Announcement

Collapse
No announcement yet.

e90 320d turbovika

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sami_004
    Newbiemmer
    • Oct 2011
    • 14
    • Fin

    e90 320d turbovika

    Autosta hävisi tehot matka-ajossa täysin. Turbosta alkoi kuulumaan "ulinaa" moottorin yrittäessä ahtaa. Pikaisessa tarkistuksessa ei löytynyt imu- tai pakovuotoja ahtimelta. Ulina hävisi lopulta kokonaan ja mielestäni autosta ei kuulu enää mitään ylimääräistä ääntä, mutta tehot ovat edelleen täysin kateissa. Vika on kuitenkin 99 % ahtimen toiminnasta aiheutuva. Auto ei savuta ollenkaan ja toimii normaalisti, mutta tehot puuttuu (Toivakan ison mäen päällä vauhti tippui 65 km/h yuöllä kun tuuppasin etelää kohti).

    Onko klubilaisilla vastaavia tapauksia kyseisissä moottoreissa? Vianlukua Lahden seudulla?
  • wibzu
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 149
    • Muurame

    #2
    Originally posted by sami_004 View Post
    Autosta hävisi tehot matka-ajossa täysin. Turbosta alkoi kuulumaan "ulinaa" moottorin yrittäessä ahtaa. Pikaisessa tarkistuksessa ei löytynyt imu- tai pakovuotoja ahtimelta. Ulina hävisi lopulta kokonaan ja mielestäni autosta ei kuulu enää mitään ylimääräistä ääntä, mutta tehot ovat edelleen täysin kateissa. Vika on kuitenkin 99 % ahtimen toiminnasta aiheutuva. Auto ei savuta ollenkaan ja toimii normaalisti, mutta tehot puuttuu (Toivakan ison mäen päällä vauhti tippui 65 km/h yuöllä kun tuuppasin etelää kohti).

    Onko klubilaisilla vastaavia tapauksia kyseisissä moottoreissa? Vianlukua Lahden seudulla?
    Näitä on mennyt melkoisen paljon, kannattaa tsekata tuo E9x topic Tekniikka puolella. Monella mennyt reilun 100tkm jälkeen, kuten myös itsellä. Turboja saa kunnostettuna selkeästi alle tonnilla ebaystä.
    E91 320dA -06

    Comment

    • sami_004
      Newbiemmer
      • Oct 2011
      • 14
      • Fin

      #3
      Vikaa tutkittu tänään paikallisella pajalla, eikä ohivuotoja löydy. Ahdin ei jostain syystä enää tuota painetta. Sininen savu ilmestyi kuvaan huollon jälkeen, eli viitanneeko ahtimen laakereihin? Korjataanko noita ahtimia missään?
      Vinkkejä Lahden seudulle jonnekka autoa kannattaisi tarjota asiantunteviin käsiin jatkotoimenpiteisiin? Auto oli siis -06 320d

      Melkein 10 000 km auto sitten toimikin kuin ajatus....

      Kahlasin ton tekniikka osion ketjun läpi, muttei sieltä juuri vastaavia löytynyt.

      Comment

      • vierailija
        Bimmer Rookie
        • Feb 2004
        • 113

        #5
        Täältä on meidän kaveripiiri noita puhaltimia hommannut:

        Comment

        • Tom1s
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 669
          • .

          #6
          Paljonko autolla ajettu ja millaisilla öljynvaihtoväleillä?
          F31 328i M-Sport

          Comment

          • sami_004
            Newbiemmer
            • Oct 2011
            • 14
            • Fin

            #7
            Originally posted by Tom1s View Post
            Paljonko autolla ajettu ja millaisilla öljynvaihtoväleillä?
            180 tkm ajettu. Öljynvaihtovälinä ollut muistaakseni 30 tkm. (itse olen ajanut kyseisellä autolla vasta 10 tkm).

            690 € tehdaskunnostettu > vierailijan linkistä.
            Uusi vastaava 1350 €.

            Taidan tyytyä kuitenkin tuohon tehdaskunnostettuun. Joskin vielä vähän epäilyttää toi tehdaskunnostettu kun Professionalmotorsin miehen mukaan kyseisiä ahtimia on kyllä korjattu paljon, mutta useasta on mennyt akseli poikki korjauksen jälkeen.

            Ebay olisi kieltämättä hyvä vaihtoehto hintojen puolesta, mutta ei ole kokemusta kyseisen kaupan kautta asioinnista.

            Tänään sain ahtimen irroitettua, akselissa oli reilu välys (n. 2mm.) pitkittäisuunnassa, sekä akseli oli mutkalla.

            Comment

            • rikuh1
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2009
              • 520
              • Hämeenlinna

              #8
              Osta suosiolla uusi... Itsellä oli ongelmia kesällä korjatun ahtimen kanssa... Ei toiminu kunnolla yms.

              Foorumillakin lyhyen ajan sisällä pari tapausta juurikin korjattujen vnt ahtimien osalta.

              Itsellä nyt tuliterä ahdin ja toimii kuten kuuluukin

              Tässä kohtaa älä säästä, kun näyttää olevan tuurista kiinni saako toimivan.
              E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
              Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
              RikunAutofix.fi

              Comment

              • vierailija
                Bimmer Rookie
                • Feb 2004
                • 113

                #9
                Ne BMW:n ahtimetkin ovat todennäköisesti jo vaihtokunnostettuja kuten tuon suomalaisen yrityksenkin....

                Comment

                • jasse
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 473
                  • Salo , Finland

                  #10
                  Originally posted by sami_004 View Post

                  Tänään sain ahtimen irroitettua, akselissa oli reilu välys (n. 2mm.) pitkittäisuunnassa, sekä akseli oli mutkalla.
                  Selvisikö miksi tuo akseli on mutkalla? pyöriikö se kuitenkin? siivet tallella?

                  Comment

                  • sami_004
                    Newbiemmer
                    • Oct 2011
                    • 14
                    • Fin

                    #11
                    Originally posted by jasse View Post
                    Selvisikö miksi tuo akseli on mutkalla? pyöriikö se kuitenkin? siivet tallella?
                    Ei ole tietoa miten ja miksi akseli on mennyt mutkalle. Siivet näyttäisi olevan tallessa ja pyörii kyllä.

                    Comment

                    • vierailija
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2004
                      • 113

                      #12
                      Kaverin 320d:Ssä -07 oli sama vika. Siivetnäyttivät ehyiltämutta akseli oli vääntynyt. 200tkm ajettu, ei mitään oireilua aiemmin. Konetiellä tykittäessä teho katosi ja ahdin alkoi ulisemaan. Myötäpäivään pyörittäessä pyöti normaalisti, mutta vastapäivään takerteli... Sormin ei juuri välystä tuntunut (ahdas tila ahtimen ollessa vielä paikoillaan) mutta kärkipihdeillä erittäin paljon...

                      Comment

                      • rikuh1
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2009
                        • 520
                        • Hämeenlinna

                        #13
                        Originally posted by vierailija View Post
                        Ne BMW:n ahtimetkin ovat todennäköisesti jo vaihtokunnostettuja kuten tuon suomalaisen yrityksenkin....
                        Ehkä... Mutta sen verran voin sanoa että vaikka olisivatkin korjattuja vanhoihin kuoriin niin väitän että aidoilla osilla eikä kiinalsisilla.

                        Ebaystä saa laakeri sarjoja noihin niin miksei koko akseliakin ja ei varmasti ole alkuperäistä nähnykkään sillä esimerkiksi korjatun ahtimen akselin saa auki tavallisilla työkaluilla, alkuperäisessä on pakopuolella joku erikois kanta... Korjatussa 10mm perus kuuskanta.
                        E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                        Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                        RikunAutofix.fi

                        Comment

                        • sami_004
                          Newbiemmer
                          • Oct 2011
                          • 14
                          • Fin

                          #14
                          Noniin, tehdaskunnostettuun ahtimeen lopulta päädyin. Tänään asensin ahtimen paikoilleen, vedot palasivat eli selvästi tekee ahtopaineet, mutta autoon tuli samalla "dumppi", eli kovaa kiihdyttäessä vaihdetta vaihtaessa, ahdettu ilma karkaa taivaan tuuliin, päästäessä samalla "dumppimaisen" pihahduksen.
                          Ilman kuormitusta, kierroksia nostaessa, ahdin "huokaa".

                          Voisiko ääni tulla ahtimesta?
                          Kuulostaa kuin olisi ahtoputki irti, mutta painevuotoja ei löydy. Ahtimelta lähtevä paineletku on tiivis ja cooleriltakaan ei vuotoja löydy.
                          Ahdinta ei kunnostettu omaan runkooni ja todennäköisesti myös ohjainlaite on eri ahtimesta.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎