Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 Nestettä katoaa jonnekkin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sami_R
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 276
    • Kurikka

    E90 Nestettä katoaa jonnekkin

    Elikkäs, potilas on E90 318i -06 aj.180tkm. Jäähdytysnestettä katoaa hiljakseen johonkin. Nestettä täytyy lisätä nyt noin 1-2kk välein. Katselin letkuja ja liitoksia eilen, mutta kaikki näyttivät ihan kuivilta ja siisteiltä. Myös moottorilohkon proppu, jonka epäilin vuotavan katalysaattorin päälle oli kuiva. Sensijaan vesipumpun kotelo oli öljyisen märkä. Siis öljyä, ei jäähdytysnestettä. Öljyn epäilen tulevan ohjaustehostajan pumpusta, onhan ne samalla akselilla. Voisiko siis vesipumppu sittenkin vuotaa niin että jäähdytysneste ei vaan erotu oljyn seasta? Entä lämppärin kenno? Muita mahdollisia paikkoja? Joskus käynnistettäessä tai pienen ajon jälkeen tuoksuu jäähdytysnesteeltä sekä ulkona että sisällä, mutta pidemmän ajon jälkeen ei. Tuulilasille ei tule höyryjä.
    BMW F11 520d -11
    MINI Cooper D -11
    BMW E90 318i -11
    BMW E90 318i -06

    Ex:
    BMW E46 316i -04
    E70 X5 3.0sd M-Sport -08
    E46 325iA -03
    E39 540iA Individual Limonit Metallic -99
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 349
    • Paimio

    #2
    Ratsastetaanpa vanhalla topicilla. Potilaana taas vaihteeksi 2007 E91 330D 260tkm. Viikko sitten ilmoitteli että jäähdytinneste vähissä. Viimeksi nesteitten kanssa on puljattu viime joulukuussa weban kiertovesipumpun vaihdossa. Noh, puoli litraa nestettä sisään ja nesteen määrä nousi ylärajalle. Nyt sitten tänään vilkaisin säiliöön, niin siinähän se on jo alarajalla, ajoa tullut joku 300km tässä ajassa. Mihinkäs nämä vehkeet tuota nestettä nyt sitten kadottais? Auton alta vaikea lätäköitä bongailla kun koko ajan sataa. Sen mitä olen lätäköitä kokeillut, niin enemmän vaikuttais olevan pelkkää vettä ja jossain kohtaa tuntuu ja näyttää enemmän öljyiseltä(mustalta)(tätä siis todella vähän), mutta selkeästi en ole jäähdytinnestettä huomannut. Webaston jne puolella näytti letkut olevan kuivia joka paikasta, EGR termarin nurkat myöskin. Vesipumppu? Ajossahan tuo todennäköisesti ne nesteet hukkaa ja silloin sitä on vaikea havaita.. Pakokaasussakaan en ole muutoksia havainnut...

    Nyt olis hyvät vinkit tarpeen =) Huomenna olis tarkotus kaverin pajalle mennä huoltamaan autoa muutenkin niin siellä toki pääsee nosturilla tarkastelemaan paremmin.
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • e90bmw
      Bimmer Rookie
      • Sep 2012
      • 39
      • Riihimäki-Tampere

      #3
      Toin 4-6v. vuotta sitten 518i bemarin Saksasta. En muista kauheasti mitään muuta siitä kun että oli 1993-1995 välilä

      Mutta asiaan. Oli kesä ja lämpimät kelit. Ajelin sillä aikani ja jossain vaiheessa alko juuri tuo sama ongelma. Lämmöt nousi - mutta kone ei keittänyt. Joskus sain ajella rauhassa ja sitten taas lämpeni ja jouduin pysäyttämään. Vaihdoin vesipumpun ja se toimikin ookoo, mutta jostain syystä jäähdytysneste vaan hävisi - vaikka lisäilin jatkuvasti. Ilmasin koko systeemin ja vaihdoin nesteet kokonaan - mikään ei auttanut.

      Noh, ajoin Laakkoselle ja vaihdoin auton pois. Pari vuotta ajettua toisella autolla olin Lahden Matkakeitaalla ja kas kumma! - bemarini seisoi siinä. Odottelin hetken ja uusi omistaja oli tullut autolle ja keskustelin hänen kanssaan autosta. Kertoi mulle että auto on edelleen loistavassa kunnossa ja silloin kun hän sen sai, niin siihen piti vaihtaa "pahvi" - eli liekö tuo moottorin tiiviste (kansipahvi) ja millä nimellä sitä ikinä kutsutaankaan. Oli ollut halpa homma ja sen jälkeen auto toiminut loistavasti. Elikkä katteleppas moottorias ja tiivisteitä yms. öljyisiä kohtia ja letkuja

      Onnea vianmetsästykseen!
      - E90 -

      Comment

      • Homebrew
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 349
        • Paimio

        #4
        Originally posted by Homebrew View Post
        Ratsastetaanpa vanhalla topicilla. Potilaana taas vaihteeksi 2007 E91 330D 260tkm. Viikko sitten ilmoitteli että jäähdytinneste vähissä. Viimeksi nesteitten kanssa on puljattu viime joulukuussa weban kiertovesipumpun vaihdossa. Noh, puoli litraa nestettä sisään ja nesteen määrä nousi ylärajalle. Nyt sitten tänään vilkaisin säiliöön, niin siinähän se on jo alarajalla, ajoa tullut joku 300km tässä ajassa. Mihinkäs nämä vehkeet tuota nestettä nyt sitten kadottais? Auton alta vaikea lätäköitä bongailla kun koko ajan sataa. Sen mitä olen lätäköitä kokeillut, niin enemmän vaikuttais olevan pelkkää vettä ja jossain kohtaa tuntuu ja näyttää enemmän öljyiseltä(mustalta)(tätä siis todella vähän), mutta selkeästi en ole jäähdytinnestettä huomannut. Webaston jne puolella näytti letkut olevan kuivia joka paikasta, EGR termarin nurkat myöskin. Vesipumppu? Ajossahan tuo todennäköisesti ne nesteet hukkaa ja silloin sitä on vaikea havaita.. Pakokaasussakaan en ole muutoksia havainnut...

        Nyt olis hyvät vinkit tarpeen =) Huomenna olis tarkotus kaverin pajalle mennä huoltamaan autoa muutenkin niin siellä toki pääsee nosturilla tarkastelemaan paremmin.
        Tämä vika ratkesi melko helposti. EGR-termarin o-rengastiiviste oli väsähtänyt ja sieltä tuli hiljaksiin nestettä pihalle. Uusi tiiviste paikalleen, eiköhän se sillä...
        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
        Ex. E91 330d -07

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎