Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 ratti täristää jarrutuksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pro_tinnitus
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 273
    • Etelä-Suomi

    E90 ratti täristää jarrutuksessa

    Osaakos joku sanoa mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa ratin täristykseen jarruttaessa?
    Ratti täristää voimakkaasti kevyessä jarrutuksessa , mutta voimakkaassa ei täristä, mistä mahtaisi johtua?
    Lisäksi auto tuntuu hieman puoltavan voimakkaassa jarrutuksessa. Kilometrejä takana 160tkm ja
    alustalle ei ole tehty mitään 100tkm jälkeen. Katsastuksessa ei jarrutesterissä ollut suurtakaan heittoa puolten välillä.

    Epäilen että kiero jarrulevy tai jumittava jarrusylinteri , voisi olla vian aiheuttaja.
    Voisiko jarrujen liukutapit olla jumissa ja herkistely auttaa?
    Tai sitten yksinkertaisesti alustan puslat ovat lopussa ja aiheuttavat tärinää, näin luin jenkkifoorumilta.

    Jos joku osaisi vihjata hyvän kohtuu hintaisen pajan Espoosta jossa vikaa voisi tutkia, olisin kiitollinen .
    Laakkoselle ei näin vanhaa autoa ole järkeä viedä.

    , Tinnitus
    Last edited by pro_tinnitus; 21-08-2010, 12:24. Reason: typot
    E90 320d -05
    EX: Z3 E36/8 3.0i
  • waudeville
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 2089
    • Nokia

    #2
    itellä ainakin täristi juurikin kevyellä jarrutuksella ja nopeus n.80-90 km/h e32:ssa< ja eteen uudet levyt+ palat niin katos. ja autolla oli ajettu about 170000 mittaa jarrulevyn paksuus ettei ole jo alarajoissa
    e34 540ia -94 Batmobile
    candy-king

    ex: e32 735i -89
    e34 525i -89

    Comment

    • jasse
      Bimmer Fanatic
      • May 2003
      • 473
      • Salo , Finland

      #3
      Uutta jarrupalaa+levyä etupyörille ja voisin veikata et tutinat häviää

      Comment

      • 330XD Touring
        Bimmer Rookie
        • Apr 2006
        • 104

        #4
        Laakkoselle ei näin vanhaa autoa ole järkeä viedä. :think
        Poliisi on ystävä

        Comment

        • jasse
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 473
          • Salo , Finland

          #5
          Originally posted by 330XD Touring View Post
          Laakkoselle ei näin vanhaa autoa ole järkeä viedä. :think
          Mä olen tässä tapauksessa pro_tinnitys nimimerkin kanssa 100% samaa mieltä.

          Comment

          • Caddis
            Newbiemmer
            • Jun 2010
            • 13
            • Oulu

            #6
            Nostetaas vanhaa aihetta, kun oireet on suunnilleen samat.

            Eli auto E90 LCI 75tkm ajettuna. 80-90 vauhdeissa ratti täristää. Yli tai alle tuon vauhdin oireet katoaa olemattomiin. Toisinaan moottoritie nopeuksista kevyesti jarruttaessa ratti tärrää vaan ei läheskään aina. Taajama vauhdeissa ei tärinää. Renkaat tasapainoitettu 2 kertaa ja vaihdettu akselilta toiselle, ei vaikutusta.

            Arvauksia viasta? Alustan puslat vai jokin muu? Miten ketjun aloittajalla asia eteni?

            Comment

            • janne[l
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 861
              • Ylöjärvi

              #7
              Originally posted by Caddis View Post
              Nostetaas vanhaa aihetta, kun oireet on suunnilleen samat.

              Eli auto E90 LCI 75tkm ajettuna. 80-90 vauhdeissa ratti täristää. Yli tai alle tuon vauhdin oireet katoaa olemattomiin. Toisinaan moottoritie nopeuksista kevyesti jarruttaessa ratti tärrää vaan ei läheskään aina. Taajama vauhdeissa ei tärinää. Renkaat tasapainoitettu 2 kertaa ja vaihdettu akselilta toiselle, ei vaikutusta.

              Arvauksia viasta? Alustan puslat vai jokin muu? Miten ketjun aloittajalla asia eteni?
              iskarin yläpäät loppu ? Onko kaikki vanteet bemarin orkkiksia ? jos ei ole niin onko varmasti oikea keskireikä tai soviterengas ?
              e46 330i cabriolet
              e91 320d
              e36 328 törpö

              Comment

              • TeemuT
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 329
                • Muhos

                #8
                Samma här...

                Tosin etu levyt ovat keväällä vaihdetut.
                Tilasin eteen vinojen poikkitukien päihin uretaanipuslat mutta pitää vielä varmistaa ensin että alatukivarret ja vinottukivarret eivät ole väljät kuitenkaan samalla kun vaihdan ensin uudet etu iskarit(ihan loppu..)
                Autolla 171tkm takana.
                Samalla kun purkaa niin pitänee kokeille varalta että jarrut ei jumita vaikka olivat keväällä ihan ok kun levyjä vaihdoin.
                -TT-
                F30 320d

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1843
                  • N/A

                  #9
                  minulla täristi vastaavasti aikanaan e46:ssa, kun alalpallot olivat väljät.
                  Nyt:
                  BMW X3 xDrive30e (g01)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  BMW 320i (e30)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • AnttiL
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 61
                    • Helsinki

                    #10
                    Vaikka olisi juuri vaihdetut jarrulevyt niin ei se sitä takaa etteikö ne voisi olla kierot, nimim. kokemusta on...
                    BMW E70 LCI xDrive30d

                    Comment

                    • Casull
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2010
                      • 207
                      • Nivala

                      #11
                      Täällä on myös kokemusta heti uutena umpikieroista (tai oikeammin paksuusheittoisista Brembon takalevyistä).

                      Aikaa myöden tärinä hiukan väheni mutta etujarrut alkoi tärisemään myös.

                      Sitten meni hermot ja annoin täristä.

                      Tärinä väheni merkittävästi kun uusin reaktiotankojen surullisen kuuluisat takapuslat, kumma kun bemarilla ei osata tehdä noita vieläkään.

                      Kunnolliset jarrut autoon sain vasta kun laitoin alle EBC:n uritetut levyt ja Yellow Stuff-palat.

                      Nyt autossa on sellaiset jarrut kuin ne olisi pitänyt jo tehtaalta lähtiessä olla.
                      Ei lopu teho ensimmäisen jarutukseen jälkeen enää...

                      Eli alustan puslat pitää olla kunnossa ja jarrulevyjen ehdottoman tasapaksut ja suorassa napaan nähden. (heitto alle 0,05mm)
                      Lisäksi jarrusatuloiden liukutapit pitää liikkua todella herkästi.

                      Ja sitten se kaikkein tärkein: autoa ei saa koskaan jättää parkkiin kuumien jarrujen kanssa, jäähdyttyään tärisee varmasti.
                      Ja jos seuraavalla reissulla ei tee kunnollista jarrujen uudelleensisäänajoa tai edes muutamaa tehojarrutusta kovemmasta vauhdista, tärinä pahenee aivan varmasti.

                      EBC:n sivuilla on todella paljon tietoa jarruista, kannattaa kahlata läpi jos yhtään kiinnostaa tai on ongelmia tärinän kanssa.
                      Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                      Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                      Comment

                      • Caddis
                        Newbiemmer
                        • Jun 2010
                        • 13
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by janne[l View Post
                        Onko kaikki vanteet bemarin orkkiksia ? jos ei ole niin onko varmasti oikea keskireikä tai soviterengas ?
                        Orkkis vanteet alla. Sen verran tuohon rengaspuoleen tuli muutosta, että kuluneet runflatit lähti alta ja tilalle tuli uudet kumit ilman runflattia. Tämän liikun jälkeen oireet vain paheni. Renkaat tosiaan on tasapainoitettu pari kertaa ja vaihettu myös eri akselille ilman apuja.

                        Marmorille aika varattuna. Saa nähä mitä löytyy...

                        Comment

                        • wibzu
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 149
                          • Muurame

                          #13
                          Originally posted by Caddis View Post
                          Orkkis vanteet alla. Sen verran tuohon rengaspuoleen tuli muutosta, että kuluneet runflatit lähti alta ja tilalle tuli uudet kumit ilman runflattia. Tämän liikun jälkeen oireet vain paheni. Renkaat tosiaan on tasapainoitettu pari kertaa ja vaihettu myös eri akselille ilman apuja.

                          Marmorille aika varattuna. Saa nähä mitä löytyy...
                          Löytykö jotain?
                          E91 320dA -06

                          Comment

                          • Caddis
                            Newbiemmer
                            • Jun 2010
                            • 13
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by wibzu View Post
                            Löytykö jotain?
                            Ei ihan mitään. Renkaiden (tai vanteiden?) piikkiin näillä näkymin menee nämä tärinät. Sinällään erikoista, että renkaiden vaihto eestä<->taakse ja tasapainotukset eivät auttaneet. Pitää seurata tilannetta talvirenkailla, äkikseltään vaikuttas olevan ok.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎