Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330D ankka moottoritilassa? (EGR-asiantuntijoita??)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 351
    • Paimio

    E91 330D ankka moottoritilassa? (EGR-asiantuntijoita??)

    Otsikosta huolimatta ihan asiallinen kysymys.. Eli mikä voisi aiheuttaa ankkamaisen kvääk kvääk äänen sen jälkeen kun jarrua on pumpannut paikallaan pariin otteeseen? jos painaa vaan kerran, niin ääntä ei tule, mutta useamman kertaa kun painaa ja odottaa pari sekuntia, niin tulee 3-4 kertaa tuo kvääk. Ja sama ääni tulee myös jos tekee oikein tiukan jarrutuksen. Normaalissa ajossa tuota ei kuulu. Ääni kuulostaisi tulevan jostain moottoritilan takaosasta.

    Eilen vaihdettiin autosta jarrunesteet imemällä, pidettiin koko ajan nestettä tarpeeksi säiliössä ettei ilmaa pääsisi joukkoon. Voisiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa?En ole tällaista ainakaan aikaisemmin huomannut, tosin en ole kyllä jarrujakaan pumpannut paikoillaan, eli ei tätä todennäköisesti olisi edes huomannut vaikka olisikin esiintynyt aikaisemmin...

    Edit: No nyt kun testailin tuota vielä, niin ääni kuuluu jo käynnistettäessä auto vaikka jarrua ei painaisikaan. Ja ajossa kuuluu silloin kun päästää kytkimen ylös. Mikähän siellä vois olla?

    Edit 2. Lisää tutkintaa takana, nyt ääni kuuluu myös tasaisessa ajossa kaasua lisätessä. Ja ääni poistuu jos EGR-venttiilille tulevan alipaineletkun litistää. Eli alipainepuolella tämä ongelma varmaan on.. Ja tarkemmin vielä vika voisi olla EGR:n ohjaussolenoidissa. Seuraavaksi pitäisi keksiä missäpäin konehuonetta tuo sijaitsee.. Letkua seuraamalla ei päässyt kovin pitkälle, sellainen viidakko imusarjan alla on..

    Tällainen keskustelu löytyi ja siinä tuon EGR:n solenoidin vaihdolla ei ole ollut vaikutusta vikaan:



    Edit 3. Sain lisätietoa tuolta Bimmerforumin tyypeiltä, yksi käyttäjä oli korjannut vian vaihtamalla alipainepuolelta kaikki palikat(EGR, läppä ja moottorin tukikumien ohjaus) ja lisäksi EGR-venttiilin. Voiskohan tuo vika johtua osittain jumittavasta EGR-venasta? Melkeen kyllä taitaa kallistua siihen että EGR-paineensäädin olis tähän syyllinen, Sieltä ääni ainakin kuulostais tulevan...
    Last edited by Homebrew; 10-10-2012, 11:46. Reason: Vieläkin lisäinfoa
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07
  • Homebrew
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 351
    • Paimio

    #2
    Originally posted by Homebrew View Post
    Melkeen kyllä taitaa kallistua siihen että EGR-paineensäädin olis tähän syyllinen, Sieltä ääni ainakin kuulostais tulevan...
    Ja sehän se syyllinen oli...
    Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
    Ex. E91 330d -07

    Comment

    • janne320d
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2008
      • 1342
      • jns

      #3
      itsellä oli viime talvena tismalleen sama kurnutus e91 330D:ssä, vika ilmaantui huollon jälkeen.

      olivat huollossa tunkeneet ilmansuodattimen väkisin koteloonsa jolloin ilmamassamittarin puoleinen tiiviste oli lohjennut suodattimesta,uusi takuuseen ja ankka efekti loppui
      ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎