Auto on E92 325xiA -07 ja pitäisi modata ko. auton orkkiswebasto lämmittämään sisätilojen lisäksi myös moottoria. Vaikuttaisi olevan samanlainen toi vesikierto kaikissa bensakoneellisissa. Varmaan dieseleissäkin aika samanlainen mutta kuva vaan näyttää vähän erilaiselta.
Alkuperäinen lämmitinsysteemi näyttää tältä:
Auton ollessa parkissa ja webasto päällä: Venttiili ohjaa webastolta suoraan lämppärikennolle ja kiertää sieltä takaisin webastolle. Tällöin vesi ei kierrä lainkaan moottorin kautta.
Auton ollessa käynnissä: Venttiili ohjaa moottorilta lämppärikennolle eikä kierrätä webaston kautta ollenkaan.
Vastuskikka (joka toimii 5-sarjalaiseen) ei toimi 3-sarjalaisessa koska silloin vedenkierto webaston kautta estyy!
Tiivisteen poisto taas aiheuttaa sen että venttiili falskaa molempiin suuntiin, osittain suoraan lämppärikennolle ja osittain moottorin kautta lämppärikennolle. Tämä pienentää moottorin kautta virtausta koska venttiilin falskaus suoraan lämppärikennolle aiheuttaa vastapainetta moottorin tuloletkulle.
Miten letkutus kannattaisi toteuttaa jotta sekä moottori että sisätilat lämpiäisi?
Alkuperäinen lämmitinsysteemi näyttää tältä:
Auton ollessa parkissa ja webasto päällä: Venttiili ohjaa webastolta suoraan lämppärikennolle ja kiertää sieltä takaisin webastolle. Tällöin vesi ei kierrä lainkaan moottorin kautta.
Auton ollessa käynnissä: Venttiili ohjaa moottorilta lämppärikennolle eikä kierrätä webaston kautta ollenkaan.
Vastuskikka (joka toimii 5-sarjalaiseen) ei toimi 3-sarjalaisessa koska silloin vedenkierto webaston kautta estyy!
Tiivisteen poisto taas aiheuttaa sen että venttiili falskaa molempiin suuntiin, osittain suoraan lämppärikennolle ja osittain moottorin kautta lämppärikennolle. Tämä pienentää moottorin kautta virtausta koska venttiilin falskaus suoraan lämppärikennolle aiheuttaa vastapainetta moottorin tuloletkulle.
Miten letkutus kannattaisi toteuttaa jotta sekä moottori että sisätilat lämpiäisi?
Comment