Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 325dA -08, sähkomurheita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jiri
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 105

    E91 325dA -08, sähkomurheita

    Perustetaanpas nyt ihan oma topicci tolle mun vikapesäkkeelle.
    Auto on vm. 2008 E91 325dA. Kilometrejä mittarissa jo 122tkm ja ongelmia alkaa kertymään.



    Linkki varustelistaan:


    Kokolailla kaikki on ruksittu. Avaimettomasta käynnistyksestä aktiiviohjaukseen ja aktiiviseen vakionopeudensäätimeen.


    Sitten niihin vikoihin:

    -Apukuskin airbägin tunnistematto viallinen. Restraint systems fault lävähtää Idriven näytölle käynnistyksessä. Voiko tämän tunnistuksen koodata pois käytöstä (niin että turvatyynyt toimivat istuu joku apukuskin penkillä tai ei)? Onko tunnistematon uusiminen ainoa vaihtoehto? Sporttinahkapenkin verhoilujen purkaminen ei houkuttele...

    -Antennivahvistin tuli tiensä päähän. Radio alkoi pätkimään, lopulta kaikki äänet hävisivät. Ajoittain äänet saattavat palata hetkeksi ja sitten taas katoavat. Purin antennivahvistimen esiin ja se näytti tältä:

    Lienee aika valmista kauraa. Tilasin uuden.

    -Keskuslukitus lopetti toimintansa. Kauko-ohjaimesta kun painaa lukitusnappia niin lukkoon menee: kuskin ovi ja polttoaineluukku. Avaus napista mikään ei aukea, naksuu vaan. Sama sisältä lukituspainikkeesta, naksuu vaan ja mitään ei tapahdu. Voiko tämä liittyä antennivahvistimeen? Sulakevikaan en usko kun joka ovesta kuitenkin kuuluu vaimea napsahdus?

    Mekaanisella avaimella aukeaa vain kuskin ovi. Kaikessa viisaudessani kauppaan mennessä painelin sisältä muut 3 ovea lukkoon... Lopputulos vaikeuttaa elämää, ovet ei aukea sisäkahvasta vetämällä vaan autosta tuli kertaheitolla yhden hengen auto.

    Takaluukku ei lukitu lainkaan.

    -Akku. Ymmärtääkseni tässä pitäisi olla AGM-akku kun varustelistalta kuitenkin löytyy jarruenergian talteenotto? Autossa on alkuperäinen valkoinen BMW:n 90Ah akku:


    Onko tuo ihan tavallinen lyijyakku? Kuten kuvastakin näkyy, vajausta löytyy. Taitaa olla uuden akun hankinta edessä, onhan akulla ikää jo 5v jos on alkuperäinen akku.

    Otin akun autosta pois ja vein sisälle lataukseen. Nyt kun akku on ladattu ja laitoin sen autoon kiinni tuli uusia murheita.
    Idriveen lävähti ilmoitus: Active steering inactive. Aktiiviohjaus pois pelistä siis. Ohjaus on parkkipaikkapyörittelyssä raskas.
    EDIT: Aktiiviohjaus lähti lyhyen ajamisen jälkeen toimimaan. Taisi vaan herjata kun sähköt oli pois?
    Radiokin on tänään toiminut koko päivän, huoh.

    Alkaa usko loppua tämän kanssa

    Asustelen Forssassa. Olisiko jollakin mahdollisuutta ottaa tätä piuhan päähän?
    -Istuintunnistuksen koodaus pois, jos on mahdollista
    -Huoltovälin kuittaus
    -Uuden akun rekisteröinti ja tarvittaessa oikean akkutyypin koodaus

    Esim. Hämeenlinna, Tampere, Turku suunnalla voisin poikkeilla.

    -Jiri
    Last edited by Jiri; 10-03-2013, 18:50.
    * E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #2
    laita nyt hyvä ihminen se tunnistin kuntoon tai myy koko läjä pois. Jos edes jonkun soisi toimivan autossa niin turvavarusteiden. Eikä niitä voikaan koodata tosta vaan pois (periaatteessa mahdollista, koska onhan näihin saanut etupenkin isofix-paketin jossa tulee mukana avainpesä kojelautaan jolla apparin bagit putoaa pois). Mitä tulee tuohon avainvikaan, niin jos se ongelma tuli samaan aikaan kun nappasit antennivahvarin irti, niin eiköhän se vika ole siinä. Akkuun en osaa sanoa muuta kuin että osta uusi ja koodauta autoon. Agm on paras vaihtoehto. Noi nyt on vielä pieniä murheita. Älä noista stressaa hyvä ihminen, se istuinosan verhoilukin menee takaisin kyllä ihan ihmisen käsillä.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Jiri
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 105

      #3
      Originally posted by BeamR View Post
      laita nyt hyvä ihminen se tunnistin kuntoon tai myy koko läjä pois. Jos edes jonkun soisi toimivan autossa niin turvavarusteiden. Eikä niitä voikaan koodata tosta vaan pois (periaatteessa mahdollista, koska onhan näihin saanut etupenkin isofix-paketin jossa tulee mukana avainpesä kojelautaan jolla apparin bagit putoaa pois). Mitä tulee tuohon avainvikaan, niin jos se ongelma tuli samaan aikaan kun nappasit antennivahvarin irti, niin eiköhän se vika ole siinä. Akkuun en osaa sanoa muuta kuin että osta uusi ja koodauta autoon. Agm on paras vaihtoehto. Noi nyt on vielä pieniä murheita. Älä noista stressaa hyvä ihminen, se istuinosan verhoilukin menee takaisin kyllä ihan ihmisen käsillä.
      Toki haluan että turvavarusteet toimii, mutta apukuskin penkin tunnistinta pidän silti täysin turhana... Mulle ainakin on aivan sama, vaikka apukuskin airbag laukeaisi "turhaan" (lue: silloin kun siinä ei istu ketään).

      Siinä vaiheessa auto on menossa lunnaiksi joka tapauksessa niin yksi turhaan räjähtänyt bagi ei haittaa. Turha. Tarkoitinkin, että jos sen saisi koodattua pois, niin että airbagit laukeaisivat normaalisti (esimerkiksi koodaus niin, että apukuskin penkin tila olisi aina "varattu" -> bagit toimii?).
      Kuntoon laitetaan

      Avainvika tuli radiovian jälkeen. Sitten kun avainvika tuli, purin antennivahvistimen pois ja sieltä löytyi hapettumaa. Sama purkki ohjaa ilmeisesti ainakin keskuslukituksen kauko-ohjausta.

      EDIT: Schmiedmannilta alkuperäinen BMW:n normiakku 197e ja AGM-akku 346e... AGM-akun ajattelin tohon hankkia, kun mielestäni sinne sellanen olisi pitänyt tulla jo tehtaaltakin? Tarviipa ettiä jos ton akun sais jostain vähän jopa edullisemmin.



      Vaihtoehtoja alkuperäisen tilalle löytyi pikaisella googlauksella ainakin:

      Exide AGM micro hybrid 92Ah / 850A 235euroa:


      Varta Start-Stop Plus 80Ah / 800A 210euroa:


      Bosch S6 AGM 80Ah / 800A 243euroa:


      Biltema AGM akku 80Ah / 800A 169euroa:


      Onko kellään kokemuksia näistä? Alkuperäiset BMW akut taitaa olla Exideä ja Vartaa?
      Last edited by Jiri; 10-03-2013, 21:13.
      * E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1835
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Jiri View Post
        Toki haluan että turvavarusteet toimii, mutta apukuskin penkin tunnistinta pidän silti täysin turhana... Mulle ainakin on aivan sama, vaikka apukuskin airbag laukeaisi "turhaan" (lue: silloin kun siinä ei istu ketään)...
        OT: Olen sinänsä samaa mieltä että tämä BMW:n (ja mahdollisesti monen muunkin valmistajan) käyttämä tekniikka istujan havaitsemiseksi on turhan monimutkainen, kallis ja hankala uusia. Varmasti saman voisi toteuttaa huomattavasti yksinkertaisemminkin, jos asiaa tältä kantilta haluttaisiin suunnitteluvaiheessa painottaa (vrt. Saab 99:n turvavyön muistutinvalon syttymis anturi, yksinkertainen, edullinen ja helppo korjata ilman istuimen verhoilun purkamista).
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Homebrew
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 349
          • Paimio

          #5
          Originally posted by Jiri View Post
          Schmiedmannilta alkuperäinen BMW:n normiakku 197e ja AGM-akku 346e... AGM-akun ajattelin tohon hankkia, kun mielestäni sinne sellanen olisi pitänyt tulla jo tehtaaltakin? Tarviipa ettiä jos ton akun sais jostain vähän jopa edullisemmin.
          Boschin (tai Vartan, taitaa olla samaa kamaa) 95Ah AGM-akku meni ainakin omaan Pre-LCI E91:een, ei tarvi koodata, riittää että INPAlla kuittaa akun vaihdon. Näky olevan toi Vartan versio vielä edukkaasti tuolla Tarvikkeet.fi sivulla. Motonetistä hain ite Boschilaisen johonkin 220-230€ hintaan vähän yli vuosi takaperin. Ja kannattaa oikeasti ladata se lämpimässä täyteen ennenkun heittää autoon paikalleen...
          Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
          Ex. E91 330d -07

          Comment

          • Jiri
            BTCF Member
            • Jun 2005
            • 105

            #6
            Originally posted by Homebrew View Post
            Boschin (tai Vartan, taitaa olla samaa kamaa) 95Ah AGM-akku meni ainakin omaan Pre-LCI E91:een, ei tarvi koodata, riittää että INPAlla kuittaa akun vaihdon. Näky olevan toi Vartan versio vielä edukkaasti tuolla Tarvikkeet.fi sivulla. Motonetistä hain ite Boschilaisen johonkin 220-230€ hintaan vähän yli vuosi takaperin. Ja kannattaa oikeasti ladata se lämpimässä täyteen ennenkun heittää autoon paikalleen...
            Oliko sulla alunperin AGM akku?

            Jos ei niin eikös se sillon pitäs koodata kun akun tyyppi muuttuu, että osaa ladata oikein?
            * E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *

            Comment

            • JayJay-
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 625
              • jkl

              #7
              Tuo keskuslukitus ongelma johtuu tuosta antenni vahvistimesta, itellä meni sama osa aikoinaan maksoin noin 100€ netistä tilattuna, kokeile puhdistaa tuo piirilevy IPALLa ( myydään apteekissa mm) jos heräis henkiin. Airbag herja 99,9% todennäköisyydellä johtuu penkin alla menevän johto sarjan huonosta liitoksesta taikka sen isonliittimen huonosta kosketuksesta, tämäkin vika oli omassa e92 korisessa ja on tyyppi vika e9x malleissa. Korjaus liikkeessä makso vikakoodin kuittauksella ja johdon korjaamisella vajaa parisataa, vikakoodia ei saa perinteisillä akku pois ja viiksi kikkailuilla pois et kunnon testerillä tai merkkiliikkeessä onnistuu.
              Last edited by JayJay-; 11-03-2013, 22:22.
              Autoton..
              ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

              Comment

              • tuumas
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2564
                • Lapland, Finland

                #8
                No eihän sulla ole kummoiset murheet, akku entinen ja antennivahvistin ottanut nokkiinsa Ei muuta kuin AGM akku paikalleen, koodaus ja uusi (?) antennivahvistin niin kaikki hyvin

                Comment

                • Homebrew
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2011
                  • 349
                  • Paimio

                  #9
                  Originally posted by Jiri View Post
                  Oliko sulla alunperin AGM akku?

                  Jos ei niin eikös se sillon pitäs koodata kun akun tyyppi muuttuu, että osaa ladata oikein?
                  Oli siis AGM-akku alunperinkin (90Ah) --> Vaihdon kuittaus INPAlla riittää.

                  Mutta toi valkonen akku taitaakin olla normiakku, eli vaatii koodauksen... My bad..
                  Last edited by Homebrew; 12-03-2013, 07:59.
                  Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
                  Ex. E91 330d -07

                  Comment

                  • Jiri
                    BTCF Member
                    • Jun 2005
                    • 105

                    #10
                    Originally posted by JayJay- View Post
                    Tuo keskuslukitus ongelma johtuu tuosta antenni vahvistimesta, itellä meni sama osa aikoinaan maksoin noin 100€ netistä tilattuna, kokeile puhdistaa tuo piirilevy IPALLa ( myydään apteekissa mm) jos heräis henkiin. Airbag herja 99,9% todennäköisyydellä johtuu penkin alla menevän johto sarjan huonosta liitoksesta taikka sen isonliittimen huonosta kosketuksesta, tämäkin vika oli omassa e92 korisessa ja on tyyppi vika e9x malleissa. Korjaus liikkeessä makso vikakoodin kuittauksella ja johdon korjaamisella vajaa parisataa, vikakoodia ei saa perinteisillä akku pois ja viiksi kikkailuilla pois et kunnon testerillä tai merkkiliikkeessä onnistuu.
                    Huh. Alkaa kuulostamaan siltä, että tätä ei tartte ihan vielä paaliin viedäkkään Taitaa touhutonnilla selvitä.

                    -Antennivahvistin tuli jo tilattua uusi, mutta tartteepa koittaa IPA:lla vielä elvyttää, kun toimitusaika mokomalle 2viikkoa ja tällä hetkellä ei aukea kuin kuskin ovi ja takaluukunkansi (IPA:a löytyy fiksi harrastuksen ansiosta kyllä)

                    -Airbag herja on kuittien mukaan edellisellä omistajalla kuitattu 2/2012 (apukuskin tunnistinmatto), ja mulla pamahti näyttöön ensimmäisen kerran 12/2012. Sitten vikakoodit nollaamalla pysyi hetkenaikaa pois, ja tuli uudestaan. Pari kertaa nyt nollattu ja herjaa aina samasta tunnistinmatosta.

                    Turvavyön muistutin ääni kuitenkin toimii vaikka näytössä palaakin Restraint systems fault? Eli kun joku istuu apparin paikalle ja lähtee liikkeelle niin summeri kyllä alkaa huutamaan normaalisti kunnes vyön laittaa kiinni.

                    Toimiikos noi saman tunnistimen kautta?
                    Jos toimii niin viittaisi juurikin liitinvikaan?
                    * E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17838
                      • PKS

                      #11
                      Eiköhän siellä liitinvika ole, siitä on helpoin lähteä liikkeelle joka tapauksessa.
                      Pura liitin auki ja putsaa liitokset ja laita takaisin kiinni. Sitten jonnekin paikalliselle harrastajalle nollaamaan vikakoodi. Samoin tuo akun koodaus onnistuu kyllä samanlaisella kaverilla.

                      Missä päin majailet? Jokaisen alueen keskusteluissa löytyy threadit jossa voit kysellä apuja vikakoodeihin - ei kannata minusta maksaa marmorille jos vaikka ei lähtisikään ekalla nollauksella pois.

                      edit: Forssan olitkin merkinnyt
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36
                      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                      Muut talouden vehkeet:
                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • JayJay-
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 625
                        • jkl

                        #12
                        Mulla meni vakuutuksen piikkiin niin ei kiinnostanu alkaa rassaamaan,mut netistä kyllä löytyy hyviä ohjeita. Jos otat penkin irti, niin kannattaa kallistaa se paikallaan taaksepäin. Mulla on jossain vielä ylhäällä se sähkökuvakin mitkä johtimet menee sinne turvavyönlukitukseen mut jos kallistat penkkiä niin pienellä "sherlock holmes" tutkimuksella kyllä näät sen johdon mikä menee sinne vikapaikkaan. Ipaa ja paineilmaa toimii! : )

                        Joo on samaa ja samaa muistaakseni herjas, riippu vähän testeristäkin mitä anto laakkonen vs bosch ja tallilukija

                        0xCC6493A9 93A9 Seat belt tensioner, driver

                        0xCC6493AE 93AE Side airbag, rear left

                        0xCC6293AE 93AE Side airbag,rear,driver's side

                        ja tuosta


                        Last edited by JayJay-; 12-03-2013, 19:17. Reason: linkkiä ja vikaa
                        Autoton..
                        ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                        Comment

                        • Jiri
                          BTCF Member
                          • Jun 2005
                          • 105

                          #13
                          Kolmen viikon odotus palkittiin ja uusi antennivahvistin tuli vihdoin Schmiedmanilta. Askartelin luonnollisesti heti paikalleen.
                          Ei vaikutusta ääniin. Välillä toimii ja välillä ei.

                          Keskuslukitus tuli sentään korjattua... Seuraavaa ei kannattaisi julkisesti kirjoittaa: Sulake palanut. No välillä helppojakin vikoja, sattui vaan sopivasti yhtaikaa antennivahvistimen kanssa

                          Keskuslukitukselle on 4kpl sulakkeita, yksi 15A sulake oli palanut.
                          BMW foorumilla neuvottiin vaihtamaan 15A sulakkeet (2kpl) -> 20A, ei tahdo kestää Suomen talvessa. Nyt on toiminut viikon verran moitteitta 20A sulakkeilla.

                          EDIT: Kukas haluais ottaa tämän piuhansa päähän? Hämeen vikakooditopicissa ei kukaan ole innostunut... Tarvinnee lähteä merta edemmäs kalaan :P
                          Last edited by Jiri; 15-04-2013, 16:45.
                          * E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *

                          Comment

                          • Jiri
                            BTCF Member
                            • Jun 2005
                            • 105

                            #14
                            Nostetaas tätäkin muistaessa, jo hetken aikaa on saanut ajella ihan viattomalla autolla Tänään tuli katsastettuakin moitteitta.

                            Tosiaan keskuslukitus tuli kuntoon kun vaihtoi sulakkeet...

                            Hankin androidi puhelimeeni BMWhat ohjelman, jolla saa kätevästi ELM327 Bluetooth palikan kanssa luettua ja nollattua vikakoodit. Löysi autosta 39 boksia jotka pystyi lukemaan. Airbag herjan löysi ja antoi nollata. Seuraavaksi kun syttyy käytän airbagin liitintä irti ja putsaan liitokset. Josko sillä korjaantuisi.

                            Samalla sitten löytyi 18 muutakin vikakoodia... Nämä liittyi oikeastaan kaikki huonoon akkuun, ja osa sitten antennivahvistimeen kun sen vaihdoin.

                            Radio on nyt toiminut moitteitta kohta pari kuukautta. Välillä syrjäseuduilla huomaa pienen vaimenemisen äänessä, mutta koskaan ei kokonaan häviä Antennivahvistin oli selkeästi sökö (hapettunut), mutta sen vaihtaminen ei auttanut. Noin viikko vaihdosta radio kuitenkin heräsi henkiin ja siitä asti toiminut katkoitta (koputtaa puuta)? Ihme vekotin.

                            Nyt vaan nautitaan toimivasta autosta, tuskin tätä herkkua enään kauaa kestää

                            EDIT:
                            Mitenkäs toi hainevä irtoaa, josko sen irrottaisi ja tutkisi liitokset ennen kuin vesi tekee tuhojaan? Mitä joutuu purkamaan?

                            -Jiri
                            * E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17838
                              • PKS

                              #15
                              Hienoa kuulla!

                              Originally posted by Jiri View Post
                              Hankin androidi puhelimeeni BMWhat ohjelman, jolla saa kätevästi ELM327 Bluetooth palikan kanssa luettua ja nollattua vikakoodit. Löysi autosta 39 boksia jotka pystyi lukemaan.
                              Oliko ilmainen vai maksullinen versio (/mitä maksoi) ?
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎