Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 sähköinen vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thy
    Newbiemmer
    • Feb 2011
    • 6
    • Suomi

    e91 sähköinen vetokoukku?

    Ensin lyhyt esittely. Minulle on tuloillaan 2005 320da saksasta. Maanantaina se pitäs mennä satamasta noutamaan.

    Välittäjä soitteli auton viereltä että muuten hyvä, mutta oli erehtynyt painamaan vetokoukun esille ja se oli jumittunut niin että ei mee takas eikä ilmeisesti ole jotenkin lukittunut paikalleen. Ajotietokone pitää kuulemma sellasta pimputusta että saattaa ruveta ärsyttämään jo reilun 200km kotimatkalla. Välittäjä oli yrittänyt saada pikahuollosta aikaa saksassa, mutta ei ollut heti päässyt huoltoon ja satamaan oli kiirus niin se ajeli pimputuksineen sen matkan.

    Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä mistä moiselle löytyisi sulake tms pika ratkaisu millä sen saisi hiljaiseksi ennen kun pääsee kotiin ja syventymään aiheeseen / viemään autoa pajalle?

    ps. eka viesti foorumille ja sekin vika paikkaan, ehkä toi ongelmat osio olisi ollut oikeampi... ei taida saada ite siirrettyä?
    Last edited by thy; 15-04-2011, 21:51.
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1462
    • Area 03

    #2
    Originally posted by thy View Post
    Ensin lyhyt esittely. Minulle on tuloillaan 2005 320da saksasta. Maanantaina se pitäs mennä satamasta noutamaan.

    Välittäjä soitteli auton viereltä että muuten hyvä, mutta oli erehtynyt painamaan vetokoukun esille ja se oli jumittunut niin että ei mee takas eikä ilmeisesti ole jotenkin lukittunut paikalleen. Ajotietokone pitää kuulemma sellasta pimputusta että saattaa ruveta ärsyttämään jo reilun 200km kotimatkalla. Välittäjä oli yrittänyt saada pikahuollosta aikaa saksassa, mutta ei ollut heti päässyt huoltoon ja satamaan oli kiirus niin se ajeli pimputuksineen sen matkan.

    Olisiko kenelläkään antaa vinkkiä mistä moiselle löytyisi sulake tms pika ratkaisu millä sen saisi hiljaiseksi ennen kun pääsee kotiin ja syventymään aiheeseen / viemään autoa pajalle?

    ps. eka viesti foorumille ja sekin vika paikkaan, ehkä toi ongelmat osio olisi ollut oikeampi... ei taida saada ite siirrettyä?
    Itsellä jumittanut koukku muutamaan otteeseen.Kun vikatila päällä,niin paina avaus nappia ja samalla "rynkytä" / vedä koukkua alaspäin,niin pitäisi muutaman kerran jälkeen tipahtaa lukituksesta.Kuuntele kun mekanismi yrittää aukaisua ja silloin kunnon "tempaisu"Sitten vaan koukku esiin ja kunnon pajauksella paikoilleen ja jälleen vapautus ja koukku piloon.

    Toi kääntyvä koukku tuppaa jumittelemaan,kun sitä ei usein käytä.
    Last edited by b mutteri kasa; 16-04-2011, 09:13.
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • thy
      Newbiemmer
      • Feb 2011
      • 6
      • Suomi

      #3
      Juuh ei auttanut rynkytys eikä mikään, kyllä se sitkeästi pimpotteli koko matkan. Pajalla käytin ihmeteltävänä, niin joku osa(jonka kerkesin jo unohtaa) on sieltä rikki ja tietysti osaa ei ollu hyllyssä. No osa on tilattu ja saavat vaihtaa sen ens viikon alussa. Itse lähden viikoksi reissuun sopivasti niin auto joutaa olemaan kyllä paikallisella bemarilla vaikka viikon....

      Muuten auto vaikutti kyllä oikein mukavalla ja mielestäni pimputusta lukuunottamatta oli ihan hiljainenkin.

      Comment

      • Homebrew
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 351
        • Paimio

        #4
        Itellä meni nyt sitten samalla tavalla vetokoukku. Heiluu vaan kuin hullun **lkku eikä lukitu kumpaankaan ääriasentoon. Kokeilin myös antaa vähän iskua ja heittää lubricanttia väliin, mutta ei tapahdu mitn. Onko jollain tarkempaa havaintoa mikä osa sieltä antautuu? Tarvis varmaan taas vierailla kaverin pajalla ja ottaa toi auki.
        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
        Ex. E91 330d -07

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 351
          • Paimio

          #5
          Originally posted by Homebrew View Post
          Itellä meni nyt sitten samalla tavalla vetokoukku. Heiluu vaan kuin hullun **lkku eikä lukitu kumpaankaan ääriasentoon. Kokeilin myös antaa vähän iskua ja heittää lubricanttia väliin, mutta ei tapahdu mitn. Onko jollain tarkempaa havaintoa mikä osa sieltä antautuu? Tarvis varmaan taas vierailla kaverin pajalla ja ottaa toi auki.
          Tuota tarkemmin pohdittua ja netistä tutkittua tuli sellainen mielikuva, että tuossa pitäis olla suht simppeli toteutus. Eli ymmärsin niin että siellä on jousellinen lukitustappi, jonka sähkömoottori vapauttaa napista painettaessa ja jousen pitäisi painaa se takaisin kiinni. Itselläni varmaan tuo liukutappi vaan on niin jumissa ettei jousi jaksa painaa sitä kiinni. Pitänee vielä yrittää heittää CRC:tä ja voiteluainetta sinne väliin ja antaa kohdistettua iskua tapin kohdalle, jos se vaikka sieltä irtoais.. Ja tarvii muutenkin ottaa vakiohuoltokohteeksi että ajoittain rasvaisi tapin uudestaan..
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • b mutteri kasa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1462
            • Area 03

            #6
            Kannattaa toisiaan käytellä sitä koukkua.Itse en ole useasti tarvinnut koukkua,mutta esim.talven aikana olen sen muutamia kertoja vapauttanut jottei paska jumita kääntyvää koukkua.Itsellä kerran mennyt jumi/vika tilaan mutta sain sen toimimaan niin kuin edellä kerroin.
            BMW F11 530 dA VOLL
            Carbon-schwarz Metallic

            BMW E30 325i Sport

            Comment

            • Homebrew
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2011
              • 351
              • Paimio

              #7
              Originally posted by Homebrew View Post
              Tuota tarkemmin pohdittua ja netistä tutkittua tuli sellainen mielikuva, että tuossa pitäis olla suht simppeli toteutus. Eli ymmärsin niin että siellä on jousellinen lukitustappi, jonka sähkömoottori vapauttaa napista painettaessa ja jousen pitäisi painaa se takaisin kiinni. Itselläni varmaan tuo liukutappi vaan on niin jumissa ettei jousi jaksa painaa sitä kiinni. Pitänee vielä yrittää heittää CRC:tä ja voiteluainetta sinne väliin ja antaa kohdistettua iskua tapin kohdalle, jos se vaikka sieltä irtoais.. Ja tarvii muutenkin ottaa vakiohuoltokohteeksi että ajoittain rasvaisi tapin uudestaan..
              Tuli eilen tutkittua tuota koukkua lisää. Saatiin käytettyä moottoria syöttämällä sille sähköt ulkoa ja saatiin lukittumaan paikoilleen kumpaan tahansa päähän. Kytkimessä vilkkuu edelleen punainen valo, tosin napista pitkään painamalla saa lukituksen vapautettua, mutta ei kuitenkaan takaisin kiinni. Vaikka koukun saa lukittumaan, niin auto aloittaa valituksen heti kun laittaa käyntiin, joten anturi taitaa olla pashana. Ja se on sopivasti tuolla moottorin sisällä, joten pitäis katella uutta moottoria siihen.

              Väliaikaisesti nappasin pari sulaketta irti, niin ei tule kauhean pahaa valitusta, yksi kilautus vaan koukun sähköistä. Toinen vaihtoehto olis maadottaa toinen sensorin kahdesta sense-karvasta ja katsoa josko valitukset lähtis sillä(netistä löytyi retrofit-ohje E90 koukulle ja siellä oli myös kytkentäkaavio, sensorille tulee 2 senseä ja maa). Vielä epäilyttävämmän ratkaisun saisi aikaan jos laittaisi pari kytkintä takakonttiin ja naksuttelisi niistä sopivan tilan aina sensoreille, tällöin koukkua voisi jopa käyttää..

              Mahtaakohan tuon moottorin saada irti ilman puskurin irroitusta? Yhden kuusiokoloruuvin tuolta löysin, mutta voiskohan se lukitustappi olla toinen kiinnitys? Löytyykö joltain tarkempaa räjäytyskuvaa koukun rakenteesta? RealOEM kuvasta ei saa mitään irti..
              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
              Ex. E91 330d -07

              Comment

              • Kema
                Bimmer Rookie
                • Apr 2011
                • 71
                • Oulu

                #8
                Voiko tuollaista koukkua muuten jälkiasentaa?

                Comment

                • Homebrew
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2011
                  • 351
                  • Paimio

                  #9
                  Netistä löytyy ainakin ohjeet jälkiasennukseen: http://www.bmw-club.dk/uploads/files...C3%A6k_EBA.pdf

                  Takaisin ongelmaan:
                  Sain tänään testattua että anturiviastakaan ei ole kyse (laitoin kytkimet anturien tilalle ja kokeilin kaikkia mahdollisia yhdistelmiä, ei apuja).

                  Sulakkeet on myös kunnossa, joten siitä ei ole kyse. Seuraava mahdollinen vikakohde on kontrolliboxit. Löytyiskö Turun suunnalta kääntyvän koukun omaavaa halukasta kokeilemaan noita boxeja ristiin? Toki korvaan vaivan jos löytyy vapaaehtoinen!
                  Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                  Ex. E91 330d -07

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #10
                    Originally posted by Homebrew View Post
                    Netistä löytyy ainakin ohjeet jälkiasennukseen: http://www.bmw-club.dk/uploads/files...C3%A6k_EBA.pdf

                    Takaisin ongelmaan:
                    Sain tänään testattua että anturiviastakaan ei ole kyse (laitoin kytkimet anturien tilalle ja kokeilin kaikkia mahdollisia yhdistelmiä, ei apuja).

                    Sulakkeet on myös kunnossa, joten siitä ei ole kyse. Seuraava mahdollinen vikakohde on kontrolliboxit. Löytyiskö Turun suunnalta kääntyvän koukun omaavaa halukasta kokeilemaan noita boxeja ristiin? Toki korvaan vaivan jos löytyy vapaaehtoinen!
                    Boxi lienee samanlainen e90:ssä? Jos on, niin täällä voi kokeilla, kunhan mun ei tartte kun kattoa sivusta
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • Homebrew
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2011
                      • 351
                      • Paimio

                      #11
                      Originally posted by touring39 View Post
                      Boxi lienee samanlainen e90:ssä? Jos on, niin täällä voi kokeilla, kunhan mun ei tartte kun kattoa sivusta
                      Sait yv:tä! Boxit pitäis kyllä sopia ristiin.
                      Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                      Ex. E91 330d -07

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5428
                        • S:t Karins

                        #12
                        Mulla e60:ssa on moduuli numerolla:

                        71606793271

                        Mut taitaa olla eri sulla?
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • Homebrew
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2011
                          • 351
                          • Paimio

                          #13
                          Originally posted by Tommix View Post
                          Mulla e60:ssa on moduuli numerolla:

                          71606793271

                          Mut taitaa olla eri sulla?
                          Jep, on eri numero, olikos E6x:ssä täysin sähköisesti kääntyvä koukku? E9x se vaan tipahtaa alas ja tarvii ite kääntää jompaankumpaan suuntaan että lukittuu...

                          Mulla noi modulien numerot on
                          71606773731(Steuergerät AHV schwenkbar)
                          61359111947(Anhängermodul)
                          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                          Ex. E91 330d -07

                          Comment

                          • Tommix
                            BTCF Member
                            • Dec 2006
                            • 5428
                            • S:t Karins

                            #14
                            Originally posted by Homebrew View Post
                            Jep, on eri numero, olikos E6x:ssä täysin sähköisesti kääntyvä koukku? E9x se vaan tipahtaa alas ja tarvii ite kääntää jompaankumpaan suuntaan että lukittuu...

                            Mulla noi modulien numerot on
                            71606773731(Steuergerät AHV schwenkbar)
                            61359111947(Anhängermodul)
                            Joo, täysin sähköinen on...
                            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                            Comment

                            • Homebrew
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2011
                              • 351
                              • Paimio

                              #15
                              Tuli tänään käytyä touring39:n luona kokeilemassa omaa boxia hänen autoonsa.. Ongelma toistui, eli vikaa varmaankin boxissa... Huomenna boxille juotostarkastus ja kokeilu ja jos ei auta niin uutta osaa tilaukseen. Kiitoksia vielä touring39:lle auton luovuttamisesta koekaniiniksi
                              Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                              Ex. E91 330d -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎