Eli kyseessä on vuoden E90 Diesel, M47N2 koneella. Kilometrejä on kertynyt 150.000.
Syksyllä ensimmäisten nollakelien ilmaannuttua moniurahihnan tietämiltä alkoi kuulua kitinää tyhjäkäynnillä. Aluksi kitinää kuului parikymmentä sekuntia ja sen jälkeen se hävisi. Kitinä on tasainen ja tiheys kasvaa kierrosten mukana. Siinä vaiheessa kun kitinä kuului jokaisen käynnistyskerran yhteydessä aina siihen asti, kunnes kone lämpeni, päätin selvittää asiaa. Kun kitinä kuului, kaadoin moniurahihnalle pari tippaa vettä ja lisääntynyt kitka hiljensi kitinän hetkeksi. Eli päättelin, että hihna luistaa. Vaihdoin tilalle uuden hihnan ja kitinä häivisi, mutta vain pariksi päiväksi.
Seuraavaksi laitoin uuden kiristimen, siihen kuuluvan rullan, ohjairullan sekä varmuuden vuoksi myös AC:n stretch-hihnan, vaikka se on juuri moniurahihna joka luistaa. Hihnan kitisevä ääni ilmaantui seuraavana päivänä takaisin.
Moniurahihnan vaihtamisen yhteydessä käsin koettamalla laturin, ohjaustehostajan tai vesipumpun rullissa ei tuntunut mitään klappia tai muuta erityistä. Uusi hihna oli tarvike, muistaakseni Delco -merkkinen.
Yksi asiaan mahdollisesti liittyvä piirre on, että auto vingahtaa joka käynnistyksen yhteydessä lyhyesti ja ääni tulee lähes varmasti samasta hihnasta. Tämä käynnistysvngahdus tulee aina, riippumatta moottorin lämpötilasta, kun taas se varsinainen ongelma kitinä tulee esiin puolilämpimällä tai kylmällä koneella.
Onko kenelläkään vastavaa kokemusta, ajatuksia, ehdotuksia, vittuillakin tietysti saa mutta mieluummin asiaa?!? Alkaa hermot mennä kitinään.
Syksyllä ensimmäisten nollakelien ilmaannuttua moniurahihnan tietämiltä alkoi kuulua kitinää tyhjäkäynnillä. Aluksi kitinää kuului parikymmentä sekuntia ja sen jälkeen se hävisi. Kitinä on tasainen ja tiheys kasvaa kierrosten mukana. Siinä vaiheessa kun kitinä kuului jokaisen käynnistyskerran yhteydessä aina siihen asti, kunnes kone lämpeni, päätin selvittää asiaa. Kun kitinä kuului, kaadoin moniurahihnalle pari tippaa vettä ja lisääntynyt kitka hiljensi kitinän hetkeksi. Eli päättelin, että hihna luistaa. Vaihdoin tilalle uuden hihnan ja kitinä häivisi, mutta vain pariksi päiväksi.
Seuraavaksi laitoin uuden kiristimen, siihen kuuluvan rullan, ohjairullan sekä varmuuden vuoksi myös AC:n stretch-hihnan, vaikka se on juuri moniurahihna joka luistaa. Hihnan kitisevä ääni ilmaantui seuraavana päivänä takaisin.

Moniurahihnan vaihtamisen yhteydessä käsin koettamalla laturin, ohjaustehostajan tai vesipumpun rullissa ei tuntunut mitään klappia tai muuta erityistä. Uusi hihna oli tarvike, muistaakseni Delco -merkkinen.
Yksi asiaan mahdollisesti liittyvä piirre on, että auto vingahtaa joka käynnistyksen yhteydessä lyhyesti ja ääni tulee lähes varmasti samasta hihnasta. Tämä käynnistysvngahdus tulee aina, riippumatta moottorin lämpötilasta, kun taas se varsinainen ongelma kitinä tulee esiin puolilämpimällä tai kylmällä koneella.
Onko kenelläkään vastavaa kokemusta, ajatuksia, ehdotuksia, vittuillakin tietysti saa mutta mieluummin asiaa?!? Alkaa hermot mennä kitinään.
Comment