Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 320d -08 ei käynnisty, moottorinohjausyksikkö rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ruot0
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 16
    • Hamina

    E91 320d -08 ei käynnisty, moottorinohjausyksikkö rikki?

    Tervehdys,

    Aluksi hieman taustaa autosta..

    Autoon vaihdettu kuukausi takaperin merkkihuollossa täysin uusi moottori (N47) kun vanhasta motista halkesi sylinteriputki, autolla oli ajettu 140tkm moottoririkon tapahtuessa.
    Vaihto operaatio meni hyvin ja auto ehtikin olla jonkun aikaa ajossa. Huollon kaverit huomauttivat vaihdon jälkeen että saattaa moottori kärytä jonkun aikaa (öljytippoja pakosarjan päällä yms) mutta jos käry ei lopu niin tultava näyttämään.

    Viikon ajeltua pystyi sisätiloissa vieläkin haistamaan pakokaasun --> marmorille näytille.

    Totesivat että turbon ja pakosarjan välinen laippa on mennyt kieroksi jota kautta päästää pakokaasuja pihalle. Tällä viikolla saatiin laippa oikaistua ja laitettua auto takaisin kasaan. Mekaanikko oli käynyt koeajolla ja todennut että kaikki OK auto toimii normaalisti ja laippa pitää eikä vuotoa enään tapahdu. Samalla oli kuitenkin huomannut kimeähkön äänen kun piti kierroksia korkealla.

    Auto takaisin pukille ja tutkimaaan.. Ääni saatiin paikannettua EGR:ään menevään huonokuntoiseen putkeen/letkuun joka vaihdettiin liikkeen piikkiin uuteen koska putki olisi jo moottorinvaihdon yhteydessä pitänyt huomata ja vaihtaa jo silloin. Putki paikoilleen ja käynnistys.. auto ei edes inahdakkaan.

    Huolto nyt pari päivää tutkinut vikaa eivätkä ole löytäneet syytä miksi auto ei käynnistyisi. Testeri ilmoittaa moottorinohjausyksikön virheestä ja että suuttimet eivät avaudu. Maahantuojan tekniseltä puolelta yritetty saada apua asiaan huonoin tuloksin. Huomenna sähköpuolen kaveri testaa yhteydet ohjausyksiköstä ja varmasti ollaan viisaampia.

    Ihmettelen vain miten on mahdollista että onnettoman putken vaihto voisi hajoittaa ohjausyksikön.. onko näissä ylipäätänsä ohjausyksiköt sanoneet itsensä käytännössä omineen irti kun auto toimi moitteettomasti koeajolla ennen tätä "ylimääräistä" putken vaihtoa..


    - Janne
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Ajoneston synkka varmaan hävinnyt jos jännite ollut heikko tai sitten on jokin anturin johto jäänyt väärään väliin ja polttanut moottorinohjauksen sulakkeen. Itse ohjainlaitteen vikaantuminen tuolla tavoin on yhtä todennäköinen kuin lottovoitto. Toki jos autolle on annettu apuvirtaa perinteisellä boosterilla saadaan ylijännitesuoja moottorinohjauksesta oikosulkuun jolloin se polttaa aina sulakkeensa. Ylijännitesuoja on juottamalla vaihdettavissa oleva komponentti jolloin koko boksia ei tarvitse vaihtaa.

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1321
      • Tornio

      #3
      Originally posted by WSE1 View Post
      Ylijännitesuoja on juottamalla vaihdettavissa oleva komponentti jolloin koko boksia ei tarvitse vaihtaa.
      VDR ylijännitesuojana ? arvoja tiedossa ?
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        Originally posted by e46touring View Post
        VDR ylijännitesuojana ? arvoja tiedossa ?
        Transienttisuojadiodia tai zenerdiodia yleisimmin olen nähnyt. Itse olen korvannut kaikki oikosulkuun menneet jollakin yleisellä 16 tai 18 volttisella. Virrankestoa voi mitoittaa silmämäärisesti koon perusteella tai vaikka ylimitoittaa kunhan komponetti sopii ecun kotelon sisään.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎