Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 Laakerinvaihto taakse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cchki
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 71

    E91 Laakerinvaihto taakse

    Monenko millin hylsy menee tuossa takana olevaan monisakaraiseen mutteriin? Mistä tuollaista erikoista hylsyä löytyy?

    Edit: Onko joku vaihtanut laakereita, ilman prässiä? Ulosvetäjällä tms? Mitään vinkkejä tuohon vaihtotyöhön? Mitä työkaluja kannattaa hankkia?

    Edit: Ilmeisesti 12-kulmainen 36mm hylsy on oikea?

    Edit: 320i bensakoneella
    Last edited by cchki; 25-04-2012, 08:54.
  • _Pietu_
    BTCF Member
    • Oct 2005
    • 3660
    • Kuopio / Maaninka

    #2
    Originally posted by cchki View Post
    Monenko millin hylsy menee tuossa takana olevaan monisakaraiseen mutteriin? Mistä tuollaista erikoista hylsyä löytyy?

    Edit: Onko joku vaihtanut laakereita, ilman prässiä? Ulosvetäjällä tms? Mitään vinkkejä tuohon vaihtotyöhön? Mitä työkaluja kannattaa hankkia?
    Millähän koneella lie? voi olla eroja.. esim. 320d olis tuossa,osa nro 4: M27

    BMW F25 xDrive 20d
    ex BMW e91 320dA
    ex BMW e36 325i
    - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
    Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

    Comment

    • Kimmo-R
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 400
      • Tampere

      #3
      Itsellä aikonaan tyssäsi vaihto samaan mutteriin, ja onneksi näin koska asiaa lisää selvitellessä amattimiehet totesivat että ihmeessä pajalle. Merkkiliikkeessä sanoivat että välillä on prässi kovilla kun laakeri yritetään painaa irti eivätkä suostuneet antamaan hintaa muuta kun 2-4h per puoli. Paikalliseen fixus liikkeeseen sitten sain 2h/puoli diilin ja tuloksena hajonnu abs anturi, jonka onneksi vaihtoivat omaan takuuseen. Että suosittelen miettimään ennenkuin ite ryhtyy, ja ainakin hyvä olla prässi lähettyvillä jos paikaltaan ei lähe ja joutuu navan irrottaan.
      Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
      --Audiokit.fi--
      BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
      BMW i4 M50 Supercharged -23
      BMW i3 60Ah -14

      Comment

      • Casull
        Bimmer Fanatic
        • May 2010
        • 207
        • Nivala

        #4
        Tuossa omia kokemuksia laakerin vaihdosta:



        Eli prässi ja HYVÄ isohko ulosvetäjä ovat mun mielestä aivan välttämättömät.
        Muuten pärjää aika pitkälle hyvillä perustyökaluilla.
        Last edited by Casull; 25-04-2012, 13:28. Reason: .
        Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
        Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

        Comment

        • Tom1s
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 669
          • .

          #5
          E30:stä ja e34sta sai takalaakerit vaihdettua sopivilla sorvatuilla laipoilla, putkenpätkällä jonne laakeri mahtuu sisälle ja m16 8.8 kierretangolla. Näistä saa tehtyä sopivan ulosvetäjän.

          Tiukassa oli mutta noilla ei tarvitse napaa irroittaa. Muistaakseni vastaavaa erikoistyökalua oli myynnissä bemarillakin.
          Last edited by Tom1s; 27-04-2012, 22:00.
          F31 328i M-Sport

          Comment

          • Pretoriaani
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 3842
            • Hyvinkää, Finland

            #6
            Originally posted by Tom1s View Post
            E30:stä ja e34sta sai takalaakerit vaihdettua sopivilla sorvatuilla laipoilla, putkenpätkällä jonne laakeri mahtuu sisälle ja m16 8.8 kierretangolla. Näistä saa tehtyä sopivan ulosvetäjän.

            Tiukassa oli mutta noilla ei tarvitse napaa irroittaa. Muistaakseni vastaavaa erikoistyökalua oli myynnissä bemarillakin.
            Itse suosittelisin melkeinpä 10.9 kierretankoa, jos moista on saatavilla. 8.8 kierteet ei ihan mahottomia vetoja kestä.
            I don't lose sleep over the opinion of sheep.

            Comment

            • cchki
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 71

              #7
              Missä edullisesti laakerinvaihto? Superhuolto Konala tekee hintaan 200e, onko halpa hinta? Siis pelkkä työ

              Comment

              • Pertti.A
                Newbiemmer
                • Apr 2010
                • 3
                • Helsinki

                #8
                Itse vaihdatin Raumalla jossain paikallisessa AD korjaamolla, siellä pyysivät 100€ työstä.

                Comment

                • cchki
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 71

                  #9
                  Originally posted by Pertti.A View Post
                  Itse vaihdatin Raumalla jossain paikallisessa AD korjaamolla, siellä pyysivät 100€ työstä.
                  Siis toi on niin halpa hinta, että suoraan sanottuna ihmettelen.. mikä auto sulla on? E91 mallissa työ on kuulemma 2,5h - 3h..

                  Comment

                  • cchki
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 71

                    #10
                    Mun tutulla on korjaamo, mutta siellä ei ole välineitä, jotta laakerin pystyisi vaihtamaan paikoillaan. Sanoi, että jos irroitetaan napa, niin joutuu aurauskulmat säätää uusiksi ja se maksaa yli 100e. Lisäksi pitäisi käydä irroittamassa laakeri navasta prässillä = 80e.

                    Samalla hinnalla vaihdon tekee siis jossain muuallakin, ehkä halvemmallaki.

                    Kysymys kuuluukin, mistä edullinen työkalu, jotta laakerin saa irti paikoillaan? Tekeekö Bilteman työkaluilla mitään? Siellähän on noita laakerityökalusarjoja.

                    Comment

                    • meto
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 51
                      • Oulu

                      #11
                      Pakko kai se napa on löysätä kun et saa vetoakselia muuten pois sieltä reiästä..eikä siellä kyllä kulmatkaan muutu kun noissa puslissa mistä joutuu irrottaan niin ei ole säätöjä.

                      Comment

                      • Toni.S
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 115
                        • Helsinki

                        #12
                        Itsellä kanssa on kai takalaakeri menossa kun vollottaa niin ikävästi.

                        Tuskin rengaskaan pitää noin pahaa mekkalaa? Voimistunut toi ääni kyllä kun laitettiin alusta alle..kulmia ei ole ehditty säätää vielä ja on noi orkkis Runflatit alla kun ei oo saanut vielä uusia kesävanteita alle. Eli voiko runflat+kulmat pielessä aiheuttaa ikävän vorvotuksen?
                        - F11 LCI xda -15
                        -Supra mk4 tt 6mt Euro
                        Ex:
                        - E91 325d -08 alpinweiss
                        - E39 530d Msport mt -01
                        - E46 320d toukka -02
                        - Golf 3 tdi +200kw
                        - B5 A4 tq ABT286
                        - 8L A3 t ABT215
                        - E36 325ic
                        - E28 520i
                        - E30
                        -jne käyttiksiä

                        Comment

                        • meto
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 51
                          • Oulu

                          #13
                          Mulla kuullosti ihan kuin olis ollut ovi auki,ääni oli ikäänkuin normaalia kovempi rengasääni. Paikallistin sitten äänen pyöränlaakeriin kun käänti toiseen suuntaan niin äänikin muuttui erilaiseksi..Ja välillä vollotti/ujelsi kun sopivasti käänteli ratista. Välystäkin jo tuntui kun nosti renkaan ilmaan ja heilutteli

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by meto View Post
                            Pakko kai se napa on löysätä kun et saa vetoakselia muuten pois sieltä reiästä..eikä siellä kyllä kulmatkaan muutu kun noissa puslissa mistä joutuu irrottaan niin ei ole säätöjä.
                            Irtoaahan se vetoakseli perästä jolloin sen voi vetää pois välistä.
                            Esimerkiksi sealeyn sarjat VS7020 tai paremminkin VS7021 (vaikka myydään etuvetoautoihin toimii hyvin myös bemarissa) ovat hyvät paikallaan irroitukseen/asennukseen mutta vastaava taitaa saada motonetista ja ehkä biltemastakin, kestänevät harrastekäytössä yhtälailla.

                            Comment

                            • meto
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 51
                              • Oulu

                              #15
                              Juu irtoo se sieltäkin..melko värkkäykseksi menee ainakin omasta mielestä jos paikallaan meinaa saada laakerin irti ja ehjänä uusi paikalleen.. Mutta voihan sitä kokeilla ja laittaa tänne kokemuksia sitten

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎