Announcement

Collapse
No announcement yet.

Öljy "mittari" Luotettavuus / Kokemuksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani87
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 82
    • Finland

    Öljy "mittari" Luotettavuus / Kokemuksia

    Elikkä aiheena olisi tuo nykypäivän öljytikuton digitali viritys jossa tietokoneeseen pitäisi luottaa öljyjen suhteen.

    Edellisenä autona toimi nelospyttynen e90 korinen auto, tuossa öljy mittari toimi omasta mielestä ihan normaalisti. Joskus autossa oli "lisääntyny" öljy tuon mittarin mukaan.. Tästä tulee mieleen vaikuttaako auton asento kuinka herkästi tuohon, onko kukaan lähteny tarkemmin selvittelemään koskaan?

    Vajaa kuukausi sitten vaihdoin uudempaan 6 pyttyseen e91 autoon. Kyseisessä autossa öljynhuolto tehty 2tkm ennenkö hain auton ittelle, nytte oon päästellyt itse menemään noin 1,5tkm kuukauden aikana ja öljy mittari on mennyt toisiks alimpaan kohtaan.

    Eli öljymittarihan on 4 asteinen, jolloin 1L pitäisi lisätä kun se menee alimpaan kohtaan. Viikon verran on menty 2/4 kohdalla mittarilta eli puolivälissä tuosta nelipykäläisestä mittarista. Tänää auto valui 1/4, ja puoli tuntia myöhemmin näytti taas 3/4... 15min tämän jälkeen katoin taas kaupan parkkipaikalla niin näytti 1/4 ja siihen nyt sitten jäi monen tarkistuksen jälkeen...

    Tässä rupesinki sitten miettimään syökö tuo kutosen kone tosiaanki noin ahkerasti öljyä (n52b25 kone) vai reistaileeko mittari mulla? Uskaltaako ruveta täyttelemään mitään jos oikeesti öljyä onki riittävästi ettei liian täyteen mee konetta tukkimaan sillä.

    Ja vikakoodeja ei tosiaankaan ollut kun ostin auton ja katsastus oli samalla joten päästöt oli ok, auton alta maasta enkä mistään konehuoneesta näe pisaaraakaan öljyä...(tosin nosturia en omista).

    Olisi kiva kuulla mimmosia kokemuksia muilla on ja mitä mieltä ovat mun tapauksesta? Löytyykö luottoa tuohon mittariin? :think

    Veny taas vähä pitkäks toivottavasti joku jaksaa lukea
    ------------
    Ajossa: 2006, 325i e91

    Ex:
    2005, 320i e90
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1021
    • Pikis

    #2
    Omassa ainakin toimii toisinaan vähän miten sattuu mutta suurimman osan aikaa näyttää oikein. Jos tarvii lisätä öljyä niin älä panikoi jos se edelleen meinaa että lisää litra, kyllä se sieltä viiveellä tulee perässä. Itse laitan vaan puoli litraa kerralla juuri tuon mittarin häröilyn takia. Sensorin vaihto varmaan auttaisi mutta ei ole ihan halpa sekään ja pitää tehdä öljynvaihdon yhteydessä.
    Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • TJK
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 260
      • Kotka

      #3
      Omassa e91 320d:ssä en ainakaan ole huomannut tuollaista vaihtelua mittarin näyttämässä. Tosin en sitä montaa kertaa päivässä ole katsonutkaan ja aina ihan ajossa auton ollessa liikkeessä. Kannattaa toki tarkistaa öljyn määrä ihan tikusta jos epäilyttää tuon mittarin toiminta.
      BMW G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • jani87
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 82
        • Finland

        #4
        Tikku kun noista bensa koneista löytyisi niin mahtavaa olis i. Dieseleissä ilmeisesti olikin..
        Soitin tnä auton edelliseen huoltoon ja kysyin mitä öljyä ovat lyöneet pesään niin Mobil 1 0w-40. Ihmetyttää lähinnä tuo nopee öljyn kuluminen ku merkkejä vuodoista ei ole...

        Suodatinhan syö varmaan muutaman desi alkuu ku seki vaihdetaan uudeksi mutta silti tuntuu kohtuu kovalta. Koitan tänään lisätä muutaman desin ja katon miten mittari reagoi.
        ------------
        Ajossa: 2006, 325i e91

        Ex:
        2005, 320i e90

        Comment

        • jani87
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 82
          • Finland

          #5
          Tänään taas töistä lähtiessä ja kokomatkan kaupassa käydessä / kotiin asti, näytti täyttä mittari... Tiedä sitte onko niitä henkimaailman juttuja.. noh 1L purnukka löytyy tuota Mobilin litkua kontissa mukana jos joku kaunis päivä öljyvalo rupee palaan, mutta siihen mennessä kovaa ajoa taas!

          Jonki verran ehdin noita muiden maiden juttuja selailla googlesta niin tuo anturin surffailu on ilmeisesti aika yleistä ja se ei välttämättä anna ajossa oikeaa mittausta paitsi pitkällä tasaisella suoralla ja kun auto parkissa (moottori lämmennyt optimaali lämpöön) kylmänä kuullemma herkemmin näyttää mitä sattuu.
          ------------
          Ajossa: 2006, 325i e91

          Ex:
          2005, 320i e90

          Comment

          • Kiko87
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 52
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by jani87 View Post
            Tänään taas töistä lähtiessä ja kokomatkan kaupassa käydessä / kotiin asti, näytti täyttä mittari... Tiedä sitte onko niitä henkimaailman juttuja.. noh 1L purnukka löytyy tuota Mobilin litkua kontissa mukana jos joku kaunis päivä öljyvalo rupee palaan, mutta siihen mennessä kovaa ajoa taas!

            Jonki verran ehdin noita muiden maiden juttuja selailla googlesta niin tuo anturin surffailu on ilmeisesti aika yleistä ja se ei välttämättä anna ajossa oikeaa mittausta paitsi pitkällä tasaisella suoralla ja kun auto parkissa (moottori lämmennyt optimaali lämpöön) kylmänä kuullemma herkemmin näyttää mitä sattuu.
            Eihän niitä öljyjä ole tarkoittettu kuitenkaan ajon aikana tarkistaakkaan (vaikka siinä mittari sen mahdollistaisikin). Vai ymmärsinkö tekstistäsi jotakin väärin
            E90 320DA -06

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              #7
              Onhan tuosta elektronisesta öljyn taso mittarista paljonkin juttua ulkomaisilla
              palstoilla... ei ihan 100% luotettava ole.

              Parhaat tulokset saatu ilmeisesti, kun auto ajettu lämpimäksi ja öljyntaso
              tarkastettu täysin tasaisella autotallin lattialla.
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • jani87
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 82
                • Finland

                #8
                Kiko,
                Ymmärsit oikein, ajossa katoin aluksi ja huomasin tuon, jonka vuoksi tarkistin vielä uudestaan auton kunnolla lämmettyä parkkipaikalla ja edelleen näytti samaa.

                Tosiaanki mitä ulkomaan foorumeilta kattonu niin kannattaa aina mitata auton lämmettyä ja täsmälleen samasaa paikassa esim kotipihassa ku tulee töistä kotiin, niin silloin pitäisi saada muutaman päivän keskiarvon mukaan aika totuuden mukanen lukema... olettaen ettei kotipihana oo joku jyrkkä kallion reuna
                ------------
                Ajossa: 2006, 325i e91

                Ex:
                2005, 320i e90

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1462
                  • Area 03

                  #9
                  Itse otan tuon informaatio grafiikan ihan "tingen tangel" tietona.Mitä sitä tasoa turhaan tarkkailla.Autohan ilmoittaa millon syytä lisätä ( + 1 L ) ja jos anturissa häikkää,tulee siitäkin ilmoitus.

                  Itsellä menee öljyä 1L/10 000km
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • Zeta
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7554
                    • Kotona

                    #10
                    Originally posted by b mutteri kasa View Post
                    Itse otan tuon informaatio grafiikan ihan "tingen tangel" tietona.Mitä sitä tasoa turhaan tarkkailla.Autohan ilmoittaa millon syytä lisätä ( + 1 L ) ja jos anturissa häikkää,tulee siitäkin ilmoitus.
                    Sellainen pikkujuttu on ainakin 6-koneisissa havaittavissa, että jos pinta menee yli puoli litraa vajaaksi niin se alkaa (kylmällä koneella) kuulua tyhjäkäynnissä. Sitten kun öljyt lämpenee ja alkavat kiertää koneessa niin kolinat katoavat. Tämä on todettu useammassa bemussa. Paras siis pitää öljynpinta mahdollisimman lähellä täyttä, ei se lisääminen niin vaikeaa ole. Toki jos ei ole niin tarkka niin kovaa ajoa vaan...
                    -
                    Käyttöautona: F20
                    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                    Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                    -

                    Comment

                    • b mutteri kasa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 1462
                      • Area 03

                      #11
                      Originally posted by Zeta View Post
                      Sellainen pikkujuttu on ainakin 6-koneisissa havaittavissa, että jos pinta menee yli puoli litraa vajaaksi niin se alkaa (kylmällä koneella) kuulua tyhjäkäynnissä. Sitten kun öljyt lämpenee ja alkavat kiertää koneessa niin kolinat katoavat. Tämä on todettu useammassa bemussa. Paras siis pitää öljynpinta mahdollisimman lähellä täyttä, ei se lisääminen niin vaikeaa ole. Toki jos ei ole niin tarkka niin kovaa ajoa vaan...
                      Kovaa ajoa vaan nää nykypäivän N5X 6-koneet käy muutenkin tyhjäkäynnillä kun jokin v...tun mosse,jos vertaa edellisen mallisarjan E46/E39 M52/54 6-koneisiin...
                      Last edited by b mutteri kasa; 20-12-2013, 02:55.
                      BMW F11 530 dA VOLL
                      Carbon-schwarz Metallic

                      BMW E30 325i Sport

                      Comment

                      • jani87
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 82
                        • Finland

                        #12
                        Originally posted by Zeta View Post
                        Sellainen pikkujuttu on ainakin 6-koneisissa havaittavissa, että jos pinta menee yli puoli litraa vajaaksi niin se alkaa (kylmällä koneella) kuulua tyhjäkäynnissä. Sitten kun öljyt lämpenee ja alkavat kiertää koneessa niin kolinat katoavat. Tämä on todettu useammassa bemussa. Paras siis pitää öljynpinta mahdollisimman lähellä täyttä, ei se lisääminen niin vaikeaa ole. Toki jos ei ole niin tarkka niin kovaa ajoa vaan...
                        Täytyy myöntää että voin liittyä kokemukseen! Eilen lisäsin 0.3L (mittari 3/4) öljyä koneeseen ja huomasin aamulla sekä töistä lähtiessä että koneen kylmä ääni muuttui hieman, semmonen erittäin vaimea nakutuksen kaltainen ääni katosi.

                        Ja ilmeisesti toimii mun öljymittari ihan normaalisti kun se tuon lisäyksen otti huomioon, tuo sitten vaan näemmä syö sen ~ 1,5-2L 10tkm.
                        Last edited by jani87; 20-12-2013, 17:32.
                        ------------
                        Ajossa: 2006, 325i e91

                        Ex:
                        2005, 320i e90

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎