Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 tehot kateissa + kova vinkuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jilvonen
    Bimmer Rookie
    • Feb 2003
    • 78
    • Espoo

    E91 tehot kateissa + kova vinkuminen

    Tänään katosi E91 320D koneesta tehot ja samalla alkoi kuulumaan vinkunaa. Kone käy tyhjäkäynnillä täysin tasaisesti ja vetoa tuntuisi olevan alakierroksilla, mutta kun kierrokset yli 1500, niin alkaa kuulumaan korkea taajuuksista vinkunaa/jurinaa ja veto kateissa. Olisko laturin laakeri hajalla vai turbo mennyt? Jotain muita ideoita?

    Mitään vikavaloja ei ole syttynyt. Autolla ajettu n. 250tkm.
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ahtoputki irti tai revennyt?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jilvonen
      Bimmer Rookie
      • Feb 2003
      • 78
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Ahtoputki irti tai revennyt?
      Pitääpä tarkistella huomenna, tosin aika ahdasta konetilassa => voi olla etten osaa itse tuota tarkistaa :-(

      Tosiaan tehot tippuu aika rajusti joten olisi outoa jos laturin laakerivika voisi aiheuttaa tuollaisen tehohävikin? Nyt joutui käyttämään käsivalintaa automaatissa, että sai tarpeeksi isoa vaihdetta ettei kierrokset nouse liian korkeiksi. Muuten ei saanut 80 km/h nopeutta.

      Jos ahtoputki irti, niin onko turvallista ajella huoltoon?

      Äänestä vielä sen verran, että ääni korkeaa vinkunaa ja hieman vaeltaa riippumatta moottorin kierroksista + hieman kuminen sivuääni. Siksi hieman epäilin josko laturin laakerit entiset => laturi ei tahdo pyöriä => hihna luistaa + tehohäviä. Tosin tuskin laturi voisi aiheuttaa tuollaista tehohävikkiä. Perstuntumalla 1/6 tehot jäljellä :-(

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        #4
        turbosta laakerit paskana, niin ei ahda ja tehot hukassa?
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • Juspa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1241
          • Pori

          #5
          Ahtoputkessa varmasti vuoto. Onhan siellä ihan hyvin tilaa katsoa tilanne, ottaa vain ne moottorin päällismuovit irti. Heti turbolta lähtevä liitos on ainakin hyvä katsoa.
          E70 M-Sport AlpinWeiß 3

          Ex.
          F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
          E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
          E90 320d -05 Schwartz 2
          E36 328i touring -97 Diamantschwartz
          E36 352i -91 Diamantschwartz

          Comment

          • jilvonen
            Bimmer Rookie
            • Feb 2003
            • 78
            • Espoo

            #6
            Kiitos vinkeistä! Ilmoitten tänne kun olen tarkastanut turbon letkut.

            Comment

            • jilvonen
              Bimmer Rookie
              • Feb 2003
              • 78
              • Espoo

              #7
              Katsoin putket läpi ja ehjiltä näyttivät ja tuntuivat => taitaa olla turbo sökönä :-(

              Taitaa olla kallis osa? - saako noita jostain edullisemmin tarvikkeena vai onko aina marmoritiskikamaa?

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                #8
                Originally posted by jilvonen View Post
                Katsoin putket läpi ja ehjiltä näyttivät ja tuntuivat => taitaa olla turbo sökönä :-(

                Taitaa olla kallis osa? - saako noita jostain edullisemmin tarvikkeena vai onko aina marmoritiskikamaa?


                kannattaa nyt ehkä varmistaa se vika ennekö lähtee osia hommaamaan

                tässä yksi vaihtoehto, jos turbo pitää uusia...

                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • jilvonen
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2003
                  • 78
                  • Espoo

                  #9
                  Otin turbon imupuolen letkun irti ja akselissa ei välystä ja roottori pyörii herkästi. Voiko tuosta suoraan päätellä, että turbo on ehjä ja vika muualla? Vai voiko vika olla painepuolen roottorissa? Luulisi, että noilla sama akseli kuitenkin? Turboista mulla ei mitään kokemusta aiemmin...

                  Letkut siis sormituntumalla ehjät, eikä niistä tunnu olevan ilmavuotoja käsikopelolla kun pitää kierroksia koneessa. Mites sit välijäähdytin? Toi on aika suojassa syylärin alla, joten sinne vaikea katsella ja pitäisi olla suht. suojassa kiviltä => vaikea uskoa, että olisi tuossakaan vuotoa.

                  Laakkosella 3 viikon jono huollossa ja autoa ei voi pitää seisomassa noin kauaa.

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Originally posted by jilvonen View Post
                    Otin turbon imupuolen letkun irti ja akselissa ei välystä ja roottori pyörii herkästi. Voiko tuosta suoraan päätellä, että turbo on ehjä ja vika muualla? Vai voiko vika olla painepuolen roottorissa? Luulisi, että noilla sama akseli kuitenkin? Turboista mulla ei mitään kokemusta aiemmin...

                    Letkut siis sormituntumalla ehjät, eikä niistä tunnu olevan ilmavuotoja käsikopelolla kun pitää kierroksia koneessa. Mites sit välijäähdytin? Toi on aika suojassa syylärin alla, joten sinne vaikea katsella ja pitäisi olla suht. suojassa kiviltä => vaikea uskoa, että olisi tuossakaan vuotoa.

                    Laakkosella 3 viikon jono huollossa ja autoa ei voi pitää seisomassa noin kauaa.
                    Siinä on laakeri keskellä ja "potkurit" akselin molemmissa päissä. Poikittaivälystäkin saa olla selvästi, pitkittäisvälystä (sisään-ulos) ei saisi juuri olla. Vaikuttaisi ehjältä...

                    Entäs muovinen imusarja?
                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • jilvonen
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2003
                      • 78
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by Esal View Post
                      Siinä on laakeri keskellä ja "potkurit" akselin molemmissa päissä. Poikittaivälystäkin saa olla selvästi, pitkittäisvälystä (sisään-ulos) ei saisi juuri olla. Vaikuttaisi ehjältä...

                      Entäs muovinen imusarja?
                      Pitääpä tarkistaa myös tuo muovinen imusarja, mutta jotenkin tuntuisi epäloogiselta jos imusarjan vuoto aiheuttaisi painehäviön painepuolella....

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by jilvonen View Post
                        Pitääpä tarkistaa myös tuo muovinen imusarja, mutta jotenkin tuntuisi epäloogiselta jos imusarjan vuoto aiheuttaisi painehäviön painepuolella....
                        Niistä on täällä ollut juttua että on haljennut ja paine on siellä sama kuin turbolta lähtiessäkin. Ahtopaineanturikin on muuten imusarjassa kiinni.
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • jilvonen
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2003
                          • 78
                          • Espoo

                          #13
                          Vian lähde saattoi löytyä! Imusarjassa oleva "mötikkä", johon menee painepuolen putki välijäähdyttimestä taitaa olla jotenkin viallinen. Siellä sisällä lienee joku läppä, joka säätää ilmamäärää/painetta ja tuo venttiili ilmeisestri jumissa => paine nousee turbossa, mutta kone ei saa ilmaa. Tuossa "mötikässä" on jokin venttiilin tapainen, jossa jousi ja tuo siis jumissa. Sain sen kerran auki ja hetken toimi taas kuten pitääkin.

                          Mikä tuo mötikkä on ja miten tuota venttiiliä ohjataan? Olisiko turbolta jokin letku irti joka ohjaa tuota hässäkkää?

                          Comment

                          • uijui
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 172
                            • suomi

                            #14
                            Originally posted by jilvonen View Post
                            Vian lähde saattoi löytyä! Imusarjassa oleva "mötikkä", johon menee painepuolen putki välijäähdyttimestä taitaa olla jotenkin viallinen. Siellä sisällä lienee joku läppä, joka säätää ilmamäärää/painetta ja tuo venttiili ilmeisestri jumissa => paine nousee turbossa, mutta kone ei saa ilmaa. Tuossa "mötikässä" on jokin venttiilin tapainen, jossa jousi ja tuo siis jumissa. Sain sen kerran auki ja hetken toimi taas kuten pitääkin.

                            Mikä tuo mötikkä on ja miten tuota venttiiliä ohjataan? Olisiko turbolta jokin letku irti joka ohjaa tuota hässäkkää?

                            http://tinyurl.com/36jrsca
                            Tuossa kuvassas näkyy vaan egr venttiili. Jos sen edessä on se läppähässäkkä joka löytyy toisesta kuvasta, niin se on DPF:ää varten..

                            Comment

                            • jilvonen
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2003
                              • 78
                              • Espoo

                              #15
                              Auto oli tänään Bemu Oy:llä Tuusulassa tarkistuksessa ja tuomiona viallinen turbo. Akseli oli ihan väljä joka suuntaan. Uusi turbo + työt 1500 euroa, eli samaa hintatasoa, mitä Espoon Laakkosella olisi ollut, mutta nyt auto pitäisi olla valmiina viimeistään tämän viikon perjantaina. Laakkosella olisi joutunut odottamaan parikin viikkoa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎