Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 330d M57N2 huohotin, sen rakenne ja jääongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Casull
    Bimmer Fanatic
    • May 2010
    • 207
    • Nivala

    E90 330d M57N2 huohotin, sen rakenne ja jääongelmat

    Eli allekirjoitukseni autossa on tuo otsikossa mainittu moottori.

    Tuosta poksahti turbo kuukausi sitten 33 asteen pakkasella, keräsi jäätä jonnekkin ja jää irrotessan rikkoi siivet turbosta.

    Purkamisen tiimellyksessä avasin myös huohottimen josta puuttui suodatin sisältä.
    Ajattelin rikkoutumisen johtuneen siitä, samoin imusarjan ja koko imuputkiston suhteettoman runsaan öljyisyyden.

    Tilasin tuohon huohottimen suodattimen mutta tänään marmorilla käydessäni paketista paljastui vain pelkkä kansi, osa 11 http://www.realoem.com/bmw/showparts...34&hg=11&fg=15

    Meinasivat (Kustcar Kokkola) ettei tuohon kuulukkaan tulla mitään suodatinta eli moottorin vissiin sitten kuuluukin syytää huohottimen kautta öljyä imusarjaan.

    En usko.

    530:ssä on tuo huopamalli, osa 15:



    320:ssä tuo separaattorimalli:


    Miksei tuossa mun autossa muka kuulu olla mitään suodatinta/öljysumunerotinta ja muissa kuuluu?

    Sopiikohan tuohon mun autoon mikään noista pelkistä suodattimista, kopat näyttäs kuitenkin olevan kaikki eri varaosanumerolla eri moottoreissa.
    Mun autossa oli myös selkeä paikka jonkinlaiselle suodattimelle.

    Tuossa suodattimen/huohottimen kotelossa on myös jokin kalvoventtiili jossa on letkun paikka mutta minulla tuohon ei letkua tule.
    Siinä pitäs olla kuulemma vain pelkkä tulppa.
    Eli koko venttiili on ihan turhaan siellä?
    Ventiili tarvis nimittäin paineen sulkeutuakseen.

    Sanoivat varaosaliikkeessä että huohotinputken lämmitin on ainoa ratkaisu estää turboa hajoamasta uudelleen pakkasen takia.

    Ärsyttää kun en nyt tiedä mitä tuon kanssa tekisi. En ainakaan uskalla enää ajaa tuolla jos pakkanen laskee johonkin pariinkymmeneen.
    Last edited by Casull; 04-02-2011, 21:39.
    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Sinne ei kuulu mitään suodatinta tai separaattoria. Jotenkin se on vaan tehtaalla suunniteltu toimimaan ilman. Lieneekö laskeskeltu öljysumun määrä niin alakanttiin..
    Sen kalvoventtiilin päässä olevaa aukkoa ei saa tulpata, siitä kalvon toiselle puolelle pääsee vaikuttamaan ulkoilmanpaine. Se on tarkoituksella auki.
    ---

    Comment

    • Jamppa1983
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 739
      • Pirkanmaa

      #3
      Saannollinen puhdistus on varmaan paras keino. Esim ennen talvea tai vaikka park kertaa talvessa. Kun ei ole vetta / paskaa huohotin putkessa niin ei siella ole myoskaan mita jaatya.
      Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

      M3 e90 & "M3" e30 turbo

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Onko näihin vielä laitettavissa se huohotinpalikka viimeiseen mutkaan? Taitaa ruveta aukenemaan miksi vain siinä mutkassa on lämmitys, ehkä se kerää jääkikkaretta siihen kun kylmä ulkoilma menee turbolle :think
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Casull
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 207
          • Nivala

          #5
          Originally posted by -Tapi View Post
          Sinne ei kuulu mitään suodatinta tai separaattoria. Jotenkin se on vaan tehtaalla suunniteltu toimimaan ilman. Lieneekö laskeskeltu öljysumun määrä niin alakanttiin..
          Sen kalvoventtiilin päässä olevaa aukkoa ei saa tulpata, siitä kalvon toiselle puolelle pääsee vaikuttamaan ulkoilmanpaine. Se on tarkoituksella auki.

          Näin mulle selitettiin varaosatiskilläkin.
          Kovasti vain häiritsee että miksi vanhemmissa moottoreissa ko suodatin on, huohotinhan on rakenteeltan täsmälleen samanlainen.

          Kalvoventtiili on myös tuollaisenaan täysin turha jos kerran siihen ei kuulu tullakkaan mitään letkua. (mikä sinällään on hyvä, eipähän tarvi mun alkaa arvailla että mikä letku siitä puuttuu)

          Öljysumua on kyllä menny imusarjaan aika paljon, koko imupuoli oli ihan märkä jokapaikasta.
          Öljymerkilläkin on kyllä varmasti vaikutuksensa, moottoripyörässä tuon olen huomannu. Toisilla öljyillä huohottimesta tippuu öljyä, toisilla ei.
          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Originally posted by Casull View Post
            Kalvoventtiili on myös tuollaisenaan täysin turha jos kerran siihen ei kuulu tullakkaan mitään letkua.
            Ei ihan turha, toinen puoli venttiilistä on kampikammion "hallitun" alipaineen puolella ja toinen ulkoilmassa. Se kalvo toimii siten ettei se päästä alipainetta tai ylipainetta kampikammiossa yli/ali suunnitellun. Ulkoilma toimii referenssinä kalvolle.
            ---

            Comment

            • MakeH
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1170
              • Vantaa

              #7
              Voisiko tuo jää tulla kuitenkin coolerista, kuten esim VW konsernin autoissa?

              Comment

              • JTP
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 506
                • Hpj

                #8
                Originally posted by MakeH View Post
                Voisiko tuo jää tulla kuitenkin coolerista, kuten esim VW konsernin autoissa?
                Ilmahan virtaa turbolta cooleriin päin, joten tuskin coolerista irronneet jääkikkareet ainakaan turbon siipiä rikkoisivat...:think
                e90 330i lci -09
                Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #9
                  Originally posted by MakeH View Post
                  Voisiko tuo jää tulla kuitenkin coolerista, kuten esim VW konsernin autoissa?
                  Taitaa VAGinoissa olla ongelmana sylinteriin päätyvän veden määrä eikä varsinaisesti jää? Ja kuten jo yllä mainittiin, jos jää päätyy turbolle coolerilta niin kone on jo aika huonossa iskussa jos se ei jäätä jaksa sulattaa sylintereissä ;-)
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • MakeH
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1170
                    • Vantaa

                    #10
                    Joo aika hyvä ajatuskatkos meikäläisellä!

                    Mutta mites tuo tuloilmapuoli, onko sinne mahdollisuus pakkautua lunta jos ajetaan paksussa hangessa?

                    Comment

                    • Matson^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2113
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by MakeH View Post
                      Joo aika hyvä ajatuskatkos meikäläisellä!

                      Mutta mites tuo tuloilmapuoli, onko sinne mahdollisuus pakkautua lunta jos ajetaan paksussa hangessa?
                      Hmm.. tuliko taas ajatuskatkos? Vai missäs se ilmanputsari oli
                      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                      | Nissan Navara TREK-1 |
                      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        #12
                        Kyllä se sulanut lumi putsarin läpi vetenä pääsee, mutta onko siellä paikkaa kertyä ja sulaa?

                        Kaukaa haettua, mutta en oikein usko huohottimestakaan jään irtoavan.

                        Comment

                        • JTP
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2008
                          • 506
                          • Hpj

                          #13
                          Originally posted by MakeH View Post
                          Kyllä se sulanut lumi putsarin läpi vetenä pääsee, mutta onko siellä paikkaa kertyä ja sulaa?

                          Kaukaa haettua, mutta en oikein usko huohottimestakaan jään irtoavan.
                          Kriittisin paikka jään muodostumiselle lienee huohotinputken ja ilmanputsarilta turbolle menevän imuilmaputken liitoskohta.
                          Kovan ilmanvirtauksen johdosta huohotinputkesta tuleva vesihöyry mahdollisesti jäätyy tuohon liitoksen seutuville. Tuon jäätymisen estäminenhän lienee tarkoituksena tuohon liittymäkohtaan asennettavalla lämmitysvastuksella, joka on osa n:o 8 alla olevassa linkissä
                          e90 330i lci -09
                          Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                          Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎