Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 330xda -06 kuollut alakierroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _qs
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 33
    • Kouvola

    E91 330xda -06 kuollut alakierroksilla

    Alkoipa tuossa viikolla auto tekemään sellaista, että matalilla kierroksilla voi rauhassa painaa kaasun sitä kickdownin vastetta vastaan, eikä tapahdu yhtään mitään. Kiekat kun saa houkuteltua sinne 1800 niin tulee sitten ns all init :think
    Jonkun aikaa kun ajeli, niin tuli idriveen increased emissions ja moottorin vikavalo.

    Nyt tehty seuraavaa:
    - Egr ventsu putsattu
    - Kokeiltu kahdella MAFfilla, molemmilla käytös sama. Maffin piuhan kun ottaa irti, niin vastaa kaasuun loogisesti muttei (tietty) kulje samalla tavalla kun ennen.

    Vikakoodit dde:stä 480a partikelfiltersystem, 4507 abgasrueckfuehr-regelung regelabweichung sekä 3ff0 luftmassenmmesser.

    Livedata näyttää että ahtopaine ja railpaine actual seuraa nominalia ok, mutta ilmamäärän actual tuossa öhötysvaiheessa on reilusti alle nominalin, tyyliin kolme kertaa vähemmän. Onko tuo ilmamäärän puute syy vai seuraus? Eli onko mulla 2 samalla tavalla risaa maffia vai onko vika esim ahtopaineen säädössä, egr:ssä, throttleventsussa vai jossain muualla?
    Ton dpf vian tekstissä paine-ero 39mbar 1000:lla kierroksella ja auto kuitenkin korkeammilla kierroksilla kulkee niin en jaksa uskoa että sekään tätä selittää?

    Hyviä ideoita/ohjeita mitä vois tutkia omin käsin vielä? Aamulla viikoksi työreissuun niin ei korjaamollekaan kerkeä...
    Entiset: E91 330xda, E87 120d, E46 320d, E39 523i, E36 325td ja pari hairahdusta.
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #2
    Mitä näyttää dpf:n lämpötila-anturit, määränsäädin, korkeapainepumppu, imuilman lämpötila jne
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • _qs
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 33
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by VolvoTDi View Post
      Mitä näyttää dpf:n lämpötila-anturit, määränsäädin, korkeapainepumppu, imuilman lämpötila jne
      En pääse inpalla näkemään noita dpf:n lämpöjä, enkä määränsäädintä tai kp-pumppua. Voi olla myös että en vaan osaa Joutui aika lailla tappelemaan, että pääsi tämän DDE:hen ollenkaan inpalla käsiksi. Samalla päivityksellä vikakoodit muuttui saksaksi.

      Imuilman lämpötila oli ajoon lähtiessä lähellä ulkoilman lämpöä ja jos en väärin muista, se oli jossain 40 asteen hujakoilla normiajossa lyhyellä testilenkillä. Mahtaakohan tässä olla lämpötila-anturi tuossa maffissa, kun maffin piuha irti ajellessa muistelisin että tuli koodi tuosta intake air temperature sensorista?

      Jännä vika kun ajoonlähtiessä ei ole heti päällä, vaan noin parin kilometrin ajon jälkeen alkaa.
      Entiset: E91 330xda, E87 120d, E46 320d, E39 523i, E36 325td ja pari hairahdusta.

      Comment

      • _qs
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 33
        • Kouvola

        #4
        Päivitellääs tämänkin tilannetta. Auto ei siis pelaa vieläkään.
        Dpf meni työreissulla aivan tukkoon ja nilkuttamalla pääsin takas kotiin. Nyt autossa "kevennetty" dpf eikä sillä ollut mitään vaikutusta asiaan. Näkyvän savun määrä toki lisääntyi, savu on pikimustaa.
        Kun alhaisilla kiekoilla painaa kaasua, ei siis tapahdu muuta kuin kulutusmittari menee pikkuhiljaa tappiin ja alkaa puskemaan mustaa savua putkesta ihan tolkuttomasti. Kun kierrokset saa houkuteltua yli 2000 alkaa mennä kuten normaalisti, eikä savutakaan.

        Ekan viestin jälkeen tehtyä:
        - Dpf putsattu ja rei'itetty (myöhempiä toimenpiteitä ajatellen)
        - uusi ilmanputsari
        - uusi maffi merkkiliikkeessä
        - turbo tarkastettu silmämääräisesti merkkiliikkeessä, ok
        - ilmamassatesti merkkiliikkeessä, ok
        - egr venttiili tarkastettu merkkiliikkeessä, ok (liikkuu alipainepumpulla)
        - kaasuläppää ajettu testerillä merkkiliikkeessä, ok
        - turbon siipiä heiluteltu testerillä merkkiliikkeessä, ainakin silloin liikkuivat
        - ilmamäärämittarin signaali tsekattu skoopilla merkkiliikkeessä, ok

        Nyt kiinnostaisi voiko egr:n toimimattomuus yleensäkään aiheuttaa tälläiset oireet? Egr:n alipaineletkuun jää kuulemma alipaine vaikka auton sammuttaa, tätä ei pitäisi kuulemma tapahtua ja tämän takia on tilattu nyt uus egr:n ohjaussolenoidi. Moottorin vikavalo syttyy melkein heti nollauksen jälkeen. Vikakoodit tulee edelleen egr control deviation ja toinen ilmamäärämittarista. Pitää käydä jossain välissä napsasemassa inpalla koodit vielä ulos.

        Itsellä ei enää tule muuta mieleen kuin turboon liittyvä vika jos tuo egr:n ohjaus ei tähän auta.
        Last edited by _qs; 24-09-2013, 19:29.
        Entiset: E91 330xda, E87 120d, E46 320d, E39 523i, E36 325td ja pari hairahdusta.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          Egr jää nyt jostain syystä auki! Ilmamäärä tyhjäkäynnillä on noin 500mg kun egr on kiinni. Käynnistyksestä pikkasen aikaa niin egr:n pitää mennä kiinni, jolloin ilmamäärä nousee ~500:aan eli jos jotain muuta esim 200-300 niin egr on auki, joka aiheuttaa tehottomuutta. Maf:n liitin kun aukaistaan niin menee limppiin, jolloin mm. egr ajetaan kiinni ja tällöin auto toimikin paremmin jo pienemmiltä kierroksilta. Solenoidi saattaa auttaa tai muu seikka, joka vaikuttaa egr:n ohjaukseen.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • _qs
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 33
            • Kouvola

            #6
            Vika korjattu

            Päivitetääs tämä case selvitetyksi

            Eli neljä keikkaa merkkihuoltoon ja liki tuhat euroa niin heräsi tämäkin taas eloon.
            Vaihdettiin osa 11747796634 eli egr alipaineohjauksen pressure converter.

            Jälkikäteen ajatellen tämä olisi ollut helppo kokeilla irroittamalla ja tulppaamalla egr:n alipaineletku kun vikavalokin jo paloi valmiiksi, kulku parani tällä tempulla heti. On muuten sellanen vika että tukkii dpf:n hetkessä, ahtopaineet karkaa egr:n kautta putkeen mutta syötöt on kuten toimivalla systeemillä --> savua tulee erittäin reilusti (näkyy kun tyhjä dpf).
            Anyway, osa vaihdettu ja kaikki pelaa taas ilman kikkailuja.
            Entiset: E91 330xda, E87 120d, E46 320d, E39 523i, E36 325td ja pari hairahdusta.

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by _qs View Post
              Päivitetääs tämä case selvitetyksi

              Eli neljä keikkaa merkkihuoltoon ja liki tuhat euroa niin heräsi tämäkin taas eloon.
              Vaihdettiin osa 11747796634 eli egr alipaineohjauksen pressure converter.

              Jälkikäteen ajatellen tämä olisi ollut helppo kokeilla irroittamalla ja tulppaamalla egr:n alipaineletku kun vikavalokin jo paloi valmiiksi, kulku parani tällä tempulla heti. On muuten sellanen vika että tukkii dpf:n hetkessä, ahtopaineet karkaa egr:n kautta putkeen mutta syötöt on kuten toimivalla systeemillä --> savua tulee erittäin reilusti (näkyy kun tyhjä dpf).
              Anyway, osa vaihdettu ja kaikki pelaa taas ilman kikkailuja.
              Eli oliko vika se että tuolta alipaine solenoidilta ei päässyt alipaine pois ja jätti sen takia egr:n auki jatkuvasti, jolloinka ahdot karkasivat pakopuolelle?
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • _qs
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 33
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by Rahu View Post
                Eli oliko vika se että tuolta alipaine solenoidilta ei päässyt alipaine pois ja jätti sen takia egr:n auki jatkuvasti, jolloinka ahdot karkasivat pakopuolelle?
                Juurikin näin
                Entiset: E91 330xda, E87 120d, E46 320d, E39 523i, E36 325td ja pari hairahdusta.

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by _qs View Post
                  Juurikin näin
                  Mielenkiintoista.. Jos joku on joskus kokeillut käyttää autoa egr auki niin tietää että se ei paljoa kierroksia ota tuolloin, saatikka ajamisesta ei tule yhtään mitään..:think
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • w000t
                    Newbiemmer
                    • Aug 2015
                    • 14
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Vanha ketju mutta pakko tulla kommentoimaan kun itsellä vaihdettiin täsmälleen sama osa samojen oireiden takia. (lisäksi vaihdettiin polttoainesuodatin) Tällä hetkellä ainakin auto toimii taas normaalisti Onko sinulla vika uusiutunut vai pysynyt poissa??

                    Comment

                    • _qs
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 33
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by w000t View Post
                      Vanha ketju mutta pakko tulla kommentoimaan kun itsellä vaihdettiin täsmälleen sama osa samojen oireiden takia. (lisäksi vaihdettiin polttoainesuodatin) Tällä hetkellä ainakin auto toimii taas normaalisti Onko sinulla vika uusiutunut vai pysynyt poissa??
                      Ei ole tämä vika uusinut tuon operaation jälkeen.

                      Paljon lie sulla kilometrejä rullattu, itsellä meni tuossa n.250tkm kohdalla etukardaanin ristikko jakolaatikon päästä ja siitä johtuen ravisti stefan rikki ja jakolaatikon öljyt mäelle ja sit pientä halpaa remppaa. Eli kannattaa tsekkailla kardaanit jos on auto ylhäällä ja pohjamuovit irti.
                      Entiset: E91 330xda, E87 120d, E46 320d, E39 523i, E36 325td ja pari hairahdusta.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎