Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sport-vaihde ei kytkeydy päälle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kerppo71
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 40

    Sport-vaihde ei kytkeydy päälle

    bmw335 xia vm.2007

    Hei, autossa on ilmennyt seuraavanlainen ongelma. Kun ajettaessa yrittää vaihtaa automaattivaihteistoa sport asentoon niin vaihdekepin kyllä saa vietyä oikeaan asentoon, mutta mitään ei tapahdu ja vaihtaa vaihteita samalla kierroksilla kuin normaalissa d-asennossa. Jos vaihdevalitsin on sport-asennossa niin silloin kyllä antaa vaihtaa manuaalisesti mutta vaihtaa takaisin d-vaihteelle automaattisesti melkein heti. Vaihteistosta ei kuuluu mitään ihmeellisiä ääniä ja d-asento toimii aivan normaalisti.

    Itselläni mieleen tulee että ongelmana on joku sähköpuolen juttu. Jos jollain on tarkempaa tietää mikä vaihteistoa saattaa vaivata niin otan mielellään infoa vastaan. Mutta myös jos on joku liike pk-seudulla mistä on tuollaisissa tapauksissa positiivista kokemusta niin laittakaan infoa korjaamosta niin vien auton näytille.
  • reinuk
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 636
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Kerppo71 View Post
    bmw335 xia vm.2007

    Hei, autossa on ilmennyt seuraavanlainen ongelma. Kun ajettaessa yrittää vaihtaa automaattivaihteistoa sport asentoon niin vaihdekepin kyllä saa vietyä oikeaan asentoon, mutta mitään ei tapahdu ja vaihtaa vaihteita samalla kierroksilla kuin normaalissa d-asennossa. Jos vaihdevalitsin on sport-asennossa niin silloin kyllä antaa vaihtaa manuaalisesti mutta vaihtaa takaisin d-vaihteelle automaattisesti melkein heti. Vaihteistosta ei kuuluu mitään ihmeellisiä ääniä ja d-asento toimii aivan normaalisti.

    Itselläni mieleen tulee että ongelmana on joku sähköpuolen juttu. Jos jollain on tarkempaa tietää mikä vaihteistoa saattaa vaivata niin otan mielellään infoa vastaan. Mutta myös jos on joku liike pk-seudulla mistä on tuollaisissa tapauksissa positiivista kokemusta niin laittakaan infoa korjaamosta niin vien auton näytille.
    Ebay:stä huudat uuden "vaihdekepin". Sillä korjaantuu, kokemusta on
    Hubraum statt spoiler!

    Nyt: 530dA xDrive F11 -15

    Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

    Comment

    • Kerppo71
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 40

      #3
      Originally posted by reinuk View Post
      Ebay:stä huudat uuden "vaihdekepin". Sillä korjaantuu, kokemusta on
      Kiitoksia, pitääpä yrittää. Riittääkö pelkkä vaihdekeppi ja siinä oleva akselin pätkä vai pitääkö hommata jotain muuta sisuskaluja?

      Comment

      • reinuk
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 636
        • Helsinki

        #4
        Ihan koko keppisysteemi vaihtoon vaan.

        esim.: http://www.ebay.de/itm/Schaltung-Ste...item43afc18959

        Ainakin e91:ssä ilman idriveä mahtuu tuo hökötys nousemaan ulos kolostaan ilman suurempaa purkamista. Keskikonsolin päälipinta pois ja siitä se lähtee. Alla tietysti tarvittavat vaijerin irrotukset etc.

        Originally posted by Kerppo71 View Post
        Kiitoksia, pitääpä yrittää. Riittääkö pelkkä vaihdekeppi ja siinä oleva akselin pätkä vai pitääkö hommata jotain muuta sisuskaluja?
        Hubraum statt spoiler!

        Nyt: 530dA xDrive F11 -15

        Ex.penaalit: 2000 NK -66/-67, 520iA E28 -86, 520 E12 -80, 520i E28 -84, M535i E28 -86, 2000 TI-Lux NK -67, 525iA/M5 E34 -89/-93, 520d Touring E39 -00, 325i Cabrio E30 -89 'Sultans Edition', 316i E46 -02, 320dA E90 -06, 320dA Touring E91 -06, M5 3.8 E34 -92, 530dA Touring E61 -05, 320d Touring E91 -08, 330dA Touring M-sport E46 -04, 320dA xDrive touring E91 -10/11, X3 xDrive20d F25 -11, 530dA xDrive Touring F11 -11, X3 xDrive20d F25 M-sport -12

        Comment

        • Casull
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 207
          • Nivala

          #5
          EIIIII!!!!

          Ei koko keppiä tarvi vaihtaa, sieltä on vain 1-4 johtoa poikki!
          (HUOM! vain -05 mallista kokemusta)

          Johdot ja poikkipaikan näkee kun repii sen suojanahan kepin juuresta pois.
          Samalla johdot kannattaa vetää erikautta etteivät katkea seuraavana talvena uudestaan.
          (tyyppivika tämäkin... )
          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

          Comment

          • Kerppo71
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 40

            #6
            Originally posted by Casull View Post
            EIIIII!!!!

            Ei koko keppiä tarvi vaihtaa, sieltä on vain 1-4 johtoa poikki!
            (HUOM! vain -05 mallista kokemusta)

            Johdot ja poikkipaikan näkee kun repii sen suojanahan kepin juuresta pois.
            Samalla johdot kannattaa vetää erikautta etteivät katkea seuraavana talvena uudestaan.
            (tyyppivika tämäkin... )
            Mahtava juttu jos tuolla selviää. Onko tämä johtojen veto huollon hommia vai saako helposti vaihdettua itse?

            Comment

            • Casull
              Bimmer Fanatic
              • May 2010
              • 207
              • Nivala

              #7
              Voi olla aika järjettömän kallis teettää huollossa, ne osaa laskuttaa harjoittelusta ja tutkimisesta...
              Johtoja ei okein pysty vaihtamaan, eli helpoin on korjata ne ja vetää johto vähemmän mutkaista kautta.
              Kepin juuressa on oikealla puolella pikku rasiassa aika pitkä turha lenkki sitä johtoa.
              Näet vian ja sen aiheuttajan kun saat sen suojanahan kepin juuresta irti.
              Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
              Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

              Comment

              • Kerppo71
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 40

                #8
                Hieno homma, pitääpä tänään hieman tutkia mitä sieltä löytyy. Kiitoksia erittäin paljon tästä opastuksesta.

                Originally posted by Casull View Post
                Voi olla aika järjettömän kallis teettää huollossa, ne osaa laskuttaa harjoittelusta ja tutkimisesta...
                Johtoja ei okein pysty vaihtamaan, eli helpoin on korjata ne ja vetää johto vähemmän mutkaista kautta.
                Kepin juuressa on oikealla puolella pikku rasiassa aika pitkä turha lenkki sitä johtoa.
                Näet vian ja sen aiheuttajan kun saat sen suojanahan kepin juuresta irti.

                Comment

                • Kerppo71
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 40

                  #9
                  4 piuhaahan siellä oli poikki. Jos joku on jo kyseisen projektin tehnyt niin kaipailisin hieman lisäneuvoja lähinnä seuraavat asiat askarruttaa.

                  1.Jouduitteko irroittamaan koko keskikonsolin, jos jouduitte niin onko jotain kuvasarjaa, ohjeistusta tai videota ko. operaatiosta.

                  2. Millä tavoin korjasitte piuhat? Isojen jatkokappeleiden laitto tuntuu aika hurjalta. Onko kolvi/sähköteippi yhdistelmä koettu toimivaksi. Tai sitten joku ihan muu korjaustapa?

                  Comment

                  • Repe78
                    Newbiemmer
                    • Dec 2010
                    • 10
                    • Pohojanmaa

                    #10
                    manuaalivaihteet kateissa

                    Manuaalivaihteet kateissa itselläkin. Joku tovi taaksepäin kirjailin omalle threadillekin mutta nyt vasta innostuin uudestaan tutkailemaan ongelmaa. Itsellä oli ainakin yksi harmaa piuha poikki, näkyy tuossa kuvassa punaisessa laatikossa.

                    Tuosta pitänee ilmeisesti ruuvata musta muoviklipare ( myös kuvassa punaisessa laatikossa oikealla ) irti, jotta johtoihin pääsee käsiksi kunnolla. Tätäkö Casull kenties tarkoitti kotelolla?

                    Korjausta sitten aikanaan ajattelin kokeilla kolvilla + kutistesukalla. Niin ja tietty jos piuhoihin saisi hieman lisää liikkumavaraa niin sekään ei olisi varmastikaan pahitteeksi.
                    Attached Files

                    Comment

                    • Kerppo71
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 40

                      #11
                      Originally posted by Repe78 View Post
                      Manuaalivaihteet kateissa itselläkin. Joku tovi taaksepäin kirjailin omalle threadillekin mutta nyt vasta innostuin uudestaan tutkailemaan ongelmaa. Itsellä oli ainakin yksi harmaa piuha poikki, näkyy tuossa kuvassa punaisessa laatikossa.

                      Tuosta pitänee ilmeisesti ruuvata musta muoviklipare ( myös kuvassa punaisessa laatikossa oikealla ) irti, jotta johtoihin pääsee käsiksi kunnolla. Tätäkö Casull kenties tarkoitti kotelolla?

                      Korjausta sitten aikanaan ajattelin kokeilla kolvilla + kutistesukalla. Niin ja tietty jos piuhoihin saisi hieman lisää liikkumavaraa niin sekään ei olisi varmastikaan pahitteeksi.
                      Samoista piuhoista näyttäisi sinullakin olevan kyse. Ajattelin itsekkin toteuttaa kolvi/kutistesukka menetelmällä. Poikki olevistä piuhoista harmaa oli helposti havaittavissa, mutta loput 3 poikki olevaa olivat tuolla kotelon sisällä, jotka havaitsin vastan kun kokeilin varovasti onko piuhossa miten paljon löysyyttä. Kyse on juuri tuosta piirtämästäsi kotelosta. Tutkin eilen piirtämäsi kotelin kiinnityksiä ja tulin lopputulokseen että jos haluaa saada hyvän lopputuloksen niin pakko saada vähän lisää työtilaa, mikä mielestäni edellyttää keskikonsolin purkamista. Tähän keskikonsolin purkamiseen ottaisi erittäin mielellään vähän ohjeistusta, etten vaan riko jotain kiinnikkeitä ja lopputulemana on elinikäinen resonointi.

                      Comment

                      • maikol
                        Newbiemmer
                        • Apr 2010
                        • 19
                        • Tampere

                        #12
                        e91 automaatin DS / M -moodi ei kytkeydy

                        Jahas jahas, sama iski tännekin, eli e91 automaatin DS/M -moodi ei kytkeydy siirtämällä vaihdevipu vasemmalle, myöskään DS/M -moodin valot eivät pala, eikä mittaristossa näy muutosta. Vaihteet eivät myöskään siis vaihdu käsin / sporttisemmin vaan vaihteisto pysyy koko ajan normaalilla D -moodilla. Pitänee tutkailla nuo perushommat ensin ja katsoa sen jälkeen miten edetä.

                        Netistä löytyy jonkin verran juttua vastaavanlaisista ongelmista ja näissä ratkaisuja löytynyt katkennyt johto / viallinen näyttö / viallinen systeemi -osastolta:


                        ex: E91 320dA -07

                        Comment

                        • maikol
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 19
                          • Tampere

                          #13
                          Sainpas vihdoinkin auton työn alle ja piuhathan sieltä oli poikki (linkki). 5 piuhaa irtipoikki ja 3:sta kuori jo rikki. Kohtuullisen helppo tuo on purkaa ja tutkia mutta juotoshommat vähän tarkkuutta ja aikaa vaativia. Piuhat reititettiin samalla uudelleen jotta sama ei toistuisi tulevaisuudessa.

                          Minusta tämä ei kyllä mene tyyppivian (siis sellasen että hajoaa aina ja joka autosta) piikkiin, koska kyllä johtosarjassa löysää on, se oli vaan asennettu siten että löysää ei ollut jätetty yhtään siihen missä sitä tarvitaan, ei ihme että olivat poikki.

                          Tein suurinpiirtein näin:
                          1. Ota vaihdekepin pussi ja alalevy irti keskikonsolista (nosta suoraan ylöspäin).
                          2. Irroita liittimet alalevystä (vas ja oik).
                          2. Ota keskikonsoli irti (nosta suoraan ylöspäin esim. vaihdekepin aukosta).
                          3. Irroita iDriven liitin ja nosta keskikonsoli pois tieltä.
                          4. Irroita vaihdeasetelman 3 torxia.
                          5. Irroita vaihdeasetelman edestä liitin.
                          6. Irroita vaihdeasetelman edestä vasemmalta johtosarjaa kiinnipitävä klipare (jotta asetelma mahtuu nousemaan ylös).
                          7. Nosta asetelmaa (huomaa takana 2 kumikiinnikettä) ja irroita oikealta kansi (3 torxia) jotta pääset käsiksi rikkinäisiin piuhoihin.
                          Last edited by maikol; 03-01-2013, 23:13. Reason: Lisätty linkki
                          ex: E91 320dA -07

                          Comment

                          • Tonich
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2014
                            • 55
                            • Nilsiä

                            #14
                            Originally posted by maikol View Post
                            Sainpas vihdoinkin auton työn alle ja piuhathan sieltä oli poikki (linkki). 5 piuhaa irtipoikki ja 3:sta kuori jo rikki. Kohtuullisen helppo tuo on purkaa ja tutkia mutta juotoshommat vähän tarkkuutta ja aikaa vaativia. Piuhat reititettiin samalla uudelleen jotta sama ei toistuisi tulevaisuudessa.

                            Minusta tämä ei kyllä mene tyyppivian (siis sellasen että hajoaa aina ja joka autosta) piikkiin, koska kyllä johtosarjassa löysää on, se oli vaan asennettu siten että löysää ei ollut jätetty yhtään siihen missä sitä tarvitaan, ei ihme että olivat poikki.

                            Tein suurinpiirtein näin:
                            1. Ota vaihdekepin pussi ja alalevy irti keskikonsolista (nosta suoraan ylöspäin).
                            2. Irroita liittimet alalevystä (vas ja oik).
                            2. Ota keskikonsoli irti (nosta suoraan ylöspäin esim. vaihdekepin aukosta).
                            3. Irroita iDriven liitin ja nosta keskikonsoli pois tieltä.
                            4. Irroita vaihdeasetelman 3 torxia.
                            5. Irroita vaihdeasetelman edestä liitin.
                            6. Irroita vaihdeasetelman edestä vasemmalta johtosarjaa kiinnipitävä klipare (jotta asetelma mahtuu nousemaan ylös).
                            7. Nosta asetelmaa (huomaa takana 2 kumikiinnikettä) ja irroita oikealta kansi (3 torxia) jotta pääset käsiksi rikkinäisiin piuhoihin.
                            Itellä omassa 335d:ssä samaa ongelmaa, ds/m ei kytkeydy päälle ja vaihdekepin viereiset valot eivät pala koko ajan. Kiitos jo etukäteen hyvistä ohjeista!
                            E91 335D ///M-Sport -07
                            Ex: E46 330D -03 / E39 528i -96

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎