Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330d -06 apukuskin puolelle kylmää lämppäristä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kimmo-R
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 400
    • Tampere

    E91 330d -06 apukuskin puolelle kylmää lämppäristä

    Viiden ongelmattoman riisikupin jälkeen alkaa bemariin siiryminen vaikuttaan melko huonolta idealta. Vikaa ollut siellä täällä ja nyt kovimpien pakkasten iskiessä ja itse pidemmän siivun hanttarin puolella istuneena huomasin ettei toiselle puolelle tule laisinkaa lämmintä. Sellaista kylmänhaaleaa ainoastaan ja -25 pakkasella alkaa lasitkin jäätyä toisen puolen. 16C kun säätää tallinlämmössä niin alkaa tuleen vieläkin kylmempää mutta täysille kääntäessä jämähtää haalealle. Haulla löytyi vanhemmista peleistä vesiventtiilivikaa, mutta onko kellään E90/91 ollut moista vikaa?

    Kysymys lähinnä kuuluu missä moinen venttiili mahtaa sijaita? Iskaritolpan kupeessa on vesikierron/taukolämmittimen moottori, mutta siihen tulee ja siitä lähtee vain yksi letku. Samoin tulipellin läpi näyttäs vaan menevän ja tulevan. Voisko venttiili olla kojelaudan puolella, tuntus et sinne aika paha päästä käsiksi. Realoem ei kanssa paljoa auta sijainnin suhteen.
    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
    --Audiokit.fi--
    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
    BMW i4 M50 Supercharged -23
    BMW i3 60Ah -14
  • Kimmo-R
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 400
    • Tampere

    #2
    Eikö kellään ole vinkkiä mistä tota venttiiliä lähtis purkamaan? Pitäis joulun pyhiks lähtee reissuun 3kk muksun kaa ja aika pakkasia lupas ni tulee vähän kiirus korjata. Lisäyksenä vielä, että molemmat termarit vaihdettiin justiisa ad korjaamon toimesta, niin luulis että on ilmattu kunnolla. En kyllä osaa sanoa oliko vikaa tätä ennen ku auto on tuore tuttavuus.

    EDIT: Töistä kotiin tullessa piilovalikosta katoin niin moottorin lämmöt ei nousseet 15km matkalla kun 68C ja jämähti siihen, eikä pakkasta ole kuin -10C. Voiskohan tässä olla nyt joku juttu että jos ei lämpene niin rajoittaa matkustajalle tulevaa lämpöä? Tartteekoha tuo talvella pahvin syylärin eteen kun termareiden vaihdon jälkeen kyllä nousi plussakeleillä sinne 90C (sitä ennen max 80C).
    Last edited by Kimmo-R; 20-12-2010, 17:43.
    Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
    --Audiokit.fi--
    BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
    BMW i4 M50 Supercharged -23
    BMW i3 60Ah -14

    Comment

    • Vesper
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 240
      • Vantaa

      #3
      Liian kylmänä käy edelleen, tai sitten olet ajanut tuon
      15km matkan todella hidasta vauhtia. Omassa kärryssä motarilla
      moottorin lämmöt -15C:n lämpötilassa noin 85-astetta.

      Comment

      • Kimmo-R
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 400
        • Tampere

        #4
        Onkohan nämä osakuvat saman järjestelmän eri versioista, kun itselläni näyttäisi olevan:

        Ja toisessa kuvassa:


        Molemmissa on samalla kohtaa tuo sähkömoottori ja letkut menevät samanlailla kennolla, mutta toisesta puuttuu tuo independent heating valve.

        Toinen kysymys onkohan E9x automaatissa lämmönvaihdinta/termaria joka toisessa langassa 5-sarjalaisissa ainakin ollut joillan syynä. En oikein kuvista löytänyt?

        Ja mistäköhän löytyy ilmausruuveja jos sitä vielä koittais?
        Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
        --Audiokit.fi--
        BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
        BMW i4 M50 Supercharged -23
        BMW i3 60Ah -14

        Comment

        • Kimmo-R
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2010
          • 400
          • Tampere

          #5
          Pahvit syylärin eteen ja pikkasen pidempi lenkki ni noushan ne lämmöt 85C, varmaa ois enempikin mutku oli 80 aluetta niin eiköhän tuo ole ihan ok. Viileetä puhaltaa silti apparin puolelle. Vesiventtiili siis yhä kysymysmerkkinä, ja missä se on kun ei ainakaan taukolämmittimen sähköpumpun alla?
          Kuuluukohan sen sähköpumpun pyöriä aina auton ollessa käynnissä? Taukolämmitintä kokeiltaessa se ei ainakaan lähtenyt surisemaan ennenkun napautti pikkasen kylkeen eli jotain häikkää siinäkin.
          Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
          --Audiokit.fi--
          BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
          BMW i4 M50 Supercharged -23
          BMW i3 60Ah -14

          Comment

          • uijui
            Bimmer Rookie
            • Jun 2010
            • 172
            • suomi

            #6
            Originally posted by Kimmo-R View Post
            Pahvit syylärin eteen ja pikkasen pidempi lenkki ni noushan ne lämmöt 85C, varmaa ois enempikin mutku oli 80 aluetta niin eiköhän tuo ole ihan ok. Viileetä puhaltaa silti apparin puolelle. Vesiventtiili siis yhä kysymysmerkkinä, ja missä se on kun ei ainakaan taukolämmittimen sähköpumpun alla?
            Kuuluukohan sen sähköpumpun pyöriä aina auton ollessa käynnissä? Taukolämmitintä kokeiltaessa se ei ainakaan lähtenyt surisemaan ennenkun napautti pikkasen kylkeen eli jotain häikkää siinäkin.
            Se taukolämmitin tuntuu ryytyvä näissä. Inpalla näkin monenmoista sieltä lämmityslaitteistosta. Se on muuten ainakin näissä pienissä 90 sarjalaisissa denson tekemä, luulis toimivan...

            Comment

            • uijui
              Bimmer Rookie
              • Jun 2010
              • 172
              • suomi

              #7
              Originally posted by uijui View Post
              Se taukolämmitin tuntuu ryytyvä näissä. Inpalla näkin monenmoista sieltä lämmityslaitteistosta. Se on muuten ainakin näissä pienissä 90 sarjalaisissa denson tekemä, luulis toimivan...
              Ja lisätään, että onkohan näissä tuo lämmönsäätö tehty ilmanohjauksella, vai vesiventtiilillä. Joissain laitteissa ilmaa ohjataan vaan ohi lämmityskennon, ja vesiventtiiliä ei ole ollenkaan. Näin voisi olla, kun on tuo kuuma - kylmä säädinkin esim. siinä keskikonsolissa.

              Comment

              • Kimmo-R
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 400
                • Tampere

                #8
                Nostetaas tätä kun vika yhä mysteeri ja pakkaset kiristyy. Sen verta selvittänyt, että ilmanohjaus toimii ns. sekoittajaläpillä seuraavasti:

                "The air-mass flow is fed through the evaporator. As this happens, the air-mass flow is cooled and dried (providing the air-conditioning system is switched on). The mixer flap then feeds the air-mass flow completely or in part over the heating system heat exchanger and the electric auxiliary heater (depending on the desired temperature value set at the IHKA control panel). The air flows are subsequently mixed again. The air-mass flow is then fed through the ventilation flaps and into the vehicle interior."

                Eli suomeksi yks läppä sekoittaa ennen lämppärin kennoa joka sitte jaetaan kummallekkin puolelle tarpeen mukaan. Kaikesta säädöistä, anturiarvoista ja laskentahommista vastaa ohjauspaneeli (IHKA).

                Jenkkifoorumilta löytyi vastaava tapaus, joka korjaantu kennon vaihdolla. Itse en kyllä tätä usko mitenkään kerta eka sekoitus on molemmille sama ennen kennoa, vaan vika korjaantunut kaiken purkamalla ja kasaamalla ja uudelleenkoodaamalla.
                Epäilys oli sitten, että apukuskin puolelle jakeleva läppä ei aukea tarpeeksi. No purin sen verran että sain moottorin irti ja testasin käsin, että liikerata on sama päästä päähän mitä kiinni ollessa lämmönsäätöä laidasta laitaan säätäen.

                Vianhaku jatkuu siis, mutta joku seuraavista on ilmeisesti ongelma: joku läppä ei toimi kuten pitäisi (sähköinen tai mekaaninen vika, testerillä re-address flaps?). Säätöpaneeli on sökö, tai joku lämpöanturi antaa virhedataa ja IHKA luulee että apparin puolella liian kuuma.

                Linkki koko systeemin kuvaavaan pdf:ään: http://tinyurl.com/E90-climate
                Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                --Audiokit.fi--
                BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                BMW i4 M50 Supercharged -23
                BMW i3 60Ah -14

                Comment

                • Kimmo-R
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 400
                  • Tampere

                  #9
                  Alkaa taas olemaan ajankohtainen. Tilasin ja vaihdoin ilmastoinnin paneelinkin ei vaikutusta. Jenkkilän foorumeilla näyttävät olevan päätyneet tukkeutuneeseen kennoon, e90post:issa jopa DIY kennon vaihdosta, vaivanen 2 päivän työ jos on kylmäainevehkeet prkl
                  Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                  --Audiokit.fi--
                  BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                  BMW i4 M50 Supercharged -23
                  BMW i3 60Ah -14

                  Comment

                  • uijui
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2010
                    • 172
                    • suomi

                    #10
                    Ootko kattonut Inpalla? Se näyttää oikeasti todella paljon, miten läpät on, miten virtaa mistäkin kanavasta.

                    Comment

                    • Kimmo-R
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 400
                      • Tampere

                      #11
                      Päivitellääs tännekkin että vika korjattu. Lämppärin kenno sieltä oli puoliks tukossa ja merkkiliike vaihto. Ohjeaika hommalle 8 tunnin hujakoilla.
                      Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                      --Audiokit.fi--
                      BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                      BMW i4 M50 Supercharged -23
                      BMW i3 60Ah -14

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎