Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 318D kitinää paikallistamassa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Timbal
    Newbiemmer
    • Dec 2009
    • 11
    • Uusimaa

    E90 318D kitinää paikallistamassa?

    Eli kyseessä on vuoden E90 Diesel, M47N2 koneella. Kilometrejä on kertynyt 150.000.

    Syksyllä ensimmäisten nollakelien ilmaannuttua moniurahihnan tietämiltä alkoi kuulua kitinää tyhjäkäynnillä. Aluksi kitinää kuului parikymmentä sekuntia ja sen jälkeen se hävisi. Kitinä on tasainen ja tiheys kasvaa kierrosten mukana. Siinä vaiheessa kun kitinä kuului jokaisen käynnistyskerran yhteydessä aina siihen asti, kunnes kone lämpeni, päätin selvittää asiaa. Kun kitinä kuului, kaadoin moniurahihnalle pari tippaa vettä ja lisääntynyt kitka hiljensi kitinän hetkeksi. Eli päättelin, että hihna luistaa. Vaihdoin tilalle uuden hihnan ja kitinä häivisi, mutta vain pariksi päiväksi.

    Seuraavaksi laitoin uuden kiristimen, siihen kuuluvan rullan, ohjairullan sekä varmuuden vuoksi myös AC:n stretch-hihnan, vaikka se on juuri moniurahihna joka luistaa. Hihnan kitisevä ääni ilmaantui seuraavana päivänä takaisin.

    Moniurahihnan vaihtamisen yhteydessä käsin koettamalla laturin, ohjaustehostajan tai vesipumpun rullissa ei tuntunut mitään klappia tai muuta erityistä. Uusi hihna oli tarvike, muistaakseni Delco -merkkinen.

    Yksi asiaan mahdollisesti liittyvä piirre on, että auto vingahtaa joka käynnistyksen yhteydessä lyhyesti ja ääni tulee lähes varmasti samasta hihnasta. Tämä käynnistysvngahdus tulee aina, riippumatta moottorin lämpötilasta, kun taas se varsinainen ongelma kitinä tulee esiin puolilämpimällä tai kylmällä koneella.

    Onko kenelläkään vastavaa kokemusta, ajatuksia, ehdotuksia, vittuillakin tietysti saa mutta mieluummin asiaa?!? Alkaa hermot mennä kitinään.
    Last edited by Timbal; 27-12-2013, 13:28.
  • Retze
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 422
    • Keski-Suomi

    #2
    Uusi vibration dampperi ni johan lakkaa kitinät.
    nyk. jalkapelillä
    ex BMW 320i

    Comment

    • Timbal
      Newbiemmer
      • Dec 2009
      • 11
      • Uusimaa

      #3
      Osaatko valottaa tarkemmin tuota logiikkaa?

      Tein juuri toisen kerran vesitestin, eli suihkautin vettä kitisevän hihnan urapuolelle ja yllätys yllätys lopputulos oli päinvastainen kuin viimeksi. Eli tällä kertaa kitinän volyymi kasvoi kymmenkertaiseksi suihkautuksen jälkeen.

      Ilmeisesti viittaa siis nimenomaan remmin luistamiseen nyt ja viimeksi ehkä enemmänkin siihen, että remmi ei ole kulkenut suoraan?

      Comment

      • pro_tinnitus
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 273
        • Etelä-Suomi

        #4
        Originally posted by Timbal View Post
        Osaatko valottaa tarkemmin tuota logiikkaa?

        Tein juuri toisen kerran vesitestin, eli suihkautin vettä kitisevän hihnan urapuolelle ja yllätys yllätys lopputulos oli päinvastainen kuin viimeksi. Eli tällä kertaa kitinän volyymi kasvoi kymmenkertaiseksi suihkautuksen jälkeen.

        Ilmeisesti viittaa siis nimenomaan remmin luistamiseen nyt ja viimeksi ehkä enemmänkin siihen, että remmi ei ole kulkenut suoraan?
        Jos päädyt hihnan vaihtamiseen niin kerro kuinka iso homma tuo oli. Itsellä sama tilanne eli kaikki hihnat olisivat kilometrien osalta vaihtokunnossa. Ilmastoinnin hihna pitää näin kylmällä kelillä vinkunaa hetken aikaa ja hiljenee koneen lämmettyä. No keväällä viimestään hihnat vaihtoon.
        E90 320d -05
        EX: Z3 E36/8 3.0i

        Comment

        • Timbal
          Newbiemmer
          • Dec 2009
          • 11
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by pro_tinnitus View Post
          Jos päädyt hihnan vaihtamiseen niin kerro kuinka iso homma tuo oli. Itsellä sama tilanne eli kaikki hihnat olisivat kilometrien osalta vaihtokunnossa. Ilmastoinnin hihna pitää näin kylmällä kelillä vinkunaa hetken aikaa ja hiljenee koneen lämmettyä. No keväällä viimestään hihnat vaihtoon.
          Hihnat on mulla heti alkuun molemmat vaihdettu. Jos tietää mitä tekee, menee molempien remmien vaihtoon yhteensä 10min. Ilmastoinnin hihna on stretch tyyppinen, eli pyöräytetään päälle. Laturia, ohjaustehostinta jne. pyörittävä isompi hihna on kiristimellä, jonka saa muistaakseni torxilla löysättyä. Mulla on nyt myös kiristin ja rullat vaihdettu, vaikka ne oli itse asiassa täysin tikissä, kuten oli alkuperäiset hihnatkin 150tkm mittarissa.

          Itse kitinän metsästys jatkuu edelleen.

          Toistaiseksi auto on käynyt jo kahdessa korjaamossa vikadiagnoosissa. Ensimmäinen korjaamo ei osannut sanoa oikein mitään ja toinen oli vakuuttunut, että kitinä tulee laturin vapaapyörästä, jonka vaihtamiseen tarvitsee luonnollisesti erikoistyökalun. :think No, perjantaina auto menee vielä merkkiliikkeeseen katsottavaksi ja vaihtavat sen vapaapyörän, mikäli tulevat samaan lopputulokseen oman vikadiagnoosinsa kanssa.

          Jotenkin en vaan jaksa uskoa, että tämä saaga loppuu vielä tähän. Sen verran vaikeuksia tuntuu tuo kitinän paikallistaminen tuottavan mekaanikoille. Katsotaan selviääkö kuvio Hämeenlinnan Autokeskuksessa.

          Comment

          • Timbal
            Newbiemmer
            • Dec 2009
            • 11
            • Uusimaa

            #6
            Originally posted by Timbal View Post
            Hihnat on mulla heti alkuun molemmat vaihdettu. Jos tietää mitä tekee, menee molempien remmien vaihtoon yhteensä 10min. Ilmastoinnin hihna on stretch tyyppinen, eli pyöräytetään päälle. Laturia, ohjaustehostinta jne. pyörittävä isompi hihna on kiristimellä, jonka saa muistaakseni torxilla löysättyä. Mulla on nyt myös kiristin ja rullat vaihdettu, vaikka ne oli itse asiassa täysin tikissä, kuten oli alkuperäiset hihnatkin 150tkm mittarissa.

            Itse kitinän metsästys jatkuu edelleen.

            Toistaiseksi auto on käynyt jo kahdessa korjaamossa vikadiagnoosissa. Ensimmäinen korjaamo ei osannut sanoa oikein mitään ja toinen oli vakuuttunut, että kitinä tulee laturin vapaapyörästä, jonka vaihtamiseen tarvitsee luonnollisesti erikoistyökalun. :think No, perjantaina auto menee vielä merkkiliikkeeseen katsottavaksi ja vaihtavat sen vapaapyörän, mikäli tulevat samaan lopputulokseen oman vikadiagnoosinsa kanssa.

            Jotenkin en vaan jaksa uskoa, että tämä saaga loppuu vielä tähän. Sen verran vaikeuksia tuntuu tuo kitinän paikallistaminen tuottavan mekaanikoille. Katsotaan selviääkö kuvio Hämeenlinnan Autokeskuksessa.
            No niin, eipä ollut vika Autokeskuksen mukaan laturin vapaapyörässä, kun sellaista ei kuulemma laturissa ole.

            Kuulemma vibradampperi on kitinän aiheuttaja ja sen voin hyvin uskoa, niitä on mennyt ja olihan se myös tämän foorumin ensimmäinen ehdotus... olisi pitänyt heti uskoa

            Reilun viikon päästä uutta dampperia alle, lähes jännityksellä odotan saanko "joululahjaksi" auton joka ei kitise!
            Last edited by Timbal; 13-12-2013, 13:14.

            Comment

            • janne[l
              BTCF Member
              • Apr 2011
              • 861
              • Ylöjärvi

              #7
              Se värinänvaimennin kun on tullu tiensä päähän niin nimenomaan silloin päästää hihnan löystyyn juuri sen verran että voi kitistä. Myös hihnan hyppääminen hihnapyörältä on hyvin mahdollista. Sinänsä hyvin sulla toiminu tuo ilmoitin että alkaa kitiseen hyvissä ajoin ennenkuin hajoaa niin että hihna hyppää pois ja matka loppuu
              e46 330i cabriolet
              e91 320d
              e36 328 törpö

              Comment

              • Timbal
                Newbiemmer
                • Dec 2009
                • 11
                • Uusimaa

                #8
                Jatkuu...

                Vibradampperi vaihdettiin Autokeskuksessa ja avainten luovutuksen yhteydessä tyhjäkäynnin kitinän ja käynnistyksen vingahduksen kerrottiin korjaantuneen.

                Laskun maksun jälkeen marssin autolle ja höräytin käyntiin ylläripylläri, täysin sama vingahdus ja selkeä kitinä, ei minkäänlaista havaittavaa parannusta. Reklamoin välittömästi, kuten asiaan kuuluu. Auto takaisin sisään ja hetken päästä keskusteltiin taas laturista...

                Alkaa kohta huumori loppua. On se kumma, eikö muka kellään muulla ole ollut vastaavaa kitinää? Tässä autossa ei kuulemma ole vapaapyörää laturissa, eli koko laturi menee tod.näk. vaihtoon. En millään viitsisi huvikseen uusia kallista osaa. Kaikki kokemukset on tervetulleita!
                Last edited by Timbal; 27-12-2013, 16:15.

                Comment

                • Retze
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 422
                  • Keski-Suomi

                  #9
                  Onko tämä selvinnyt jo?
                  Oliko tietoa onko dampperin takana oleva kampuran stefa vuotanut öljyä?
                  Last edited by Retze; 28-12-2013, 12:29. Reason: Typo
                  nyk. jalkapelillä
                  ex BMW 320i

                  Comment

                  • juxo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 301
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Tuossa omassa 325d:ssä tulee myös apulaite hihnan suunnalta vinkumista/kitinää/sirtitystä. Alkuun kuului pelkästään tyhjäkäynnillä siritystä ja kylmillä keleillä satunnaisesti vinkumista ihan kuin hihna luistais. Eilen sitten päätin vaihtaa hihnat, kiristäjän ja ohjainrullan, kuitenkin unohtui toinen hihna ostaa.

                    Päätin kuitenkin vaihtaa kiristäjän ja ohjainrullan, koska sirinä kuulosti laakerista johtuvalta. Kiristäjän rullan laakeri oli kyllä parhaat päivänsä nähnyt. Nyt uudella kiristäjällä ja ohjainrullalla luistavan hihnan(?) ulina lisääntyi huomattavasti ja ulisee kokoajan kun autolla ajaa. Tänään vaihdan hihnat vielä ja putsaan hihnapyörät kunnolla rasvan poistajalla.

                    Kun omaasi vaihdoit hihnan niin putsasitko hihnapyörät samalla ja asensitko sen varmasti "puhtain käsin" ettei hihnan urille mennyt rasva/öljy töhnää?:think
                    Last edited by juxo; 28-12-2013, 13:25. Reason: korjaus
                    G05 X5 45e Msport
                    E70 X5 35d
                    E36 Compact VR6T
                    E60 M5 VR6T
                    E92 VR6T Build

                    Comment

                    • Timbal
                      Newbiemmer
                      • Dec 2009
                      • 11
                      • Uusimaa

                      #11
                      Loppuihan ne kitinät viimein.

                      Edelleenkään en voi 100% varmuudella sanoa, missä vika oli. Ensin siis autoon vaihdettiin Dayco -merkkinen moniurahihna, sitten lisäksi Continentalin stretch -hihna (pyörittää ilmastointia), ohjainrullat ja kiristin. Seuraavaksi uusittiin vibradampperi, ts. kampiakselin hihnapyörä/värinänvaimennin. Viimeisenä uusittiin vielä laturi ja Daycon moniurahihna vaihdettiin BMW:n alkuperäiseen.

                      Yllättäen kitinät loppuivat kesken korjailun. Uusi laturi oli tarkoitus vaihtaa viime perjantaina ja vein auton aamulla Hämeenlinnan Autokeskukseen. Päivällä sain soiton, että olivat tilanneet väärän laturin ja menee seuraavalle maanantaille. Kun hain auton viime parjantaina oli paikalla siis varmuudella vanha laturi, kitinä oli kuitenkin tiessään. Vain käynnistyksen yhteydessä kuului kerran pari yksittäinen vinkaisu. :think Luulin, että olivat vaihtaneet sen moniurahihnan ja vika oli alunperinkin ollut tarvikehihnassa. Tänään autoon laitettiin kuitenkin uusi laturi Autokeskuksessa ja noudon yhteydessä kerroin, että kitinää ei esiintynyt edellisen kerran jälkeen ja arvelin ääneen koko homman olleen kiinni siitä tarvikeremmistä. Väittivät kuitenkin Autokeskuksessa, että moniurahihna uusittiin vasta tänään?!?

                      No, tiedä häntä. Nyt ei ole vielä kuin vasta yksi käynnistyskerta laturin vaihtamisen jälkeen takana ja tällä kertaa ei kyllä vingahtanut tippaakaan käynnistettäessä ja kitinä on tosiaan tiessään.

                      Jos selkä seinää vasten pakotettaisiin paras arvaus ulos sanoisin, että vikaa oli varmuudella siinä Daycon tarvikeremmissä ja kenties hiukan myös laturissa. On varmasti liioiteltua sanoa, että laturi oli rikki, mutta kyllä se vanha laturi enemmän kahisi. Varsinainen kitinä taitaa kyllä mennä Daycon remmin piikkiin. Ensi kerralla haen suosiolla osat marmorilta, heti ensiyrittämällä.

                      Tässä oli selkeä taktiikkavirhe, mikä sitten tuli maksamaan. Olisi pitänyt aloittaa alkuperäisosilla remontit. BMW:n moniuraremmi maksaa 60e ja se Daycon silloin korjausprojektin alussa 21e... silloin aikanaan se tuntui tarpeeksi merkittävältä erolta

                      Comment

                      • arben
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2011
                        • 1123
                        • suomi

                        #12
                        Jeep potilas 325d,alkoi pienenä sirinänä.. Vaihdoin contin hihnat ääni loppui. Meni muutama pvä ja tuli käynnistäessä vinkaisu,ei muuta. Uusisin kiristimen,tarkistin muut apulaitteet yms ei tuntuvaa/näkyvää vikaa 😃

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎