Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ketjusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw07e92
    Newbiemmer
    • Nov 2013
    • 13
    • kotka

    Ketjusta

    Moikka!
    Sarjassamme hönttejä kysymyksiä: mites tuo ketju, vaatiiko vaihtoa vai pitäiskös kestää koko auton elinkaaren/miljardi kilometriä? Mites kiristimet? Auto siis 335i -07 180tkm manuaalilootalla. Mitäs muuta noilla kilsoilla pitää alkaa katselemaan? Laturi? Laturin hiilet? Turbot? Etenkin viat jotka potentiaalisesti jättää tien päällä/räjäyttää koneen maata kiertävälle radalle kiinnostaa...vesipumppu menee parin päivän päästä vaihtoon mutta ennaltaehkäistäkseni ärräpäitä tienlaidassa kiinnostaa kaikki kokemuksien syvät rintaäänet..
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Ketju kestää (pitäisi kestää ) moottorin eliniän.
    Muut luettelemasi osat kestää mitä kestää mutta tuskin noilla kilometreillä pitäisi mitään kovin suurta/kallista hajota, poislukien juuri tuo vesipumppu :(
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Minä uskallan olla ketjun kestosta sen verran eri mieltä, että sen pitäisi kestää valmistajan itsensä sille suunnittelema ikä. Kyseessä on mekaaninen ja liikkuva osa, joka kuluu. Mitoituksesta ja voitelusta sitten lähinnä riippuu miten se kuluu.

      Mutta en usko, että valmistajat nykyään olettaisivat ajoneuvon eliniäksi esim. 500tkm. He luultavasti ajattelevat, että jos moottori ja siis tuo ketjukin kestää esim. 300tkm niin se on ok. Aika harvassa maassa autoilla kelataan sellaisia kilometrejä kuin Suomessa.

      Missään nimessä ketjun normaalin kestoikä ei kuitenkaan ole 100tkm tms. vaan juurikin esim. 300tkm. Autoissa, joissa ketjujen kanssa on ongelmia pienillä kilometreillä on joko perusteellinen suunnitteluvika tai sitten voiteluongelma. Itse luulen, että BMW:n nelisylinterisissä esiintyvissä ketjuongelmissa voi syynä olla voitelun ongelmat. Autoissa on nykyään liian pitkät öljynvaihtovälit mikä aiheuttaa erinäisiä ongelmia.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • bmw07e92
        Newbiemmer
        • Nov 2013
        • 13
        • kotka

        #4
        Oukei...kiitos näistä vastauksista. Pitänee vain herkällä korvalla kuullostella epämääräisiä kitinöitä/kolinoita/natinoita/rutinoita sekä salavassa pomppivia talitinttejä unohtamatta kristallipallon tarkkailua...

        Comment

        • Dunky
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 4929
          • Kotka

          #5
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Itse luulen, että BMW:n nelisylinterisissä esiintyvissä ketjuongelmissa voi syynä olla voitelun ongelmat. Autoissa on nykyään liian pitkät öljynvaihtovälit mikä aiheuttaa erinäisiä ongelmia.
          Kyllähän se vika oli muistaakseni muutaman satasen heitto hammastuksessa; kampuran ravas vs muut siihen liittyvät rattaat...
          Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

          Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

          Comment

          • pro_tinnitus
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 273
            • Etelä-Suomi

            #6
            Mitäs osia yleensä vaihdetaan ketjun vaihdon yhteydessä? Ketju ja kiristin tietysti, mutta pystyykös ketjupyöriä vaihtamaan vai onko ne yleensä hitsattu kiinni nokkiin ja kampuraan. Luulisi että uusi ketju ja uudet ketjupyörät on paras ratkaisu. Samalla tietty helppo vaihtaa vesipumppu ja ketjun laahaimet. Saattaisi moinen operaatio olla mielenrauhan vuoksi edessä piakkoin.
            E90 320d -05
            EX: Z3 E36/8 3.0i

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              No ei ne nyt hitassu ole
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎