Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 320d hehkureleen sijainti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huitoja2
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 226
    • Porvoo

    e91 320d hehkureleen sijainti

    Missä sijaitsee tarkalleen M47N2 (M47TU2D20) moottorilla varustetussa e91:ssä hehkujen rele?

    Vaihdoin jo kaikki hehkutulpat, molemmat termostaatit (ei lämmennyt kuin 70c) ja samalla tuli imusarjan läpät poistettua.

    Edelleen antaa vikakoodin 4 pytyn hehkutulpasta eli rele oltava sökö ja sitä ei meinaa löytyä suosiolla. Hehkujen piuhathan menee imusarjan alla olevaan boksiin mihin menee myös useampi anturin johto mutta samassa yhteydessä ei ole hehkujen relettä.

    Ei ole koneen takaosassa kuten joissain malleissa, missä se on?

    Toiseksi, onko jollain tietoa missä sijaitsee kiertovesipumpun (siis sähköisen) ohjainkortti / rele tms. Antaa myös tästä vikakoodia.
    Last edited by huitoja2; 23-01-2013, 14:44.
    G30 530e, E61 523ia
    ex e60 525da
    ex e90 320Si
    ex e91 320d
    ex e46 330 Ci
    ex e46 330D touring
    ex e46 323 sedan
    ex e36 320 Coupe
    Yms lajiin kuulumattomia...
  • rakki
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 1
    • Etelä-Savo

    #2
    Itse vaihdoin hehkujen ohjausreleen, joka on juurikin sellainen laatikko. Ei siis enää perinteinen rele. Löyty imusarjan alta ja helpoin vaihtaa irroittamalla moottorin suoja, ikkunan alta muovit pois ja pikaliittimellä imusarjanputki pois tieltä. Onnistuu ilman koko imusarjan irroittamista. Oma oli siis E91 vm-09 320d ed.

    Osan hinta oli 120e merkkiliikkeestä.

    Todennäköisesti olet siis jo paikantanut oikean osan, siihen tulee yksi iso ja yksi pienempi liitin.

    Comment

    • huitoja2
      BTCF Member
      • Dec 2007
      • 226
      • Porvoo

      #3
      Originally posted by rakki View Post
      Itse vaihdoin hehkujen ohjausreleen, joka on juurikin sellainen laatikko. Ei siis enää perinteinen rele. Löyty imusarjan alta ja helpoin vaihtaa irroittamalla moottorin suoja, ikkunan alta muovit pois ja pikaliittimellä imusarjanputki pois tieltä. Onnistuu ilman koko imusarjan irroittamista. Oma oli siis E91 vm-09 320d ed.

      Osan hinta oli 120e merkkiliikkeestä.

      Todennäköisesti olet siis jo paikantanut oikean osan, siihen tulee yksi iso ja yksi pienempi liitin.
      Uusi rele on ostettuna ja pitäisi olla oikeakin osanumeron perusteella mutta jäi tosiaan vaihtamatta muun rempan yhteydessä kun ihan samanlaista purkkia ei vastaan tullut. Täytyy uudemman kerran katsella sinne imusarjan alle...
      G30 530e, E61 523ia
      ex e60 525da
      ex e90 320Si
      ex e91 320d
      ex e46 330 Ci
      ex e46 330D touring
      ex e46 323 sedan
      ex e36 320 Coupe
      Yms lajiin kuulumattomia...

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9140
        • Oulu

        #4
        A2402

        Liittimet näkyvät, kun suunnilleen lisävesipumpun kohdilta katselee alaspäin. Itse yksikön joutuu irrottaamaan aika lailla käsikopelolla.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • huitoja2
          BTCF Member
          • Dec 2007
          • 226
          • Porvoo

          #5
          Ok, kiitos vastauksista!
          Täytynee palata asiaan ja tutkailla seuraavalla vapaalla uudemman kerran.
          G30 530e, E61 523ia
          ex e60 525da
          ex e90 320Si
          ex e91 320d
          ex e46 330 Ci
          ex e46 330D touring
          ex e46 323 sedan
          ex e36 320 Coupe
          Yms lajiin kuulumattomia...

          Comment

          • Semiamis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 89

            #6
            Nostetaas vanhaa keskustelua ylös.

            Elikkäs tänään tuli omasta e91 320d m47:sta otettua imusarjasta läpät pois ja hehkut vaihdettua, mutta tuo hehkurele jäi vaihtamatta. Oma järki ei riittänyt, miten sen saa yläkautta vaihdettua, joten voisiko sen vaihtaa pyöräkotelon kautta tai alakautta? Kaikki neuvo on enemmän kuin tervetullutta.

            Comment

            • _Sylin_teri_
              BTCF Member
              • May 2013
              • 366
              • Suomi finland

              #7
              Itse joskus tuskailin saman asian kautta ja öljymontusta käsin päädyin alakautta irroittamaan. Aivan järkyttävä homma oli. Muistaakseni jostain tukivarren reiästä näkyi kiinnitysmutterin kulma ja jostain pienestä raosta puolen metrin jatkolla kymppimillin hylsyllä sitten sain irti. Takasin laitosta puhumattakaan...

              Ei mulla ainakaan kädet taipunu yläkautta irrottaa.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9140
                • Oulu

                #8
                Kyllä se onnistuu yläkauttakin, mutta vaatii kyllä melkoista ranne/sormijumppaa ja sokkona sormituntumalla pitää toimia.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Liekkis
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 31
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Kuukausi takaperin itsekkin tein kyseisen homman yläkautta. Sijainti kyllä hienossa paikassa ja tosiaan sokkona sormikopelolla juuri ja juuri onnistuu. 10mm räikkälenkki nivelellä oli itsellä "se" avuntuoja.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎