Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 320d tehot hukassa, moottorin vikavalo ja vikakoodeja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huitoja2
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 226
    • Porvoo

    e91 320d tehot hukassa, moottorin vikavalo ja vikakoodeja

    Nyt se sitten iski ongelmia kulkineeseen. Potilas siis 320d 120kw -06 aj. 238tkm, pari päivää sitten syttyi keltainen moottorin vikavalo palamaan.

    Tehot on hukassa, ei kierrä ajossa kunnolla ja antaa seuraavista vikakoodeja (huonosti suomennettuna):

    Ilmamassamittari, ilman virtaus matala, partikkelisuodatin, paine partikkelisuodattimen jälkeen sekä jostain anturista turbon jälkeen.

    Missä sitten todellinen vika? Turbo ei ujella eikä pidä muutakaan outoa ääntä, DPF saattaisi olla tukossa koska edellisestä poltosta ei tietoa mutta voiko se aiheuttaa kaikki nämä oireet?

    Kun tietäisi mistä edes aloittaa...
    G30 530e, E61 523ia
    ex e60 525da
    ex e90 320Si
    ex e91 320d
    ex e46 330 Ci
    ex e46 330D touring
    ex e46 323 sedan
    ex e36 320 Coupe
    Yms lajiin kuulumattomia...
  • Smistik
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1130
    • Kanta-Häme

    #2
    Aloita vaikka tutkimalla ajossa, paljonko moottorin lämpötila on? Jos ei ole i-driveä, niin foorumilta ja googlella löytyy tietoa, kuinka ajotietokoneen salavalikkoa käytetään. Jos lämmöt on alle 80, niin päätermari ja egr-termari vaihtoon. Automaattivaihteisessa on kai sitten vielä laatikossa oma lämmönvaihtimen termari. Mutta tässä järjestyksessä itse lähtisin vaihtamaan. Jos lämmöt ei nouse yli 80, niin dpf-poltto ei lähde päälle. Tästäkin löytyy haulla tietoa.
    ex E91 320d käsiaskilla
    ex E46 330dat
    japski
    ranu

    ex E30 316i 4d

    Comment

    • huitoja2
      BTCF Member
      • Dec 2007
      • 226
      • Porvoo

      #3
      Originally posted by Smistik View Post
      Aloita vaikka tutkimalla ajossa, paljonko moottorin lämpötila on? Jos ei ole i-driveä, niin foorumilta ja googlella löytyy tietoa, kuinka ajotietokoneen salavalikkoa käytetään. Jos lämmöt on alle 80, niin päätermari ja egr-termari vaihtoon. Automaattivaihteisessa on kai sitten vielä laatikossa oma lämmönvaihtimen termari. Mutta tässä järjestyksessä itse lähtisin vaihtamaan. Jos lämmöt ei nouse yli 80, niin dpf-poltto ei lähde päälle. Tästäkin löytyy haulla tietoa.
      Molemmat termostaatit vaihdettu pari kuukautta sitten ja lämmöt nyt noin 91 astetta ajossa eli sillä ei tekemistä tämän kanssa ainaakan ole.
      DPF poltto ei talvella ainakaan toiminut koska juuri nuo termarit oli paskana jonkin aikaa. Vaihdon jälkeen en ainakaan mistään ole huomannut että olisi itse alkanut poltella, ei hajua eikä ylimääräistä kulutusta eikä muutakaan...

      Tänään otin turbon ahtoputket irti, ei suuremmin öljyä edes coolerissa ollut ja kaikki ehjiä. Ilmanputsari hiukan paskainen mutta ei tukossa. Turbon siipeä yritin heilutella mutta ei siinä suurta välystä tuntunut eikä se ajossa mitään ääntä ole pitänyt.

      Olisiko mahdollista että ilmamassamittari olisi vaan tiensä päässä? Siitä tuli ensin kerran vikakoodi ja kun sen kuittasin niin myöhemmin lävähti nuo kaikki muut päälle...

      Onko muuten muuta konstia saada DPF poltto päälle kuin pakottaa esim DISsillä? Impä löytyy mutta sillä ei onnistu tietääkseni.
      G30 530e, E61 523ia
      ex e60 525da
      ex e90 320Si
      ex e91 320d
      ex e46 330 Ci
      ex e46 330D touring
      ex e46 323 sedan
      ex e36 320 Coupe
      Yms lajiin kuulumattomia...

      Comment

      • Homebrew
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2011
        • 349
        • Paimio

        #4
        Originally posted by huitoja2 View Post
        Onko muuten muuta konstia saada DPF poltto päälle kuin pakottaa esim DISsillä? Impä löytyy mutta sillä ei onnistu tietääkseni.
        Ajelet vaikka motarilla tms. tasaista vauhtia ja samalla kaveri nollaa DDE:ltä vikakoodeja jatkuvasti INPAlla, niin poltto pitäs lähteä päälle. Huomaa siitä että polttoaineen kulutus nousee (kulutusmittari heiluu siihen tahtiin kun vikakoodeja nollaa). Aluksi vikakoodi napsahti aina uusiksi päälle, niin sen takia joutuu jatkuvasti nollaamaan. Itellä ainakin lähti auki tuolla tapaa ja on sen jälkeen pelannut hyvin vuoden/25tkm. .
        Skoda Octavia & Yamaha FZS 600 -02
        Ex. E91 330d -07

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by Homebrew View Post
          Ajelet vaikka motarilla tms. tasaista vauhtia ja samalla kaveri nollaa DDE:ltä vikakoodeja jatkuvasti INPAlla, niin poltto pitäs lähteä päälle. Huomaa siitä että polttoaineen kulutus nousee (kulutusmittari heiluu siihen tahtiin kun vikakoodeja nollaa). Aluksi vikakoodi napsahti aina uusiksi päälle, niin sen takia joutuu jatkuvasti nollaamaan. Itellä ainakin lähti auki tuolla tapaa ja on sen jälkeen pelannut hyvin vuoden/25tkm. .
          Jep tämä toimii parhaiten, pakotettu poltto kun ei käynnisty myöskään jos vikakoodit aktivoituvat koko ajan. Tietysti ensin pitää varmistaa moottorin lämpöjen olevan rittävällä tasolla tai korjata asia uusimalla tarpeelliset termostaatit.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎