Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 Vikakoodit (Valvetronic)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dinkke
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 40

    E90 Vikakoodit (Valvetronic)

    Noniin arvon bemari herrat nyt olisi sitten pähkinää purtavaksi vaikka muille jakaa, kysytäämpäs täällä viisaampien seassa josko joku neropatti osaisi vähän neuvoa minua.

    Olen lukenut reilusti googlettamalla ja ihan täällä foorumilla aiheita yleensäkin vikakoodeista, jonkin verran on jopa tietoa löytynytkin mutta ei riittävästi koskien vikaa joka on tällä hetkellä omassa E ysikympissä.

    Yleensäkin kun on lukenut topiceja joissa kaivetaan valvetronic ym aiheinen vikakoodi esiin niin ei paljon ole postauksia tullut, toivotaan josko nyt arvon bmw velhot heittäisivät ässät hiasta ja auttaisivat alottelevaa pemaristia!

    Itse vikaan:

    -Menin töihin ja auto toimi aivain kuin ennenkin eli hyvin. Lähtiessäni starttasin auton ja samontein syttyi tauluun "moottorin vikavalo" keltainen motin kuva jossa puolet keltaista. Samalla kytkeytyi ilmeisesti jokin "rajoitin" joka esti ajamasta autolla yli n.30-60km/h joka ilmeisesti on tarkoitettu suojaamaan moottoria jonkin vian sattuessa?

    -Ajelin kotia ja seuraavana päivänä paikalliseen autosähkö liikkeeseen töpselin perään ja sieltä tuli seuraavanlaista tekstiä numeroineen:

    Polttoaine/sytytyt (N46B20 - B20B - Motronic MEV 9.46 - MT/AT)

    DTC Kuvaus

    2A67 -Valvetronic, sisäinen vika
    2A6B -Valvetronic, virran rajoitus

    Tuossa noita mitä sieltä löytyi, osaako joku sanoa mistä moiset voisi johtua tai olisiko jollain omakohtaista kokemusta moisista koodeista?:think

    Niin ja ajaessani autoa takaisin vikakoodien luvusta huomasin hieman palaneen käryä tjms joka tuli jostain muovien seasta ikäänkuin kannen seuduilta joka ilmeni pienenä savuna, voi toki olla että oli jotain mikä ei tähän lainkaan edes liity mutta tarkennuksena nyt tämänkin.

    Kiitos jo etukäteen, olisi melko huippu super hienoa jos joku osaisi auttaa tässä aiheessa! Luen myös mielelläni muiden keskustelua valvetronic/vikakoodi asioissa joten vapaatakin keskustelua=)

    KIITOS
    Last edited by Dinkke; 30-07-2012, 23:13.
  • hw74
    Bimmer Rookie
    • Apr 2012
    • 49
    • Finland

    #2
    Minulla ei ole kokemusta kyseisistä koodeista, mutta kuvauksen perusteella vika saattaisi liittyä Valvetronicin servomoottoriin. Kuvassa http://realoem.com/bmw/showparts.do?...96&hg=11&fg=15 osa numero 9.

    Comment

    • Dinkke
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 40

      #3
      Originally posted by hw74 View Post
      Minulla ei ole kokemusta kyseisistä koodeista, mutta kuvauksen perusteella vika saattaisi liittyä Valvetronicin servomoottoriin. Kuvassa http://realoem.com/bmw/showparts.do?...96&hg=11&fg=15 osa numero 9.

      Kiitos kovasti vastauksestasi, tuo kuva kertoo hyvin kannen sielunelämästä! Olisi upeata kuulla muidenkin kokemuksia taikka edes veikkauksia aiheesta.

      Kyllä luulisi että muillakin on ollut vastaavia murheita, vai liekkö ainut suomessa tämä tapaus

      Noniin hetkeksi pois kalja kädestä kesälomalaiset ja naputtamaan apua

      Comment

      • kemo81
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2010
        • 1248
        • ylöjärvi

        #4
        Kahlaileppa läpi tredy "325i tehot kateissa"..Siinä käsitellään myös noita valvetronicin ongelmia muistaakseni ja saattoi olla myös jokunen viiakoodikin siellä mainittu.
        .Omakohtaista kokemusta ei tuosta neloskoneisesta ole,eikä omassa mennyt koskaan tuo ns.rajoitin päälle.Oli muuten vaan tehoton jonkin aikaa ja vikaa haettiin muistaakseni valvetronic osastoltakin ja vanoksista ym..
        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
        Ex.
        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
        e91 325i 2005 ArktisMetal
        e46 320ci 2001 TobassBlue
        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

        S1000rr 2010 Thunder grey

        Comment

        • phuksi
          Newbiemmer
          • Dec 2003
          • 27

          #5
          Enpä ole tällaiseen törmännyt, itsellä aikoinaan E46:ssa ollut Valvetronic ei temppuillut koskaan. Olet varmaan alla olevat jo lukenutkin mutta koostetaan muutama otanta maailmalta.

          Fault codes 2A67 valvetronic internal fault and 2A6B Valvetronic power limitation servomotor eccentric not moving to full lift. This is not something that you want to attemp to repair yourself there are special tools needed. Plus it will need to be diagnosed as to what has caused the failure such as: Electrical failure, mechanical failure, sensor failure, or internal engine component failure.

          Tässä video miten tuo kampe toimii:


          Tässä toisaalta löydettyä:

          It was found that the Valvetronic motor needed replacement. Before you go and change the valvetronic motor on your car, first get it diagnosed. if you do pick up a Valvetronic Internal Fault - 2A67 fault then get the part changed. Also while youre at it, you should check the sensor that goes with the VVT motor. I think its called an eccentric shaft sensor.

          Ja kolmas lähde:
          Fault codes were: code 001 2A67 valvetronic, internal fault; code 002 2A6B valvetronic, power limitation, servomotor. My mechanic changed the Valvetronic Servomotor and had to change the valve cover gasket in the process. Now the EML signal is gone and the ride behaves normally again.

          Ja neljäs:
          The car is going into limp mode when I start it but after about 1km goes back to full power, rough idling is also a symptom ( car idles around 500 - 900 rpm, given the fact it should stay at around 850rpm ). The error codes were 2A67 and 2A6B, both regarding the Valvetronic. I had to replace the Valvetronic Actuator, the Eccentric shaft sensor along with few seals.

          Eli servomoottoria noihin näyttäisi olevan vaihdettu. Pajalle veisin korjattavaksi...

          -p

          Comment

          • hw74
            Bimmer Rookie
            • Apr 2012
            • 49
            • Finland

            #6
            Originally posted by phuksi View Post
            Fault codes 2A67 valvetronic internal fault and 2A6B Valvetronic power limitation servomotor eccentric not moving to full lift. This is not something that you want to attemp to repair yourself there are special tools needed. Plus it will need to be diagnosed as to what has caused the failure such as: Electrical failure, mechanical failure, sensor failure, or internal engine component failure.
            En nyt äkkiseltään keksi, että miksi servomoottorin vaihdossa tarvittaisiin erikoistyökaluja. Käsittääkseni moottorin saa vaihdettua venttiilikopan irrottamalla. Valvetronic-akselin vaihto sen sijaan vaatinee jakopään purkua.

            Tuossa videossa näkyy servomoottori toiminnassa.

            Comment

            • Dinkke
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 40

              #7
              Että on mahtavaa kun tulee vastauksia!

              Tuli asiaa mikä jo olikin tiedossa mutta pää osin uutta mikä on varmasti avuksi vikaa selvitettäessä!

              Laitan ilman et muuta heti postausta tänne kun tohtori on auton ronkkinut niin tietää mikä oli vikana, uskon että tästä topicista voi olla muillekin apua jatkossa, melko vähän kun suomeksi löytyy asiaa tästä aiheesta tai sitten googlaus on osa-alue joka ei niin hyvin ole hallussa:think

              Jees, olisiko tiedossa tampereen seudulla hyvää fixi paikkaa? ei oikein ihan suoraan hotsittas merkkihuoltoon viedä mutta voipi olla että ei kauheasti ole vaihtoehtojakaan:/ Paikallisessa autosähköliikkeessä nostettiin kyllä heti tumput pystyyn kun lykkäs vikakoodit, eivät kuulemma osanneet auttaa

              Vinkkiä?

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Originally posted by hw74 View Post
                En nyt äkkiseltään keksi, että miksi servomoottorin vaihdossa tarvittaisiin erikoistyökaluja. Käsittääkseni moottorin saa vaihdettua venttiilikopan irrottamalla. Valvetronic-akselin vaihto sen sijaan vaatinee jakopään purkua.

                Tuossa videossa näkyy servomoottori toiminnassa.

                Ei tarvitakaan. On aika helppo vaihtaa.

                Comment

                • seventy7
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 60
                  • Helsinki

                  #9
                  Itellä oli täsmälleen sama vika joka selvis sillä, että autoon laitettiin uudet softat.Samalla hävis rattilukko ongelmatkin.

                  Comment

                  • Dinkke
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 40

                    #10
                    Originally posted by seventy7 View Post
                    Itellä oli täsmälleen sama vika joka selvis sillä, että autoon laitettiin uudet softat.Samalla hävis rattilukko ongelmatkin.
                    Käytit ilmeisesti ihan merkkikorjaamolla?:-) ei taida onnistua nuo ohjelmoinnit ihan joka puljussa.

                    Ai että kun olis itelläkin kyse moisesta ongelmasta, olis melko bueno juttu!

                    Comment

                    • seventy7
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 60
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Dinkke View Post
                      Käytit ilmeisesti ihan merkkikorjaamolla?:-) ei taida onnistua nuo ohjelmoinnit ihan joka puljussa.

                      Ai että kun olis itelläkin kyse moisesta ongelmasta, olis melko bueno juttu!
                      Autokeskuksessa käytin joo.Ekaks kävin yhessä pienemmässä lafkassa jossa luettiin vikakoodit ja sieltä tuli kans herjaa valvetronicista.Sieltä sit kehotettiin menemään johonkin merkkihuoltoon jossa pystyttäis noi uudet softat laittamaan.Autokeskuksellakin ekaks tutkittiin missä vika on ja samaan päätelmään neki tuli.Softat sisään ja baanalle.

                      Comment

                      • kemo81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2010
                        • 1248
                        • ylöjärvi

                        #12
                        Minulla tehottomuuteen ajettiin sisäön uudet softat metroautossa aikanaan enkä niiden jälkeen huomannut mitään eroa autossa:(Mutta yksilöitähän nämä
                        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                        Ex.
                        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                        e91 325i 2005 ArktisMetal
                        e46 320ci 2001 TobassBlue
                        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                        S1000rr 2010 Thunder grey

                        Comment

                        • ruu
                          Newbiemmer
                          • Feb 2011
                          • 9
                          • Kerava

                          #13
                          Nyt oma e90 320i teki saman tempun kuin ekalle postaajalle (oireet&vikakoodit)
                          Vähän kiinnostaisi mitä sen korjaus tuli maksaa? Niin ei tarvis nitroja napsii huollossa.


                          Voiko autolla ajaa ilman että rikkoo lisää? Huoltoon on noin kilometrin matka, viitsiikö sinne ajaa vai hinauttaa?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎