Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i tehdasasenteisen webaston modaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jarnori
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 67
    • Tampere

    E9x 325i tehdasasenteisen webaston modaus

    Auto on E92 325xiA -07 ja pitäisi modata ko. auton orkkiswebasto lämmittämään sisätilojen lisäksi myös moottoria. Vaikuttaisi olevan samanlainen toi vesikierto kaikissa bensakoneellisissa. Varmaan dieseleissäkin aika samanlainen mutta kuva vaan näyttää vähän erilaiselta.

    Alkuperäinen lämmitinsysteemi näyttää tältä:


    Auton ollessa parkissa ja webasto päällä: Venttiili ohjaa webastolta suoraan lämppärikennolle ja kiertää sieltä takaisin webastolle. Tällöin vesi ei kierrä lainkaan moottorin kautta.
    Auton ollessa käynnissä: Venttiili ohjaa moottorilta lämppärikennolle eikä kierrätä webaston kautta ollenkaan.

    Vastuskikka (joka toimii 5-sarjalaiseen) ei toimi 3-sarjalaisessa koska silloin vedenkierto webaston kautta estyy!

    Tiivisteen poisto taas aiheuttaa sen että venttiili falskaa molempiin suuntiin, osittain suoraan lämppärikennolle ja osittain moottorin kautta lämppärikennolle. Tämä pienentää moottorin kautta virtausta koska venttiilin falskaus suoraan lämppärikennolle aiheuttaa vastapainetta moottorin tuloletkulle.

    Miten letkutus kannattaisi toteuttaa jotta sekä moottori että sisätilat lämpiäisi?
    Last edited by jarnori; 03-12-2012, 19:06.
  • Nettipepe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1341
    • Kajaani

    #2
    Tuolla realoem sivulla näkyy olevaan 2 kuvaa aiheesta, ja ainakin listassa letkut nimetty
    eri nimillä... nyt pitäisi yhdistää kuvat ja koettaa saada selvää miten tuo vesikierto oikein menee.
    F30 320xia
    Ex E90 325da
    Ex E90 320da
    Ex E46 330D

    Comment

    • jarnori
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 67
      • Tampere

      #3
      Tuli kokeiltua tuo perus vastuskikka ja todettua että se ei toimi tässä 3-sarjalaisessa. Kun laitoin vesiventtiilin tilalle vastuksen niin Webasto käynnistyy ja sammuu saman tien.
      Käytin 47 ohmin vastusta samoin kuin E60 530d:n:hen. En tiedä johtuuko ongelma tämän E92:n kanssa nyt sitten väärin mitoitetusta vastuksesta vai ongelmasta vedenkierrossa.

      Comment

      • Homebrew
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 349
        • Paimio

        #4
        Originally posted by jarnori View Post
        Tuli kokeiltua tuo perus vastuskikka ja todettua että se ei toimi tässä 3-sarjalaisessa. Kun laitoin vesiventtiilin tilalle vastuksen niin Webasto käynnistyy ja sammuu saman tien.
        Käytin 47 ohmin vastusta samoin kuin E60 530d:n:hen. En tiedä johtuuko ongelma tämän E92:n kanssa nyt sitten väärin mitoitetusta vastuksesta vai ongelmasta vedenkierrossa.
        Kait se näissä E9x autoissa on kaikissa sama, eli vesiventtiili sulkee normaalisti kierron weban kautta ja kun ohjausta ei tule venttiilille, mutta auto kuvittelee venttiilin olevan toiminnassa vastuksen ansiosta, niin weba lähtee käyntiin ja ylikuumenee melko nopsaan --> sammuu...
        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
        Ex. E91 330d -07

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎