Announcement

Collapse
No announcement yet.

e91 Hitaassa vauhdissa ohjaus rutisee.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samir_85
    Newbiemmer
    • Aug 2013
    • 9
    • Kotka

    e91 Hitaassa vauhdissa ohjaus rutisee.

    Olisiko täältä foorumilta apua tällaiseen ongelmaan.
    Hitaassa vauhdissa tai auton ollessa paikallaan ohjaus "rutisee ja tärisee", kun rattia kääntää esim. parkkiin ajaessa tai poistuessa.
    Autoon vaihdettu kyseiseen ongelmaan liittyen: Ohjaustehostimen pumppu,nesteet ja hammastanko. Myös etuiskarien yläpään laakerit tarkistettu.
    Kyseessä e91 330XD autom. 2008 m-sport. Autossa hydraulinen tehostin ja "servotronic". Ei LCI malli.
    Meinaa usko loppua.
    Last edited by Samir_85; 28-08-2013, 15:10.
  • TPM1
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 127
    • Kerava

    #2
    Omassa on myös havaittavissa pientä"rutinaa" kun lähtee liikkeelle parkkipaikalta, kun auto on seissyt pidemmän aikaa. Ei kyllä mitään kovaa rutina ole.

    Comment

    • dumo
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 84
      • N/A

      #3
      Itselläkin tärisee hieman kun kylmällä autolla poistuu parkkipaikalta (hidas vauhti eteenpäin ja jyrkähkö käännös). En ole jaksanut huolestua kun ohjaus muuten toimii hyvin, ei ole klappia missään, tehostin ei äännä, jne. Tuntuisi olevan erittäin yleinen oire. En tiedä onko jotain yhteyttä xDriveen kun tuntuisi erityisesti näissä olevan tuota tärinää (esim. jakoboksi ns. lukitussa tilassa eli ikään kuin ei olisi keskitasuria, ja rengas ottaa kääntyessä hieman vastaan).

      Comment

      • makeclick
        BTCF Member
        • Mar 2005
        • 268
        • Turku

        #4
        Täällä myös... Helpottaa heti kun laittaa vähän kierroksia. Ei kai näissä ole samaa kuin 5-sarjassa, että ohjaustehostimen kippo pitää olla ylitäytetty?
        Harrastepaholainen 335d:
        Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
        Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

        Comment

        • kemo81
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2010
          • 1248
          • ylöjärvi

          #5
          Taitaa kuulua asiaan.Minulla kummatkin e91:t ovat pitäneet kyseistä ääntä aina silloin tällöin harvakseltaan..
          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
          Ex.
          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
          e91 325i 2005 ArktisMetal
          e46 320ci 2001 TobassBlue
          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

          S1000rr 2010 Thunder grey

          Comment

          • VilleJKL
            Newbiemmer
            • Nov 2012
            • 15
            • JKL

            #6
            Vaihtelin omaan E91:seen madallusjouset. Vaihdon lomassa huomasin, että yläpään kääntölaakereissa oli ruostetta ja ilmeisesti hiekanjyviä. Toinen oli jo melko jumissa. Luonnollisesti oli viikonloppu ja laakereita ei siihen hätään saanut mistään. Putsasin laakerit hyvin ja sainkin ne pyörimään "kitkatta". Vedin perään laakerirasvat ja löin tolpat paikalleen.
            Ohjaus muuttui selvästi herkemmäksi ja pieni epämääräisyys ohjauksessa hävisi.
            Omalla autolla on ajettu 90 tkm, joten yläpään rakenteessa on jotain pielessä, koska kerää vettä ja likaa itseensä. Tällä kokemksella minä vaihtaisin ensimmäisenä yläpäänkääntölaakerit, jos ohjaus rutisee tai tuntuu kankealta.
            Myynnissä musta 330 dA Touring -07. Ajettu n. 91 tkm. Musta, nahat, iso navi, kääntyvät xenonit, panoraama katto, parkkitutkat edessä ja takana, adaptiivinen vakkari, automaatti pitkät jne. Jos kiinnostaa, kysy.

            Comment

            • Samir_85
              Newbiemmer
              • Aug 2013
              • 9
              • Kotka

              #7
              Ne on jo tarkistettu merkkiliikkeen toimesta.

              Comment

              • Samir_85
                Newbiemmer
                • Aug 2013
                • 9
                • Kotka

                #8
                Originally posted by makeclick View Post
                Täällä myös... Helpottaa heti kun laittaa vähän kierroksia. Ei kai näissä ole samaa kuin 5-sarjassa, että ohjaustehostimen kippo pitää olla ylitäytetty?
                Sama juttu, että helpottaa jos on hieman enemmän kierroksia. Automaatti vain hankaloittaa hieman tilannetta.

                Comment

                • makeclick
                  BTCF Member
                  • Mar 2005
                  • 268
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by Samir_85 View Post
                  Sama juttu, että helpottaa jos on hieman enemmän kierroksia. Automaatti vain hankaloittaa hieman tilannetta.
                  Jeep , mutta sehän on hyvä selitys sitten poliisille: "pakko kiihdyttää parkkipaikalla ku ohajustehostin rutiseen muuten"

                  Mullakin on tossa joku alle vuoden vanha kw alusta niin en uskoisi laakerit olevan vielä vaihtokunnossa. Kaikilla ei kuitenkaan tätä rutinaa paikallaankääntäessä tule? Yleensähän tuollainen tulee kun ilmaa menee järjestelmän läpi... Pitää koittaa vähän ylitäyttää tai vaihtaa ne nesteet, nyt kun on hieno pumppukin olemassa .
                  Harrastepaholainen 335d:
                  Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                  Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                  Comment

                  • Samir_85
                    Newbiemmer
                    • Aug 2013
                    • 9
                    • Kotka

                    #10
                    Originally posted by makeclick View Post
                    Jeep , mutta sehän on hyvä selitys sitten poliisille: "pakko kiihdyttää parkkipaikalla ku ohajustehostin rutiseen muuten"

                    Mullakin on tossa joku alle vuoden vanha kw alusta niin en uskoisi laakerit olevan vielä vaihtokunnossa. Kaikilla ei kuitenkaan tätä rutinaa paikallaankääntäessä tule? Yleensähän tuollainen tulee kun ilmaa menee järjestelmän läpi... Pitää koittaa vähän ylitäyttää tai vaihtaa ne nesteet, nyt kun on hieno pumppukin olemassa .
                    Kerro ihmeessä, jos saat sen rutinan katoamaan. Olisin hyvin kiitollinen jos informoisit minua miten asia tuli kuntoon, jos siinä satut onnistumaan.

                    Comment

                    • Jammü
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 191
                      • Espoo

                      #11
                      Mulla alkoi ohjaus rutisemaan paikallaan ja pienessä vauhdissa downpipen asennuksen jälkeen. Tämä johtui ohjausakselin pulteista, jotka olin laittanut huonosti (kuivana) kiinni, kun hieman siirsin akselia asennuksen ajaksi. Torx-pultin mutterissa on kiinteä pyörivä prikka joka ilmeisesti piti ääntä. Avasin pultit uudelleen, rasvasin pultin ja kaikki välit kunnolla ja pultti kunnolla takaisin. Siihen loppui äänet.

                      Kannattaa kokeilla nostaa auto ylös (paino kuitenkin pyörillä) ja kuuluuko ääni siltä suunnalta kun kääntää rattia. Tämä on nopeasti katsottu, eikä maksa mitään.

                      Comment

                      • makeclick
                        BTCF Member
                        • Mar 2005
                        • 268
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Samir_85 View Post
                        Kerro ihmeessä, jos saat sen rutinan katoamaan. Olisin hyvin kiitollinen jos informoisit minua miten asia tuli kuntoon, jos siinä satut onnistumaan.
                        Lisäsin nestettä, mutta äänet senkus jatkuu.. Lisätietoa jollain muulla.. Tietty vois imee vanhat nesteet ja vaihtaa uudet, mutta jotenkin epäilen sen pelastavan mitään.
                        Harrastepaholainen 335d:
                        Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                        Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                        Comment

                        • Samir_85
                          Newbiemmer
                          • Aug 2013
                          • 9
                          • Kotka

                          #13
                          Nyt vaikuttaisi siltä, että rutina loppui, kun autoon vaihdettiin tehostimen paineletku. Merkkiliikkeeltä aavisteltiin, että letkussa olisi ollut sisällä palkeenkieli, joka olisi haitannut nesteen virtausta. Pääasia kylläkin, että ongelma näyttää vihdoin poistuneen.

                          Comment

                          • makeclick
                            BTCF Member
                            • Mar 2005
                            • 268
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Samir_85 View Post
                            Merkkiliikkeeltä aavisteltiin, että letkussa olisi ollut sisällä palkeenkieli, joka olisi haitannut nesteen virtausta.
                            Tää oli meille ihan uus juttu (tiesi tarkalleen mikä tyyppivika on kyseessä)?

                            Kiitos paljon vastauksesta ja kerrotaan seuraaville lukijoille ja myös minulle, että mikäs se johto sitten oli? Kuva

                            Olisko numero 3? Paljon tämä nyt sitten kustansi?
                            Harrastepaholainen 335d:
                            Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                            Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                            Comment

                            • Samir_85
                              Newbiemmer
                              • Aug 2013
                              • 9
                              • Kotka

                              #15
                              En tiedä mikä letku oli. Luin vaan työsuoritteesta, että paineletku vaihdettu. Minulle kyseiset operaatiot eivät onneksi tulleet maksamaan mitään. Laskut menivät erääseen toiseen autoliikkeeseen, josta auton kesällä ostin. Onneksi. Voin vain kuvitella millaisia summia nämä osat töineen merkkiliikkeessä olisivat tulleet maksamaan, puhuttaisi ilmeisesti joistain tuhansista.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎