Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia 316i (e90) mallista ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 196

    Kokemuksia 316i (e90) mallista ?

    Hei,

    Vakavassa harkinnassa 316i vm-08 perheen kakkosautoksi. Ajoa ehkä n 10tkm vuodessa, josta 2/3 kaupunkiajoa. Tässä mallissa houkuttelee pieni kulutus ja taas toisaalta 1-sarjaan verrattuna selkeästi isommat tilat.

    Onko kokemuksia tai jotain varoituksen sanaa tästä mallista ?
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15
  • hjpl
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 196

    #2
    Originally posted by hjpl View Post
    Hei,

    Vakavassa harkinnassa 316i vm-08 perheen kakkosautoksi. Ajoa ehkä n 10tkm vuodessa, josta 2/3 kaupunkiajoa. Tässä mallissa houkuttelee pieni kulutus ja taas toisaalta 1-sarjaan verrattuna selkeästi isommat tilat.

    Onko kokemuksia tai jotain varoituksen sanaa tästä mallista ?
    Ja vielä ajatuksena/tarkennuksena...noissa alkupään 4-syl koneissa ilmeisesti on ollut erilaista jakopääongelmaa, mutta koskeeko se myös näitä uudempia ?
    F31 320iA xdrive Msport -13
    F10 520dA -15

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17837
      • PKS

      #3
      En osaa oikein kokemuksia kertoa tuosta mallista. Ovat kovin harvinaisia niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa! Paperilla se kyllä näyttää vähän laiskalta (122hv), mutta ilmeisesti olet itsekin tiedostanut saman? Veikkaan, että sillä selviää siitä huolimatta aivan hyvin noiden vaatimustesi kanssa. Kulutus tosin tuskin on yhtään pienempi kaupunkiajossa kuin isommilla 4-syl moottoreilla (318i/320i ja 2.0l), siinä mielessä voisit ihan hyvin katsella noita 318i/320i.

      Originally posted by hjpl View Post
      Ja vielä ajatuksena/tarkennuksena...noissa alkupään 4-syl koneissa ilmeisesti on ollut erilaista jakopääongelmaa, mutta koskeeko se myös näitä uudempia ?
      Ei käytännössä koske uudempaa N43 moottoria, toki hajatapauksia löytyy näistäkin kuten missä tahansa tämän päivän autossa.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • hjpl
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 196

        #4
        Onhan tuo kieltämättä hieman laiskan puoleinen, mutta pävittäiseen lyhyeen kaupunkiajoon ihan riittävä. Eihän tuolla mitään riskiohituksia kannata yrittää ja moottoritien rampistakin täytyy tarkemmin katsoa mihin väliin kiihdyttää.

        Lähinnä tuossa mietityttää kestävyys ja muiden käyttökokemukset, ja rupesinkin miettimään tuota kommenttia mallin harvinaisuudesta. Netin mukaan todellakin tuota ei ole myytykään kuin muutamissa maissa. Tosin malli sinällään on kai sama kuin muutkin e90 ja kone sama kuin 116i:ssä joten yllätyksiä ei kai pitäisi olla.

        Täytynee ehkä kuitenkin vielä koeajaa jotain 318i yksilöä tai sitten miettiä vielä vanhempaa e46 mallia, josta saisi kuutoskoneellisenkin kohtuuhinnalla. Tosin näissä ei tuo ajatus pienestä kulutuksesta enää toimi.
        F31 320iA xdrive Msport -13
        F10 520dA -15

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #5
          316i N43B20 on 2-litrainen, jolloin softalla saa 320i:ksi. Jos N45 koneella niin on 1.6L ja samoin jos on N43B16. Noita 116i 2.0L koneella olen muutaman tehnyt niin kyllä ne vaan eloon herää!
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • hjpl
            Bimmer Rookie
            • Jul 2007
            • 196

            #6
            Tuli tuossa eilen ja tänään asiaa harkittua ja vielä muita vaihtoehtoja koeajettua, ja kyllä tuo 316i alkoikin hieman epäilyttää. Eipä kai noissa hirveasti eroa ole, mutta tuntui että 318i tuntui, pariakin yksilöä ajettua, juuri sen verran tehokkaammalta, että taitaa tuo 316i jäädä ostamatta. Kokeilimme myös e46 mallista 320i:tä, kun sellainenkin oli tuossa tarjolla. Tässä on tietenkin selvösti tehokkaampi moottori, mutta hämmästyttävintä oli vanhan mallin yleinen jämäkkyys alkaen ihan ovien sulkeutumisesta. Koeajon jälkeen ajatus oli ejdottomasti päätyä e46 malliin, mutta tässä yksilössä oli alkavaa ruostumista useammassakin paikassa, joten jäi kaupat syntymättä. Jännää vain tuo e46 yleisen jämäkyyden tuntu kaikilta osin.
            F31 320iA xdrive Msport -13
            F10 520dA -15

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1321
              • Tornio

              #7
              Originally posted by hjpl View Post
              Koeajon jälkeen ajatus oli ejdottomasti päätyä e46 malliin, mutta tässä yksilössä oli alkavaa ruostumista useammassakin paikassa, joten jäi kaupat syntymättä. Jännää vain tuo e46 yleisen jämäkyyden tuntu kaikilta osin.
              Joo JOS löydät lähes ruosteettoman E46 6 syl. M54 moottorilla niin se edustaa moottorin osalta BMW:llä suunnittelun huippua. Lienee parasta mitä rahalla saa??

              JOS ongelmia haluat niin osta mikä tahansa Bensa/Diesel BMW N -sarjan moottorilla ja 4 syl,
              kyllä riittää rahan menoa korjaus kuluihin. On se vaan tuo matala Co 2 arvo niin kova
              moottorin suunnittelu "arvo" että sen vuoksi kannattaa uhrata mekaaninen kestävyys. Google kertoo enemmän "BMW N engine problems" kyllä noissa Google jutuissa pariksi iltaa riittää lukemista.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • Smistik
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1130
                • Kanta-Häme

                #8
                Originally posted by hjpl View Post
                Tuli tuossa eilen ja tänään asiaa harkittua ja vielä muita vaihtoehtoja koeajettua, ja kyllä tuo 316i alkoikin hieman epäilyttää. Eipä kai noissa hirveasti eroa ole, mutta tuntui että 318i tuntui, pariakin yksilöä ajettua, juuri sen verran tehokkaammalta, että taitaa tuo 316i jäädä ostamatta. Kokeilimme myös e46 mallista 320i:tä, kun sellainenkin oli tuossa tarjolla. Tässä on tietenkin selvösti tehokkaampi moottori, mutta hämmästyttävintä oli vanhan mallin yleinen jämäkkyys alkaen ihan ovien sulkeutumisesta. Koeajon jälkeen ajatus oli ejdottomasti päätyä e46 malliin, mutta tässä yksilössä oli alkavaa ruostumista useammassakin paikassa, joten jäi kaupat syntymättä. Jännää vain tuo e46 yleisen jämäkyyden tuntu kaikilta osin.
                Tämä on niin totta ja suuri pettymys kun siirryin E91:een E46:sta. Ei tosin vaikuttanut vaihtoon, mutta aika säälittävä veto bemarilta.
                ex E91 320d käsiaskilla
                ex E46 330dat
                japski
                ranu

                ex E30 316i 4d

                Comment

                • touring39
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 3901
                  • Kaarina

                  #9
                  Eipä taida näissä keisseissä olla mitään absoluuttisia totuuksia. Meillä kun e46 vaihtui e90 318iA:han, niin oli kuin kokonainen aikakausi olis vaihtunut. Kaikin puolin tuntui paremmalta ysikymppinen.

                  Sittemmin piti vielä vaihtaa isompikoneiseen nelivetoon, mutta muuten kauppakassina tuo e90 on aivan loistava! Ei sillä mihinkään motarille tee mieli lähteä, mutta eihän nuo pikkuiset mihinkään matka-ajoon ole tehtykään.
                  Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                  Ex:
                  e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                  Comment

                  • maggis
                    Newbiemmer
                    • Nov 2013
                    • 13
                    • oulu

                    #10
                    Jakopää ongelma koskee ihan samalla lailla näitä uudempiakin bensiinejä, poislukien vain valvetronic ongelmat! Mutta kolikolla on kääntöpuolensa joten uusia vikoja tulee mm: suutimet ja nox-anturi...
                    Kaikissa autoissa on huonot ja hyvät puolensa muistetaan se kuitenkin

                    Comment

                    • hjpl
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 196

                      #11
                      Sen verran prosessi on edennyt että tuo 316i (e90) tuli ny kuitenkin hylättyä hieman tehottoman oloisena. Useita e46 (320i) malleja on tullut katseltua, mutta kyllä noissa siistimmissäkin näyttää alkavaa korroosiota olevan ihan joka yksilössä. Eli nyt sitten lähinnä haussa 2008 mallinen 318/320, jossa olisi tuo päivittynyt moottori. Muutamaa 325i malliakin kävin katsomassa, ja hieman tuo 6-kone kieltämättä kiinnostaisi, mutta oliko se niin että näissä on aina tuo N52 moottori ja siinä omat ongelmansa M52/M54 verrattuna ?
                      F31 320iA xdrive Msport -13
                      F10 520dA -15

                      Comment

                      • hjpl
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 196

                        #12
                        Asiaan liittyen vielä että millaisiin todellisiin huoltoväleihin olette pääseet e90 malleilla. Katselin tuossa yhtä vm08 320i:tä joka oli nyt reilu 90tkm ajettuna juuri käynyt kolmannessa huollossa. Eli jos vai sokeasti luottaa auton huoltotarpeen ilmaisemeen niin voiko todella päästä 30tkm tai hiemna yli huoltoväleihin ?
                        F31 320iA xdrive Msport -13
                        F10 520dA -15

                        Comment

                        • TuomoA
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 533
                          • Krs

                          #13
                          Originally posted by hjpl View Post
                          voiko todella päästä 30tkm tai hiemna yli huoltoväleihin ?
                          Voi, mutta itse vaihdan ölpät puolet tiheämpään. Ei se ainakaan huonoa koneelle tee.
                          G26 420iA Msport SanremoGreen
                          F22 220iA Msport EstorilBlau
                          E82 118dA TitanSilber
                          E46 325ti TopasBlau

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎