Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320Da ulvoo eikä kiihdy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    #31
    Originally posted by alvin View Post
    Mulla 320dA 2007 (190tkm) pitää kylmänä sellasen vienon sireenin soinnin, noin 1500 rpm ylöspäin. Lämpimänä ei juurikaan äännä.

    Kuuntelutin ääntä sekä Laakkosellä että Salvassa. Salvan kommentti "turbo väljä, vaihtoon". Laakkosen kommentti "normaalia turbon ääntelyä, ei vielä tarvetta korjaukselle".

    Että odotellakko savumerkkejä vai vaihtaa jo etukäteen... Palstaa lukemalla tuntuisi aika tyyppivialta.
    -A-
    Itselläni oli E91 330d:ssä turbossa noin 1200rpm ylöspäin sellainen etäiseltä poliisiauton sireeniltä kuulostava vinkuminen. Ääni muuttui turbon paineiden mukaan. Oli kuitenkin aika hiljainen, kuului vain tyhjäkäynnillä ja alle 40 km/h nopeuksissa. Osoittautui että imupuolen siipien kärjistä oli paloja lohjennut jostain syystä, muuten turbo toimi hyvin ja akseli kunnossa. Vaihtoon meni ja uuden hommasin turboladerista Saksasta.

    Toiselta foorumilta löytyy tarinaa tuosta turbosta, kuvia kans: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php...=2376&start=20
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

    Comment

    • Hiace
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2011
      • 1203
      • Helsinki/Joensuu

      #32
      Originally posted by Numa80 View Post
      Eilen rampilta kiihdyttäessä bemu teki samat kuin RikuBMWllä. Yhtäkkiä veto pois ja alkoi kuulua sireenin ujellus, ujellus kasvoi kaasua painettaessa. Matalilla kierroksilla isolla vaihteella pystyi ajamaan niin ettei häpeä pakottanut pysähtymään. Aivan kuin letkunpää olisi pullahtanut irti ja paineet hävinny.
      Tänään purin letkut ja putket pois ja niissä ei näkynyt vuotorikkoja. Turbon siipeä pyörittäessä se lonksuu hieman akselin suunnassa ja 1-2 mm sivusuunnassa. Aika väljä on tai se akseli on toisesta päästään sökö?

      Kuinka paljon välystä turbossa sais olla? Ja onko Vesperillä antaa linkkiä Saksan varaosamaailmaan? Jos tilais sieltä sen turbon ja vaihtais ite, kun ei tuo kummoiselta tempulta vaikuta.
      Itsekin suosittelen tuota turbolader.net:iä jos turbo menee vaihtoon. Nopea asiakaspalvelu sähköpostilla ja turbo tuli 330d:n (E91) viikossa. Hinta oli 950+50e postit.
      F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

      Comment

      • Numa80
        Newbiemmer
        • Jan 2012
        • 7
        • Lempäälä

        #33
        Originally posted by Hiace View Post
        Itsekin suosittelen tuota turbolader.net:iä jos turbo menee vaihtoon. Nopea asiakaspalvelu sähköpostilla ja turbo tuli 330d:n (E91) viikossa. Hinta oli 950+50e postit.
        Hinta oli noussut sen parikymppiä, 1035 €uroa maksoi uus turbo kotiovelle tuotuna. Kiitos vinkistä!

        Laakerit siitä omasta oli menneet ja uudella tuli kuntoon. Turbon vaihto onnistuu taivasalla räntäsateessa itsetehden kunhan varaa aikaa noin 1vk purkamiseen ja 1pv kasaamiseen. Homma nopeutuu jos on poutapäiviä, vaihto-osa ja uudet tiivisteet valmiina, 12 kokoa oleva 12 kulmainen hylsy pakosarjassa olevia kiinnityspultteja varten ja perus hylsysarjat 1/2 ja 1/4 pitkillä jatkovarsilla. Ei kannata hämääntyä, kun uuden turbonkin akseli valskaa sivusuunnassa sen millin pari. Öljynpaine sen vissiin keskittää. Akselin pituussuuntaista välystä ei saa olla.
        E91 320d 2006

        Comment

        • tpohto
          Newbiemmer
          • Jan 2011
          • 2
          • Revonlahti

          #34
          turbo paskana

          ..meni männä viikolla e91 320d turbo..

          ..Oulun Wetteriltä uusi turbo 1956€..

          ..haiskahtaa tyyppivialta..
          _________________________
          e46 M3, e91 320d touring

          Comment

          • bmw320de46
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 68
            • Pirkanmaa

            #35
            E90 diesel, 180 tkm pääsi turbolla, nyt itse vaihdettu uusi; aikaa vaihtoon menee n. 4h...

            Comment

            • alvin
              Newbiemmer
              • Dec 2011
              • 14
              • Porvoo

              #36
              Kiitos Turbolader vinkistä.

              Mulla on vihellys pysynyt entisellään ja nyt mittarissa jo 218.000tkm, eli vislannut 30tkm.

              Onko turbon hajotessa muuten mennyt muuta osaa rikki? Mietin vaihtaako etupeltoon vai ajaa kunnes laukeaa...

              -A-

              Comment

              • JS-
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 134
                • Kuopio

                #37
                Originally posted by alvin View Post
                Kiitos Turbolader vinkistä.

                Mulla on vihellys pysynyt entisellään ja nyt mittarissa jo 218.000tkm, eli vislannut 30tkm.

                Onko turbon hajotessa muuten mennyt muuta osaa rikki? Mietin vaihtaako etupeltoon vai ajaa kunnes laukeaa...

                -A-
                Kokemusta rikkaampana vaihtaisin etukäteen ja mieluiten suoraan uuteen Eipähän tule ikäviä yllätyksiä kun rahaakin tuohon saa vähän varata.
                Vaan eipä se laakeririkko nyt taida mitään muuta pahemmin rikkoa (MAF saattaa kärsiä ja hiukkassuodin kuormittua turhaan jos öljyjä pääsee pahemmin kiertoon..?)

                Hyvät on kyllä kilometrit tuolle vakioturbon laakeroinnille.. Omasta meni 175tkm kohdalla.
                A4 avant Quattro pwrD -03

                EX: 320dA -07 "MontegoBlau" Touring

                Comment

                • Raimo Miettinen
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 320

                  #38
                  Itsekin tuli uusi turbo tilattua tuolta turbolader.netistä 940€ +35pk ja viikossahan se saapui perille. Vanhassa turbossa akselin pitkittäistä välystä. Mitäs mieltä olette tuosta vanhan kunnostamisesta mieltä? Kuka tekee?

                  Kilsat autolla 196tkm.
                  BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                  Comment

                  • Kennedy
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2003
                    • 103
                    • Järvenpää

                    #39
                    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                    vanhan kunnostamisesta mieltä? Kuka tekee?

                    Last edited by Kennedy; 12-03-2013, 21:48.
                    Nissan 300ZX Z31 '88 Turbo
                    Passat '13
                    Ex: E91LCI, A3 TDI

                    Comment

                    • Whitebe
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 59
                      • Joensuu

                      #40
                      Tuossa eilen kottero jätti tielle. Kyseistä ujellusta riitti kun painoi kaasua. tasaisesti ajaessa ulina hävisi. Jonkin matkaa ajettuna rupesi valittamaan öljynvähyyttä-> heti huoltsikalle. Öljyä koneeseen ylärajaan asti...Eipä lähde käyntiin. Startti ei jaksa pyörittää konetta.

                      Eikai ole tapauksessa worst case scenario.? Kone vaihtoon?
                      F07 535d GT Xdrive

                      Comment

                      • Mani88
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2013
                        • 100
                        • Helsinki

                        #41
                        Katoppa pakoputkea et onko öljyä tullu.
                        Savuttiko ? Äänen perusteella mahdollisesti antautunut turbo ja puskenu öljyt sitä kautta ulos.

                        Oliko kyseessä 4kone ? Ne ei yleensä jaksa pysyä käynnissä jos turbo leikannu kiinni tai letku irti.
                        Last edited by Mani88; 01-04-2013, 11:05.
                        Bmw -06 330d manuaali
                        ex: Evolution IX, Evolution X, Audi s4 b5 stage III

                        Comment

                        • Whitebe
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 59
                          • Joensuu

                          #42
                          Originally posted by Mani88 View Post
                          Katoppa pakoputkea et onko öljyä tullu.
                          Savuttiko ? Äänen perusteella mahdollisesti antautunut turbo ja puskenu öljyt sitä kautta ulos.

                          Oliko kyseessä 4kone ? Ne ei yleensä jaksa pysyä käynnissä jos turbo leikannu kiinni tai letku irti.
                          Auto on ilmeisesti mega auton pihassa Lahdessa ja itse olen Joensuussa, joten en pääse kattelee. Pakoputki oli tummunut entiseen verrattuna jolloin oli ihan kirkas. 4 kone kyseessä 120tkm ajettu.
                          F07 535d GT Xdrive

                          Comment

                          • alvin
                            Newbiemmer
                            • Dec 2011
                            • 14
                            • Porvoo

                            #43
                            310.000, turbo vieläkin nipussa...

                            Nyt vihellellään 310tkm:ssa ja edelleen kasassa. Ei pitäis keulia, varmaan huomenna hajoaa .

                            Mut jokatapauksessa väittäisin, että ainakin jonkinlainen vihellys kuuluu asiaan.

                            -A-



                            Originally posted by alvin View Post
                            Kiitos Turbolader vinkistä.

                            Mulla on vihellys pysynyt entisellään ja nyt mittarissa jo 218.000tkm, eli vislannut 30tkm.

                            Onko turbon hajotessa muuten mennyt muuta osaa rikki? Mietin vaihtaako etupeltoon vai ajaa kunnes laukeaa...

                            -A-

                            Comment

                            • voimapenari
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 30
                              • Hyvinkää

                              #44
                              Noniin.. e91 320d 2006 m47n2 ulina/sirinä alkoi melko kertalaakista ohittaessa ja 300km päässä kotoa. Edellisellä ohituksella tunsin pienen nykäisynkin. Tiedä sitten oliko liukkaus syynä. Savua en ole havainnut mutta mielestäni auto haiskahtaa öljyltä sopivassa tuulessa. Samana aamuna herjasi öljyn vähyyttä ja lisäsin tietty heti kun sain purkin käsiin. Mainittakoon että oli ollut yön yli parkissa jyrkässä mäessä keula alamäkeen. Tehot tallessa ja varovasti turboa "kuormittamatta" ajamalla kotiin. Työkoneelta kuullostaa. Täytyy nyt vielä tarkistaa imuvuodot vaikka 257tkm ja sirinä kyllä lienee se turbo kuitenkin syypää.

                              Kysyn raadilta lähinnä sitä mistä tänä päivänä kannattaa turbo hommata? Kannattaako kunnostaa? Itse meinasin vaihtaa. Olen myös miettynyt dpf tyhjäystä kun se menisi periaatteessa samalla. Sillon koko operaation turboineen saisi kyllä joku paja melkeen hoitaa omien hermojen säästämiseksi ja kun ohjelmointi ei joka tapauksessa onnistu kotona. Tähän hyvää paikkaa/hintaa Hyvinkää/uusimaa akselilla?

                              Ilmeisesti oikea tyyppi on 49S35-05671 ainakin turboladerin sivuilla seisoo näin.

                              Edit: Turbotukusta tuli tilattua kunnostettu kun saa vielä tällä viikolla.
                              Last edited by voimapenari; 20-12-2017, 16:58.
                              E36 325 rataroskapönttö

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎