun viestiketjun ja kahlasin sen kokonaan läpi mutta siitäkään ei selvinnyt muovikannen irroitus.
              Polttimon saa ehkä juuri ja juuri noilla ohjeilla ehjänä irti...
              Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
              Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

              Comment

              • sassi
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2008
                • 412
                • Nivala

                #8
                Originally posted by Casull View Post
                Löysin itsekkin tuon yllämainitun viestiketjun ja kahlasin sen kokonaan läpi mutta siitäkään ei selvinnyt muovikannen irroitus.
                Polttimon saa ehkä juuri ja juuri noilla ohjeilla ehjänä irti...
                Itsekin tuota ihmettelin jo aiemmin, kun suunnittelin xenon-polttimoiden vaihtoa pitkille, mutta en saanut niitä muovikansia ihmisittäin irti.
                Nyt oli töissä sen verran tylsää, että piti hipsiä tuohon parkkipaikalle ruuvimeisseli kädessä ja tutkimaan

                Kyllä se kansi lähtee ihan nätisti, esim. kuskin puoli:
                Kannen päällä on 2 muovikiinnikettä, jotka näyttävät siltä että kiellekettä painamalla salpa avautuisi. Mutta eipä aukea, kun se "salpa" on alapuolelta ummessa, eli sitä ei voi painaa (rikkomatta). Mutta ruuvimeisselillä varovasti nostamalla sen lukon kohdalta nuo salvat saa auki.
                Sen jälkeen kannen alapuolella vasemmalla puolella on sormella painettava salpa. Sitten vain taivuttaa kantta yläreunasta vähän auki ja painaa koko kantta alaspäin. Kannen oikeassa alareunassa on "klipsi" joka vapautuu kun painaa alaspäin. Vänkärin puoli tietysti peilikuvana.

                Olipa vaikeasti selitetty, mutta kyllä se sieltä lähtee ihan pyörtänöjärkeä käyttäen. Kannattaa avata sisälokarissa oleva luukku ja kurkkia sieltä, niin näkee millaiset ne kiinnikkeet on. Tule käväisemään niin näytän miten ne lähtee irti

                *spedeläps* (miksi en ottanut siitä kannesta kuvaa äsken kun se oli kädessä...)

                Itse kaukovalopoltin onkin sitten vielä astetta vittumaisemmassa paikassa ja polttimon kiinnitys on varsin erikoinen. Tuolle on varmasti olemassa oma erikoistyökalu, joka työnnetään noiden jousiklipsien sisään, tartutaan polttimon kantaan ja vedetään pois. Kuva selventänee:


                Tuohon varmasti kannattaa väsätä sopivan kokoisesta putkesta työkalu, jolla nuo jousiklipsit saa painettua syrjään ja sitten vedettyä polttimon pois. Siihen putkeen kun tekee vielä halkeaman, että liittimen johdon saa siitä pujotettua, niin polttimon saanee vedettyä siitä liittimen muoviklipsistä nätisti pois putken mukana. Uusi poltin taitaakin mennä sitten pelkästään työntämällä paikalleen.

                On kyllä niin ahdas paikka, että xenonmodia varten on tieten viisaampaa irrottaa umpiot autosta irti, että saa ne kunnolla laitettua.
                Varsinkin jos siinä H7 xenonissa on muovinen kanta, se kun on paksumpi kuin tuo H7 halogenin peltinen, eli kiinnityksen kanssa voi tulla probleemia...

                Minullakin olisi edellisestä E46:sta jäänyt xenonsarja muuta kuin laittaisi paikalleen, mutta taidan tyytyä ostamaan noihin kaukovaloihin Osram Nightbreakerit ja mennä niillä.
                Hyvät on nuo vakiovalotkin, vielä kun saa sitä H7:n kaukovalon sävyä vähän kirkkaammaksi niin hyvä on (ja Nightbreakereilla saa)
                --
                Sassi
                - F10 530d
                - KTM 690 Enduro
                Ex. E90 330d, E46 330d

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 938
                  • Espoo

                  #9
                  halogeenit -> xenonit

                  Originally posted by sassi View Post
                  On kyllä niin ahdas paikka, että xenonmodia varten on tieten viisaampaa irrottaa umpiot autosta irti, että saa ne kunnolla laitettua.
                  Varsinkin jos siinä H7 xenonissa on muovinen kanta, se kun on paksumpi kuin tuo H7 halogenin peltinen, eli kiinnityksen kanssa voi tulla probleemia...

                  Minullakin olisi edellisestä E46:sta jäänyt xenonsarja muuta kuin laittaisi paikalleen, mutta taidan tyytyä ostamaan noihin kaukovaloihin Osram Nightbreakerit ja mennä niillä.
                  Hyvät on nuo vakiovalotkin, vielä kun saa sitä H7:n kaukovalon sävyä vähän kirkkaammaksi niin hyvä on (ja Nightbreakereilla saa)
                  Menee jo offtopiciksi ja näille on varmaan omat aloituksensa, mutta kysynpä silti, kun E90:n kaukovaloista on kyse. Vaihdoit siis jotkut "bolt-on" xenonit halogeenien tilalle pitkiin? Onko millainen operaatio muuten ja onko katulaillinen? Kiinnostaisi itseäkin, kun silloin harvoin noita tarvittaessa onkin sitten totaalisen pimeää...
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • Casull
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 207
                    • Nivala

                    #10
                    Ei kun Sassilla oli tarkoitus vaihtaa tavalliset halogeenit jotka tuottavat valkoisempaa valoa.

                    Valot ovat sinällään ihan kohtuullisen hyvät ollakseen vakiovalot, minäkin haluan vain kuvion tasaisemman valkoiseksi.

                    Tietysti myös polttimoiden odotettavissa oleva kestoikä vaikutti polttimotyypin vaihtopäätökseen.

                    Siksi tilasin xenonmuunnossarjan peltikantaisilla polttimoilla.

                    Kerron sitten tarkemmin operaatiosta jahka saan ne joskus tapeltua paikalleen...

                    Kiitos muuten kannenavausvinkistä!

                    Tuota mietin itsekkin, ei vain rohkeus riittänyt kokeilemaan laimentamatonta voimaa työkalujen kera noiden muovikansien irroitukseen.
                    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                    Comment

                    • sassi
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 412
                      • Nivala

                      #11
                      Originally posted by Casull

                      ... tilasin xenonmuunnossarjan peltikantaisilla polttimoilla.
                      Kerron sitten tarkemmin operaatiosta jahka saan ne joskus tapeltua paikalleen...
                      Minullakin on peltikantainen muunnosarja tuo toinen, H7 4300K 35W...
                      Mitä jos otetaan tässä joskus kimppailta, lyödään tyhmät päät yhteen ja värkätään nuo samalla kahteen autoon paikalleen?

                      Siinähän vois samalla tehdä vähän dokumentaatiota operaatiosta ja pistää kuvien kera tänne.

                      Jatketaanpa puhelimen välityksellä suunnittelua, nakkaan puhelinnumeroni privalle..
                      Last edited by sassi; 07-08-2010, 12:33.
                      --
                      Sassi
                      - F10 530d
                      - KTM 690 Enduro
                      Ex. E90 330d, E46 330d

                      Comment

                      • sassi
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2008
                        • 412
                        • Nivala

                        #12
                        Xenonsarjan asennus E9x H7 halogenien tilalle

                        No itseasiassa, tänä aamuna tuli tekemisen puute ja ulkona mitä hienoin keli, joten lähdin ihmettelemään että miten sen H7 polttimon saa irti. Se olikin helppo homma ja ennen kuin huomasinkaan, se xenonsarja oli asentunut paikalleen ihan itsestään

                        Kannen irrotukseen löytyy jo ohje pari viestiä ylempää, joten en laita niitä tähän uudestaan.

                        Itse H7 poltin lähtee kiinnikkeestään, kun työntää pari sormea sinne alle ja nostaa poltinta ylöspäin, se vapauttaa polttimon alimmaisista kiinnikkeistään ja sitten se lähteekin jo pois liittimestä vetämällä. Älä siis irrota liitintä polttimosta, vaan vedä molemmat pakettina ulos.

                        Vänkärin puolellakin on hyvin tilaa, kun irrottaa ohjaustehostimen säiliön ja sen kiinnikeraudan pois edestä.
                        Kuvassa H7 poltin irrotettuna liittimineen.




                        Ja tässä näkyy umpion polttimonkiinnike tyhjänä.





                        Sitten vain xenonpoltin paikalleen. Polttimon kolo on niin syvällä, että ainakaan minun sormissa ei riitä mitta asettamaan poltinta paikalleen, niinpä otin asennustyökaluksi tuollaisen 15cm pitkän johtokourun pätkän, johon polttimon sai mukavasti istutettua. Tuolla vain työntää polttimon oikeinpäin koloonsa (se polttimon kannan väkänen ylöspäin) niin se napsahtaa kiinnikkeeseen paikalleen.





                        Ja kuva xenonpolttimosta paikallaan





                        Tämän jälkeen pitääkin umpion kanteen tehdä reikä, jotta saa tuotua ulos ballastin jännitteensyötön alkuperäiseltä liittimeltä ja vietyä sisään xenonpolttimon korkeajännitejohdot. Katsoin realoem:stä tuon kannen hinnan, joka on n. 11e/kpl, joten sen voi hyvillä mielin uhrata. Ei kun kuppiterällä vain läpivientikumille sopiva reikä, johdot läpi ja vielä silikonilla läpiviennin vedenpitävyyden varmistus

                        Läpiviennin reiän tein suunnilleen kaukovalon polttimon kohdalle, siinä kohti kun on kannen sisäpuolellakin mukavasti tilaa johdoille ja liittimille.
                        Xenonpolttimon liittimet joutuu jättämään kannen sisäpuolelle, ainakin tuossa Ollon sarjassa polttimossa olevat johdot ovat niin lyhyet että niitä ei järkevästi saa tuotua kannesta läpi, liittimet tulisivat muuten justiin ulosviennin kohdalle.
                        Minä laitoin jatkojohdot kun sattui sellaiset olemaan ylimääräisinä, vaikka olisi kyllä voinut tuoda myös suoraan ballastin korkeajännitejohdot läpiviennistä sisään. Niissä on sen verran mittaa että onnistuu, mutta nytpähän pystyy tarvittaessa vaihtamaan sekä polttimon että ballastin ilman että läpivientiin tarvitsee kajota.
                        Tästä vaiheesta ei ole kuvia, mutta ei pitäisi olla kenellekään mitään rakettitiedettä


                        Ja sitten onkin jo kuva vänkärin puolesta kun kaikki on takaisin paikallaan.
                        Ballastillekin löytyi hyvä ja suojainen paikka ohjaustehostimen säiliön kiinnikkeen ruuvin alta.




                        Kuskin puolella on valmis kiinnikkeen paikka samalla kohtaa, ei kun siihen vain.





                        Ja lopuksi "pakollinen" kuva valot päällä.




                        Kaikenkaikkiaan ihan suoraviivainen asennus, paljon helpompi mitä E46:een oli laittaa, tässä ei tosin tarvinnut lähivaloihin kajota kun ne on jo xenonit.


                        Eiköhän näillä taas syyspimeät voiteta, vielä voisi vaihtaa nuo keltaiset rinkuloiden valot kirkkaampiin ledeihin, kun löytyisi sellaiset jotka ei aiheuta häiriötä radioon...

                        Edit:
                        Perunpa vähän puheitani, väitin aiemmin että ei tule vikakoodia kaukovaloista.
                        No eilen illalla kun ajelin pidemmän pätkän pitkät päällä, niin jo vain kilahti herjat molemmista kaukovaloista.
                        Tänään laitoin kondensaattorijohdot väliin, nyt ei tule enää vikakoodeja.
                        Onneksi rupesin värkkäämään nuo xenonit paikalleen, on siinä nimittäin niin järkyttävä ero halogeenikaukovalojen valotehoon. Kuvittelin että nuo valot on vakiona ihan riittävän hyvät, mutta näemmä valotehoa ei ole koskaan liikaa...
                        Last edited by sassi; 09-08-2010, 21:48. Reason: Korjattu tietoja vikailmoituksista
                        --
                        Sassi
                        - F10 530d
                        - KTM 690 Enduro
                        Ex. E90 330d, E46 330d

                        Comment

                        • Casull
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2010
                          • 207
                          • Nivala

                          #13
                          Täälläkin on nyt ainakin toisessa umpiossa jo xenonit.
                          Luonnehtisin asennusta kuitenkin hiukan hankalemmaksi kuin parkkipolttimon vaihtoa. (tuota olen toki harjoitellut...)
                          Itselläni vastusti tuo uuden polttimon paikalleensaanit ja juurikin nuo lyhyet johdot.
                          En viitsinyt purkaa liittimiä niin että olisin vienyt ne umpion sisälle, ainakaan vielä.
                          Samoin umpon kansi ei jostain aivan ihme syystä meinannut millään mennä takaisin paikoilleen.

                          Myös ballastin asennus teetti töitä, nuo mun oli hiukan kuvissa näkyviä isommat ja erilaisella kiinnityksellä.

                          Vanha poltin irtosi ihmeenkin helposti, saa nähdä kuinka sitten tuon xenon-polttimon joskus saa irti...

                          Muokkasin myös umpion kannen valmiiksi asti niin että sen saa jatkossa irti ilman väkivaltaa, yritän ottaa muokkauksesta jossain välissä kuvan muidenkin ihmeteltäväksi. Viimeistään sitten kun ehdin toiselle puolelle muutoksen tekemään.
                          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                          Comment

                          • Casull
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2010
                            • 207
                            • Nivala

                            #14
                            Nyt alkaa jo näyttää siltä ettei E90:iin VOI laittaa jälkiasennus ksenoneita.

                            Tähän mennessä olen kokeillut neljää eri ballastisarjaa (35W ja 55W) kodensaattorijohdoilla, relevastusjohdoilla ja ilman.
                            Mikään ei toimi, joko ollenkaan tai sitten auto herjaa hetikohta ja sammuttaa valot.

                            Tuolla vastussarjalla toimisi muuten ehkä jos löytäisi jostainpäin konehuonetta paikan johon tulee jatkuva virta akulta.
                            Se apukäynnistyskorva EI ole sellainen, siihen ei tule virta muulloin kuin auton ollessa sammuksissa.
                            Enkä kertakaikkiaan ala vetämään akulta johtoa konehuoneeseen tuon takia.

                            Valokuviot on myös ihan mitä sattuu vaikka olen kokeillut koklmea eri poltinsarjaakin mutta tuohon on kehittelillä säädettävä polttimonkiinnityssysteemi.

                            Onko kellään pohjanmaallapäin Inpaa tms ja tietotaitoa niin paljon että pitkiltä saisi kytkettyä käytönaikaisen polttimonkunnonseurannan pois päältä?
                            Olen kohta valmis maksamaan reilustikkin moisen taitajalle...
                            Tähän mennessä tuon auton turhiin valokokeiluihin on mennyt noin 350€, eli muutama kymppi ei meinaa enää yhtään mitään...
                            Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                            Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                            Comment

                            • sassi
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2008
                              • 412
                              • Nivala

                              #15
                              Samanlaiset päätelmät täältä.

                              Ollon ballasteilla ja kondensaattorijohdoilla valot kyllä toimi, vaikkakin n. 5 sekuntia pitkien sytyttämisestä tuli herja palaneista pitkien polttimoista, mutta se herja häviää taas muutaman sekunnin kuluttua.
                              Ei tuotakaan kyllä jaksanut, aina pitkien kytkemisen jälkeen kuuluu *PRLING* ja herjat vilahtaa idrivessä ja mittaristossa.
                              Saakohan E9x koodattua kaukovalotkin xenoneiksi, kuten E46:ssa? Valtuutetun huollon testerillä tuo ei onnistu (olen kysynyt), mutta mitenkäs harrastajavoimin?

                              Toinen juttu on tuo valokuvio, se ei tosiaan ole mistään kotoisin. Valokuvion kirkkain kohta tulee 10 metrin päähän, kauas ei näe mitään kun silmät mukautuvat siihen kirkkaaseen länttiin lähellä.
                              Kun vertaa xenonpolttimon palokammion sijaintia H7 polttimon hehkulankaan, niin huomaa että H7 polttimossa se polttopiste ei olekaan ihan keskellä, vaan 2,5mm keskikohdan alapuolella, xenoneissa se on ihan keskellä. Ja kun umpio on suunniteltu H7:lle niin xenoneilla valonlähde on silloin väärässä kohdassa ja tämä aiheuttaa valokuvion hajoamisen. Miksihän tarvikesarjojen valmistajat ei ole ottaneet tuota huomioon?

                              Noista seikoista johtuen otin xenonsarjan pois ja laitoin pitkille Osram Nightbreaker H7:t, jotka ovat huomattavasti normaaleja halogeneja kirkkaammat ja tuottavat valkoisempaa valoa. (kestävyys on heikompi kuin normaali H7:lla, mutta lähivaloissakin kestävät vuoden/35 000km, pitkillä tietysti kauemmin kun ei niitä jatkuvasti käytetä)
                              Sävyrero xenoneihin on toki edelleen huomattava, mutta noilla näkee huomattavasti paremmin kuin normaaleilla H7 polttimoilla ja valokuvio on kohdallaan.
                              --
                              Sassi
                              - F10 530d
                              - KTM 690 Enduro
                              Ex. E90 330d, E46 330d

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎